Obrazem: 47 tun závaží, 6000 kilometrů. Škoda začala s testováním nového vlaku pro Estonsko

Zkušební provoz elektrické jednotky pro estonské dráhy. Foto: Aron Urb/ElronZkušební provoz elektrické jednotky pro estonské dráhy. Foto: Aron Urb/Elron

Škoda dodá do Estonska postupně 16 jednotek.

Škoda Group ve spolupráci s estonským státním dopravcem Elron a správcem infrastruktury Eesti Raudtee zahájila zkoušky nutné k typovému schválení nové elektrické jednotky 21Ev k provozu v Estonsku. První cestující by měla jednotka začít vozit příští rok.

Zkoušky začaly na trati mezi Pääskülou a Paldiski. Vlak jezdí bez cestujících, jejich zátěž v plném provozu simuluje 47 tun závaží vyrovnaného po celé jednotce. „První jednotka musí ujet bez problémů 6000 kilometrů,“ řekl manažer komunikace Elron Kristo Mäe . „Ve druhé polovině srpna bude na železničním úseku Keila – Klooga testován výkon vlaku při maximální povolené rychlosti,“ dodal. Celkem před schválením čeká jednotku 70 různých zkoušek.

Do Estonska dorazila před několika dny již druhá jednotka z celkem 16 objednaných. Škoda je dodá ve dvou verzích: 11 pro dálkovou dopravu, a 5 příměstských. Jednotky se vyrábějí v Ostravě, odkud jedou po kamionech částečně rozložené do lotyšské Rigy. Zde probíhá jejich finální kompletace.

Dopravce objednal první jednotky v roce 2020, loni v lednu využil opce na dalších deset jednotek. Celkem tak Škoda dodá do Estonska 16 nových jednotek za 147 milionů eur (zhruba 3,5 miliardy korun).

Nové jednotky vycházejí z řady Panterů. Vedle širšího rozchodu kolejí jsou vlaky dvousystémové pro napájecí systémy 3 kV a 25 kV 50 Hz. Zvládnou tak obsluhovat jak nově elektrifikované železniční úseky, tak úseky se starším trolejovým vedením. Estonsko navíc leží v chladnějším podnebím, než je typické v jiných částech Evropy. Vlaky tak musejí odolat náročnějším teplotním podmínkám, a to zejména v zimě.

Jednotky budou 85 metrů dlouhé. Nízkopodlažní jednotky mají prostor pro dva invalidní vozíky a čtyři dětské kočárky. Část sedadel je odnímatelná, aby bylo možné vlak přizpůsobit aktuální situaci – v létě zde bude více míst pro jízdní kola, v zimě naopak více prostoru pro cestující. Jednotky jsou klimatizované, mají moderní informační systém, wifi, zásuvky na 230 V a USB.

Zkušební provoz elektrické jednotky pro estonské dráhy. Foto:  Aron Urb/ElronZkušební provoz elektrické jednotky pro estonské dráhy. Foto:  Aron Urb/ElronZkušební provoz elektrické jednotky pro estonské dráhy. Foto:  Aron Urb/ElronZkušební provoz elektrické jednotky pro estonské dráhy. Foto:  Aron Urb/ElronZkušební provoz elektrické jednotky pro estonské dráhy. Foto:  Aron Urb/ElronZkušební provoz elektrické jednotky pro estonské dráhy. Foto:  Aron Urb/ElronZkušební provoz elektrické jednotky pro estonské dráhy. Foto:  Aron Urb/ElronZkušební provoz elektrické jednotky pro estonské dráhy. Foto:  Aron Urb/ElronPrvní jednotka Škoda EMU 21Ev v Estonsku. Foto: ElronPrvní jednotka Škoda EMU 21Ev v Estonsku. Foto: ElronPrvní jednotka Škoda EMU 21Ev v Estonsku. Foto: ElronPrvní jednotka Škoda EMU 21Ev v Estonsku. Foto: ElronPrvní jednotka pro estonské dráhy Elron. Foto: Škoda GroupPrvní jednotka pro estonské dráhy Elron. Foto: Škoda Group
Tagy Elron Estonsko Škoda Group
15 komentářů