dkv_obrazok

Obchvat Českých Budějovic zůstane bez poplatku, natrvalo

Motoristé na obchvatu ČB (D3) u tunelu Pohůrka. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářMotoristé na obchvatu ČB (D3) u tunelu Pohůrka. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

Obchvat je součástí více než 30 kilometrů D3, které jsou v provozu od prosince loňského roku.

81 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
KupecSámo

Jsem přesvědčen, že zpoplatnění dálnic je krokem proti veřejnému zájmu a mělo by být zrušeno. Dálniční síť je ze své podstaty nejefektivnější a nejbezpečnější součástí dopravní infrastruktury – vede tranzit mimo obce, minimalizuje emise díky plynulejšímu provozu a zvyšuje bezpečnost všech účastníků silničního provozu. Současný model, kdy platíme výhradně za používání dálnic, je paradoxní: motivuje řidiče, aby hledali bezplatné alternativy na nižších třídách silnic. Tyto objízdné trasy přinášejí více škod než užitku – vyšší spotřebu paliva, zátěž životního prostředí, větší dopravní zácpy ve městech a především nižší bezpečnost. To jde proti logice moderní dopravní politiky, která by měla směřovat k… Číst vice »

Mynic

Takže z konceptu rychlé a pohodlné dopravy vytvoříme politicky špunt na dalnici u Budejic, abychom co nejvíce podpořili IAD. Chcete mi říct, ze pokud mám peníze na ježdění autem, nemám 610 až 2440 Kč maximálně jednou ročně na dálniční známku? Argumentovat, že na nezpoplatněné dalnici nemělo polovina aut DZb poněkud kulhá.

KupecSámo

Nejde o to, jestli si někdo „může dovolit“ zaplatit pár stovek za dálniční známku. Jde o princip – proč by měl být zpoplatněn zrovna ten nejefektivnější a nejbezpečnější úsek silniční sítě, zatímco méně vhodné silnice jsou zdarma? To je přesně to, co motivuje část řidičů, aby dálnici objížděli – a to s sebou nese vyšší spotřebu, větší zátěž měst a obcí tranzitem i nižší bezpečnost. Podpora využívání dálnic není „podpora IAD“, ale podpora toho, aby se ta auta, která už po Česku jezdí, pohybovala co nejbezpečněji a nejefektivněji. Přístup Německa ukazuje, že zrušení poplatků pro osobní auta dává smysl –… Číst vice »

Fialka

Pokud ANO slevnilo vlaky pro studenty a důchodce a doplácelo až 37mio z krajakého rozpočtu, byl to čisty popukismus a rozfoftování peněz. Co je pak toto slevnění automobilového ježdění?

DavidS

Děláte, jak kdyby to byl jediný dálniční úsek, který se neplatí. A ANO byl to čistý populismus

Miky

„Ale dalších 90.000 sem dojíždí denně do práce nebo do škol z nejbližšího okolí .“
To by byla cca 1/3 až snad 1/2 lidí, kteří dojíždí denně do Prahy…Nic ve zlém proti ČB, ale slovy klasika: „Budějice nejsou Praha, pane.“ Hledal jsem nějaký věrohodný zdroj, který by potvrzoval slova capa di tutti capi Cuby, ale nenašel. Ale možná jsem hledal špatně. Nemáte někdo nějaký relevantní odkaz?

Vyskovicak

A kdy konečně zruší poplatek na D56 mezi Hrabovou a Frýdkem-Místkem? Mimochodem jediným místem v Česku, kam zajíždí MHD a zároveň se tam platí dálniční poplatek. Proč to u ČB jde a tady ne?

PetrK

to je ta české koncepční myšlení – na každé pravidlo máme tři prdele výjimek, a každá je jiná

KupecSámo

Přitom by řešení bylo jednoduché: dálniční síť jako celek by měla být pro osobní auta bez poplatku, stejně jako v Německu. Pak bychom nemuseli řešit, jestli zrovna D56, D3 nebo jiný úsek výjimku má nebo ne. Systém by byl spravedlivý, transparentní a především by motivoval řidiče využívat dálnice tam, kde to dává smysl.

Peto

Zcela souhlasím.

Také veřejná doprava mhd jako celek by měla být pro osobní využití bez poplatku, a vlaky taky! stejně jako v Dànsku. Pak bychom nemuseli řešit, jestli zrovna máte MHD kartičku nebo ne.

Také by měly být zdarma rohlíky a hlavně žádné daně. Je úplně nutné důchodcům přidat 13 důchod a také je trestuhodné, že 21. Století nemá každý vlastní byt a nemůže na dovolenou.

Tahle vláda všechno rozkradla.

PavelM

Jihočeši, takový hrdý region. To Vám to není trapné, že ač geograficky zaklíněni do jedné z nejbohatších částí Evropy (Bavorsko x Rakousko), nemáte ani tu blbou dálničku? Bude to chtít asi začít více makat, aby bylo a ne si tu vykňučet výjimku :-). Ministerstvo dopravy nechápu, čekal bych, že bude hledat zdroje pro výstavbu sítě až EU přestane dávat.

Tuzemák

Proč by to mělo být blbé? Když může být neplacená dálnice třeba u Brna, proč by jihočeši neměli též mít vyjímku? Budějice se snad hodně let zpět, vzdaly vlastního obchvatu a volné místo přenechaly dálnici D3. Pokud jsem nečetl nějaký nesmysl, měla D3 vést původně dál od města někde po lišovském prahu, ale proto že blbost cpát dálnici do kopce a současně je blbost znovu stavět tu samou silnici paralelně, hlavy moudré se dohodly, že kolem Budějic povede jen dálnice, která na sebe převezme i funkci obchvatu. To samé platí i pro Veselí, dříve obchvat města, později integrován jako část… Číst vice »

Davidoff

MD žije v představě sladkého socialismu, že peníze na dálnice se vezmou ze vzduchoprázdna, příp. z peněz na školy, hasiče a armádu. A přiznám se, že taky mi je trapně, že jsme národ hňupů, kteří se neřeknou o vyšší plat ale radši somrají o dálnice a obchvaty zdarma. A za ministerstvo je mi trapně dvakrát, že z nás dělá národ socek, které nedokážou zkásnout zahraniční kamiony, a pak nemají ani na dálniční známky, ani na údržbu dálnic.

Davidoff

Je to velmi trapné, dálnice zdarma ale pak nejsou peníze na jejich provoz a údržbu. Národ socek.

DavidS

Proč se tu jednou za čas objeví nový profil, který totálně zaspamuje diskuze svými nesmyslnými a často nenávistnými proslovy?

Fialka

Není to populistické? Takto budeme brzy za použití dálnic řidičům ještě platit z veřejnych peněz. Naopak by to chtělo mýto pro tranzit přes ČB.

DavidS

Tranzit přes ČB s radostí vynecháte i přes absenci mýta.

Davidoff

Aha, tak proč dálnici nezpoplatnit. Nebo v případě zpoplatnění dálnice budou automobilisti raději stát opět v koloně v centru?

DavidS

Protože se bavíme o tranzitu, ale jak je z článku patrné, tak dálnici využívají ve velmi hojné míře i ti, kteří mají ČB jako cílovku

Jakub P

Tak ona z nemalé části D3 je teď stejně taková lepší okreska, protože instalují značky pro nesmyslných 150.

Vzhledem k tomu, že těch 150 tam má být povolováno jen za ideálních podmínek (viditelnost, sucho, řídký provoz), bude docela zajímavé, jak dlouho bude trvat, než tam bude opravdu 150 povoleno stejně dlouho, jako je tam teď kvůli té instalaci 80 místo 130. Můj tip je, že to bude víc jak rok. O tom, že by to reálně někdy ušetřilo víc času než se tam teď ztratí nemluvě, to nejspíš nenastane níkdy.

DavidS

lepší okreska rovná se 150 km/h? Máte zvláštní asociace

Folty

Ne, teď je tam 80 km/h na docela dlouhých úsecích, protože tam zakopávají asi kabely k těm hranolovým značkám co měli v Západním Německu někdy v 80. letech.

Jakub P

Lepsi okreska je jeden pruh kazdym smerem a 80 km/h. Coz je tam aktualni realita a duvodem je prave instalace znacek a mozna dalsi upravy pro 150 km/h.

Dálnice

Tak teď už jen zbývá aby začal vřískat Tábor, Sezimovo Ústí, Planá, Soběslav, Veselí, Ševětín a Velešín a máme D3 zdarma. A následně všechny ostatní obce, které míjí nějaká dálnice a můžeme DZ zrušit. A pak už jen vymyslet, kdo to za nás zaplatí…

Petr

Tak za DZ pro osobní automobily můžeme děkovat tomu, že nákladní dopravci začnou stávkovat, pokud se nezavede známka i pro osobáky. A od té doby se to táhne.

František

Jo, nemelo by to tak byt … kdo chce jezdit autem, tak by mel mit i na dalnicni znamku v cene jedne nadrze.

MK

Okolo Tábora a Veseli nad Lužnicí je dalnice bez poplatku, ostatní obce mají max jeden sjezd z dalnice, takže nelze využít jako obchvat

Alibaba

Tábor a Veselí to už mají a ostatní jsou už jen váš zbytečný vřískot.

fous55

Dálnice ví o dálnici kulové a proto píše blbosti. Bezplatné obchvaty jsou u Tábora (od Ex76 k Ex79) i Veselí (od Ex104 k Ex107), takže tam místní vřískat nemusí. V Sezimáku, Plané, Soběslavi, Ševětíně a Velešíně je vždy jen jeden exit, takže tam žádný obchvat neexistuje a místní vřískat nemohou. Ale zrušení dálniční známky není špatný nápad. Místo ní lze zavést univerzální silniční daň, protože z veřejných peněz se nestaví a neudržují jen dálnice, ale i silnice všech tříd.

PetrK

Dálnice se staví proto, aby se okolním obcím ulevilo od nadměrného provozu. Motivovat řidiče k použítí dálnice tím, že ji zpoplatním nedává vůbec žádný smysl.

KupecSámo

Právě proto je lepší řešit to systémově – zrušit známky pro osobní auta na celé dálniční síti. Motoristé už odvádějí obrovské částky na daních z paliv a DPH, výběr ze známek je proti tomu zanedbatelný. Škody z objíždění dálnic přes obce ale stojí nás všechny mnohem víc.

Jan M

Kdyby se na provozu dálnice finančně podílelo i město, tak bych to pochopil a i schválil. Ale takto? Precedens pro všechny takové obchvaty.

Davidoff

Socialismus. Obchvat se postavil sám bez použití peněz a slouží všem. Skutečně?

V. P.

Překvapilo mě, že do Českých Budějovic dojíždí dalších 90.000 lidí. To je snad neskutečné. Kde všude ty lidi pracují??? Nebo je to překlep???

Tomariero

Tak 30k můžou být klidně dojíždějící do škol a to od ZŠ po VŠ, hodně bude taky dělat dojezd k doktorům vzhledem k velikosti nemocnice. A velkých zaměstnavatelů je tu taky dost.

Radek

Může to být tím, že obce v okolí, které jsou pohledem do mapy zjevně součást Budějovic, jsou samostatné, takže jejich obyvatelé jsou tímto pohledem přespolní. Celkem jde o cca 70-80 tisíc lidí, kteří fakticky žijí v ČB (práce, škola, nákupy, volný čas, doktor), ale oficiálně bydlí jinde.

DavidS

Celý kruh plus minus vymezený ČK, Kaplice, Nové Hrady, Lišov, Třeboň, Veselí, Týn, Hluboká, Voďnany… ti všichni dojíždějí do škol a hodně často i za prací nebo z různého důvodu do ČB (nákupy, úřady apod.). Jestli to dělá 90 tisíc lidí denně, netuším. Možná myslí 90 000 jízd (45 tam a 45 večer zpět).

Zbyněk

Předvolební populismus.

Martin

150 km/h je předvolební populismus, ne toto.

Zbynek

150 je populismus taky.

Zdenek Hrdina

Je to populismus, protože u jiných měst to povolit nechtěli. Pokud byl z daného města silný v té době vládní politik (tady Kuba), v Kroměříži Vondráček, tak to to město dostalo. Z Otrokovic nikdo nebyl, takže se za obchvat platí.

Martin

Ale D10 Kosmonosy – Bezděčín máte zdarma.

PetrN

protože jde o souběh dvou silnic I.třídy (I/16 a I/38) a takové úseky budou z podstaty bezplatné

Petr

Někde to jde a někde je z toho paskvil. Například ukončení úseku bez poplatku okolo trojměstí na D5 na K 22 místo na K 28. Než aby člověk najížděl na D5, radši to vezme po 605 durch.

KupecSámo

Přesně – výjimky a „paskvily“ jen dokazují, že systém dálničních známek je nesmyslný. Dálnice by měly být zdarma všechny, resp. v rámci silniční daně platné pro celou silniční síť. Jinak to vždycky povede k tomu, že lidi radši pojedou po okreskách a zatíží obce i nižší silnice.

Caprad

Já bych dálniční poplatky zrušil a zavedl všeobecnou silniční daň jako poplatek za využívání veřejných komunikací (3600 ročně pro osobáky). Bylo by to i jednodušší než na dálnici zjišťovat kdo má nebo nemá zaplaceno. A stejně tak bych to zařídil i s poplatky za ČT, ať každý pracující platí ČT 50 korun měsíčně v rámci daní (to by opravdu stačilo) a byl by klid a odpadla by celá ta složitá poplatková agenda.

Karl vB.

Hmm, a zahraniční vozidla?

Radim

Tak třeba v místě mého bydliště stojí dálniční známka pakatel (40 CHF). Ale jelikož mám auto na místních značkách (povinnost) tak platím silniční daň i jako fyzická osoba cca 360 CHF ročně.

František

Kolik platite za dalnice v Nemecku?

Karl vB.

A že jste si vybral zrovna tu jednu výjimku v Evropě.
Německo chtělo poplatek za dálnici také zavést, ale narazilo u EU kvůli nerovným podmínkám v návrhu pro místní a cizí.
Při německé precizní konstrukci výpočtu poplatku pak naši západní sousedé došli k závěru, že většinu vybraných peněz by stejně pohltila ta nově zavedená mašinérie na výběr, kontrolu a vyúčtování, takže tuto agendu dali před několika roky „dočasně k ledu“.

Jirka

Ona to není jen jedna výjimka: Země bez poplatků za dálnice pro osobní auta: Německo – dálnice (Autobahn) jsou zdarma pro osobní automobily. Platí jen kamiony. Belgie – osobní auta neplatí, mýtné mají jen nákladní vozy a některé tunely/mosty. Nizozemsko – bez dálničních známek i mýta, výjimkou jsou některé tunely. Lucembursko – zdarma pro osobní auta. Dánsko – dálnice jsou zdarma, platí se jen za některé mosty (např. Storebælt, Öresund). Finsko – dálnice jsou zdarma. Švédsko – dálnice bez poplatků, ale existují mýtné zóny ve Stockholmu a Göteborgu + poplatek za Öresundský most. Estonsko, Litva, Lotyšsko – dálnice jsou zdarma… Číst vice »

KupecSámo

Existuje mnoho možností. Uvedu pár příkladů:
1) Budou jezdit zdarma.
2) Budou si kupovat obdobu dálniční známky, ale pro použití jakékoliv silnice.
3) Mýtný systém jako má ND.

Fox

cože? silniční daň byla zrušena a neplatí se, platili ji pouze živnostníci. Já na dálnici vůbec nepotřebuju a dálniční poplatek na rok je levnější než to co navrhujete pro všechny. Asi jste se zbláznil… ono stačí že člověk platí technickou, pojištění… a to taky nejsou malé peníze. Kdo chce dálnici využívat, ať si ji zaplatí.

Jan Tichavský

Vy osobně možná ne, ale prakticky všechno zboží a materiál které během života potřebujete se k vám dopraví více či méně po dálnici.

fous55

Žvaníte o tom, o čem nic nevíte. Silniční daň nebyla zrušena, jen se už platí jen z těžkých náklaďáků a autobusů. A proč by se mělo platit jen za užívání dálnice a ne také za užívání silnic?

KupecSámo

Nejde o to, že by někdo neměl platit vůbec – jde o logiku. Současný poplatek motivuje řidiče, aby dálnice objížděli přes města, což zvyšuje zátěž obcí, emise a riziko nehod. Spravedlivější je financovat silniční síť jako celek a dálnice využívat bez bariéry pro osobní auta – stejně jako to funguje v Německu.

Clovek

Ala Rumunsko, „dalnicni“ znamka je nutna pro defacto vsechny silnice

KupecSámo

Tak je to správné, tak to má být!

Alibaba

Dálniční známka je platbou za luxus, takže by mělo být obojí, jak silniční daň tak známka. A ta známky má být právě i jak zmiňují jiní, kvůli zahraničním vozidlům.

lvy

Silniční daň tady vlastně máme formou extrémního zdanění PHM, ale ano máte pravdu, je načase ji zavést pro BEV, kde tato vozidla využívají silnice, ale vlastník se nepodílí na financování.

Caprad

Extrémního? Spotřební daň na PHM se nezvedala od roku 2009. Kumulovaná inflace od té doby byla cca 70 %.

Radek

Bývaly taky doby, kdy ta daň dělala skoro 10 % příjmů státního rozpočtu, dnes to je 4 %…

Jarda V.

Prosim opatrne s temi cisli, nejsme na lince sami, nekdo se toho chytne a uvede to do “poradku”.

Alibaba

S daní z PHM bohužel z důvodu konkurence ceny (s okolními státy) nelze jen tak hýbat, takže už nestačí na obnovu a investice do silniční sítě. Takže buď se v celé Evropě tato daň upraví najednou nebo pak bude vhodné zavést právě daň na vozidlo, nejlépe podle hmotnosti s nějakou progresí.

Mickey

Srovnání s okolními státy naopak říká, že je tu velká rezerva pro daň z PHM. Kdyby se zvýšila o 5 kč/l, tak by se nic nestalo.

MiMa

5kč je moc, ale 1kč na benzín a 2kč na naftu by se fakt nic nestalo

Folty

Tchán bydlí v Čerčanech a musí mít dálniční známku kvůli pár kilometrům z Mirošovic do Průhonic. A „kvalita“ svezení je opravdu jiná než po poloprázdným obchvatu Budějek.

Alibaba

Tak když se mu ta „kvalita“ nelíbí, tak si nemusí kupovat známku e jezdit po nezpoplatněných komunikacích.

mic

No a já bych zavedl úsekové mýto. Brány stojí, tak by přečetly spz a jednou měsíčně poslaly souhrnný účet. Klidně by to mohlo běhat samo. Některé úseky by mohly být bezplatné (např. kolem měst), jiné s přirážkou (např. za tunel či most)…
A kdyby se chtělo, mohlo by zároveň probíhat úsekové měření rychlosti…

lvy

Obrovský nesmysl.

mic

Nojo, jak je něco spravedlivě zpoplatněno, hned je to obrovský nesmysl…

John

Ale stalo Mlho, napr poblíž velmi dlouhé hranice s PL se zase vyplati tancovat v PL

fous55

O tancování jsem nevěděl, ale u tankování to platí.:-)

lvy

Já bych to zařídil jinak, omezil bych plýtvání a zrušil bych poplatky. Hádejte co by se lidem líbilo víc.

Paolo1

To byste to tedy „zjednodušil“, pokud by si každý vlastník auta musel podávat přiznání k silniční dani, tak jako to třeba podávají podnikatelé (dnes už teda v omezeném počtu).

fous55

A proč by každý musel podávat přiznání? Všechny údaje o autech stát má, takže může daň vyměřit bez přiznání. To by podávali jen ti, kteří by chtěli nějaké mimořádné výhody (osvobození na invaliditu apod.).

Paolo1

No, evidentně to vyměřit nemůže, když si poplatníci přiznání k silniční daní musí pořád podávat.

Petr David

Spravedlivé je zaplatit za km.

KupecSámo

A hmotnost, resp. zatížení nápravy, jelikož toto je dominantní faktor způsobující opotřebení silnic.

v.sp

Jízda po dálnici je dražší skoro automaticky – vyšší spotřebou pohonných hmot.

Ale ono se to stejně bude muset celé překopat, elektromobily nebudou platit spotřební daň z paliv a tak všichni skončíme u mýta za km. Snad se aspoň EU dohodne na nějakém jednotném systému.

Matyáš

Rozumné 👍