Obchvat Volyně na cestě do Bavorska získal klíčový souhlas při posouzení vlivů na okolí

Stavebně nejzajímavější na sedmikilometrové trase bude 150 metrů dlouhý hloubený tunel.
Pošumavská Volyně se koncem 20. let možná konečně dočká přeložky vytížené silnice I/4, po které míří tranzit k česko-bavorskému hraničnímu přechodu Strážný/Phillipsreut. Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) po více než roce aktuálně získalo souhlasné stanovisko jihočeského krajského úřadu v procesu posouzení vlivů stavby na okolí (EIA).
Obchvat Volyně je příkladem vleklé přípravy staveb. Do území se začal kreslit už na přelomu 80. a 90. let, tehdy měla přeložka jít ještě částečně skrze Volyni. V polovině 90. let plán dokonce získal od ministerstva životního prostředí v procesu EIA souhlasné stanovisko, do druhého procesu EIA zamířil v roce 2007, řízení ale bylo zrušeno kvůli změně zákona. Nyní tedy vyšel třetí pokus, který zapracovává i minulé připomínky.
Nejzajímavější na sedmikilometrové trase je tunel. „Na žádost města Volyně byla prověřena možnost realizace hloubeného tunelu o délce 150 metrů v blízkosti Kaple Anděla Strážce,“ píše se v aktuální dokumentaci. Důvodem je mimo jiné zachování výhledu na kapli. Podle zpracovatelů dokumentace tunel zlepší i sklonové poměry, takže je doporučen jako jediná varianta.
Díky obchvatu silnice I/4 také obejde vrch Betaň, kde jsou nyní nebezpečné serpentiny a podélný sklon silnice dosahuje až 10 %. „Zejména v zimním období se toto stávající trasování jeví jako velmi nevhodné,“ píše se v dokumentaci. Přeložka se napojí na stávající silnici severně od Volyně mimoúrovňovou křižovatkou, ukončení trasy pak bylo posunuto na jih až za obec Zlešice.
„Vzhledem k relativně vysokým intenzitám provozu na stávající silnici I/4 je stavba přeložky a náprava stávajícího nevhodného trasování žádoucí. Dojde tím ke snížení dopravní zátěže v centru Volyně a dále ke zvýšení komfortu jízdy v řešené trase,“ je uvedeno v dokumentaci.
Stavět se má v letech 2027 až 2030, stavba si vyžádá zábor zhruba 28 hektarů zemědělské půdy a dvou hektarů lesa. Jihočeský krajský úřad přitom stanovil řadu podmínek, mimo jiné prozkoumání vlivu na spodní vody nebo zbudování přechodů pro zvěř.