Obrazem: Bagry na lodích jako atrakce pro turisty skončily. Jez v centru Prahy je hotov o rok dříve

Oprava Šítkovského jezu pod Jiráskovým mostem vyšla na 140 milionů korun.
Stavbaři dokončili další kompletní rekonstrukci jezu v centru Prahy. Opravy historického Šítkovského jezu pod Jiráskovým mostem se podařilo finalizovat s ročním předstihem oproti harmonogramu.
Podle Novin Metrostavu, který měl rekonstrukci na starosti, se na urychlení prací podepsaly hlavně zkušenosti stavebníků z předchozí opravy Staroměstského jezu u Karlova mostu dokončené v roce 2023. Také na něm probíhaly veškeré práce přímo z vody, stavební technika k němu doplula na pontonech.
„Pro lidi to musela být podívaná, která se pár let nemusí opakovat. Automíchačky musely jezdit na lodích z betonárky na nábřeží. Z nich jsme potom přímo na místo určení dostávali betonové směsi čerpadlem,“ popsal vedoucí projektu Daniel Boďa z Metrostavu DIZ.
Dokončení projektu o celý rok dříve není v českém stavebnictví příliš obvyklé. Původní termín dokončení opravy jezu byl totiž podle Metrostavu stanoven velkoryse s ohledem na nevyzpytatelnost počasí i stavby samotné, protože nebylo možné predikovat stav zejména prvků pod jezem.
„To, že se nám nakonec podařilo zkrátit harmonogram na polovinu, bych však připsal i skvělé spolupráci a optimalizaci některých postupů a řešení, například zvoleného typu bednění. Nebýt zářijových povodní, pravděpodobně bychom měli hotovo dokonce už na konci loňského roku,“ dodal Boďa.
Šítkovský jez vznikl v 15. století. Od té doby prošel mnoha opravami, ta poslední proběhla v 50. letech 20. století. Jez několikrát změnil svůj tvar i délku. V současnosti je dvakrát zalomený a měří 280 metrů. Uprostřed ho rozděluje vorová propust o šířce 12 metrů a délce 50 metrů.
Původní účel jezu spočíval v tom, že tvořil spád pro mlýny na obou stranách řeky. Pojmenován je po mlynáři Janu Šítkovi, jehož kariéra spadá do začátku 15. století.
Průsaky a vztlaky
Práce na Šítkovském jezu vyjdou na přibližně 139,5 milionu korun bez DPH, investorem je Povodí Vltavy.
„Rekonstrukci obou jezů předcházely podrobné přípravné práce, které náš podnik prováděl již od roku 2016, a které si vyžádaly náklady ve výši tří milionů korun,“ uvedl v tiskové zprávě generální ředitel Povodí Vltavy Petr Kubala.
Koruna jezu včetně jeho opevněného návodního svahu byla silně poškozena prakticky v celé délce. Návodní svah je tvořen kamenným záhozem, který byl značně porušený zejména v pravé části. Povodí Vltavy pak provedlo georadarové měření, na jehož základě byla stanovena přibližná tloušťka betonové desky přelivné plochy a místa, kde by se mohly vyskytovat poruchy pod přelivnou plochou.
„Při rekonstrukci Šítkovského jezu jsme vybudovali do hloubky 3,3 až 4,4 metru pode dnem řeky novou návodní ocelovou štětovou stěnu v linii hrany jezového předpolí, která zamezí případnému podemletí jezové konstrukce s následnou ztrátou stability jezového tělesa,” upřesňuje technický ředitel Povodí Vltavy Jiří Pechar.
Návodní štětová stěna podle něj omezí průsaky pod jezovým tělesem a tím eliminuje nepříznivé účinky vztlaků snižujících stabilitu jezové konstrukce. Stabilizace je řešena vybudováním nového železobetonového předpolí jezu.
Poškozená místa přelivné plochy jezu s výskytem dutin, s degradovanými povrchy betonů nebo odtrženými kamennými deskami, byla lokálně sanována, v některých místech musely být vyplněny kaverny pod přelivnou plochou nízkotlakou injektáží.
„Poškozená odtrhová hrana jezu pak byla opevněna kotvenými žulovými kvádry,“ upřesnil Pechar.