Obětí dopravních nehod v Česku bylo loni nejméně od roku 1961, zemřelo 443 lidí
Simulovaná dopravní nehoda v Klimkovickém tunelu. Foto: Zdopravy.cz / Vojtěch Očadlý
V samotném prosinci byla čísla loni tragičtější než v roce 2023
Že je sestupný trend je fajn, ale pořád je to dost strašidelné číslo
Mrzí mě, že tato informace bez zasáhu a komentáře redakcí takto koluje po internetu napříč zpravodajskými servery a zasahuje tak veřejné mínění široké veřejnosti. Jedná se o zavádějící údaj. Jedná se o číslo úmrtí do 24 hodin. Realita je cca o 15% horší. Na stránce https://nehody.cdv.cz/statistics.php je možné si nastavit filtr „Počet dní, kdy osoba ve vozidle zemřela po nehodě (nasledky_do_30d)“ větší než 1 a k tomu přičíst data „počet dní, kdy chodec zemřel po nehodě (chodci_do_30d)“ větší než 1. Za rok 2024 jsou taková data dostupná prozatím jen do 31. října. Ve všech mezinárodních srovnáních se samozřejmě vychází z… Číst vice »
I u nás bývala metodika jiná. Změnila se současně se zavedením bodového systému, což samozřejmě skokově snížilo počty obětí ve statistikách. Ale to je jistě jen náhoda😉
Počet mrtvých OK, ale ty škody po bouračkách. To je děs.
Asi máte trochu jiné vnímání reality. Mrtvého člověka nenahradíte, hmotnou škodu ano.
Tak smůla, že je k tomu ještě cca 200 mrtvých na železnici, což je podle mne taky doprava, tak by se to mělo sčítat, nebo uvádět v titulku pojem „silnice/silniční“. V poměru k přepraveným osobokilometrům i tunokilometrům je silnice výrazně bezpečnější než železnice. Naštěstí i ta železnice se snad trochu lepší.
A BTW, kam se počítají úmrtí při střetech na přejezdech? Jestli jsou v tomto článku, tak je to úplně zavádějící.
lol
200 mrtvých na železnici?
Počet fatálních obětí přímo souvisejich s železničním provozem je výrazně nižší. Po odečtení sebevrahů, trespasserů a střetů na prejezdech zaviněných silniční dopravou zbydou 4 oběti z Pardubic,
A proč je chcete odečítat? Jsou to úmrtí související s železniční dopravou stejně jako úmrtí chodců na silnici s tou silniční.
Tak jednoduché to není. Pokud dostane cestující informaci, že na železnici zemřelo tolik a tolik lidí, tak může považovat kolejovou dopravu jako nebezpečný prostředek. Pokud už někdo musí sebevraždy započítat, musí na to vysloveně upozornit.
Ten, kdo je pevně rozhodnutý odejít, ten si v případě neexistence vlaků najde jiný způsob.
A co 1) sebevraždy na silnici?
2) Silniční nehody zaviněné hrubým porušením bezpečnosti. (Přecházení na trati vs na dálnici, nedání přednosti,…)
1. Sebevraždy na silnici-to samé. Sebevraždou většinou nikdo neorožuje ostatní účastníky.
2. Tady jde vyloženě o ohrožení ostatních.
Podání médií vytváří dojem, že nejbezpečnější pozemní doprava není železnice, a to je špatně..
Přecházení na trati i na dálnici by mělo být klasifikováno jako nehoda způsobená pěší dopravou, neboť chodec porušil pravidla.
No a nedání přednosti je průšvih řidiče, tam to snad jde za silniční dopravou nebo ne?
A to samé neoprávněný vjezd na přejezd ! Ten strojvedoucí od Dolní Lutyně nic nespáchal, dodržel všechny předpisy, ale stejně by jste ho počítal jako oběť z železniční dopravy, i když vina leží na straně kamioňáka?
sebevraždy, dle statistik drah , tvoří zhruba okolo 1/3 obětí …
Na vašem příspěvku je nejzajímavější to, s jakým klidem a samozřejmostí dokážete napsat takové lži. Vy evidentně vůbec nevíte, že není normální něco si kompletně vymyslet a napsat to, jako by to byl fakt.
Každý osmý mrtvý je motorkář.
Výborně. Jde vidět že moderní dopravní infrastruktura i vozidla přinášejí své plody.
Skvělé. Ministr Kupka je nejlepší novodobý ministr dopravy. Čísla hovoří jasně.
Koho děsí to číslo a srovnává to s železnicí – silnice odveze nevím, 80-90 % všeho u nás, osobky i nákladky.
Pro reálný pocit bezpečí / nebezpečí by bylo vhodné si to představit otočené – kdyby dráha udělala 80-90% dopravních výkonů a silnice ten zbyteček, kolik by tam nehod bylo pak. Méně by jich bylo zcela objektivně , ale není to čistě přímá úměra, bylo by zajímavé to odhadnout… (Aneb když je slabá doprava tak se nemáte srazit s kým, i když uděláte chybu)
Se stromem nebo sloupem se snažíte i v malém provozu. Proto a to šlo pořádně porovnat chybí hodně vstupních údajů.
Taky je hezky se podívat kolik z těch tvých jsou vinici nehod, opilci a nebo motorkáři… Silnice šla v bezpečnosti brutálně nahoru.
„(Aneb když je slabá doprava tak se nemáte srazit s kým, i když uděláte chybu)“
U vlaku (hromadné dopravy) tolik nesouvisí počet cestujících s počtem vozidel.
To máte pravdu ale s touto statistikou to souviset moc nebude. Nižší pravděpodobnost nehody vám vyváží vyšší počet zraněných při nehodě.
Vyváží? Jestli an, nebo ne, na to je právě statistika, nikoli dojmy.
Nevyváží. Pravděpodobnost nehody vlaku vůbec nezávisí na tom, zda je to jedna 814 nebo 12vozový rychlík.
V porovnani s okolnimi staty, je videt, ze na zapad nepatrime.
https://www.europarl.europa.eu/topics/en/article/20190410STO36615/road-fatality-statistics-in-the-eu-infographic
Na západě mají taky lepší infrastrukturu.
Dálnice prostě nejsou hotové. Objezdy nejsou hotové. Auta často stará (na venkově je to hrůza). Pak to tak vypadá.
Jezdím vlakem, na kole a chodím pěšky, Vámi popsané okolnosti neznám, přidejte se.
Jezdíte vlakem i z Prahy do Liberce nebo Karlových Varů? A jaké spojení vlakem byste doročil třeba na lyžování na Churáňově?
Zeleznou Rudu, Zrovna na lyze nemusite na zadne konkretni misto.
To je super nápad, jet lyžovat vlakem do Rudy s jízdní dobou přes 4 hodiny (včetně cesty na nádraží) vs. 2 hodiny autem z domu.
Praha-Ruda za 3 hoďky když je volná D5 a není sníh na silnici.
Jezdím vlakem a busem celý život (desítky roků). Pochopitelně, že tomu některé cíle přizpůsobím. Cestuji často a pocit, že se chovám s ohledem za to stojí.
Aha bus nejezdí po silnici a nikdy se nikde nerozsekal.
Jezdí a může bourat. A?
Dělám totéž a málokdo to umí ocenit, že nepřekážím na silnici. Říká se, že člověk má jít příkladem. A když to udělá, je to taky špatně. Tak já už pak nevím.
Praha – Liberec sice zdaleka neodpovídá významu těch měst ale jinak je to pro cestování vlakem ještě dobré spojení – ten vlak tam aspoň jede. Do naprosté většiny obcí v ČR se vlakem vůbec nedostanete protože tam nevedou koleje.
… a nepletou si ji se závodní dráhou a mindráky si léčí jinde než na silnici
Pro kola a chodce urcite.
Na západě mají taky jiné stáří vozového parku. Jo, většinu dopravních výkonů pak dělají stejně relativně nový auta, ale stejně – ty pre-crash systémy jsou fakt znát. Pokud už k nehodě dojde, tak auta co nejsou prolezlá rzí jsou na tom kupodivu taky lépe. Samostatná kapitola je i důslednost správného používání autosedaček pro děti.
Novější data jsou zde: https://transport.ec.europa.eu/news-events/news/2023-figures-show-stalling-progress-reducing-road-fatalities-too-many-countries-2024-03-08_en
Smutne, cena za kult automobilu.
Naopak, je super, že číslo i přes nárůst počtu aut i km každým rokem klesá…
Ano, je „super“ ze u nas mame dvojnasobny pocet umrti na 100 000 obyvatel nez v nekterych zemich EU.
Počet aut sice roste ale Počet aktivních řidičů nějak výrazně neroste. Spise roste počet aut pro jednoho vlastníka.
Pokud se podíváte do článku v roce 94 bylo 3x tolik úmrtí a osobně si myslím, že v té době bylo méně aut, méně řidičům, méně najetých km. Tak prostě trend se zlepšuje…
To se zlepsuje v cele EU.
V roce 94 se to počítalo jinak, dnes se jako oběť nehody počítá jen ten, který zemře do 24h po nehodě…