Dopravci Železnice

ÖBB modernizují starší „patra“ na úroveň Cityjet, objeví se i v Česku

Dvoupodlažní jednotka (DOSTO) ÖBB po modernizaci. Pramen: ÖBB/Steinberger
Dvoupodlažní jednotka (DOSTO) ÖBB po modernizaci. Pramen: ÖBB/Steinberger

Rakouské spolkové dráhy (ÖBB) se pustily do velké modernizace regionálního vozového parku pro Dolní Rakousy, odkud některé spoje zajíždějí i na Moravu (Břeclav, Znojmo) a do Čech (České Velenice). Celkem chtějí povýšit sto starších dvoupodlažních souprav z poloviny 90. let na úroveň Cityjet.

Vlaky nazývané DOSTO (Doppelstockwagen) projdou redesignem i technickým vylepšením. Budou vybaveny například wifi, zásuvkami, novými záchody a kamerovým systémem. Interiér projde kompletní přeměnou, v horním patře řídícího vozu bude zřízena klidová zóna. Obnovou projdou například i okenní rámy a podvozky.

ÖBB první jednotku v novém designu představily ve Vídni a od nového jízdního řádu ji nasazují na trať z Vídně (Franz-Josefs-Bahnhof) do Českých Velenic. Letos by mělo přibýt dalších 19 souprav, celá modernizační akce se má završit v roce 2023.

„Díky tomu můžeme nabídnout našim cestujícím další špičkový produkt v místní dopravě. Součást modernizace budou také velké informační displeje nebo energeticky úsporné LED osvětlení,“ doplnil regionální ředitel ÖBB-Personenverkehr Michael Elsner.

tagy
nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Aslanex
Host
Aslanex

Možná by to chtělo ukázat i fotku původní soupravy 😉

TPal.
Host
TPal.

Bylo na čase. Čekal jsem kdy tyto vozy projdou něčím podobným 🙂

Cyklista
Host
Cyklista

K čemu WiFi? =)

AAA
Host
AAA

tak nepsali že bude i s internetem 🙂

Jiří Kocurek
Host
Jiří Kocurek

K čemu bicykl. Více jak polovina lidí se bez něj obejde.

Václav
Host
Václav

S tímto rakouských dvoupodlažním vlakem jezdím doslova denně a musím říct, že český Elefant je mnohem lepší. Všimněte si, že cestující v dolním podlaží u okna si nemají kam dát nohy. Tohle v Elefantu není.

Ušatá
Host
Ušatá

A pokud vím, není tam ani 1. třída a domnívám se , že tam schází i dveře jednotlivých oddílů, takže tam táhne v čemž jsou i ty sloni lepší.

Twix
Host
Twix

Ano, 1. třída pokud vím v rakouském regiu tak nějak celkově neexistuje.

Aleš
Host
Aleš

OK, máte pravdu a omlouvám se, mohl mě trknout ten tichý oddíl v řídícím voze.

Franta Jouda
Host
Franta Jouda

Sedadla ve dvojce, jako v hrůzopanteru ve dvojce… Tohle nedoženeme

Hen ten oný
Host
Hen ten oný

Ale můžeme se pokoušet držet stejný dištanc.

Franta Jouda
Host
Franta Jouda

Sorry, v hrůzopanteru byla myšlena jednička…

xyz
Host
xyz

K článku doplním, že podobným redesignem (nová sedadla mj. nově s bočními opěrkami hlavy; u Desir pak část sedadel nově v leteckém uspořádání) v minulých letech prošly už i (byť možná ne všechny) Talenty a Desira ÖBB.

Ušatá
Host
Ušatá

Ano, ty hrůzy sedadel jako tzv. letecké uspořádání.

Twix
Host
Twix

Nevím jestli všechny, ještě na podzim jsem u Grazu viděl mix Desir před i po úpravě. Výsledek se mi líbil, vypadá to o dost moderněji a útulněji, i ten vnější nátěr tomu prospěl, letecké uspořádání zase není tak tragické. Škoda že v Rakousku se na tu wifi v regiu moc nehraje.

Riki
Host
Riki

Letecké uspořádání je tragické, nevadilo by mi pouze v případě, že se dají sedadla „otočit“ po směru jízdy. V letadle taky neletíte obráceně. Je zajímavé, že už u starých Šinkanzenů se sedadla obrátila do směru jízdy. Co to jen kdo vymyslel v dálkových soupravách většinou půl po směru a půl zády. Taky nechodíme po zadu. Kterej PITOMEC TO VYMYSLEL, NAKOPAL BYCH HO. VOLA JEDNOHO 🙂

dopravák
Host
dopravák

Poslední otočná sedadla pamatuji ve starých vozech 1. třídy vozové u DB – jezdívaly i k nám na EC vlacích ještě někdy v 90. letech minulého století. Z pohledu cestujících to bylo velice vhodné řešení, protože interiér byl nádherně variabilní – v 1. třídě vozové to udělat šlo v podstatě bez problémů, protože je tam relativně dost prostoru, ale zda vůbec a jak by to bylo možné udělat v interiéru 2. třídy vozové, do nichž je snaha „vecpat“ co nejvíce míst k sezení, tím si jist nejsem. Ale zejména v dálkových vlacích by to jistě „uživatelsky příjemné“ bylo.

David S.
Host
David S.

A u čtyřek se nesedí pozadu? Taky je to půl na půl…

pozorovatel
Host
pozorovatel

Ale máte před sebou víc volného prostoru, nedíváte se do vysokého opěradla před sebou a můžete se aspoň bavit ve větší společnosti.
Netvrdím, že by v interiéru nemohla být i část uspořádaná „letecky“, ale zejména v posledních modernizacích je těch „leteckých dvojek“ na úkor „klasických čtyřek“ i z tohoto pohledu zbytečně až příliš mnoho.

SaulGoodman
Host
SaulGoodman

Takový redesign bych si dovedl představit u Elefantů ;-). Bohužel u nás to skončí na čalounění a zásuvkách.

David S.
Host
David S.

A tady to skončilo něčím jiným? Vždyť to jsou jen přečalouněná původní sedadla a pár dalších vylepšení. Jedná se jen o modernizaci. Neříkám, že je to špatně, vozy vypadají celkem vkusně. Ale oproti modernizaci City Elefantů zde není žádny zásadní rozdíl.

Foto původního interiéru pro porovnání:
comment image

XXXD
Host
XXXD

Obávám se, že u City Elefantů během modernizace také nedojde k ničemu zásadnímu.

TomikV
Host
TomikV

A co by jste tak očekával. Tam toho moc vymyslet nejde.

Pitrys
Host
Pitrys

Ta sedadla jsou Borcady bych řekl.

David S.
Host
David S.

Toto nejsou Borcady. Jsou to původní sedadla, která byla v těchto vozech od výroby. Jsou jen přečalouněná.

Vladimír D.
Host
Vladimír D.

Můj názor, bez ohledu na ÖBB, je ten, že patrové soupravy i vagóny by měly být obecně preferované.

Martin V.
Host
Martin V.

Ano, obzvlášť v zemích, kde je preferovaná výška nástupiště 550 mm nad TK, je to ideální jak z pohledu bezbariérovosti, tak kapacity. Nevýhodou pro dálkové vlaky je průchod soupravu po schodech nahoru dolu (třeba pro minibar nebo pro návštěvu restauračního oddílu), jinak ale nevýhody nevidím.

EM*
Host
EM*

V ucelených jednotkách by mohlo být průchozí horní patro, jako to má TGV. Tím by odpadl problém neustálého běhání nahoru/dolů při průchodu jednotkou.

dopravák
Host
dopravák

Provozně je to sice možná výhodné, ale zkuste si někdy dělat chvíli průvodčího (resp. aspoň s ním chodit) ve vlaku vedeném „ešusem“, nejlépe třeba v okolí Prahy – a hned budete mluvit (psát) jinak. Ale připouštím, že chození do schodů je údajně (podle zdravotníků a dietologů) nejlepší pohyb pro udržení kondice a hubnutí …