Obchvat Plössbergu zrychlil řidičům z Plzeňského kraje cestu na Mnichov

Požární cvičení na obchvatu Pössbergu. Foto: Feurwehr PössbergPožární cvičení na obchvatu Pössbergu. Foto: Feurwehr Pössberg

Stavba byla na seznamu prioritních projektů v Bavorsku, trvala tři roky.

Tříkilometrový obchvat bavorského města Plössberg, který je ode dneška otevřený, zrychlil řidičům směřujícím z Tachovska napojení na nejfrekventovanější bavorskou dálnici A93. Motoristům jedoucím přes hraniční přechod Pavlův Studenec/Bärnau se tak usnadnila cesta na Řezno a Mnichov. ČTK to řekl náměstek plzeňského hejtmana Pavel Čížek (STAN).

Při otevření obchvatu Čížek diskutoval s bavorským ministrem financí Albertem Fürackerem o zrychlení a zdvojkolejnění železnice z Plzně do Mnichova. Kraj i Bavorsko o modernizaci koridoru usilují, spolková vláda ji zatím nepreferuje.

Budování obchvatu Plössbergu včetně přípravy trvalo čtyři roky a bylo, i po dohodě s českou stranou, součástí seznamu prioritních staveb Bavorska v síti státních silnic v Horní Falci a Dolním Bavorsku. „Jde o silnici s přeshraničním významem, velmi důležitou i pro náš kraj a přilehlou oblast Tachovska,“ řekl Čížek. Detailněji je stavba popsána na stránkách bavorského ministra dopravy.

Mapa obchvatu města Plößberg v Bavorsku. Foto: ploessberg.de

Mapa obchvatu města Plößberg v Bavorsku. Foto: ploessberg.de

Na hraniční přechod Pavlův Studenec/Bärnau vede frekventovaná krajská silnice druhé třídy II/199. Hraniční přechod je pro pěší, kola, osobní vozy, autobusy a nákladní dopravu do 3,5 tuny. „Těžké nákladní vozy tam z naší strany povolit nechceme. Tato doprava by se nám pak tam silně stáhla,“ řekl Čížek. Dálnici A93 podle Čížka čeští řidiči hodně využívají, místním se zkrátí cesta za prací do měst Neustadt a Weiden.

Čížek s Fürackerem diskutovali i o budoucnosti železničního spojení Praha – Plzeň – Domažlice – Řezno – Mnichov. Na české straně se plánuje celková elektrifikace tratě včetně zdvojkolejnění z Plzně do Domažlic, ale úsek Domažlice – Cham zůstává jednokolejný. „Toto považuji za dočasné, je třeba se dívat do budoucnosti. Už teď průzkumy ukazují, že by tam mohlo jezdit až 28 nákladních vlaků denně. Rychlost osobních vlaků by mohla být až 160 kilometrů za hodinu a při tomto zatížení by bylo nutné realizovat trať v nové stopě jako dvojkolejnou,“ řekl Čížek.

Vybudování koridoru z Prahy přes Plzeň na Mnichov, tedy rozšíření tratě na dvě koleje a její elektrifikace, je jedním z hlavních témat, které se teď Plzeňský kraj snaží prosazovat při půlročním předsednictví ČR v Radě EU. „Z Bruselu na to máme pozitivní odezvy. Problém, proč téma znovu přinášíme na evropskou půdu, je spíše na spolkové úrovni. Společně s evropským tlakem a partnery z Bavorska chceme vyvinout tlak na spolkovou vládu, která to ještě nevnímá jako jednoznačnou prioritu,“ uvedl už dřív zástupce kraje v Bruselu Zbyněk Prokop. Dokončený projekt Masarykovy univerzity, který mapuje kapacity a využití přeshraničních železničních propojení, ukazuje na velký potenciál koridoru.

ČTK

Tagy Bavorsko Plössberg
10 komentářů