Obrazem: 6 článků a téměř 60 metrů. Prošli jsme nejdelší tramvaj na světě, vyrábí ji v Plzni

Do Německa zamíří 12 těchto tramvají. Zákazník v interiéru řešil i posunuté sedáky.
Společnost Škoda Group dnes představila podobu nové tramvaje Škoda ForCity Smart 38T. Svoji délkou 58,69 metrů je nejdelší tramvají na metrovém rozchodu na světě. Jezdit společně s dalšími jedenácti bude v německém dopravním podniku rnv (Rhein-Neckar-Verkehr), který provozuje tramvajovou dopravu v Mannheimu, Ludwigshafenu a Heidelbergu.
Svoji délkou o téměř tři metry překonává zatím nejdelší tramvaj na světě, kterou vyrobil CAF a jezdí v Budapešti. Škoda vyrábí nové tramvaje ve svém hlavním plzeňském závodě. Na výrobě se podílí i závod Škoda Transtech ve Finsku, kde vzniká hrubá stavba. Tři čtvrtiny subdodavatelů na výrobu tramvaje jsou z Česka.
Dopravní podnik provozující veřejnou dopravu ve třech spolkových zemích na jihu Německa převezme postupně 12 těchto tramvají. V Ludwigshafenu již od loňska běží testy první tramvaje. Celkem rnv od Škody odebere 114 tramvají tří různých typů. Jde tak o největší tramvajovou zakázku v zahraničí v historii Škody. Dopravce loni využil opci a k 80 vozidlům objednal dalších 34.
Dva typy povrchu sedaček
Nejdelší tramvaj je šestičlánková. Kvůli jednodušší údržbě ji lze v polovině rozdělit. Interiér je podle požadavku zákazníka. Nezvykle se v něm tak kombinují dva různé povrchy sedaček: látkové a dřevěné. Část dvousedaček má posunuté sedáky, což výrobce vysvětluje větším pohodlím pro cestující sedící vedle sebe. Lidé jsou nejširší obvykle kolem ramen a posunem sedaček dochází k omezení kontaktu mezi lidmi. Tramvaj má 156 míst k sezení, celkem se do ní vejde až 368 lidí.
Podle výrobce jde v podstatě o vlakotramvaj, nasazena může být i na železniční tratě, maximální rychlost je 80 km/h. K finálnímu schválení má dojít v příštích měsících tak, aby do konce roku všechny nejdelší tramvaje již mohly jezdit. Obousměrná tramvaj jezdí pod napětím 750 V DC, výkon motorů je 1360 kW. Uvnitř tramvaje se podle projektového manažera Michaela Kocmicha nachází 72,4 kilometru kabelů. Výroba jedné tramvaje vybavené antikolizním systémem trvá 18 týdnů.
Škoda pro rnv dodává ještě menší tramvaje 36T (30 metrů) a 37T (40 metrů), které jde vzájemně spojovat pro vytvoření delší a kapacitnější soupravy. Poslední objednávka se týká třicetimetrových.
K převzetí tramvaje ForCity Smart 38T došlo včera. Kompletně má být zakázka hotová příští rok.