Obrazem: Architekti představili novou podobu nádraží v Mladé Boleslavi
Proměna zanedbané stanice má začít příští rok.
Společnost AFRY CZ zveřejnila kompletní návrhy nové výpravní budovy stanice Mladá Boleslav hlavní nádraží. Má nahradit chátrající budovu, která se naposledy dočkala nepatrné údržby při návštěvě ministra dopravy Karla Havlíčka. Dlouhodobě patří stanice mezi nejzanedbanější v české železniční síti.
„Nové nádraží v Mladé Boleslavi bude reprezentativní, udržitelné a s citlivou kombinací historie a moderní architektury,“ tvrdí AFRY CZ. Návrh podle projekční firmmy propojuje lidem dobře známé historické archetypy železničních stanic s moderními prvky komfortu, bezúdržbovosti a udržitelnosti.
Pro AFRY CZ jde o další zakázku na nádražní budovy, stojí například za studiemi výpravních budov v Teplicích nebo v Nymburku. „Jako koncepčního architekta jsme si pro tuto stanici vybrali kancelář Pavlíček Hulín Architekti,“ řekl Petr Zeman, vedoucí ateliéru architektury a pozemních staveb AFRY CZ.
„Návrh vychází ze sémantiky nádražních budov. Měl by tedy být na jednu stranu srozumitelný pro cestující a na druhou stranu kontextuálním, ale zároveň moderním doplňkem stávajících pomocných nádražních budov v dané lokalitě,“ říká o projektu Jiří Pavlíček z kanceláře Pavlíček Hulín Architekti.
Návrh používá archetypy známé především z nádražních budov z přelomu 19. a 20. století, těmi jsou např. sedlová střecha, její nízký sklon a výrazné přesahy, nápadný sokl, markýza, ocelová konstrukce zastřešení nástupišť, částečně i hrázdění. Využívá ale i prvky pozdějších ikonických budov, např. prosklení odbavovací haly v Havířově. Výrazným znakem budovy jsou přesahy, které fungují jako zastřešení nástupiště, zastávky autobusu, schodiště do podchodu, stojanů na kola nebo jako markýza nad vstupy do budovy.
Zelená střecha, lícové pásky na fasádě
„ Na střeše je navržena extenzívní zeleň, která pomáhá v letních měsících s přehřátím budovy a má další ekologické výhody,“ vypočítává Pavlíček. „Rádi bychom na střechu budovy umístili i solární panely,“ doplňuje Zdeňka Radilová z AFRY CZ, hlavní inženýrka projektu. Fasáda je navržena z lícových pásků, což je bezúdržbový materiál hojně používaný na nádražních budovách.
Výrazný sokl budovy pod úrovní nástupiště je zhotoven z pohledového betonu, sokl nad niveletou nástupiště z tmavého plechu. Podhled přesahů je navržen z povětrnostně odolné oceli s rezavou patinou, která odkazuje k všudypřítomným železničním kolejím.
Nádraží by měly dominovat i vhodně vybrané umělecké prvky. Ve vizualizaci je prozatím umístěn symbol města, model vozu Škoda. Je to ale jen zástupný element. „Snažíme se přesvědčit Správu železnic o uspořádání sochařské soutěže na venkovní umělecké prvky nádraží,“ vysvětluje Zeman.
Vzhled podle AFRY CZ reaguje i na požadavek umístit do budovy technologie pro obsluhu dráhy, které plošně převyšují část budovy určenou pro cestující. „Dalo by se tak říct, že je budova pravděpodobně důležitějším technologickým objektem než významným dopravním uzlem pro cestující,“ dodal Pavlíček. Vzhled budovy se tak mění od východu k západu. Na východě, blíže k městu je budova více prosklená, užší s důstojným rozptylovacím prostorem a výraznějšími přesahy střechy. Tato část patří především cestujícím. Na západě je budova méně prosklená, lapidárnější, s menšími přesahy a širší. Tato část patří technologiím a zaměstnancům zajišťujícím provozuschopnost na dráze.
Pilotní projekt BIM
Na architektonickou vizi a koncepci navazuje příprava projektové dokumentace. Stavbu vybrala SŽ jako jeden ze svých pilotních projektů BIM, tj. informačního modelování staveb. Jde o nový přístup k systému pořizování a zpracování informací o stavbě v celém jejím životním cyklu se zásadním dopadem na přípravu, realizaci, provoz a údržbu stavby. Zásadní změna spočívá v digitalizaci komunikace, schvalovacích procesů a používání BIM modelů jako zdroje informací se zaručenou dostupností.
Celkové investiční náklady projektu jsou plánovány na zhruba 130 milionů korun. Projektová část by měla být dokončena v únoru příštího roku a stavba začít v jeho druhé polovině.