Oblíbený trik pro falšování emisí: Jedno stejné auto a při každé kontrole jiný typ systému
Důležitý je pohled do historie kontrol. Asociace emisních techniků analyzovala data ukazující na desetitisíce podezřelých měření.
V souvislosti s aktuální snahou ministerstva dopravy zpřísnit odborný dohled nad stanicemi měření emisí (SME) publikovala asociace techniků ASEM data poukazující na jeden z méně známých podvodů při technických kontrolách.
Ministerstvo se chystá připravit systém „hlídacích psů“ automaticky vyhodnocujících data z Informačního systému technických prohlídek (ISTP). Předběžně stanovilo šest kritérií, které okamžitě vyfiltrují nesmyslné hodnoty s podezřením na podvod.
Jedno z nich se týkalo postupu měření v závislosti na emisním systému vozidla. „U vozidla kategorie M1 a N1 je provedeno měření s postupem stanoveným pro ‚řízený bez OBD‘, ačkoliv vozidlo bylo uvedeno do provozu po 1. 10. 2010.“
Hadr v sondě. Fotky ukazují nejčastější triky v měření emisí, ministr představil šest kritérií
Ministerstvo označilo 241 měření z prvního pololetí 2024 jako podezřelé z porušení tohoto kritéria.
ASEM ovšem tvrdí, že problém s chybným postupem při měření je hlubší. Historie dat v ISTP ukazuje, že se v tomto kritériu emisního systému podvádí mnohem masivněji.
„Nejméně 74 747 emisních kontrol v prvním pololetí 2024 uvádí jiný emisní systém než při kontrolách v předchozích letech,“ říká datový analytik ASEM Petr Novák.
Tři typy systémů
Metodický postup měření emisí uvádí tři typy systémů: vozidla s neřízenými systémy, s řízenými systémy bez OBD, pak ty s OBD.
OBD (On-Board Diagnostics) je mechanické rozhraní pro připojení kabelu pro navázání komunikace mezi diagnostickým přístrojem a řídicími jednotkami ve vozidle. Od roku 2001 ji musejí mít všechny zážehové a od roku 2003 všechny vznětové vozy.
Podle Nováka se u každého systému dělá emisní kontrola trochu odlišně. U vozidel s neřízenými systémy se při kontrole provádí identifikace vozidla, vizuální kontrola a měření koncentrací škodlivých složek (u zážehových motorů) resp. měření kouřivosti (u vznětových motorů).
Za dvě minuty se emise změřit nedají. Expert rozebírá nová kritéria na odhalení podvodů
U řízených systémů se navíc ještě provádí diagnostika systému řízení motoru, přičemž se liší postup u řízených systémů bez OBD a s OBD.
„Typ systému podstatně ovlivňuje celý postup měření emisí,“ konstatuje technik.
U 169 letošních emisních kontrol však došlo dokonce k situaci, že má vozidlo v historii uvedeny všechny tři typy systémů. Novák pak uvádí příklad konkrétního vozu Mercedes-Benz Sprinter, který měl v roce 2018 systém neřízený, v roce 2020 řízený s OBD a letos pak řízený bez OBD. Všemi kontrolami emisí přitom i přes jasný nesoulad úspěšně prošel.
Další stanice měření emisí dostala stopku. Technici v Olomouci přiznali podvody
„Tyto údaje jasně ukazují, jak důležitá je analýza kompletní historie dat v ISTP pro vytipování problematických emisních kontrol a zlepšení stavu v oblasti STK/SME,“ uvádí ASEM.
Podle Nováka není možné analyzovat jednotlivé kontroly izolovaně, protože pak nebude ministerstvo schopno efektivně zjišťovat porušení metodického postupu měření.
První zavřené provozovny
Ministerstvo dopravy přistoupilo po vlně dlouhodobé kritiky před několika týdny k výraznému zpřísnění státního odborného dozoru STK i stanic měření emisí. Ministr dopravy Martin Kupka k tomu vyzval v dopise krajské a městské úřady v celém Česku.
Ministr zároveň pobídl k zintenzivnění četnosti kontrol nad rámec stanovených lhůt. Do konce září mají provést mimořádné kontroly ve vytipovaných stanicích a o výsledku informovat ministerstvo.
Důslednější kontrola přinesla první výsledky. Kontroloři na základě závažných nedostatků uzavřeli činnost stanice měření emisí v Lipníku nad Bečvou a v Olomouci.