ÖBB prodlouží Nightjety z Milána až do Janova
NightJet, lůžkový vůz Comfort Plus. Pramen: ÖBB
Na ligurskou riviéru budou prodlouženy spoje z Vídně a z Mnichova.
Na ligurskou riviéru budou prodlouženy spoje z Vídně a z Mnichova.
V současnosti mezinárodní vlaková doprava z/přes ČR trochu tápe a hledá kompatibilitu s evropskými green plány na renesanci nočních spojení i rentabilního mixu VRT/R-Ex spojů. Určitě je pro mnoho lidí problém přijímat fakt, že se stále spoje mění, ruší, zavádí či optimalizují a nikdy nic nevydrží nijak dlouho a tak si vlastně člověk nemůže ani zvyknout na jakoukoliv pravidelnost a jistotu železničního spojení, které by pak rád a ochotně využíval. Osobně vzpomínám na určité období zhruba 2002-2015, kdy se řada spojů držela poměrně dost dlouho a nabízela určitou jistotu v železniční mezinárodní dopravě např. síť nočních vlaků CNL do Německa,… Číst vice »
Je opravdu nutné aby pod každým článkem o nočním vlaku byla diskuze vlak vs letadlo?
Ať si každý dělá co chce. Kdo chce letět ať letí, kdo chce jet na kole ať jede na kole, …
A kdo chce, tak ať diskutuje.
https://bahnblogstelle.com/191963/lufthansa-bietet-weniger-inlandsfluege-kooperation-mit-fernverkehr-der-deutschen-bahn-ausgebaut/
To je pravda.
Ale ono by stačilo překopírovat diskuzi co byla pod článkem minule. Je to pořád to samé dokola.
Tak ono letadlům konkurují nejen spací vlaky přes noc, ale taky sedačkové rychlovlaky brzy ráno
viz před pátou z Mnichova, v 8 na vlakové zastávce ve Frankfurt-Flughafen
https://www.vagonweb.cz/razeni/vlak.php?zeme=DB&kategorie=ICE&cislo=822&nazev=&rok=2022
tak ono … nocni vlaky konkurenci letadlum
opravdu nejsou.
oproti tomu VRT je na bezne evropske vzdalenosti konkurenci obrovskou. a nejen rano.
Nevím, proč by noční vlaky neměly být konkurencí letadlům. Ranním letům nebo kombinaci večerní let + hotel jsou konkurencí určitě.
myslete si to dal… vyvracet vam to nebudu… ale opravdu nejsou.
A není to tak, že letecké dopravě bude nejlíp konkurovat celá železniční síť? V dnešní době s rychlovlaky jako samozřejmým základem, ale doplnění o noční spoje a kvalitní navazující lokální veřejnou dopravu nemůže té konkurenceschopnosti železnice uškodit. A to i s možností kombinovat. Všichni v těchto diskusích donekonečna řeší cestu na služebky. Pro někoho je pro tento účel noční vlak v pohodě, pro jiného ne. Což je přirozený, každej jsme jinej. Ale už cesta z té služebky znamená často jiné podmínky a tím pádem i jiné nároky a potřeby. Umím si v pohodě představit, že pro někoho bude na cestu… Číst vice »
Je opravdu nutné brát na města které nejsou tak známe české názvy? Janov, nikdo to nezná. To jak kdyby někdo napsal Cachy (Aachen), Řezno (Regensburg), Štíhrad (Stuttgart). U hlavních měst chápu česky název, ty jsou známe. Ale používání českých jmen u ne tak důležitých měst není nutné. Je to podrobná tragédie jak dodávat -ova u cizinců…. Jacqueline Kennedyová Onassisová, Michelle Obamová…🥴
nerad to rikam, ale … to, ze neznate zaklady zemepisu, je vas problem.
zrovna janov je vseobecne znamy. cachy take.
u benatek take trvate na venezii?
Zlato, já jsem v ČR nikdy nenavštívil školu.
Aha. Takže kvůli Vám, který nemá české vzdělání, přestanou Češi používat zažité a historické české názvy cizích měst. A začnou psát, že byli v Parisi (nebo Parisu?) a příště pojedou do Londonu. Tvrdíte, že to nikdo nezná a pak přiznáte, že Vám chybí české vzdělání.
Vadí Vám třeba i Budyšín? Nebo trváte na Bautzen, což je název o 500 let mladší než Budyšín? 🙂
Mě to vadí. Řezno, kde to je? Saská Kamenice? Lebava? Ojvín? Vše v německu. Používejme normální názvy, co jsou na všech mapách.
Budu se opakovat, ale řekl byste, že jste minulý týden byl v Parisi nebo v Parisu? Každopádně v obou případech by na Vás lidi čuměli jako na totálního blba. Mimochodem, když si otevřete mapy na Googlu a zadáte Chemnitz, vyskočí tam text z wikipedii a tam se píše o Saské Kamenici (Chemnitz je uvedeno jen jako něměcký ekvivalent. A té Vaší první větě vůbec nerozumím: „Mě to vadí.“ Což znamená „Mne to vadí“. Co to znamená? To je nějaký novotvar?
vas problem.
Vašé úroveň oproti lidém je k bl…
Taky nevím proč si dáváme ted deb. pseudonázvy názvy zcela odtržené od italských. Firence je Firence. Genova není Janov, jen je tam do dž.
Janov je právě docela známý. Asi jste nedával pozor v dějepise. Že Ameriku objevil janovský rodák Kolumbus se tam psalo právě takto. Žádné „z Genovy“.
Těch míst které nesou název Janov je dost v Evropě. Bude asi jednoduše nechat původní název. Už i v Německu se přestalo používat Reichenberg, Aussig, Königgrätz, Leipa, Iglau, Eger a Jungbunzlau, Preßburg atd., jinak si lidi myslí ze to jsou obce v někde v DACH.
Ale já jsem na Zdopravy viděl i kombinaci „Chotěbuz, Frankfurt nad Odrou a Brandenburg an der Havel”
Každý má holt tu hranici někde jinde. Někdo píše Regensburg Passau a jiný napíše česky i Svinibrod.
Francouzi nikdy nepíší názvy měst v cizině jinak než francouzsky , prostě Londres a basta , Bâle a žádný Basel , Sarebruck a žádný Saarbrücken . A zkuste vyslovit Štrasburk německy se š … prostě je je strasbúr ( foneticky takto ) to by vás Francouz roztrhal v zubech . Zemřelo dost vojáků, aby byla hranice na Rýně a Alsasko francouzské .
Přesně tak. Jen my nesmíme mít svoje české, historické názvy. Člověk aby se tu bál napsat Drážďany, aby nebyl nějakým nevzdělancem poučován, že neví, co to je a pokud to ví, tak že to je Dresden a ne nějaké zkomolené Drážďany. Mimochodem, obojí je zkomolené, ale ty Drážďany jsou o mnoho století starší, než Dresden 🙂
Ale on to nebyl Kolumbus on to Christobolo Colombo . 😀
Janov, Cáchy, Řezno je známé a používá se.
A měl byste se někdy podívat jak jsou psány názvy našich měst třeba v Německém příhraničí, také tam mají na ceduli Eger, Prag, Pilsen,Taus nebo Brux a tady to většinou nikdo nezná.
https://www.youtube.com/watch?v=Sxxd0Vo1rOQ
Žádnej neví, co sou Domažlice 🙂
tak pilsen zna stad kazdej … a taus diky pisnicce “zaadnej nevi, co jsou domazlice” snad taky, ne? 🙂
Tak zrovna Cáchy jsou díky korunovaci Karla Velikeho známe opravdu imho víc než Aachen . Kolín víc než Köln ( i když musíme říct který jestli nad Labem nebo nad Rýnem ) Husa upálili v Kostnici . U dalších měst asi je to otázkou. Myslím že média svým způsobem tvoří mínění a taky formují jazyk. Zbavujeme se svého češství příliš snadno . A už po několikáté . Poprvé na začátcích českého státu pak před obrozením . To nás valcovala němčina . Teď angličtina .
Jenže většina z těch, co to tu kritizují, netuší, kdo byl Karel Veliký a možná si myslí, že Husa upálili v kostnici v Kutné Hoře 🙂 Ty názvy si přečetli z vlaku při nějakém šotovýletu na Fipku a proto znají jen ty současné místní názvy. Možná pokud projížděli Jižním Tyrolskem, tak znají i ty původní 🙂
To bude mínusů 🙂
Pro ty, co nevědí,co je Jižní Tyrolsko: V mapách je to napsáno jako Alto Adige 🙂
Pane Simdelari, nic ve zlem, Ligurska riviera s velkym „L“ (jako Costa Brava ci Azurove pobrezi) a „nightjety“ s malym (stejne jako skodovky ci pendolina). 🙂
S tím Nightjetem, Škodovkou a Pendolinem bych si tak jistý nebyl. IMHO tam to velké písmeno správně patří, i když většina lidí píše malé.
Nightjet je určitě s velkým. Je to brand a samotné ÖBB to tak v textu píšou.
https://www.nightjet.com/en/
Jiná věc je nápis na vozech, ten je malými písmeny, ale to je spíš grafická prezentace, opak nadpisu kapitálkami.
Jenže Škoda a Pendolino jsou také brandy.
Je moc dobře, že ty vlaky jsou a že se jejich síť rozšiřuje, ale že by se zrovna z toho měly aerolinky třást strachy, to fakt ne.
Osobně vidím problém v tom, že ne každý se v nočním vlaku vyspí. Pokud mám v cíli náročný program, na který chci být fit a zároveň vím, že toho ve vlaku moc nenaspím, je pro mě letadlo a hotel jasná volba.
Podobne budu predlzene nightjety/euronighty z Benatok, Zagrebu, Rijeky a Budapesti, ktore dneska koncia v Mnichove, po Stuttgart.
Vcera som sa vratil prave tymto nocnym vlakom z Milana. Cesta v pohode, meskanie kvoli casti z Rima 140 min, rano uz nikde vo vozni nebola voda a vozne boli starsie, nie tie na obrazku, skoda. Inak dobra volba. Kolegyne, ktorym zrusili let z Milana nakoniec tiez sli vlakom s nami 🙂
Nove vozne nebudu jazdit este aspon tristvrte roka, ale pouzivaju ich vo vsetkych marketingovych materialoch uz aspon rok :\
Ta nová lehátka jsem už viděl na NJ z Bregenzu.
Cesta v pohodě s 2,5 hodinovým zpožděním a bez vody? Tak to máme o pohodě dost odlišné představy…
Škoda, že na to nenavazuje EC 105 z Ostravy
Ekologičtější alternativa k letadlům to je, ale když si cestující může vybrat mezi levnějším letadlem co letí hodinu, nebo dražším vlakem co jede celou noc, je jasné co si vybere.
Ale cesta hodinu netrvá, že ano?
Vlak? Protože nebude muset platit jednu noc v hotelu a dostane i snídani? Bez buzerace na letištní kontrole?
jaká noc v hotelu?
jaká buzerace na letišní kontrole?
můžete to prosím upřesnit?
Noční vlaky často cílí na klientelu, co potřebuje mít jednání v cílové destinaci ještě dopoledne. To letadlem zvládnete jen s přespáním v hotelu.
Buzerace na letišti: bezpečnostní kontroly s náhodně dlouhým čekáním a proskenováním celého těla nejsou moc user friendly. Brání mi vzít si s sebou tak praktické věci jako je např. láhev s pitím anebo nůžky na nehty. A kupovat si předražené pití na letišti po odbavení, to člověka ještě víc roztrpčí..
vy si na jednodenni obchodni jednani berete nuzky?
mimochodem, opravdu moc netusite, jak to funguje .) nocnim vlakem na obchodni jednani (specialne pokud jde jen o to jednani) jede limitne nulove mnozstvi. protoze stravit 15 hodin na ceste kvuli jednomu jednani … to je jen soto vlhky sen.
A víte, že manikúrní nůžky jsou už mnoho, opravdu mnoho let v rámci Evropy Ok?
nejak nechapu, proc bych to mel vedet? predrecnik si stezuje na nuzky… me jsou ukradene.
a to má obchodního partnera vlastnoručně uškrtit?
Tak v noci stejně většinou spíte, takže noční cestování není (taková) ztráta času.
Plus k době letu si musíte připočíst cestu na letiště, odbavení, security, podobně po příletu. Zato do vlaku si sednete a o nic jiného se nestaráte.
Vlak je opravdu jen na šotojízdy nebo rekreaci, na pracovní cesty je lepší letadlo a hotel, protože mám záruku, že ráno jsem k dispozici v daném městě a neovlivní mě zpoždění.
Tak zrovna noční vlaky moc zpoždění mít nebudou.
Letadla že nemají zpoždění, mno.. zážitek z které služebky chcete popsat jako protipříklad? 🙂
O zpoždění u letadla zas tak nejde, když letím odpoledne a program mám až ráno… Ale takový Chopin? Byl někdy ve Varšavě včas? Pravidelně jsem z něj bral zpožděnky na hodinu a více…Navíc noc na hotelu je na pevné posteli, nikoliv na houpajícím pseudolůžku, ráno je na hotelu snídaně, nikoliv dvě bulky a máslíčka, proto říkám, na cesty typu „i cesta je cíl“ nebo šotocestování je noční vlak v pohodě, ale na důležité cesty opravdu letadlo…
Zrovna u nočních vlaků z Itálie jsem zažil i několikahodinové zpoždění (ať už osobně zažito či viděno ve Vídni na displeji s příjezdy vlaků).
Já se můžu podělit 🙂 Tento týden jsme pořádali v Praze konferenci pro zákazníky, celkem asi 70 lidí. Co vím tak asi 30 % lidí co cestovali letecky zrušili let těsně před akcí nebo během ní. Jedni se nedostavili (stávka Eurowings), jedni si museli honem zajistit dopravu na letiště do Vídně, jedni si prodlužovali pobyt v Praze. To jen jako příklad z praxe, samozřejmě uznávám že třeba z Finska nebo Skotska se sem vlakem zatím cestuje špatně.
Já jsem ráno k dispozici aniž bych opustil barák. Zapnu počítač a můžu řešit pracovní věci na druhé straně zeměkoule. Samozřejmě pokud tam oni zrovna nespí 😀
Pak ale neřešíte dilema vlak nebo letadlo 😛
No to opravdu ne 🙂
Se stávkou personálu počítáte ?
K době jízdy vlakem si zase musíte připočíst cestu z/na nádraží.
K době letu a čekání na letišti si zase musíte připočíst cestu z/na letiště.
jen k tomu připočítávání – vy na nádraží (speciálně, když jedete dál, než z Hl.n do klánovic), chodíte minutu před odjezdem?
já jenom — že když jsem jezdíval vlakem dál, tak jsem chodil aspon tak půl hodiny předem (ono je blbé, když to ujede).
a na to letiště o moc dřív nemusíte.
Na vlak půlhodiny předem 😀
Už jste někdy viděl že by ten vlak vyjel dříve, natož o desítky minut? 😀
Ne, ale zastavený provoz metra kvůli sebevrahovi v pátek v pět odpoledne už jsem viděl.
Pokud jsem schopen dojít na nádraží pěšky, jdu i natěsno. S MHD si ale vždycky nechávám nějakou rezervu.
Vy jste Air Traveller?
to sice neni, ale ty duvody popsal zcela presne.
Tak bacha aby ta půlhodina byla dost 😀
Nádraží v centru bývá obvykle mnohem dostupnější, než letištěkdesi za městem.
ono pokud clovek nebydli primo v centru nebo blizkem okoli nadrazi, tak se ty vzdalenosti dost stiraji.
napr pro me (oblast praha – bechovice) je doba cesty na letiste i na hbf v podstate stejna – na letisti jsem autem za 30-35 minut, a na hbf jsem mhd taky za tech 30-35 minut.
Heh .. tahle mantra přičítačí … 🙂
K letadlu si musite pripocist cestu na letiste.
K vlaku si musite pripocist cestu na nadrazi.
na odbaveni a security zadny mimoradny cas nepotrebujete.
a opravdu, i kdybych si nejakou hypotetickou dobu na odbaveni napocital, treba 5x, tak to porad bude vyrazne rychlejsi a pohodlnejsi, nez vlak na takovouto vzdalenost.
S tím časem na security to hodně záleží na letišti. Za covidu se povyhazovalo hodně personálu, ten si mezitím našel jinou práci a zpátky na letiště se mu už nechce…
Ať si zkusí letět v USA ve špičce bez toho, že má priority nebo precheck (který může mít jen US/kanadský rezident/občan 🙂
ano, bylo par extremnich pripadu na par letistich, ale ta situace neni takova katastrofa (jak to bylo medializovame).