ÖBB nasadily novou generaci nočních vlaků na další trasu. Jezdí na nejdelší vnitrostátní lince

Nightjet nové generace. Foto: ÖBBNightjet nové generace. Foto: ÖBB

Jde zatím o nejlevnější možnost, jak vyzkoušet nové minikajuty, jízdenky do nich začínají na 39,90 eurech.

38 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Štofik

Takže o další NightJet míň.

Tom

Sice je to mimo diskuzi/téma, ale z Vídně do Záhřebu po zprovoznění tunelu pod Semmeringem se cesta zkrátí z dnešních necelých 7h (6h 57min) o kolik prosím?

Martin Hanzal

Dokud bude Záhřeb ležet v Chorvatsku a pojede se do něj přes Slovinsko, tak ne o mnoho (tedy Ca 40 minut)

Tom

Myslíte, že např. přes Maďarsko je to rychlejší? IDOS ukazuje nejrychlejší spoj cca 12h vs cca 7h Slovinsko?

John334

Bohužel lehátka mají pouhých 190 cm na délku, minikajuty ještě míň (podle seat61 má CELÁ kajuta pouhých 188 cm). Komfortně se tedy může vyspat jen muž s podprůměrnou výškou…

M19

Průměrný český muž má 180 cm, to máte ještě 8 cm k dobtu. 😉

John334

Za komfortní spaní považuju, když se nedotýkám hlavou čela postele a zároveň se nedotýkam chodidly druhého čela postele. Takže pro výšku 180 cm to odpovídá standartní délce postele 200 cm.

Vojta Svobodný

Ty minikabiny jsou za mě fantasticky a jasná budoucnost! Teda alespoň na ty spoje, kde nebude možnost VRT.
Doufám, ze brzy uvidíme něco podobného i u ČD-napr na trati Praha-Zurich by se to hodně hodilo :))

Samo

Až na to že ÖBB zabudli na priestor na batožinu, takže môžete spať na svojom kufri… Sú tam akurát malé boxy pre batožinu o rozmeroch lietadlového carry-onu.

Vojta Svobodný

Tak ja velký kufr beru akorát tak na cesty přes půl roku do USA. Jinak vždy max carry on, takže to zrovna mě nijak neomezuje (a myslím, ze většina lidi to má stejně).

Ten Onen

To tam nikde není v celém vlaku místo na zavazadla? Nebo jen je člověk nemůže mít poblíž? Protože takovéto delší cesty vlakem bych si představoval právě pro dovolené, kam se bere větší množství věcí. Třeba na hory s lyžemi.

oja

Je, ale ne v bezprostřední blízkosti těch minikabin. Nevím přesně.
Každopádně je fakt, že je potřeba mít kde taková zavazadla bezpečně odložit, ale není potřeba, mít to u každého lehátka, protože ne každý tím pojede „nabalený“.
Speciálně mezi Vídní a Vorarlberskem myslím těmi vlaky jezdí i spousta „týdenních pendlerů“, kteří toho s sebou moc nevezou.

oja

Jinak tam jsou i normální lehátková kupé, kam na zem a pod spodní lehátka složíte vcelku cokoliv, co tam dveřmi a uličkou dostanete.
Takže máte na výběr:
– Sedadlo ve velkoprostoru,
– Lehátko v kupé, s prostorem a bez soukromí,
– Lehátko v mini cabin, soukromí bez prostoru pro velká zavazadla,
– Lůžkové kupé, soukromí s dostatkem prostoru za vyšší cenu.
Věčněnespokojené kolemdiskutující, kteří požadují lůžko za cenu sedačky, můžete ignorovat.

Petr

Vazne chcete travit 14 hodin v takovy kobce?

Radek Janata

A proč ne? V Japonsku v capsule hotelech je místa ještě míň.

Vojta Svobodný

Rozhodne raději než byt v jednom kupé s 5 neznámými lidmi

troglj

Na trasu Praha-Zurich by se hlavně vypaltilo přidat 1-2 ubytovací vozy, protože jsou dost dopředu vyprodané. Ale předpokládám, že ČD vcelku žádné další nemá…

oja

Jednak je možné, že ČD další nemá, ale problém je prý i v tom, že ÖBB na trať Summerau – Linz nepustí delší vlaky, takže víc, než jeden noční vůz se na ten denní EC nevejde.

Radek Janata

A taky se ten vůz v Linci připojuje na vlak z Vídně, kterej taky nemůže být nekonečně dlouhej.

oja

To je sice pravda, ale tam by byl problém asi jen v případě, kdyby Salzburg – Innsbruck nebo Buchs – Zürich. kde jede s jednou lokomotivou, s těmi dalšími vozy byl už příliš těžký (pomalý při rozjezdu a dokopce).
Salzburg – Zürich jede 10 vozů po trati, kde jezdí zdvojené railjety, tj. 14 vozů + lokomotiva uprostřed, takže s délkou problém nebude. A přes Arlberg ten vlak má přípřah, to by taky dva vozy navíc sneslo.

troglj

Já jsem.myslel Canopus, který jezdí u nás přes divoký sever. Tam jezdí ubytovací vozy jen 2.

Jan T.

Jen tak dál! Evropa potřebuje víc nočních vlaků, které jsou alternativou za cestu letadlem, když ještě nemáme plnohodnotnou síť VRT.

MHD

Oni tomu očividně nevěří moc ani sami OBB, když chtějí v noci spojovat hlavní města po Evropě 7 vozovými vlaky, jen takový Zemplín měl ještě před pár lety v silné dny 16 vz a proto si radši první NJ schovali pod dotační deštník, i když je prý NJ komerční a plně ziskový produkt…

oja

Srovnavate nesrovnatelne, totiz mezinarodni spoje v dobach silne konkurence aut, autobusu a letadel, s dlouhymi vnitrostatnimi spoji v dobach, kdy vlaky na takovych trasach prakticky nemely alternativu. A komunisti svym socialnim inzenyrstvim generovali silne prepravni proudy mezi vychodem a zapadem CSSR. Ekonomiku provozu tehdy nikdo (verejne) neresil. Ano, ziskove mozna byly – ale ne kvuli kvalite, nybrz diky monopolu.

Jiří Kocurek

Soudruzi ovšem v trase toho vlaku letadlo měli sami pro sebe, alespoň ti výše postavení. Ekonomiku… považovali za buržoazní pavědu i u těch letadel.

troglj

ÖBB tomu věří, ale je to investičně náročné a volné vozy nejsou.

tarten

33 ks se rozhodně nekupuje na projekt, kterému se nevěří. Naopak chtějí EU zřejmě zaplavit množstvím linek. A nevím v čem by byl problém později některé jednotky eventuelně o další vozy prodoužit – ty do destinací, které to snesou. Eventuelně nikdo nezakázal jezdit dva páry za noc.

honza.cekal

Tak zase zpátky na zem, aby vlaky nahradily lowcost letadla, to by se musela infrastruktura asi tak ztrojnásobit a počet vlaků zdesetinásobit…

oja

Mista na kolejich by v noci pro vlaky bylo dost. Podle me si tahle doprava zas tolik nekonkuruje, jednak nejdelsi linky nocnich vlaku jsou na dolnim okraji spektra lowcost letu, druhak vlaky se hodi na obsluhu ridceji osidlenych oblasti a mene vytizenych relaci, ktere prime lowcost lety neuzivi. Jakmile musite cestovat 3 hodiny na letiste a 2 z letiste, uz to neni tak sexy. A diskuteri radi zapominaji, ze vlak Wien – Hamburg nespojuje jen tato dve mesta, ale ma treba 10 zastavek mezi nimi.

Jiří Kocurek

V noci mají jezdit nákladní vlaky, psal tu kdosi. Jiný zas chtěl prořezávat stromy u trati, taky po nocích. Tak nevím, jestli ta noc nebude na všecko krátká, když na VRT se má po nocích dělat údržba svršku.

oja

Asi se da souhlasit, ze v noci maji jezdit naklady, i kdyz ti, kdo bydli pobliz hlavnich trati, to nejspis vidi jinak. Spis by se mela zvysovat kapacita trati, aby vetsina nakladu mohla jet pres den a v noci byl jen slaby provoz a mohla se delat udrzba. Ta se nedela na kazde trati kazdou noc. At tak nebo tak, kdyz po trati, kde pres den projede v kazdem smeru 5 osobnich vlaku za hodinu, za celou noc jedou dva rychliky, tak by se jich tam bez problemu veslo i petkrat vic, totiz 10. Tim spis, ze se spolu s… Číst vice »

Jiří Kocurek

Právě, takže nákladní vlaky raději přes den a možná nebude ani betonové protihlukové koryto. Ony ty rychlíky nedělají zdaleka takový randál, když se odhlédne od běčka s ječící špalkovou brzdou, které patří do hutí, ne na noční vlak.

Jen teda ty koleje navíc, jinak se okolo Prahy i Brna nevyhnutelně stane zácpa. Však teď je přímo ukázková zácpa z obou stran Lipníku.

Twix

A proč by to muselo nutně nahrazovat lowcost letadla? Spoj z Bregenz do Vídně je velmi využívaný, nejdřív staví asi 8x ve Vorarlbersku, i v menších obcích, a pak už s klasickými zastávkami dorazí do Vídně v 7 ráno, kde má člověk celý den k dispozici. Předloni jsme to využili na cestě ze St. Gallen do ČR a samozřejmě to bylo vyprodané.

tarten

A neidealizujete si objem letecké dopravy nějak moc? Idfrastrukturu dálkových tratí bude jistě bohatě stačit zdvojnásobit oproti době před VRT, a to se právě děje. Počet vlaků netřeba desetinásobit, protože na šestinásobný počet pax stačí třikrát rychlejších vlaků jen dvojnásobek.

tarten

Tak i při plnohodnotné VRT je na trasu nad 800 km lepší spíš spací vlak.

Tom

Jenže spací vlak nepojede po VRT 250 km/h a více. Ten v lepším případě „jen“ pojede max. cca 200 km/h a většinou nejede po VRT, protože v noci probíhá údržba na trati, ale po konvenční trati kde s bídou je 160 km/h …

tarten

Což je právě při velikosti EU vyhovující.

tarten

Kromě toho nic spacímu vlaku nebrání jet ve večerních hodinách 200-230 km/h po VRT, když tam bude 21-24 h slabší provoz, totéž 5-6:30 ráno. V okrajovějších zemích EU klidně i přes den, protože tam takový provoz nebude. Ani spací vlak Praha – Lisabon 2200 km vzdušnou čarou 19 h – 10 h bych nakonec neviděl jako nereálný.