Obrazem: 160 hasičů v akci, stomilionová škoda a zničená trať. Podívejte se na zkázu u Bečvy

Příčiny může pomoci odhalit stažení dat z rychloměru lokomotivy.
Provoz na trati mezi Hranicemi na Moravě a Valašským Meziříčím bude zastaven nejméně do 5. března. Důvodem je poškození trati po pátečním vykolejení a následném požáru nákladního vlaku s cisternami benzenu.
Správa železnic nejprve uvedla, že provoz bude zastaven na několik týdnů, dopravcům pak oznámila zastavení provozu nejméně do 5. března. Odhadovat skutečný termín zprovoznění je v tuto chvíli ale ještě velmi předčasné. Zásah hasičů ještě stále probíhá a není možné zdokumentovat kompletní rozsah škod.
Hasiči dnes uvedli, že škoda je nejméně 150 milionů korun. Drážní inspekce uvádí odhad 50 milionů korun u drážních vozidel, 75 milionů na infrastruktuře. V případě drážních vozidel mohla být škoda výrazně vyšší, kdyby nebyla včas odpojena lokomotiva Siemens Vectron společnosti Budamar.
Obří drážní požár u Hustopečí nad Bečvou. Vlak vykolejil, cisterny se dlouho nedaří uhasit
Příčiny vykolejení se stále vyšetřují, více by měla odhalit data z rychloměru lokomotivy. K tomu zatím nedošlo. V řadě příspěvků na sociálních sítích se objevují zprávy o možném překročení rychlosti, nejde ale o informace, které by šlo oficiálně potvrdit. Drážní inspekce odmítá k příčinám cokoliv sdělit s tím, že vyšetřování této vážné nehody je teprve na začátku. Dopravcem vlaku byla společnost ODOS.
Videozáběry hasičů ze zásahu:
Vlak převážel přes tisíc tun benzenu ze společnosti DEZA ve Valašském Meziříčí. Požár se dotkl patnácti ze sedmnácti cisteren. Na hašení se podílelo celkem 160 hasičů ze čtyř desítek jednotek a šest desítek kusů techniky.
Požár pomáhal hasit ze vzduchu vrtulník za pomoci bambi vaku, který zajistil 50 shozů vody. Do Hustopečí přivezli slovenští hasiči dvě velkokapacitní cisterny a hasicího robota. Chemická laboratoř z Frenštátu pod Radhoštěm nabírala vzorky z ovzduší, vody i půdy. Z ovzduší byly vzorky negativní.
Přečerpávání nejdříve zítra
Záběry ze zásahu ukazují velký rozsah zkázy, dým byl vidět i cítit daleko. „Vyskákali jsme z auta, bylo strašný horko, tak jsme pořád couvali. Ty vagony stále vybuchovaly, za nás došlo ke třem explozím. Jak v tom narůstala teplota a ty vagony se pnuly, začaly vybuchovat. Ten kouř a to teplo bylo extrémní, za svou dlouholetou kariéru profesionálního a dobrovolného hasiče jsem nic podobného nezažil,“ uvedl pro agenturu ČTK dobrovolný hasič Jan Huňat.
„Ten vývin kouře byl obrovský, nebylo nic vidět, sloup dýmu byl na 50 až 60 metrech, celé ty vrstvy odhořívaly zhruba ve stometrové výšce,“ popsal situaci Huňat.
Další postup závisí i na tom, kdy se podaří požár dohasit. „Jakmile požár dohasíme, budeme během soboty přečerpávat do náhradních cisteren zbytky chemikálie a stahovat vozidla z kolejového svršku,“ řekla mluvčí hasičů Lucie Balážová. Následky požáru cisteren s benzenem se zabývá Česká inspekce životního prostředí, vodoprávní úřad i Povodí Moravy.
Cestující v úseku Hranice na Moravě – Valašské Meziříčí musejí počítat s náhradní autobusovou dopravou. Valašské expresy do Žiliny pojedou odklonem přes Ostravu, zbývají stanice mezi Hranicemi a Púchovem obslouží autobusy. Detaily jsou na stránkách ČD Mimořádnosti.