Cestovní ruch Cyklistika Infrastruktura Stavebnictví

Obce spojí s Hranicemi nová cyklostezka s lávkou za 102 mil. Kč

Cykloturistika na vinařských stezkách. Foto: CzechTourism
Cykloturistika, ilustrační foto. Foto: CzechTourism

Více než 100 milionů korun bude stát nový tříkilometrový úsek cyklostezky Bečva mezi obcemi Ústí a Černotín na Přerovsku a nedalekými Hranicemi, díky kterému už cyklisté nebudou muset jezdit po rušných silnicích. Součástí projektu je nová lávka přes řeku Bečvu za zhruba 60 milionů korun. Stavba cyklostezky byla zahájena tento týden, dokončena má být v závěru příštího roku.

Diskuze o stavbě této části cyklostezky Bečva se podle starosty Ústí Libora Vykopala vedla zhruba šest let. „Propojit Ústí s Hranicemi se nám ale několik let nedařilo,“ uvedl Vykopal, podle kterého původní záměr narážel na nesouhlas Vodovodů a kanalizací Přerov a Povodí Moravy.

Obci se nakonec podařilo zahrnout do svého územního plánu i lávku přes řeku Bečvu, díky které se může cyklostezka Bečva v tomto místě propojit. Úsek mezi obcemi Ústí a Černotín a městem Hranice je nyní podle Vykopala pro cyklisty velmi nebezpečný. Jezdit totiž musí po frekventovaných silnicích.

Nová část cyklostezky Bečva povede z Ústí přes lávku a poté po pravém břehu Bečvy na katastru obce Černotín až do Hranic, kde se napojí na stávající cyklostezku vybudovanou v roce 2018. Další informace a vizualizace jsou na stránkách Atelis.eu.

Cyklostezka Bečva na katastrech obcí Ústí a Černotín. Pramen: Atelis.eu
Cyklostezka Bečva na katastrech obcí Ústí a Černotín. Pramen: Atelis.eu

Projekt cyklostezky je finančně náročný, proto obce spojily své síly a požádaly Státní fond dopravní infrastruktury o dotaci, která činí 80 milionů korun. Zbývajících 22 milionů korun zaplatí Olomoucký kraj, město Hranice a obce Ústí a Černotín.

Podle předsedy Mikroregionu Hranicko a starosty Partutovic Jaroslava Šindlera by obce Černotín a Ústí bez dotací tak velkou investici samy nezvládly financovat, jelikož jejich roční rozpočty se pohybují kolem osmi milionů korun. „Jsou sestaveny jako vyrovnané. Jen minimální část lze proto použít na investice,“ upozornil Šindler.

Loni na podzim byl dokončen 1,5 kilometru dlouhý úsek cyklostezky Bečva ze Skaličky do Ústí, který stál více než 4,5 milionu korun. Hejtmanství na projekt přispělo milionem korun. „Cyklostezka Bečva je významnou trasou, kterou ročně využívají tisíce kolařů. Ať už po ní směřují do školy, za prací či k lékaři nebo jde o turisty, kteří přijeli za krásami regionu,“ uvedl hejtman Olomouckého kraje Ladislav Okleštěk (ANO).

Cyklostezka Bečva vede od pramenů Rožnovské a Vsetínské Bečvy až po soutok s Moravou. Měří dohromady 160 kilometrů. Trasa vede po stezkách pro cyklisty, místních komunikacích a v omezené míře i silnicích III. a II. třídy.

ČTK

Odebírat
Upozornit na
guest
27 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
jan

Nebát se a krást.

Jan P

Super zpráva. Jen houšť. Dodělat tento úsek dává smysl.

Marcel Pánek

Čech si bohužel zvykl na dotace, ale spousta říká unie špatný, projidame si peníze sami. Tohle není základní infrastruktura, měli by si připlatit více. Tohle není v pořádku. Každá obec by potřebovala něco navíc, měla by si na to umět vydělat peníze. Je hodně špatných příkladů. Jak je možné že malá obec 600 obyvatel za dotace opravuje pergolu na hřišti místního sokola a hřiště kde se hraje 15 liga má umělé zavlažování? Doteď to dělali ve volném čase a teď na ně při chlastani piva neprší.

Vojta

Řešením by mohlo být zavřít jeden pruh souběžné silnice a udělat tam kyvadlový semafor a druhý pruh vyhradit pro cyklisty. To by bylo řevu autíčkářů.

Zbyněk

Na podobném principu funguje tato silnice https://mapy.cz/s/lulegutoge. Kyvadlový semafor pro auta. A funguje skvěle.

Petr

Cyklostezky by se měly konečně začít chápat jako dopravní infrastruktura a ne jako dětské hřiště či rekreační objekt. A stavět a platit by je měl stát (příp. kraje jakožto součást státu) a ne obce, jejichž katastrem cyklostezka vede, protože někdy ta stezka vede přes obec tak, že ji ta obec ani nevyužije, ale pokud se chcete dostat odněkud někam, tak přes ten katastr prostě musíte, tak proč by to mělo zatěžovat obec. Pak to celé bude dávat smysl a bude se dát do práce jezdit na kole i 20 km a nebude třeba tolik využívat auta.

Peeetr

Příliš velké dotace způsobují budování hovadin, maximum by mělo být 40%, ale hlavně by obce měly fungovat co nejvíc na vlastní rozpočet financovaný zdaněním místních nemovitostí.

Jiří Kocurek

Copak? Aby stát nemusel platit žádnou infrastruktru a celý státní rozpočet se mohl projíst na rautech?

Radek Janata

Pokud by byly vyšší daně z nemovitostí (tím pádem nižší přímé daně), tak by právě ten státní rozpočet byl menší a více peněz by šlo skrz obce zcela mimo stát. Asi tak jako v USA.

Taky by mohly být samostatnější kraje. Každý kraj by vybíral svoje krajské daně. Takto to taky v mnoha zemích je.

...

Skvěle, takže jeden nejdřív dře jak kůň, aby si vydělal na nějaké rozumné bydlení, platí nehorázně vysoké daně z odvedené práce a pak přijdou neobolševici a zavedou další šílené daně z nemovitostí. Za takové nápady by mělo být povoleno veřejné bičování.

pkajetan

víte, že 1% z každého projektu z EU jde na jeho „medializaci“? tedy pozitivní PR – tiskovky, rauty, letáčky, weby, prezentace, banery, billboardy, cedule?

Arimatejský

Lžete.

Jiří Kocurek

Převedení cyklistů nutno řešit studíí: https://mapy.cz/s/levocabado
Mají dvě možnosti: Jet asi 150 metrů po silnici, nebo se stát chodcem a řešit to úplně stejně jako každý jiný chodec. Obávám se, že chodníky nejsou dostatečně v módě, takže štěrková krajnice zůstane tak jak je i s vyšlapanou cestičkou.

...

Pokud by se už konečně postavila Palačovská spojka a I/35 se na ní převedla, tak tam bude provoz tak malý, že tam cyklisté budou moci jezdit s plným konfortem po stávající silnici, protože motorový provoz na ní bude zanedbatelný.

Jakub (easydrink)

Zřejmě bude pozlacená.

Radek Janata

Ne, je v tom most přes řeku (který tam docela chybí, jak je vidět, když se podíváte na mapu). Hodit se bude i pěším. Pak nemají lidi jezdit všude autem, když to vlastně jinak nejde.

Jakub W

aby tam ty pěší pustily. Z Nového Jičína vede cyklostezka na Valmez a pěší na ní nesmí. ale na kolečkových bruslích a v zimě na lyžích se tam může 🙂
tak pak kdo je vlastně chodec

MildaIV

Ta lávka za 60miliónú to je přes Amazonku, nebo proč je tak drahá?

Jiří Kocurek

Je to záplavové území, Bečva se etam ráda rozlije do šířky, klidně dva metry nad terén. Předpokládám most o třech polích, založený na pilotách. A stroje pro pilotáž stojí tytéž peníze, jedno zda budou nahoře kolisti, chodci, nebo motorkáři.
V budovách na chodbě se zatížení stropu počítá jako 300 kg/m2, což je 3 tuny na ploše 2×5 metrů. 2x víc než běžný osobní automobil. Bylo by nemilé, kdyby se most plný lidí zřítil.

Peeetr

Proto měl být tak drahý most když už tak v té lokalitě pro všechno včetně automobilů.

MildaIV

To po cyklostezce budou jezdit tanky?

johny

V dnešních době běžná cena. Viz cena nová lávky v Nymburku

pkajetan

Ta už nikdy přes Labe nebude, nebo se jedná o nějaký nový snad předvolební výron, anebo je zdroj čerpán z tohoto přehledu? https://www.google.com/search?client=firefox-b-d&q=cena+nov%C3%A9+l%C3%A1vky+v+nymburce

BND30

V Mostě v roce 2018 postavili 200 metrů dlouhý, skoro 40 metrů vysoký lanový most na silnici do Mariánských Radčic. Holt to není cyklostezka…

Arimatejský

Taky ta silnice Most-M.Račice stála skoro půl miliardy.

Robert

protože „malá domů“

No design

100 mega za cyklostezku? ANO, už je lépe!
OMG.