Obrazem: Alstom testuje v Česku nejnovější TGV. Za deset let může jezdit i u nás, míní Kurucz
Testování na zkušebním okruhu ZC VUZ Velim má trvat celkem půl roku.
Do třetího měsíce vstoupilo testování nové vysokorychlostní jednotky TGV M ve zkušebním centru a na okruhu Výzkumného Ústavu Železničního (VUZ). Zkoušky nové jednotky, která dorazila do Velimi loni v prosinci, potrvají celkem šest měsíců.
V Česku výrobce jednotky Alstom provádí část nutných zkoušek a testů ke schválení vozidla. Zkoušky probíhají při rychlosti 200 km/h, v běžném provozu budou jednotky jezdit až 320 km/h. „Cílem je ověřit celkový provoz vlaku a odstranit případná rizika ve vztahu k požadavkům na schválení,“ uvedl Alstom v tiskové zprávě. Než se první cestující sveze jednotkou, ujede nový vlak zhruba milion kilometrů.
Podle Alstomu se daří výrazně zkrátit původně plánovanou dobu testování. Aktuálně probíhají například testy brzdy či sběrače. Alstom současně počítá s tím, že v polovině února pošle druhou jednotku na testování v klimatickém tunelu ve Vídni. Na jaře začnou pak zkoušky na francouzských vysokorychlostních tratích již na 320 km/h.
„Věřím, že to je jednotka, která bude jezdit do deseti let v Česku,“ poznamenal šéf české pobočky Alstom Daniel Kurucz.
Úspornější a prostornější
Avelia Horizon se od předchozích rychlovlaků TGV liší nejen designem čela soupravy. Alstom uvádí, že vlak bude mít o zhruba dvacet procent nižší spotřebu než předchozí generace. Je to především díky lehčím materiálům i lepší aerodynamice. Umožní také rekuperaci energie během brzdění. Podle Alstomu bude možné flexibilně měnit počty vozů podle poptávky, stejně tak velmi rychle proměnit vůz 1. třídy na 2. třídu. Dvoupodlažní soupravy mají zvládnout přepravit 740 cestujících, dosud mají kapacitu 600 míst. Alstom na vývoji úzce spolupracuje s francouzskou asociací tělesně postižených, aby byla jednotka co nejvíce dostupná například vozíčkářům.
Nová generace TGV má být zařazena do provozu v roce 2024, tedy v roce konání olympiády v Paříži. Francouzské dráhy si objednaly celkem 115 těchto souprav (100 vlaků pro vnitrostátní provoz, 15 pro mezinárodní). Hlavní výroba běží v Belfortu (hnací vozidla) a v La Rochelle (ostatní vozy a spojení soupravy). Jednotky mají zvládnout čtyři různé systémy napájení, aby s nimi mohl dopravce zajíždět i do dalších evropských zemí.