Oblíbená jízdenková aplikace ustoupí seniorům a strážcům soukromí: vznikne i v plastu

Aplikace Fairtiq a automat na nákup jízdenek. Foto: András Ekés /FairtiqAplikace Fairtiq a automat na nákup jízdenek. Foto: András Ekés /Fairtiq

Převod systému z aplikace i do původních karet probíhá v současnosti v Dánsku.

75 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Butenko

Další „šmírák“ pohybu. Další kus svobodného bytí v říti.

Mig

Zlatá papírová jízdenka koupím na 24h a jezdím.
Pak se jen směju když vedle hádka s revizorem že umřel telefon ať už pád na zem či baterka.
Papír taky v kapse nic neváží nemusím telefon tahat všude sebou.

paní Věra

Přéésně. Tyhle aféry každého jenom otravují. Já bych všechny ty internety a počítače zakázala.

Ivan

„focení na film, psacích strojů, psaní propiskou apod.“ Tak zrovna toto už zůstane navždy jen pro skupinu podivínů (s výjimkou toho focení na film, které umělečtí fotografové používají kontinuálně). Leda by globální konflikt či katastrofa poslaly celou civilizaci do kolen.

Nose Peak

Propiska a bloček Post-it papírků je super věc. Tahat s sebou foťák na kinofilm a psací stroj je konina. Papírový záznamník je na vkusu každého soudruha. Já bych si na to vzal iPad mini s Apple Pencil. O papírovej plánovač bych se bál…

Y.K.

Myslím, že psaní si poznámek propiskou nikdo nebude považovat za podivínské, je to rychlé atd… Mít to specificky brandové už trochu úlet je. 🙂

Nicméně dost pochybuji, že jsou lidi co běžně píšou perem klasičtější texty mimo okruh rychlých poznámek. Dopisy, publikační texty a tak… A o tom to asi je.

Štefan

K aplikaci FAIRTIQ můžu říct, že aktuálně je to to nejlepší, co do Česka přišlo. Již vyvinutý produkt, ověřený v desítkách regionů Západní Evropy. Je jednoduchý, uživatelsky příjemný. Měl jsem možnost jej využít poprvé včera, při své cestě do Zlínského kraje. Jízdenku IDS JMK z Brna do Starého Města u UH jsem pak nahradil posunutím prstem v aplikaci FAIRTIQ a byl jsem nadšen. Samozřejmě vyžadovalo to před cestou aktivovat napojení na platební kartu a přečíst si rady, doporučení a návod, ale to tak je vždy. Nevýhodou je, že neporadí jízdní řády. To tam není. Ihned po cestě jsem obdržel v… Číst vice »

Miroslav Švidrnoch

Používám Fairtiq při cestách z Rožnova pod Radhoštěm na Pustevny. Funguje perfektně.

Minulý měsíc jsem byl ve Švýcarsku. V Curychu jsem zapnul Fairtiq, potvrdil nástupní zastávku, nasedl do tramvaje a jel.

Po pěti minutách jízdy přistoupili revizoři. Byla ve mně „malá dušička“. Při jejich žádosti o jízdenku jsem předložil QR kód vygenerovaný Fairtiqem – revizoři jej načetli – a šli dál! Zda se otočili, když na podlahu dopadl kámen, který mi spadl ze srdce, si už nepamatuji.

Aplikaci Fairtiq jsem využil i pro cesty vlakem na trati Landquart – Chur. Vždy bez problémů.

stan

Z mobilního pokroku jsem vyléčen, raději hlavu na špalek.

Nose Peak

Fanoušci analogových řešení najdou své místo ve státní správě. Tam je 21. století nenajde…

Y.K.

Nemyslím, že to je ukázkou zvrtnutí se, ale toho že lidi občas nevědí jak s věcmi naložit. Na jednu stranu někdo možná „hipstersky“ fotí na film nebo píše na psacím stroji, na druhou stranu pak na sebe vyžvaní cokoliv na sociálních sítích, na mobilní platformě dají veškerá práva každé aplikaci která si o to řekne…

Těch lidí, kteří alespoň částečně rozumí tomu kudy informace unikají a reálně se snaží bránit tam, kde to má smysl, tak těch je naprosto zanedbatelně.

Přitom jsou cesty jak gigantům naházet klacky pod nohy a přesto není nutné se vzdát aplikací třeba na placení MHD.

Y.K.

„hipstersky fotí na film“. Dal jsem to do uvozovek, protože nikomu nehodlám říkat co má dělat a rozhodně chápu jaké to přináší hodnoty, ale obecně je to úlet. Žádné spojení s nákupem jízdenek tam nebylo.

Y.K.

Souhlas s cookies dávat nemusíte. Sice je to mnohdy záměrně složitější než odsouhlasení, ale v EU musíte mít možnost to odmítnout.

Také bych nepřeceňoval ty staré metody. Byly časy, kdy se pošta sledovala velmi pečlivě, SMS jdou číst úpně normálně kdekoliv po cestě, hovory posluchat také. Souřasnice telefonu jsou pořád k mání ať už je to smartphone nebo blbifoun.

Dnes máte alespoň možnost posílat EndToEnd šifrované zprávy či hovory po různých systémech, i když tlaky některých vlád na zadní vrátka jsou enromní.

LCP

„Prostě se to asi nějak zvrtlo. Je toho všude plno a hlavně toho spousta firem zneužívá. Víte např., že když na jisté platformě zaplatíte mobilem, tak jistý technologický gigant na druhé straně světa o této platbě ví veškeré podrobnosti? I ty které nepotřebuje….“ A právě proto se začíná proti cookies, povolení o aktuální poloze, automatickému uložení hesel atp. zvedat odpor. Dneska ta data vyhodnocuje AI a vše o nás vědí. I věci, jak sám píšete, nepotřebné, které ale třeba prodají zase nějaké jiné firmé. Jsou-li ta data pro firmy tak cenné, nechť za ně platí přímo mě. Nehledě na to,… Číst vice »

Nose Peak

Jo, papír je jistota. Hlavně se nenechat zavalit administrativou:

https://www.novinky.cz/clanek/krimi-lekarku-v-brne-zavalila-kartoteka-40486945

Ústečan

Co se stane, když si někdo při odchodu zapomene odpípnout?

Michal²

V aplikaci to buď při zapnutém auto stopu automaticky odpípne, když auto stop zapnutý není, tak se nestane nic

Štefan

Klient si může nastavit funkci SMART STOP. Ta jízdu po nějaké době ukončí.

Jan

Faktem je, že aplikace přenáší velkou část nákladů na zákazníka. Offline řešení je prostě drahé. Navíc jej často využívají právě skupiny, které už tak dostávají sociální slevy.

N.N.

Offline řešení může mít také podobu časového kuponu na platební kartě. Náklady pro zákazníka 00 nic.
Vyřadit staré lidi ze života je projevem velmi špatné společnosti.

Jan

Kupónu na platební kartě. Ten byl dobrý. Kupón je maximálně tak spárován s platební kartou. To znamená, že odbavovací zařízení si musí držet a obnovovat databázi všech držitelů a identifikátorů. Včetně RFID čtečky a smlouvy s vydavatelem karty o jejím využití. Zatímco QR kód lze vydávat ad-hoc a stačí jej zabezpečit kryptograficky. Kontrola jízdenek může být v pohodě off-line. Ale o tom debata není. Časový kupón spárovaný s časovou jízdenkou je také online řešení. Jenom to namísto nákupu na webu namísto cestujícího udělá člověk na přepážce. A opět, proč by jej ti, co si to dokážou koupit s menšími náklady… Číst vice »

Ivan

Jakou velkou část nákladů PŘENÁŠÍ na zákazníka? Není to spíš tak, že značnou část nákladů odstraňuje?

Frantík

Spíš vytváří, pokud budeme brát GPS tracking. Ale ano, není to přenášení, když na jedné straně ubydou jablka a na druhé přibydou hrušky.

Ivan

„pokud budeme brát GPS tracking“ – To je pro vás „velká část nákladů“?? A jinak by jej uživatelé aktivovaný vůbecneměli?

E 91.3

Jakožto zákazník rád svůj díl nákladů přijímám: telefon a data mám stejně.
A provozovatel ušetří nemalé náklady na tarifní systém: za ty mi může koupit třeba hustší interval, nebo lepší vozidla.

Ivan

No přesně tak má většina uživatelů, takže přenášení nákladů na zákazníka je prostě nesmysl.

Jan

I minimální nebo nulový náklad je stále náklad.

Gouba

Nejsem senior, chytrý telefon i s daty mám, ale přesto se mi hrubě nelíbí trend dnešní doby, že chytrý telefon prostě musí mít každý, a kdo nemá, tak nebude mít přístup k řadě služeb, protože alternativní možnost jiná než mobilní aplikace neexistuje (zdravíme třeba Zásilkovnu, kde bez appky balík prostě nepošlete).

aldik

však Zásilkovna má na výdej balíků nově klávesnici k zadání kodů přímo na boxu, vzdělávejte se! 😀

Gouba

Říkám poslat, ne vyzvednout. A i ty klávesnice k vyzvednutí zavedli až dodatečně.

MaT

A kolik lidí potřebuje něco i posílat? Myslím, že zase tak časté to pro většinu lidí nebude, obvykle asi jen přijímají zásilky z eshopů, možná tu a tam nějaká vratka či reklamace… Ne že by nešla Zásilkovna použít i pro soukromé zásilky, ale jak časté to je…

Jo, pokud provozujete eshop, tak to je pak jasné, že to někomu může vadit. Stejně jako to, že musí podávat daňové přiznání (dnes elektronicky), pracovat nějak s bankou (nepoužívat dnes ani internetové bankovnictví se musí hodně prodražit)…

N.N.

„A kolik lidí potřebuje něco i posílat?“

Aneb klasika: Kdo používá něco jiného, ten je srážen a je mu vtloukáno do hlavy, co přesně potřebuje, aby byl moderní.

Znáte tohle? https://www.ebschool.cz/pribeh-se-skupinou-opic To asi není moc moderní chování…

hbf

Zatímco vy srážíte komerční službu poskytovanou soukromým subjektem a vtloukáte jí do hlavy, jak ji má upravit, aby vyhovovala jen vám.

Máte k dispozici Českou poštu, tak si užívejte bezaplikační systém plný časových omezení, front a lístečků o nezastižení ve schránce.

Honza

Je vidět že jste na České Poště už asi dlouho nebyl. Dneska díky konkurenci a posílání důchodů na účet. Už fronta na poště nebejvá, nebo jen minimální. Kolikrát na člověka i volají od přepážky ať si číslo neberu a jdu rovnou, jak se tam nuděj.

hbf

Ale byl, balík do boxu mi uložili na poště, nota bene v jiném městském obvodu. Fronta byla, nebojte.

LiborV

Závidím rychlost na poště. U nás je 1 pobočka pro sídliště s 28 tis. obyvatel. Umístěná je v posledním patře obchodníhp centra. Překážek bývá z 10 otevřeno 5 – 7. Čekací doba mezi 16:00 a 18:30 je 40 až 60 minut. Před zavírací dobou mezi 19 00 a 20 o dost kratší.

Twix

Vratky a reklamace u Zásilkovny vůbec nejdou přes boxy ani aplikaci. Zákazník dostane k vytištění PDF s QR kódem které na balík nalepí a odnese na pobočku Zásilkovny s živým člověkem. Takže vůbec nepotřebuje aplikaci, zato musí mít přístup k tiskárně, což mi skoro přijde víc omezující (jestli to jde bez tiskárny, nevím, je to možné). Jak moc to chce někdo používat k soukromému posílání balíků, je každého věc.

Frederick

Ale ten QR kód si zákazník tisknout sám nemusí – dostane vygenerované číslo (možná i s písmeny, toto nahlásí obsluze a ta QR vytiskne a na zásilku nalepí.

Twix

Však proto jsem psal že je asi možné provést to i bez tiskárny. To jen potvrzuje co jsem psal, že na vratky a reklamace vůbec žádnou aplikaci mít nemusím, resp. ani ji použít nemůžu.

E 91.3

Ano, klávesnice jsou prohra.
Předtím byly ty boxy téměř dokonalé: žádné zbytečné prvky, které akorát lákají vandaly.

Lukáš F.

A má je na všech boxech, nebo zůstaly ještě některé staršího modelu, které se dají obsloužit jen s appkou?

Pezos

Měly by mít všechny.

panda

Je to soukromá společnost. Vaše volba je pak jít poslat balík na poštu, hezky si vyplnit podací lístek jak za Rakouska a doufám, že budete spokojen.

David Koňařík

Soukromá společnost nebo státem vlastněná akciovka, to je jedno. Líbit se mi to nemusí u nikoho.

MartinS.

Líbit se Vám to nemusí, ale ani nejste povinen to používat.

N.N.

A když bychom se zařídili po svém, individuálně, tak vyskočí nejeden Pepek s obsesivní potřebou to řešit, aby bylo po jeho a bude vymýšlet homady pravidel, aby skončil u „Tak si to nějak zařiďte“, čímž se uzavře kruh.

Byl jeden starý příběh o synu a otci, vedli osla na trh…

mlokXCM

Proč? Máte problém s tím, že ne každý chce na vše používat mobil?

Nose Peak

Já mám problém s lidma, kteří svou neochototu či neschopnost používat mobil chtěj kompenzovat nařízením všem ostatním, že jim musí umožnit alternativu. Což pro ostatní povede buď ke zhoršení služeb (příklad: Z-box v Horní Lhotě se nevyplatí, zrušíme), nebo ke zdražení, protože někdo tu (z principu neefektivní) alternativu pro menšinu zaplatit musí…

Náhodný kolemjdoucí

A zase jiní lidé by mohli mít problém s takovými, jako jste sám, kteří vnucují ostatním jen svoji pravdu (způsob řešení) a brání ostatním moci použít méně technicky podmíněnou alternativu.

N.N.

Falešné dilema, na poslání balíků existuje hned několik dalších společností.
U MHD ale člověk na výběr nemá a zkuste se vžít do role … hmm… policajta, který někomu „šlápl na bebí“. Pokud data o pohybu jednou utečou, tak „galerka“ ví, kde bydlí, kam chodí pravidelně = kde si na něj počkat. Bydliště se po úniku dat mění hůř než heslo.

David

Bych byl radši, kdyby ty lokální VHD měli k těm svým appkam povinně i plnohodnotou API vrstvu pro aplikace 3. stran … takový to, že když se někde zastavím na víkend, že musím složité zjišťovat místní tarif a zvyklosti pro par cest? Navíc u na appkach, jejichž UX je často docela tragické? Radši auto… Easypark funguje ve většině Evropy.

Nose Peak

Leda by to přišlo befelem z Bruselu. Protože jinak…
§1 – Vždycky se to tak dělalo! (Nikdy se to tak nedělalo!)
§2 – Ještě nic nepřišlo!
§3 – Všichni jsou na obědě.
§4 – Na to je předpis! (Není na to předpis!)
§5 – Bylo by to příliš složité!
§6 – Cestující by to nepochopili!
§7 – Cestující by to zneužili!
§8 – Zpoždění k cestování prostě patří!
§9 – Nedělejte problémy a nějak se domluvte!
§10 – Stejně to bude na ho*no!

Frantík

Je pravda, že dle wiki je IDOS docela na výši (minimálně) Evropy. Což není úplně nejlepší zpráva, pokud za tu dobu jej někdo nepředběhl.

David

Jestli by MHD vůbec neměla byt radši zdarma a spíše dotována z příjmů z parkování ve městech. Jízdné stejně pokryje jen část nákladů, místní mají navíc zvýhodněný roční tickety – pak je z toho jen nějaký nahánéní turistů, ať si kvůli par dnům instalují a studuji nějakou appku.

Mickey

Normální je za věci platit, alespoň si toho lidé víc váží a je páka na vykázání somráků. Klidně se to může dotovat z parkování, to jde i za použití jízdného.

MaT

Ale že ta páka na to vykazování bezdomovců z MHD ale funguje, co…

aldik

Proč mají řidiči dotovat neřidičům MHD? Důvod? A nehledě na to, že co je zdarma, toho si lidi obvykle neváží a ještě to přitahuje socky , bezdomovce a různé pochybné existence.

ngthrn

Protože jen díky tomu, že ostatní jezdí MHD, mají ti řidiči vůbec nějakou šanci někam ve městě dojet. Podívejte se, jak to vypadá v US. Dvanáctiproudá dálnice středem města a stejně je zacpaná.

N.N.

Děláte hranici tam, kde neexistuje a používáte naprosto zcestné a zavádějící argumenty. Praha nemá 9 milionů obvyvatel na ploše 30×40 km, aniž by ve zbytku St.č. kraje žilo dalších 11 milionů lidí.

Spousta lidí totíž používá MHD, ikdyž mají řidičák. Nejsou to dva odělené světy.

Průvodce původní Aleš

Žiju v aglomeraci, která má méně než milion obyvatel, dálnice středem města a nejhorší je právě takový dvanáctipruhový úsek, kde se ve špičce sunete průměrně pětikilometrovou rychlostí.
Opravdu není nutno, aby to byla dvacetimilionová aglomerace. Základem je, že drtivá většina lidí jezdí autem, protože kolejová doprava prakticky neexistuje a bus pruhy jsou nedostatečné.

Filip Jirsák

Desítky let jsou dotováni řidiči aut, tak proč by to teď nemohlo být opačně?

Air Traveller

tak ti ridici uz ze svych dani tu mhd tem, kteri ji pouzivaji, sponzoruji.

Bjorn

Asi stejně, jako uživatelé MHD sponzorují výstavbu dálnic. Tento argument je úplně lichý.

Air Traveller

takze je to fifty fifty.

Antonín1

Řidič nejsem, ale daně platím stejně jako řidiči a stejně jako někteří, kteří nikdy nejedou MHD, tedy ji, jak píšete, sponzorují, já zase ze svých daní „sponzoruji“ spousty věcí, které také nevyužívám a možná některé z nich využívají zrovna jen řidiči. Tak už to ve společnosti je, mně se také nelíbí, že přispívám třeba nemakačenkům, kteří programově nepracují a mohou, na dávky – nepíši o nemocných, kteří pracovat nemohou.

Air Traveller

ja to chapu 🙂 a beru to tak, jak je. me to nevysvetlujte. zkuste to vysvetlit p. jirsakovi.

N.N.

„daně platím stejně jako řidiči“

Pochopitelně neplatíte spotřební daň z paliva, ani poviné ručení mající povahu daně.

asdf

Zrovna povinné ručenie je čisto kompenzácia externality z automobilovej dopravy. Chodec chôdzou ťažko spôsobí multimiliónové škody alebo zmrzačí/zabije niekoľko ľudí.

Antonín1

Ale platím, sice ne přímo, ale v ceně zboží, které kupuji a které někdo dovezl na prodejnu nebo mně domů a tyto věci jsou promítnuty do jeho ceny.

Ivan

No, ty ovšem řidič platí taky a NAVÍC právě tu spotřební daň.

Toncek

Prosím, já jakožto řidič jsem od státu nikdy nic nedostal, spíše naopak. Co dělám špatně?

asdf

Prosím? Cestu ste si postavil sám? Výtlky si chodíte tiež lepiť sám? Parkujete vždy len na súkromnom? To, že všetci dodržujú jedny pravidlá cestnej premávky garantuje nejaká mafia? IZS, čo Vám doslova sedí za zadkom, pripravený Vás kriesiť keď niečo katastroficky skazíte, spadol z neba? Atď…

N.N.

Jste si jist, že silniční síť neřidičům neslouží? Já bych tvrdil, že i neřidič nakupuje v obchodě zboží po silnci přivezené a to i tam, kam koleje nevedou.
Mnozí neřidiči pak používají místní vesnické cesty pro chůzi na vlak, nebýt přepravy zboží, byl by tam jen nezpevněný chodník, jak tomu kolikrát je. Zkuste po něm šmajdat v plískanici.

Jednoznačně to odělit nejde, stejně jako elektřinu ze zásuvky a hodledbat se, že v Praze nepotřebuje přenosovou soustavu.

Nose Peak

Nebýt dotací, vede do půlky dědin v lepším případě makadam, v horším polňačka…

David

Jo, ty bezďaky by to natahlo… ale většinou jezdi bez jízdenky i teď, ale jen takový ti odolnější