Obliba nové aplikace na snadné cestování po Zlínskem kraji roste, má přes 10 tisíc stažení

Aplikace FAIRTIQ pro IDZK. Foto: KovedAplikace FAIRTIQ pro IDZK. Foto: Koved

Zlínský kraj je prvním regionem v Česku, kde se aplikace využívá ve veřejné dopravě.

22 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Karl vB.

Mohl by mi prosím někdo, kdo sledovací aplikaci FAIRTIQ fandí a má o ní hlubší přehled, vysvětlit, v čem je tak zázračná v porovnání se systémem „pípni a jeď“ (využívajícím bankovní kartu), který je zaveden v MHD Ostrava, nebo České Budějovice? Vím, že v jednom městě se kartou pípá pouze při nástupu, v tom druhém i při výstupu. Nevím ale zda v OVA, nebo CB.

Izvornjak

Především je spásou pro objednatele a organizátory IDS, protože udělat systém pípni a jeď, který by pokryl celý region včetně vlaků Os i R a všemožné autobusové dopravce mimo MHD, je nesmírně nákladné. I provoz a údržba jsou v české realitě odbavovacích systémů zatím nepředstavitelné. Proto se zatím pípni a jeď nikde v republice plnohodnotně nerozšířilo ven z jádrových MHD, kde je všechno relativně jednoduché a pod kontrolou (jeden dopravce, tarif určený většinou jen časovou platností, …). Vidíme v Ostravě, jak si pípni a jeď nerozumí s přestupy na jiné dopravce než DPO. Nebo i v IDS JMK musíte na… Číst vice »

Mirda

V Ostravě to jinak nebude. Bo KODISáci = tramvajáci bytostně spjatí s DPO.Tož tak.

Ondřej P.

TLDR: Pípni a jeď jde (zatím?) snadno udělat jen v MHD s časovým tarifem, na celé IDS je potřeba víc informací, které má (například) FAIRTIQ.

Martin Chovanec

Podle toho, co vím, tak ve Švýcarsku systém pípni a jeď není (zatím) legislativně průchozí, protože není dovoleno uchovávat otisky platebních karet uživatelů bez toho, aby se někde předem zaregistrovali. Možná i proto vznikla mobilní aplikace.
Ale asi jste se ptal na Zlínský kraj, tak tam se primárně rozhodli proto, že je to relativně levné a hlavně rychlé zprovoznit.

Karl vB.

Děkuji všem třem diskutujícím za vysvětlení rozdílu mezi uvedenými aplikacemi.

Jméno*

Je šílené, jak si společnost neuvědomuje / nevadí jí jaká data o poloze ze svého smartphonu sdílí a kdo s takovými daty nakládá. Aplikace vyžaduje v podastatě neustále zapnutou GPS. Nedávno jsem viděl aplikaci, která autorovi ukazuje na metr přesně polohu odkud si člověk zakoupil produkt pokud měl chtěně i nechtěně zapnutou GPS. Naprosto neskutečné statistiky. Nazval bych to digitálním koncentračním táborem.

Frantík

Tak že to má zapnutou GPS během jízdy je asi jasné – třeba u kilometrického jízdného to stejně jinak nejde, pokud jste nechtěl vystoupit nelegálně před nahlášenou zastávkou – ale je otázka, jak moc máme zajištěno, že nebude snímat polohu po ukončení.

Jméno*

Na to je myšleno, je to problém uživatele, že zapomněl vypnout GPS…

Jméno*

Smartphone aktuálně má tak 80 až 90% uživetelů telefonů v ČR. Drtivé většině uživatelů je naprostp šumák, co kam odesílají. Cookies schvalují jedním klikem „přijmout vše“, hlavně, aby je dalši hláška neotravovala. Aplikace instalují jednu za druhou. Když nemáte aplikaci lékarny, tak si připlatíte o 30 Kč více, je to dobrovolné. Vše přizpůsobené na dobrovolnosti a uživatelé smartphonů vše schvalují, nevadí jim to. Tak proč toho nevyužít, odporujících uživatelů je naprosté minimum. Deset tisíc lidí sdílí svou polohu, většina jí pravděpodobně ani nevypne. Je to budoucnost, nemohu to změnit, ale pokládám si dotaz kolik těch uživatelů dobrovolně sdílí svá data… Číst vice »

Martin Chovanec

Nevím, jak na Androidu, ale v iOS si můžete prohlédnout detailní report o tom, která aplikace kdy přistupovala k poloze. Stačí se tam podívat a pokud shledáte, že vás aplikace šmíruje, můžete ji nahlásit.

Nose Peak

Kraj teď bude mít statistiky, kolik lidí jelo z appkou ze Staráku do Brodu. Hrůza pomyslet, k čemu tu informaci použijou…třeba někde přidaj vagón k digitálnímu koncentráku a někde uberou…

Michal Bartoníček

Chtělo by to větší reklamu. Sice tu aplikaci mám a ve Zlínském kraji jsem byl týden, ale nějak jsem neměl nutkání ji použít.

Vlastik

Má tato aplikace nějaký přesah za hranicí kraje? Např když pojedu vlakem do sousedního kraje?

Adam

Ve chvíli kdy appku bude podporovat i sousední kraj tak nebude potřeba zásahu – aplikace si jízdu sama rozdělí. V tuto chvíli ovšem pouze po tarifním území ZK.

Frantík

Vůbec ne, funguje to jenom v izolaci. Obecně platí, že to jde tam, kde si můžete koupit dlouhodobou jízdenku.

Stejně asi neplatíte zvýhodněný přestup, takže asi do Brna by třeba z Vizovic jet do Zlína jedním spojem, ze Zlína do KM dálkovým a někde na zastávce zajít za řidičem ať prodá zbytek 😀

Radim

Skvělá je taky cenová úspora. Z Luhačovic na Vsetín vlakem (vezl jsem kolo) jsem jel asi za polovinu běžné ceny.

Karl vB.

Dotaz od konzervy neznalé moderních aplikací:
Jiným způsobem, než aplikací FAIRTIQ se na tu poloviční cenu, z Luhačovic do Vsetína s kolem, nedá dostat?

Frantík

Zatím ještě ne, protože se používá kilometrový tarif pro každý spoj zvlášť, ne jako vzdušnou čarou.
Oni tomu říkají „jízdné nové generace“, takže asi někdy koupit půjdou (zónově relační tarif), ale mohlo by tím docházet k podvodům, kdy mi někam vyjde jízdné levnější, ale vystoupil dřív.

Frantík

Čísla nejsou malá, ale na poměry obyvatel Zlínského kraje to nejsou desítky procent.
Sám o tom ale málo vím, proto by mě zajímalo, kolik je takto signifikantní počet „uživatelů VHD“ v jiných krajích. Třeba 50 % aktivních uživatelů je asi blbost, to by byl víc než modal split i v Praze.

Roman

Většina lidí používá dlouhodobé jízdenky, takže tuto apku nepotřebují.

Frantík

Taky pravda, takže oproti čemu je potřeba to číslo porovnávat?