Obrazem: 47 tun závaží, 6000 kilometrů. Škoda začala s testováním nového vlaku pro Estonsko

Zkušební provoz elektrické jednotky pro estonské dráhy. Foto: Aron Urb/ElronZkušební provoz elektrické jednotky pro estonské dráhy. Foto: Aron Urb/Elron

Škoda dodá do Estonska postupně 16 jednotek.

23 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Jan Sova

A dočkají se Estonci také výhodné arbitrážní doložky ve smlouvě, aby museli platit i to, co neodeberou, protože se to nebude stíhat dodat včas?

graylag

Ale no tak, kolik že je to let od té doby kdy se to stalo? Navíc na samotné arbitrážní doložce ani arbitráži nebylo nic špatného, problém byl v pochybném jednání OBOU stran které k té arbitráži vedlo.
Už tu kauzu prostě nechte být…

Jan Sova

No takže vpodstatě cítím, jakoby připouštíte, že na domácím hřišti se nemusí hrát až tak fér jako venku… Taky to tak cítím u této firmy.

graylag

Ne, říkám jen, že je hloupé vytahovat prakticky deset let starou kauzu jejíž původci už v čele ČD ani ŠT dávno nesedí, která už je právně uzavřená a kterou zavinili oba aktéři, nikoliv pouze ŠT. Navíc nesmyslně poukazujete na arbitrážní doložku, přestože arbitráž je zcela normální forma řešení firemních sporů a to, že se to řešilo arbitrážně nijak výsledek neovlivnilo. Kdyby se ten spor řešil soudně, výsledek by za daných okolností musel být podobný. Rozumím vaší antipatii vzhledem k ŠT a nikdo Vás nenutí tu firmu začít mít rád. Ale už je třeba ten konkrétní incident pustit a dál se… Číst vice »

Jan Sova

No tak té soudní cestě já věřím osobně víc i v případný odlišný výsledek. Soudy bych řekl posuzují hodně autocenzurně, kdežto u arbitráží jde tzv. o rychlost projednání (i když se to leckdy nezdá. Antipatie mám pouze do té míry, do jaké k tomu sama firma zavdá příčinu. Tento spor není jediný, co ŠT hnojí v průběhu let. Jenom mne mrzí, že právě se to děje u nás doma a venku tu odvahu odírat zákazníka tolik neprojevují…. Ale viníci nebudou možná jen na dvou stranách, i politika tam hraje roli…

graylag

Skutečnost byla taková, že ČD svévolně porušily smlouvu čímž nechtěně zprostily ŠT povinnosti dodat lokomotivy včas. Žádný soud by tohle nemohl rozsoudit jinak. Ano, ČD to udělaly s dobrým úmyslem, je nefér, že se to takhle otočilo proti nim a morálně jsou v právu, jenže soud musí hledět především na tu smlouvu, ne na nějaké úmysly a dojmy. Proto by to nutně dopadlo stejně. Respektive možná ještě hůř, protože by se to mnohem déle táhlo a o to více naskakovalo penále. No a jak říkám, plně rozumím vaší antipatii, jen opakuji, že vytahovat zrovna tuhle jednu věc i po deseti… Číst vice »

vjkm

Podle troleje a zastávky vypadá fotka 2 v Česku. Jezdilo to tady nebo je to fotomontáž ?

Kubrt

To je nějaká vizualizace, vždť minimálně ten podvozek je úplně jasný. V ČR nejezdilo – i kdyby se jednotka postavila na normálněrozchodné podvozky, má skříň širokou 3430 mm, což je o 610 mm více, než české pantery (a o 430 mm více, než stodoly) – neprojela by kolem nástupiště.

Tomáš

Až to bude v provozu spolehlivě sloužit 20 let, tak dejte vědět. Zatím nic moc zpráva.

Tomáš

Oprava: Ne zpráva, ale reklama…

Elb

Na třetí fotce to vypadá, že si odrbávají interiér těmi železy.

kubiqcz

Zřejmě došlo ke zkopírování fotek z minulého článku z Estonska, kde byla stejná chyba a Stadler se tam objevil taky.

kubiqcz

Omlouvám se, tohle patří pod příspěvek níže 🙁

SaulGoodman

Na fotce 10/14 opravdu není „první jednotka Škoda EMU v Estonsku“ 😀

kubiqcz

Zřejmě došlo ke zkopírování fotek z minulého článku z Estonska, kde byla stejná chyba a Stadler se tam objevil taky.

jan.amadeus.komesky

Nejde o chybu. Stadler byl v Pääsküle přítomen při přivítání EMU Škoda. Nápis na něm znamená vítejte, takže patřil k tomu aktu.

kubiqcz

Aha, netušil jsem. Tak tedy prosím redakci o upravení popisku fotografie, takhle je to matoucí.

Geralt

Estonsko plánuje reelektrizovat na střídavinu, že jednotky jsou obousystémové? Jinak je zajímavé, že za SSSR nebyla elektrizovaná trať z Talinu do Petrohradu.

Jiří Kocurek

https://www.evr.ee/files/Electrification-of-Estonian-Railways-2020-2028.pdf

Plánuje zatrolejovat většinu sítě střídavým systémem.

Elb

Rail Baltica taky má být střídává, ne?

Kubrt

To ano, ale tam bude jiný rozchod, takže s těmito pantery to nijak nesouvisí.

Kubrt

Do budoucna určitě přechod na střídavý systém, nicméně v bližší budoucnosti bude stejnosměr dožívat na stávajících tratích, zatímco střídavé napájení se uplatní na nově elektrifikovaných tratích – první bude do Tartu 2025. Pak snad Narva.
V celé někdejší Pobaltské dráze se elektrická trakce uplatňovala jen v příměstské vozbě električkami kolem metropolí (Tallin, Riga, Vilnius, Kaliningrad), zatímco rychlíky a veškeré nákladní vlaky byly (jsou – vyjma ešusů v Litvě) vedené motorovou trakcí. Nevím, jestli to byl nějaký záměr, ale bylo to tak 🙂

Twix

Ani ty litevské ešusy bych za rychlíky moc nepovažoval, sice jezdí do Kaunasu tři různé kategorie, ale všechny docela zastavují. Možná by se daly zvážit vlaky z Vilniusu do Minsku, vedené těmi ešusy a běloruskými Flirty, ale ty „dočasně“ nejezdí.