ÖBB nasadily nové soupravy s kapslemi na další noční vlaky, začaly jezdit do Amsterdamu
První nový Nightjet do Amsterdamu. Foto: ÖBB

Je to skutečná alternativa k letecké dopravě, říká šéf ÖBB.
Je to skutečná alternativa k letecké dopravě, říká šéf ÖBB.
Jakou rychlostí NJ jede? Asi moc ne rychlovlak když 14hodin.
Maximalni rychlost soupravy je 230 km/h.
Rychlovlakem to nikdo nenazývá. Jede to tak rychle, jak umožňují tratě, třeba v celém Nizozemsku to nepřesáhne 130 km/h. Plus je tam pauza na spojování v Norimberku.
Aha díky a pro představu za kolik to dá ICE? Ten by měl mít taky spací variantu. Ono je spíš zarážející jak levné jsou letenky po Evropě, to se pak těžko konkuruje.
VRT vyžadují velmi intenzivní každodenní údržbu a ta se provádí v noci. VRT jsou proto v noci mimo provoz. Některé jednotky nesoucí označení ICE jsou sice schváleny pro provoz rychlostí 350 km/h, ale v reálném provozu jezdí značnou výkonů po tratích s nejvyšší rychlostí mnohem nižší. Proto cesta ICE z Vídně do Amsterdamu s velmi ostrým přestupem (13 minut) ve Frankfurtu trvá 11 hodin.
U nočních vlaku je často jízdní doba úmyslně natažena, aby se cestující vyspali až do rána. Je nesmysl, aby vlak dorazil do cíle o pár hodin dříve, třeba ve 4 hodiny ráno.
Čili na jedné trase jede dvojitý Nightjet – protože z Vídně do Hamburku/Amsterdamu jede dlouhou část trasy jedna souprava, v minulých měsících tvoření jednou ucelenou soupravou (Hamburk) a pak několika dalšími vozy (Amsterdam).
Mě se idea cestování nočním vlakem moc líbí. Jen s tím dynamickým cenovým modelem by ÖBB mohli něco udělat. Trochu to snižuje motivaci k „zelenému“ cestování, když je výsledná cena jízdenky, včetně všech příplatků za lůžko/lehátko/kapsli, x-násobně vyšší než kdejaká letenka. Jinak za mě bezva věc. Jen nevím, jak bude s těmito ucelenými jednotkami fungovat spojování, rozpojování vlaků během jízdy. To asi úplně zmizí ne?
Většina NJ bude vedena dvěma spojenými soupravami, které se někde po cestě rozdělí. To se už moc neliší od dnešního modelu – pokud řešíme vlaky kategorie NJ, nikoliv další noční vlaky v Rakousku.
Preco by s cenovym modelom nieco robili, ked aj s tymi sialenymi cenovkami tie vlaky pravidelne vypredaju? Nocne vlaky su momentalne v nezvycajnej pozicii, dopyt je aj kvoli zelenemu rozmyslaniu obrovsky, ponuka limitovana a tu dieru na trhu nevie/nechce nikto vyuzit.
Vacsina NJ vlakov jazdi 2+2 linky s dvoma vychodzimi stanicami a dvoma cielmi v tvare X, polovice vlakov sa prehadzuju niekde na pol ceste a tieto nove supravy su presne na to prichystane.
Pokud se nepletu, tak jsou ty vlaky dotovaný. To by vysvětlovalo tu „díru na trhu“, kterou nikdo nechce využít.
Dotovaný je pokud vím jen ten vnitrostátní NJ do Bregenz, který ve Voralrbersku hodně staví, je to taková služba tomu regionu pro spojení s Vídní.
Nevím jak je to důvěryhodný a aktuální, ale tady se píše o exkluzivních dotacích pro OBB na všechny noční vlaky v Rakousku + dotace od Nizozemska.
Nechci se dohadovat jestli je to dobře nebo špatně, jen že by to vysvětlovalo tu (údajně) chybějící nabídku.
https://www.transdev.com/en/business-contracts/allrail-securing-comeback-night-trains-europe/#:~:text=After%20all:%20this%20is%20already,a%20direct%20award%20to%20%C3%96BB.
Dotované jsou spíš letenky přes (ne)zdanění leteckého benzínu.
Nezdanění nerovná se dotace.
Trakční elektřina je v Rakousku (příp. Německu/Nizozemsku) zdaněna?
Tarif je dynamický dle obsazenosti vlaku a jak moc je jízdenka kupována předem. A zájem je dost velký – kdyby to stálo míň, tak by zase pravděpodobně bylo vyprodáno měsíc předem a mimo špatné ekonomiky provozu by jen vznikl nový problém – malá kapacita co nestačí poptávce.
Kapacita je, bohužel, v porovnání s letadly zanedbatelná. Skoro vždy se souprava naplní i za to dost vysoké jízdné.
Ono je celkom zbytočné motivovať viac ľudí k zelenému cestovaniu, pokiaľ sa do toho vlaku viac ľudí nezmestí. Jediným výsledkom by bola nižšia tržba pri rovnakom počte zeleno cestujúcich osôb.
Jel jsem tímto spojem z Linze do Amsterdamu a zpět letos v březnu. Myslel jsem, že už tam jezdí nový Nightjet stejně jako do Hamburku, kam jsem s ním jel loni. Ale bohužel přijel starý 6lehátkový vůz. Na druhou stranu ta stará lehátka byla možná pohodlnější než ta nová (4lůžkový soukromý oddíl). Každopádně nám ta 13hodinová cesta tam i zpět utekla rychle, vyspal jsem se velmi dobře
My jsme jeli loni z Ústí do Vídně. Nový NJ jsem nečekal, i starší byl v pohodě. A na stropě Alpy, stylové.
Myslel jsem, že už ÚL – Videň je krátká vzdálenost, ale v Praze nastoupilo dost lidí (do lehátka) a jeli také jen do Vídně.
V Cesku scifi…
skoda, jezdil bych casto a rad. Treba za 40
let ..viz napady rekonstrukce 151 😀
Tak do Amsterdamu se od nás nočním vlakem dojet taky dá 🙂
ale cim, temi sroty co ma CD? srovnejte toto vs co vlastni CD
Tak spoj do Amsterdamu provozuje belgicko-nizozemský startup European Sleeper. A zrovna lůžkové vozy ČD nejsou zase tak strašné, jen nejde o poslední model.
WS prošel modernizací, NJ to není, ale i v lehátku je klima a zásuvka. A starý francouzský lůžkový vůz je prostorný, doporučuji vyzkoušet. Jel jsem 3x a v létě pojedeme zase.
Jen s nezastavením v Ústí mě dost naštvali, ale prý se to zase vrátí.
ES, sorry za překlep.
Asi jste našrot vy, to vás omlouvá
Máte někdo zkušenost z poslední doby? Fixli některé z těch šíleností anebo je komfort pořád nic moc?
Nejvetsi prusvih capsules – jednotne rizena klima na cely vuz – se asi bude fixovat blbe.
Pořád mektají o klimaticky šetrném cestování a udržitelnosti. Zajímalo by mně kolik proscent cestujících tohle zajímá a při výběru dopravního prostředku porovnává uhlíkovou stopu. Jedno procento bude bude pravděpodobně příliš optimistické.
A nemyslíte si, že na západ od nás by to mohlo byť ľudí viac?
Mě to třeba zajímá. Proč by jinak lidi dnes jezdili na dlouhé vzdálenosti vlakem, pokud to často nebývá ani moc levné, to by mohli rovnou lítat. Praktická výhoda spacího vlaku je akorát, že člověk tu noc prospí a ráno před sebou má celý den v cílové destinaci. Ale zase v dikuzích se ozývají lidé, kteří říkají, že se ve vlaku moc nevyspí.
Já mám dobré lůžkové spoje docela rád a používám je na trase Praha – Linz – Benátky, kam se dá doletět s nízkonákladovkou určitě levněj. Hlavní roli pro mě hraje pohodlí a fakt, že vystoupím přímo ve městě.
Zrovna Rakousko, Německo a do jisté míry i Nizozemsko jsou země, kde zelené strany dlouhodobě dosahují slušných volebních výsledků, takže se zdá, že tamní populace má o zelená témata větší zájem, než je tomu u nás.
Ono to bude víc, tím spíš ve vyspělých západních zemích, kde ty vlaky jezdí.
Zajímá to jedno procento, ale je cool o tom mluvit. A když propagujeme vlakovou dopravu tak se tahle „móda“ hodí do krámu.
Jinak bych řekl, že to víc lidí využije spíš kvůli strachu z létání než kvůli zelenosti.
Sám vlaky využívám, protože se mi to prostě líbí a jednou za čas je fajn si tu cestu takhle zpomalit čistě pro zajímavost. Ale letadla vedou.
Reálná konkurence letadel je to jen v případě rychlovlaků. Třeba Barcelona- Madrid nebo Paříž- Marseille atd. 13h z Vídně do Amstru je fakt jen pro nadšence.