Obrazem: 160 hasičů v akci, stomilionová škoda a zničená trať. Podívejte se na zkázu u Bečvy

Požár cisteren nákladního vlaku u Hustopečí nad Bečvou. Foto: Hasičský záchranný sbor Olomouckého krajePožár cisteren nákladního vlaku u Hustopečí nad Bečvou. Foto: Hasičský záchranný sbor Olomouckého kraje

Příčiny může pomoci odhalit stažení dat z rychloměru lokomotivy.

191 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Michal²

Upravil bych text, že Valašské expresy pojedou odklonem, odklonem pojede jen 223 a 222, zbytek jede „normálně“

Pavel

Obrovské štestí že se to nestalo někde uorostred intravilánu obcí a měst, kudy tať též prochází.

Jiří Procházka

Dobrý den, mne opět zaujalo, že měřící přístroje nezaznamenaly žádné negativní látky v ovzduší.To měří někde daleko na návětrné straně požáru , nebo jak to je, že vždy hygienické stanice hlásí nic neuniklo.Kdyz v Tušimicích hořely tři dny pneumatiky (velké množství) také bylo vše bez stráty kytičky podobně jako při požáru velkokapacitní skládky kom.odpadu.Letaly kusy horšího molitanu až čtyři kilometry do obce Březno u Chomutova a hořely plasty spolu dalším podobným odpadem.Za tři dny jsme se dozvěděli, hádejte co- ano opět nic nenaměřili !! Tedy lze doporučit pokud máte přeplněné skládky tuhého komunálního odpadu klidně je zapalte nic se ovzduší… Číst vice »

Pepa

Kdo a kdy vymyslel ten koncept, že když se rekonstruuje trať, tak se vynechají stanice? Není načase to opustit?

Petr Šimral

A myslíte si, že by to nějak ovlivnilo průběh nehody?

Winecko

Však důvodem nehody má být výhybka, která nebyla v nejlepším stavu, myslím že právě ve stanici Hustopeče na Bečvou, kde to vypadá jako ze 60.

xyz

Někde je to zase naopak – modernizace stanice ano, ale komplexní modernizace přilehlé tratě ne.

Zdravím do Pačejova, Horažďovic předměstí nebo Strakonic.

Petr Frýdlant

V 8h se budou řešit další postupy ohledně MU. Jinak dohašování trvalo celou noc.

Martin

a to tyhle chemikálie jezdí přes teplice n.b. ale na silnici ADR ohrožující životní prostředí nemůže? to nepochopiš

Libor

Když srovnám počty nehod kamionů a vlaků, jsem rád, že tahle svinstva jedou ve vagonu a ne v návěsu.

SYN

No, zase když se „průser“ stane na železnici, tak už tedy bývá „pořádný“… zde minimálně za 20 silničních cisteren (uvádějí tisíc tun).

Kubrt

Já teda hlavně nechápu obsah příspěvku.

Ivan

To, že něco nechápete vy, neznamená, že to není pochopitelné.

Petr Šimral

A například okolo Františkových Lázní ADR bez problémů může a vlaky s RID tam nesmí.
To jsou ty paradoxy.
Každopádně přeprava ADR/RID vlakem je násobně bezpečnější, ale pokud se už něco stane, tak jsou následky v místě události zpravidla vyšší.
Ukázkou nejsou jen včerejší Hustopeče, ale i například nehoda v italském Viareggiu, kde ukroucená náprava na vlaku s propan butanem zabila 32 lidí a 26 jich vážně zranila.
Zpráva o události v italštině je zde: https://www.era.europa.eu/system/files/2023-07/Viareggio_accident_29.06.09___Final_report.pdf

M19

Chcete tím říct, že přeprava po železnici je nebezpečnější než po silnici? Protože jen za takových okolností by se to nedalo chápat. ;- )

Filda

Při pohledu na tu hromadu začínám pomalu doufat, že pod tím vlakem „jen“ rupla výhybka (jazyk, cokoliv) nebo závada na voze. Mám takové nutkání v tom vidět vysokou rychlost při jízdě do odbočky. Planá 2. Postavené křížem z 2.TK na 1. SK. Mašina urvaná daleko od soupravy, na kolejích, vozy vysypané a rozházené na druhé výhybce, relativně daleko od kolejí, což by odpovídalo chování ložených cisteren, první výhybku to sneslo, ale opačný pohyb s blbým těžištěm v druhé už ne a vysypalo se to jen na levou stranu ve směru jízdy. Výhybky jsou ve spojkách na 40 km/h. Past Hustopečí… Číst vice »

Vid

Jo prej bezpečnostní pojistka kvůli velkému propadu rychlosti. Jakoby se nikde jinde v republice ze 155 na 100 nebrzdilo. Vždycky mě to tam štve si při brždění do stanice hrát s Mirelem a ještě tam může svítit stahovačka. To zas někdo u SŽ moc přemýšlel a vymyslel pěknou blbost.

Tomáš Záruba

Souhlas, proste zase u někoho vyhřezla myšlenka na “opakování traťové rychlosti na RNS” z přelomu 70. a 80. let a opět byl zbytečně vyroben problém jako drive v Libni…

Petr Šimral

A v Holešovicích.

Petr Šimral

A ještě v Kralupech.

nowas

Ve Všetatech (Praha-MB a opačně), ale tam se na trati nekóduje.

Tomáš Záruba

Ono je to ještě furt všude možně (donedávna třeba Malešice), namátkou Židenice, Ústí západ…
Ale ten „problém Libeň“ jsem myslel právě to, že jsi se blížil věčně na výstrahu, a pak mezikruží, ale co za obloukem vykoukne – 40 nebo (obvyklých) 80, už jasné nebylo.

Vid

Já bych moc se závadou na trati nepočítal, když to tam bylo po reko. To spíš mě napadá nepropojené vzduchové potrubí za loko. Nebo jen neotevřené kohouty. Proto ten vectron pak dojel tak daleko.

Filda

Stanice je postaru. I výhybky, všechno. Jen navazující traťové úseky jsou rekonstruované. Proto je přes tu stanici rychlost 100 km/h v rovné a ta „prasárna“ s dvousvětlovou návěstí 100 km/h a něco i při jízdě přimým směrem od Lhotky. Všechny výhybky ve stanici jsou na 40 km/h.

Michal

Bože můj. Mi řekněte na co byla tak dlouho výluka tam a stavěla se tam nová kolej, když výhybky jsou stejně mizerné jako předtím? Proč v dnešní době nejsou výhybky stavěné na vysokou rychlost jako v Olomouci?

Alfonse

Protože vyhybka na vysokou rychlost je sakra dlouhá. A když je potřeba zachovat délku koleji co nejdelší, musel byste prodloužit stanici a zmenit celou konfiguraci a to je ranec.

A někdo tu dokonce psal, že se zvažuje zrušení stanice Hustopeče..

Jozo_cz

Zkuste mi tedy odpovědět, proč se posledních 5 vozů nezúčastnilo valné hromady? Nebrzdící vozy by tam vhulákaly zcela jistě!

Jozo_cz

A takhle vypadá vykolejení nebrzděné soupravy:
https://www.youtube.com/watch?v=PG0tw01bIus

Petr Šimral

Ano, to je dobrý postřeh. Podle polohy trosek je evidentní, že souprava vlaku brzdila tak, jak měla. Takže brzdou to nebude.

Jozo_cz

Na tom videu je dokonce vidět „utržená lokomotiva“, jak Ti včera nějaký nevěřící Tomáš oponoval.

Kolvrat

Příčinou nehody je jízda soupravy 80-100 km/h namísto 40 km/h. Strojvedoucí to sám uvedl. Hromada vozů dle fotek ze vzduchu to potvrzuje. Otázkou je, proč jel tak rychle. Selhání brzd, závada či chyba strojvedoucího?

Petr Šimral

Já jsem sice výpověď strojvedoucího nezaznamenal, nicméně již včera v 15:00, kdy šly vidět trosky jsem potvrdil Váš názor. A proč jel tak rychle? Uvedení v omyl? Do Hustopečí se na druhou (přímou kolej) nejede totiž na jednosvětlovou návěst, ale na „100 a něco“. Pokud je tam postaveno „40 a něco“, pak je to na zabezpečovači stejné žluté mezikruží a před ním výstraha. Dále můžeme řešit chybu zabezpečovačky, což může být tak 0,01% (že by návěstila 100 a přitom to bylo na 40) a technickou závadu soupravy můžeme vynechat. Evidentně podle trosek to nejelo 40 km/h a pokud by to… Číst vice »

Leinad

Jak by v té době prohíhaly myšlenky?
Moje představa- zaspím poslední návěstidlo. Na opakovači mezikruží = brzdím na 40.

Petr Šimral

Co to vlastně bylo na klacku? No, zelená. Vše ostatní bych si pamatoval… Nicméně: zde měl strojvedoucí k dispozici vlakový zabezpečovač, byť to bohužel nebylo ETCS.

Vid

To mi nedošlo. Dobrý postřeh. Tak zavřené kohouty si můžem škrtnout a tedy jelikož je asi jasné, že to vykolejilo ve větší rychlosti než 40, tak je nejpravděpodobnější příčinou fakt ta „bezpečnostní pojistka SŽ“. Rutina je potvora.

Alfonse

Co myslíte tou „bezpečnostní pojistkou“?

Tom

Loko byla odpojena kvůli požáru.

ostravak

ano, konečně správný odhad, snad dokonce rychlost 90 do odbočky…to se brzo dozvíme

Oldřich

Dozvíme se prd.Bude se mlžit,mlžit a mlžit.V nejhorším bude univerzálním viníkem fíra.Nikdo nepřizná,že na železnici ve 21.století je větší binec,než byl v 19.století.

ostravak

Rozbor rychloměru z Vectronu, který dojel bez poškození až do stanice…

Petr Šimral

Mlžit se rozhodně nebude, ale Závěrečné zprávy vydává Drážní inspekce v takovýchto složitých případech za 2 – 4 roky, kdy to již kromě odborníků na bezpečnost železnice nikoho nezajímá.
Pro ilustraci. Z roku 2021 nejsou stále zveřejněny dvě Závěrečné zprávy: https://di.gov.cz/mimoradne-udalosti/setrene-mimoradne-udalosti-a-zaverecne-zpravy?rok=2021&stitek=v-setreni

Petr Šimral

Což je pro nás, osoby odpovědné za bezpečnost zcela nerelevantní. Jestli je někde zásadní bezpečnostní průšvih (viz Mstětice, ujeté vozy) a úřady se v tom pár let v klidu rochní bez jakéhokoliv výstupu, tak je to prostě špatně. Celkový průběh znají zpravidla do týdne, v horších případech do měsíce…

SYN

Ve „slušných zemích“ se vydávají „preliminary report“ cirka do měsíce, ve kterých už bývá okolo 95% všech faktů shrnuto… málokdy se ještě potom objeví něco zásadního…

Radek

Ta eventuální závada na voze by se nyní prokazovala hodně těžko. Ale jsou to spekulace.

Petr Hlavička

Zní to zajímavě. Dle mě to bude těžkej průser na straně SŽ a jejich politiky pomalé a nedůsledné správy tratí. Podobně jako absence zabezpečovače v Pardubicích. Ta nesystémovost jejich činnosti se teď začíná projevovat.

Petr Šimral

SŽ bude zcela v pohodě. Ta udělala pro bezpečnost vše, možná i o trochu více, než sama chtěla…
To je narážka na tu návěst Rychlost 100 km/h a cokoliv do přímého směru…

Kolvrat

Dokonce se dělala oprava stanice Hustopeče, aby byla 100ka namísto historické 80ky, pro menší propad rychlosti. Stávající zab. zař. neumožňuje rychlost nad 100ku. Stanice Hustopeče nebyla zatím rekonstruována, protože se řeší tunel Hranice – Špičky, kdy by Hustopeče byly zbytečné, stačila by zastávka se spojkami v hlavních kolejích.

Jirka

Vidím to tak, jak to vidí ten, jehož ctěný pan otec 42,5 let fíroval a občas do té vaší předpisové bible D1 také s odporem nahlédl -„Pocem, kam jdeš, jdu na přezkoušky, budeš mi číst otázky z testů.“ 🙂 . Předpokládám, že jako předvěst je v Hustopečích před vjezdovým návěstidlem, návěstidlo AB označené terčem = v obou případech i při jízdě přímo 100kmh i při jízdě do odbočky za vjezdovým návěstidlem (40kmh) na něm svítí stejná žlutá…..Zdá se mi, že od tohoto AB návěstidla je na vjezdové návěstidlo vidět….. Poučil jsem se jak vypadá „40kmh a výstraha“ (na odjezdu předpokládám… Číst vice »

nowas

„Předpokládám, že jako předvěst je v Hustopečích před vjezdovým návěstidlem, návěstidlo AB označené terčem = v obou případech i při jízdě přímo 100kmh i při jízdě do odbočky za vjezdovým návěstidlem (40kmh) na něm svítí stejná žlutá“ 40 bliká pomalu žlutá, 100 bliká rychle zelená.

ostravak

byl poslán do odbočky z důvodu výluky 2TK Hranice- Hranice město

richmond

solidní mozkový průjem

víta Klozík

Ano, tak nějak to bylo, jsem o tom přesvědčen dle toho kde stojí loko a jak jsou daleko vozy od kolejiště, tohle. Nebylo běžné vykolejení ale jízda odbočkou tak 90kmh

víta Klozík

Kdyby to jelo 50, tak loko nedojela k budově 400m, musela jet už bez napětí a brzdit po utržení hlavního potrubí…to dojetí do půlky stanice sedí na vysokou rychlost

diem72

Zareaguji na Vaši spekulací, jestli to „nedejbože“ nebyla chyba strojvedoucího:

..tvl. a koukají ti fírové teda na a trať! Když odhlédnu od toho co mohl ukazovat barvičkovač, tak tu rychlost ukazovalo návěstidlo a pokud vlak nevyjížděl z těch Hustopečí jako z výchozí stanice, tak to fíra viděl i na předvěsti. Navíc teda kódováno, takže „mačkal“

půda

Přerušení odhaduji na několik měsíců. Dle mého odhadu se musí půda vytěžit, odvést a dekontaminovat.

Je tu někdo znalejší?

Alfonse

Těžit mimo kolej se může kdykoliv… takže je otázkou jenom sanace v kolejišti….

Těžit v koleji se nejspíš nebude muset moc hluboko, protože náspy bývají často z neprospustných zemin…, takže štěrk a a škrabnout horní vrstvu pod ním. pak udělat rozbory. A teprve potom se uvidí kolik ještě.

Jedna věc je, kdy se bude jezdit rovně, (typnul bych do 2 tydnů), kdy budou dráty.. a kdy budou výhybky… (to bych typl 5-10týdnů)

Adam Ř

Minule tu někdo psal, že při podobné nehodě na Slovensku se rozhodlo, že se kontaminovaná zemina nechá na místě. Ale úplně nevím, jestli by taková věc prošla i v Česku, zvlášť poměrně blízko řeky

Petrovič

Áno, zemina pod traťou zostala v Trnovci na mieste, zemina mimo trate sa odťažovala až po 5 týždňoch, keď bola dokončená oprava trate (aby práce na odťažovaní neprekážali prácam na obnove prevádzky). Ťažko povedať, kde uniklo viac arénov, v Trnovci sa vyliali 3 cisterny s benzénom a 2 s anilínom plus sa rozsypali dva vagóny „cibule“ hydroxydu sodného, ale našťastie nedošlo k požiaru, odhad je, že v Trnovci vsiaklo asi 250 ton (vo vozňoch sa asi 300 ton skoro 50 ton sa podarilo odčerpať zo zbytkov tých cisterien plus niečo sa zozbieralo z povrchu skôr, než to stihlo vsiaknuť) a… Číst vice »

Jaaa

Nerozumím tomu, proč nenechají pendlovat nějakou soupravu za výlukou a místo toho ženou lidi do autobusů.

Juraj

Za výlukou – konkrétně z ValMez do Lidče – soupravy pendlovat budou. Problém je ten úsek Hranice-ValMez, kde projet nejde nijak, a proto je tam NAD.

Pokud by to mělo trvat týdny až měsíce, tak nejspíš budou ČD muset pantery odtud stáhnout kvůli údržbě, resp. složitě přetahovat po neelektrizovaných tratích.

Tomáš Záruba

Občas to tak sice úplně nevypadá, ale i na Slovensku mají koleje. 😉

nowas

Je to sice dál, zato horší cesta. 🙂

Juraj

To sice mají, ale zajížďka je to ještě větší, řada 640.2 na síti ŽSR nejspíš není schválená, žilinská spojka je t.č. myslím bez proudu a manipulace v Žilině je aktuálně dost těžká.

Petrovič

Nielen bez prúdu, do decembra 2025 je Budatínska spojka komplet neprejazdná.

Michal

Tak ono není o co stát. Celá ta trať je na nic s tím courákem který mezi Prahou a Valmezem staví všude.

Winecko

nechápu kritiku od ostatních, je to courák.

A. O.

Pravděpodobně proto, že prakticky není po čem by jela, navíc tam hoří poměrně hodně toxická sračka.

Marty

Mlčet bude mnohem lepší

BND 30

Je tu prosím někdo znalý, kdo mi vysvětlí, zda je lepší to nechat kontrolovaně vyhořet (proto bych byl třeba byl já, laik) a nechat unikat zplodiny do ovzduší, nebo to namixovat s vodou a nechat to vsáknout do půdy.

JiVe

já jako laik bych bych volil A

Petr Frýdlant

Lepší nechat vyhořet. Najděte si info na netu či YouTube k požáru rafinerie v Litvínově v roce 96. Podobná situace, ale ve větším rozsahu. Museli to nechat prostě vyhořet.

Kubrt

Benzen je s vodou téměř nemísitelný (rozpustnost je někde v řádu 1,5 g/L). Je to karcinogen a je těkavý, takže nechat ho někde vsakovat do půdy je nesmysl na úrovni řízené otravy obyvatelstva. Hoření produkuje toxické zplodiny. Takže výsledkem je snaha požár uhasit a zbytek kapaliny přečerpat do náhradních nádob, aby se odpařilo co nejméně.

Josef Novák

Stejně toho většina vyhořela i tak. A ty tisíce tun vody co se spotřebovaly se stejně vsákly do země (samozřejmě smísené a kontaminované benzenem, zplodinami z hoření).
A stejně tady nebude jiná šance než to všechno důkladně vybagrovat. Vždyť se to dělá běžně i při havárii kamionu, kdy z nádrže uteče „jen“ třeba 1000 litrů nafty. To je nic proti tomu co se vsáklo do země tady 🙁

none

Tisice tun vody. To jsi spocital nebo to mas od hasicu?

Libor

Není složité to odhadnout, když i obyčejná hasičská Tatra 815 má čerpadlo, které zvládá 3200l/min. Hasičských aut tam bylo nepočítaně, ochlazovali a hasili nepřetržitě, lili to i ze stabilních vodních děl bez obsluhy, vrtulník udělal 52 shozů bambivaku…

https://hzscr.gov.cz/clanek/cas-32-8200-800-s3r-tatra-815.aspx

Jirka

No hlavně bych čekal, že hasiči firmy DEZA mají pro podobné kratochvíle uvnitř podniku vybavení v podobě speciálů pro hašení kapalin obsahující molekuly z oboru organické chemie = stroj co chrlí tuny pěny, něco jako letištní hasiči na letecké palivo. A vlastně podnikoví hasiči z DEZy to měly k požáru z těch jednotek pro výjimečný stupeň poplachu prakticky nejblíž…..Můj laický pohled je, že lít vodu do kapaliny, která je hořlavina I třídy a s vodou prakticky nemísitelná, je dost divné. Jako byste vodou hasili olej na pánvi…..I když tady ta voda byla spíš na ochlazení okolí, bo vlastní hašení požáru… Číst vice »

Alfons

Však tam byli a valili tam mraky pěny.

none

Proto jsem se ptal na množství vody a ne pěny.
Spousta lidí si tady myslí, že jsou chytřejší než hasiči. Nejsou. Hasiči jsou profíci a ty z chemických provozů teprve. On je totiž rozdíl hasit barák a nebo chemický provoz, kde je kromě ohně i nedýchatelno. Proto jsou na to trénovaný a tak není důvod jim v diskusích poskytovat rady 😉

Michal

Děláte si legraci s tou druhou variantou, že jo?

Vrjos

Otazkou je, co by melo byt tim kontrolovanym vyhorenim.
Tezko cekat, ze v takove hromade budou podminky pro dokonale spaleni jako v kotli ve spalovne.
Cili by ze spalovani v kolejisti letely nedokonale zreagovane zbytky.

none

I na toto jistě existuje nějaký předpis. Já bych tedy raději tu věc nechal neekoogicky spálit než ji nechat vsáknout. Mám to k tomu požáru kousek a tak trochu přemýšlím, co za měsíc najdu ve studni…

vrjos

Jo, jenze zeminu a vody lze ohranicit. Vzduch ne. Zbytky z nedokonaleho spaleni byste zaprve mel v plicich a za druhe by se stejne do vody a pudy dostaly „vypranim“ na vzdusne vlhkosti a srazkach.

Pavel

Dle videí z dronu bych to viděl na kompletní rekonstrukci svršku a el. vedení.

Petr Šimral

Já bych to viděl spíše na novostavbu včetně železničního spodku…

MildaIV

Tak snad to rovnou udělají s přípravou na přepnutí na 25KV.

Jen

Rovnou VRT 🙂

Radek

Spíš by to tam chtělo ETCS, po této radosti.

VitoS

No bylo by to vhodné, dost nechápu výhled pro rok 2029 zapojení ETCS, kde úsek Hranice na Moravě – Vsetín bez ETCS a úsek Vsetín – Střelná s ETCS. Proč to neudělají vkuse? Hranice – Střelná a dále Slovensko

diem72

Spíš se po odtěžení veškerých znečištěných zemin může zvažovat obnovení jen průběžných kolejí bez výhybek, nebo jen spojky mezi 1. a 2. SK ..
když je stejně výhled na zrušení stanice …

Josef Novák

Myslíte, že nebude kontaminovaná ???
Tady se to bude bagrovat několik metrů hluboko 🙁
Ten benzen je silně karcinogenní – to se nesmí za žádnou cenu dostat do spodních vod 🙁 . Jinak je v širokém dalekém okolí po vodě. Navíc tady je to o to horší, že jsou tady všude štěrkopísky a tím se to pak šíří velice dobře 🙁

Pavel

Štěstí, že nejel vlak v protisměru. Ze svršku budou kamenivo a koleje určitě hodně poškozeny, o trakci ani nemluvě. Tudíž si myslím, že trať bude zprovozněna později než v příštím týdnu. Ale rád bych se mýlil.

Šejdr

Klíčové bude zjištění, jak hluboko se to vsáklo a tedy kolik a do jaké hloubky bude třeba odtěžit kontaminovanou zeminu. Případně zda budou nutné sanační vrty, pokud by se znečištění dostalo až do podzemních vod. Plus je taky možné, že došlo ke kontaminaci jezer, která jsou hned vedle trati.

Petrovič

Neviete, ako je to v ČR, u nás na slovensku má v záujme urýchleného zprevádzkovania kritickej infraštruktúry, (patria tam aj všetky železničné trate), právo rozhodnúť minister, pod ktorého daná infraštruktúra patrí, (v prípade železnice minister dopravy), o nesanovaní ekologickej havárie v záujme urýchlenia obnovy prevádzky kritickej infraštruktúry. Urobilo sa tak napríklad v roku 2019 kedy po vykoľajení v stanici Trnovec nad Váhom unikol benzén z 3 cisterien (našťastie sa nevznietil), trať bola sprevádzkovaná behom 3 dní, kontaminovaná pôda zostala v záujme urýchlenia opravy trate na trvalo pod ňou.

Kubrt

Ono taky bude dobré uvážit, čím konkrétně to okolí bylo kontaminováno. Co se vylilo v Trnovci?

Petrovič

3 cisterny benzén a ďalšie 2 anilín plus rozsypaný hydroxid sodný z 2 vagónov, zozbieralo sa, čo bolo rozsypané na povrchu, ale čo vsiaklo (hasiči pokrylli miesto protiložiarnou penou, aby zabránili požiaru toho benzénu počas odpratávacích prác) ostalo natrvalo v pôde pod traťou.

Kubrt

Tak to je slušná prasàrna.

Petrovič

Inak po nehode v Trnovci bolo na sieti ŽSR priate opatrenie, podľa ktorého musia byť medzi lokomotívou (možný zdroj požiaru) a 1. vozňom s nebezpečnými látkami, medzi 2 vozňami s nebezpečnými látkami (na obmedzenie šírenia prípadného požiaru a zníženie šance na vykoľajenie viac vozňov s nebezpečnou látkou) a za posledným vozňom s nebezpečnou látkou (ako nárazník pri náraze na vlak zozadu) radené minimálne 3 ďalšie vozne neobsahujúce nebezpečný náklad. Taktiež bol zavedený prísny zákaz prepravy kyselín a hydroxidov alebo prudko horľavých a silno oxidačných látok v jednom vlaku (už len ich vzájomný kontakt pri nehode môže spôsobiť požiar). Tu by… Číst vice »

Petr Šimral

Kdy se ten Trnovec stal a existuje Závěrečná zpráva z této události?

Petrovič

Správa existuje ale bohužiaľ neverejná, (ako vo všetkých prípadoch o zverejnení rozhoduje ministerstvo dopravy, došetrené to bolo až začiatkom roku 2024, ministersvo dopravy rozhodlo správu nezverejňovať), prístup zo zákona majú ŽSR, dopravný úrad, (na slovensku vyšetruje nehody aj zaisťuje reguláciu v železničnej, leteckej a lodnej doprave), železniční dopravcovia v sr pôsobiaci a jednotky záchranného systému, (pre analýzu zásahu a poučenie z neho). Ja k nej mám prístup ako člen dhz (dobrovoľný hasičský zbor) v Žiline, nehoda sa stala v roku 2019 na jar alebo v lete (presnejšie neviem, správu mám vo svojej kancelárií na požiarnej zbrojnici), ak by ste mali… Číst vice »

Petr Šimral

Poprosil bych na mail: simral@metransrail.eu

Na webu evropských MU se skutečně nevyskytuje:
https://www.era.europa.eu/era-folder/2019-1

Petrovič

Neviem, ale zistím, či si môžem dovoliť správu vyniesť celú, nerád by som z toho mal nejaké problémy, predsalen minister dopravy správu nezverejnil, ale ak pracujete pre metrans (súdim podľa mailu, neviem na akej pozícií), tak by váš zamesnávateľ mal správu dostať, (všetci dopravcovia prevádzkujúci dopravu v SR sú zo zákona oprávnení správu dostať). V správe bolo ohľadom toho prevozu nebezpečných látok písané niečo v tom zmysle že dopravný úrad zprísni podmienky prepráv nebezpečných látok v sieti ŽSR tak, ako som uvádzal vyššie, ale pri rýchlosti (alebo skôr jej nedostatku) u našich úradov by ma vôbec neprekvapilo, ak daná zmena… Číst vice »

Petrovič

Ak mi nič nebude brániť, (odpor nadriadených, nerád by som mal problémy) ak ak zoženiem skener, (správu mám len v papierovej podobe), tak vám záverečnú správu z toho trnovca pošlem.

Petrovič

Inak ZSSCS, ktorá tieto prepravy zaisťuje (išlo o ucelený vlak z Novákov (z chemičky) do Šale (do chemičky) tieto pravidlá na svojich vlakoch dodržiava (z môjho pozorovania a pozorovania známych), neviem ale, či je to už nariadené, alebo to robia z vlastnej opatrnosti (ak je to tak majú moju pochvalu). Tiež musím vyzdvihnúť konanie rušňovej čaty, ktorá okamžite po nehode vypla motor svojej 751 (lokomotíva zostala na koľajách) a vysielačkou varovala o nehode, čím umožnila rušňovodičovi protiidúceho vlaku včas zastaviť a zabránila zhoršeniu nehody a vzniku požiaru, (protiidúci vlak viezol kyselinu dusičnú zo Šale niekam do Maďarska, pri havárií a… Číst vice »

Petrovič

Neviete, ako je to v ČR, u nás na Slovensku môže v záujme urýchlenia obnovy prevádzky kritickej infraštruktúry, (za kritickú infraštruktúru sú považované aj všetky železničné trate), rozhodnúť minister, pod ktorého daná infraštruktúra patrí (v prípade železnice minister dopravy) o úplnom zákaze likvidácie ekologickej havárie až do úplného obnovenia prevádzky kritickej infraštruktúry a potom povoliť likvidáciu ekologickej havárie len do takej miery, aby likvidačné práce neovplyvnili prevádzku na kritickej infraštruktúre. Bolo to tak urobené napríklad potom, ako v roku 2019 v stanici Trnovec nad Váhom po vykoľajení unikol benzén z 3 cisterien, (našťastie sa nevznietil). Bola z toho vtedy politická… Číst vice »

Průvodce původní Aleš

1.ledna 1993 po půlnoci jsem měl takové smíšené pocity a bylo mi to trochu líto, ale ve finále jsem moc rád.

Petrovič

Ako to myslíte, ja som napríklad rád, že obnovenie dopravy na trati a zabránenie vznikaniu ďalších ekonomických škôd dostalo prednosť pred odstraňovaním kontaminovanej pôdy, ktorá pod traťou ničomu nevadí, je tam už skoro 6 rokov a žiadne problémy z toho neboli.

Kubrt

To je dost krátkozraký pohled. 5 cisteren aromatických uhlovodíků, to je nějakých 300 tun. Oni samozřejmě nezůstanou pod tratí, ale budou putovat půdou, kontaminují podzemní vody, studny. Část se vypaří a lidi to dýchají. Nevím, kde konkrétně se to stalo (stanice, širá trať), ale alespoň částečně odtěžit by to snad během několika dní šlo. Jsem chemik a netrpím fobií ze slov chemická látka, ale benzen je fakt hnus, jeden z nezpochybnitelných karcinogenů.

Petrovič

K vykoľajeniu došlo na zhlaví stanice, na pricestí na širej trati bol cudzý predmet (kus metrového dreva) spadnutý z nákladného auta, na ňom vykoľajil 1. vozeň za lokomotívou 1. a 3. nápravou, 2. vozeň vykoľajil 2. nápravou, boli vlečené asi 2,5 km než vykoľajili úplne na 1. výhybke stanice Trnovec nad Váhom. V pôde pod traťou zostalo natrvalo asi 250 ton arénov (asi 50 ton zostalo v zbytkoch cisterien a na povrchu a podarilo sa ich pozbierať) a asi 20 ton hydroxidu sodného (rozpustil sa, keď hasiči pokryli rozliate arény protipožiarnou penou, aby zabránili požiaru počas likvidácie, zvyšok, ktorý ostal… Číst vice »

Průvodce původní Aleš

Ano, ono se to všechno „někam vsáklo“. Když se řekne, že Balkán začíná v Čadci, tak v Kalamatě by se měli těžce urazit.

Průvodce původní Aleš

Ta kontaminovaná půda nevadí provozu na/nad ní. Tím to „nevadění“ končí. Děkuji, že jste mě ujistil ohledně toho 1.1.1993. Opravdu nechci, aby lidi jako Vy měli v mojí zemi volební právo.

Petrovič

Môj názor je, že kritická infraštruktúra má prednosť pred životným prostredím oprávnene, ale ako hovoria angličania „let’s agree to disgree“, nie je potrebné sa o tom naďalej vadiť, aj tak by to k ničomu neviedlo. Zaujímalo by ma ale, komu v ČR prináleží toto rozhodnutie (na Slovensku je to minister, pod ktorého rezort daná infraštruktúra patrí, v prípade železnice minister dopravy).

Průvodce původní Aleš

Tohle je jasný znak totalitního státu. V normálním státě, pokud není válečný stav nebo jiná mimořádná situace, ministr dopravy nemůže zakázat likvidaci karcinogenních látek z půdy jenom proto, že je potřeba, aby tam jezdily vlaky. Tohle je normální fašismus, nic jiného.

Petrovič

Povedal som, že o tom, čo je prednejšie sa vadiť nebudem, hoci mám iný názor, ale to označenie za fašizmus si vyprosujem, táto právomoc bola schválená ako súčasť novely zákona o kritickej infraštruktúre v roku 2011 zástupcami občanov SR (poslancami) v riadnom demokratickom procese, nevidím na nej nič fašistické.

diem72

Asi možno zčásti rozumět tomu, co jste chtěl říci, ale znaky fašismu nesou i Vaše reakce

diem72

Nechte na hlavě

jfp

Tak ono když bylo postaveno do odbočky, tak ani v protisměru jet nemohl. Kdyby v protisměru nějaký jel, tak by bylo postaveno rovně a žádné neštěstí by se nestalo.

Petrovič

Stále nie je objasnené, čo k nehode viedlo, ak to bolo napríklad niečo podobné ako v Trnovci, kde ten vlak už prišiel k výhybke vykoľajený niekoľkými nápravami a výhybka to už len takpovediac „dorazila“, tak môže byť jej poloha (do rovna alebo do odbočky) irelevantná.

Karel.kub

V Rožnově byl cítit zápach z požáru. Babišova DEZA je opravdu poklad. Jen vykopat.

Kubrt

Nejedná se o selhání Dezy.

JiVe

co to meleš? Andrej tě snad straší i v noci

Josef Novák

Co má DEZA společného s nehodou na železnici ???

Lukáš F.

DEZA vyrobila ten benzen.

Horal

A? Když ho nevyrobi deza vyrobí ho někdo jiný. Jsi fakt hlupák

Bob

Přepravovaný benzol byl prý vyroben právě ve firmě DEZA. Se samotnou nehodou to samozřejmě ale souvislost nemá.

Karel

A v Sollingenu vyrobili nůž pro teroristu

Frantisek

Nicméně s tím, že zacházíme s takovýmito chemikáliemi namísto šetrnějších alternativ, už ano. A komu se to takto hodí, nejsou nejspíše jen spotřebitelé.

Kubrt

A jaké jsou ty šetrnější alternativy benzenu?
Jistě, do 19. století lidstvo fungovalo bez velkotonážního chemického průmyslu a šlo to. Konkrétně tento benzen směřoval do ostravského Borsodchemu, kde z něj dělají anilin a ten se používá pro výrobu polyuretanu, barviv, gumárenských chemikálií. Nic z toho asi není životně nezbytné a nenahraditelné. Pokud se životním stylem vrátíme do časů před průmyslovou revolucí, bez benzenu se obejdeme 🙂

Leinad

Možná. V případě přetízených kamionů se nadává i na přepravce. Pokud by teoreticky u toho vlaku bylo něco v nepořádku, bylo by správné zkoumat vliv zákazníků.

Karel

V případě prasklé pneumatiky kamionu na D5 Celá rodina mrtvá, a ani se na výrobce pneumatiky nenadávalo. Řidič kamionu nemá možnost přesvědčit se, kolik je napsáno v nákladních listech?

medd

Co třeba se zamyslet, že agrofert je příšerný lowcost? Vyždímat a nechat být. Věřte tomu,že po tomhle „úspěchu“ a navíc před volbami, bude DEZA měnit fofrem majitele. Proč? No protože už Šéfovi nevydělává. A navíc ohrožuje jeho podnikatelské zájmy.

Horal

Co to melete za hlouposti. Tohle se stalo při přepravě. S tím deza nemá nic společného. Prosím vás když jste hloupý tak se raději nevyjadřujte jste pak za hlupáka.

R.M.

Tohle může napsat jenom totální hňup. Své politické mindráky si strčte víte kam! Běžte si trolit jinam. A mimochodem DEZA vydělává setsakramensky dobře.

diem72

To nic nemění na tom, že vyvolávat tady jakéhosi „ďábla“ Agrofert je přitažené za vlasy.
Hlavně že mnozí vyjadřují „tfuj“ nad těmi chemikáliemi … čeho všeho bychom se však museli vzdát např. bez p.t. benzenu, to už nikoho nenapadne domýšlet … taková pštrosí etika…

Jsnxv

V Rožnově nebylo cítí vůbec nic

Horal

Čekal jsem který bezmozek to hodí na Babiše. Vyhráváte první cenu.

Herold

Tuší někdo, jak mohl vzniknout ten oheň? Já jsem myslel, že cisterny převažející takové hořlaviny musí být proti nějakému běžnému nárazu při vykolejeni chráněné.

vladki

Vykolejí, praskne, vyteče, jiskra od brzd, nebo nabourá do sloupu a spadnou troleje… A pak už jedna cisterna od druhé.

Pavel

Ta látka je prudce hořlavá. Takže stačí malá jiskra.

Petr Šimral

Jenže již podle fotografií by Vám mělo dojít, že toto běžný náraz prostě nebyl…

Josef Novák

Běžný náraz ??? Se podívejte na tu fotku s té termovize, jak daleko od kolejí jsou ty nabourané vagony. A přímo uprostřed je trakční sloup (nebo spíše byl).
Tak co myslíte, že následovalo, když ten sloup ty vagony shodily ???

Jirka

Jaké štěstí, že to nebouchlo někde při průjezdu nádraží plného lidí.

Frantisek

To ano, ale pokud se to dostane do vody, mrtví či postižení budou možná i tak. Doufejme jen, že jich v tom případě bude co nejméně.

Leinad

Já bych doufal, že se budou provádět opatření. Odtěžení kontaminované půdy, kontrola studní v širsím okolí.

Tom

Asi tak, jako že ovzduší je u požáru v normě. Požár byl cítit na kilometry, ale u obydlí poblíž vše O. K. 🫢

Avoda

Pro mne osobně jsou profesionální hasiči na prvním místě pomyslného žebříčků povolání, které si zasluhují úctu.

Na opačném konci, hluboko dole, kde slunce nesvítí, jsou soudci a nad nimi státní zástupci. Absolutně zbytečné existence a vyžírkové, kteří za celé jejich životy nevytvořili ani nezáchránili žádné hodnoty.

Herold

Jak bys chtěl fungovat bez soudců?

none

Resili by to hasici. Tedy pokud by nehorelo.

Roman Jeschke

Já v životě nebyl u soudu. A funguji.

Herold

Já jsem taky v životě nepotřeboval hasiče, a funguji…

Kubrt

Hm. Zbývá jen popřát, abyste žádného soudce v životě nepotřeboval. Hodně hloupá druhá část příspěvku.

Avoda

Mám za sebou několik soudních jednání a pokud nepracujete v justici, tak byste nevěřil, co je v tomto státě možné.
Resp. co vše si nijak nepostižitelní soudci mohou dovolit.

Například zamítnout žalobu na vadný výrobek, přestože znalecký posudek jasně prokázal, že byl vadný již v okamžiku prvního užití.

Kubrt

Taky jsem se setkal s nekvalitní prací soudce, ale na základě toho není možné zavrhnout celý stav tímhle způsobem.

Avoda

Každý, kdo rozhoduje o životech a majetku jiných a přitom je sám nepostižitelný, si žádnou úctu nezaslouží.

Ten systém doživotně jmenovaných bohů je absolutně úchylný a pokud to vidíte jinak, tak si ty růžové brýle užívejte, dokud (třeba) nepříjde řada i na Vás.

Kubrt

Soudci nejsou nepostižitelní.

Knížecí rada

Mluvte k věci a neřešte si tady vaše traumíčko se zamítnutou reklamací.

Ivan

Nezbývá, než politovat vaše okolí, že s něčím takovým musí koexistovat.

Tom

Celá justice je mafie ve státě. Viz jak si rozhodují o platech.

BND 30

Možná jste se měl jako právní laik před sporem poradit a nechat zastupovat advokátem. To, že jste prohrál, opravdu nemusí být vina soudce. Třeba jste pozdě nebo nesprávně uplatnil svůj nárok. S tím soudce nic neudělá…

V. K.

V každém soudní sporu jedna strana prohraje a ta druhá vyhraje. Jinak to holt nejde. Být kvůli tomu zapšklý není důvod. I když já tedy kverulantů potkal již několik a logika se v jejich počínání hledá těžko.

Gwann

Kdyz je jeden ridic MHD dobytek, zrusime celou MHD. Vase logika

Šalina na Špilas

V Postoloprtech ve 45. taky nepotřebovali soudce…
…a zemřelo tam 700 lidí.

Avoda

Víte, kdo to byli Karel Trudák nebo Otakar Matoušek?

Gwann

Svine? A Gottwald byl truhlář, proto zakazeme truhlare.

M19

Zbytečné existence pro všechny podvodníky, zloděje a parazity. Pro nás ostatní Ti, kdo zabezpečují nestranné posouzení sporů, podílí se na trestání zločinců a rozkrývání nepravostí. Tak jako vy je označují paraziti společnosti, ti skutečné zbytečné existence a vyžírkové co parazitují na ostatních a nechtějí, aby to někdo odhalil a nedej bože potrestal.

Gwann

Jako nemusim byt nadsen z vykonu nasi justice, ale kdokoliv kdo pouziva mozek k premysleni a ne jen jako vypln hlavy, nemuze tvrdit, ze justice je k nicemu. Alternativou je jen lynč a pravo silnejsiho a to opravdu k nicemu dobrému nevede

Ivan

Absolutní zbytečnost své existence jste právě prokázal vy.

Michal Bartoníček

Spíš bych řekl, že na konci žebříčku bude filmový kritik a módní policie. 😄
Ale píšete kraviny. Bez soudů se fungovat nedá a dá se říct, že nejeden lidský život i zachránil.

Ondra

Aspoň můžou udělat komplet rekonstrukci i stanice Hustopeče n. B., když už to budou opravovat.

Petr Šimral

Jenže to pojišťovna neproplatí…

Juraj

To je dobrá otázka: je vůbec trať pojištěná?
Měl jsem za to, že veřejné infrastrukturní stavby se nepojišťují, protože v kontextu veřejných rozpočtů je to neekonomické.

MiMa

trať pojištěna není (myslím, že za pojištění na požár,blesk,explozi a pád letadla by SŽ platila klidně miliardu ročně).
Ale možná půjde nějaké odškodnění z pojištění odpovědnosti dopravce.
A možná byla pojištěna zásilka takže něco dostane Deza.
Lokomotiva přežila a železniční vozidla pojišťovny nechtějí moc pojišťovat, protože v ČR je moc nehod.

Motýl Emanuel

DEZA dostane 100%, bez ohledu na jakékoliv pojištění, viz paragraf 2566 OZ.

Horal

Deza nedostane nic. Ona nemá s nehodou nic společného. V okamžiku opuštění brány to je věc dopravce. Nastudujte si zaklady.

Motýl Emanuel

DEZA dostane 100% náhrady za přepravci předané zboží, které jí dodavatel neuhradil a bylo při přepravě zničeno Nastudujte si základy. Vlastnické právo k přepravované věci má DEZA, dopravce má objektivní odpovědnost za škodu.

Frantisek

Proplatit hodnotu opravy s tím, že zbytek přidá správa, nelze? Má-li se to celé odbagrovat a pak zase „zabetonovat“ do stavu, který nevyhovuje, vnímám cosi zatuhlého v nastavení systému.

Leinad

Vy víte, kdo je viník, a co má za pojištění?

diem72

Dopravci mají „povinné ručení“, pokud by chyba byla na straně infrastruktury, tak SŽ také hradí škody vzniklé chybou jejích pracovníků a nejspíš na to taky má pojistku (tedy něco podobného, co bychom u občana nazvali „pojistkou na blbost“

Tom

Docela by mě zajímalo, jak se mu vůbec podařilo po odvěšení vůbec odjet. Podle toho, jak jsou tam vagóny všude rozházené mi na první pohled přijde, že trakční vedení muselo být poškozeno okamžitě a bez toho vectron proste nepojede. Napadá mě jedině samotíží, ale nevím jaky je tam sklon

Tom

Tomu bych se právě docela divil, že by nevypadlo, když podle fotek už po vykolejení vagóny zbourali několik sloupů TV

Petr Šimral

A tím jste si sám odpověděl, že nic tak „hrdinského“, jako odvěšení lokomotivy po vykolejení vlaku a odjezd do stanice se s vysokou pravděpodobností nestalo. Mimo jiné na snímku z termokamery 15/37 nejde nalézt vůz, od kterého by se mohl strojvedoucí odvěsit.

Xxx

Není to konec vlaku viz záběr z dronu a video v článku?

Jozo_cz

Konec vlaku máte na snímku 30/37. Dokonce tam tuším i koncovky.

Péťa

Otázka jestli se to takto rozházelo vlivem vykolejení nebo tím jak cisterny vybuchovaly.

Petr Šimral

Já si osobně myslím, že vlivem vykolejení cisteren ve vysoké rychlosti a pak se již moc nepohnuly.

Šejdr

A vážně k tomu odvěšení došlo? Nebo se vlak přetrhnul mezi lokomotivou a první vozem a osamocená lokomotiva dobrzdila až před budovou nádraží?

Filda

Pochybuju. Sólo Vectron i jen na pneumatickou brzdu, v tomto případě rychlobrzdu (úplně vyprázdněné HP vlivem roztržení) tak daleko určitě nedojede. Vectron je hodně dobře obrždený stroj.

Petr Šimral

To není pravda v režimu G bez EDB a bez použití přímočinné brzdy strojvedoucím…

Vid

A není tedy nejlogičtěší vysvětlení, proč mašina dojela tak daleko, že nebyly otevřeny vzduchové kohouty mezi mašinou a prvním vozem jako nedavno v Jihlavě? Když se tedy hrdinné vyvěšování nekonalo.

Petr Šimral

Vyloučit to samozřejmě při současné úrovni našich znalostí stavu trosek po nehodě nelze. Nicméně zcela jistě ti, kteří po nehodě přijeli vyšetřovat již stav kohoutů HP minimálně na lokomotivě znají.

Leinad

Pokud se vozům deformuje rám či jiná část, neveřil bych tomu, že poloha nějakého kohoutu musí odpovídat stavu před nehodou. Ale jo, na lokomotivě mohl zůstat.