Obrazem: 47 tun závaží, 6000 kilometrů. Škoda začala s testováním nového vlaku pro Estonsko
Škoda dodá do Estonska postupně 16 jednotek.
Zkoušky začaly na trati mezi Pääskülou a Paldiski. Vlak jezdí bez cestujících, jejich zátěž v plném provozu simuluje 47 tun závaží vyrovnaného po celé jednotce. „První jednotka musí ujet bez problémů 6000 kilometrů,“ řekl manažer komunikace Elron Kristo Mäe . „Ve druhé polovině srpna bude na železničním úseku Keila – Klooga testován výkon vlaku při maximální povolené rychlosti,“ dodal. Celkem před schválením čeká jednotku 70 různých zkoušek.
Do Estonska dorazila před několika dny již druhá jednotka z celkem 16 objednaných. Škoda je dodá ve dvou verzích: 11 pro dálkovou dopravu, a 5 příměstských. Jednotky se vyrábějí v Ostravě, odkud jedou po kamionech částečně rozložené do lotyšské Rigy. Zde probíhá jejich finální kompletace.
Dopravce objednal první jednotky v roce 2020, loni v lednu využil opce na dalších deset jednotek. Celkem tak Škoda dodá do Estonska 16 nových jednotek za 147 milionů eur (zhruba 3,5 miliardy korun).
Nové jednotky vycházejí z řady Panterů. Vedle širšího rozchodu kolejí jsou vlaky dvousystémové pro napájecí systémy 3 kV a 25 kV 50 Hz. Zvládnou tak obsluhovat jak nově elektrifikované železniční úseky, tak úseky se starším trolejovým vedením. Estonsko navíc leží v chladnějším podnebím, než je typické v jiných částech Evropy. Vlaky tak musejí odolat náročnějším teplotním podmínkám, a to zejména v zimě.
Jednotky budou 85 metrů dlouhé. Nízkopodlažní jednotky mají prostor pro dva invalidní vozíky a čtyři dětské kočárky. Část sedadel je odnímatelná, aby bylo možné vlak přizpůsobit aktuální situaci – v létě zde bude více míst pro jízdní kola, v zimě naopak více prostoru pro cestující. Jednotky jsou klimatizované, mají moderní informační systém, wifi, zásuvky na 230 V a USB.