O Talgo nově usilují i Poláci. Finále se blíží, vedení firmy napsalo kvůli Škodě dopis vládě
Talgo se v dopise vyjadřuje ve prospěch nabídky Ganz-Mavag a proti nabídce Škody.
V přetahované o vstup do španělského železničního výrobce Talgo se objevil nový hráč. Vedle původní nabídky maďarského sdružení Ganz-Mavag napojeného na proruský režim premiéra Orbána a návrhu tuzemské Škoda Group projevilo svůj zájem i Polsko.
Náměstek polského ministra infrastruktury Piotr Malepszak na jednání senátního výboru v úterý uvedl, že situaci okolo Talga jeho úřad pozorně sleduje a společnost je na jejich „radaru“.
Podle španělských médií je dostupných informací ohledně polského zájmu o Talgo jen velmi málo. Zřejmé je jen to, že některý ze státních či soukromých subjektů v Polsku pracuje na potenciální nabídce, které se má postavit té maďarské a české.
Maďaři si stěžují na angažmá Škody v boji o Talgo. Česká nabídka se akcionářům zatím nelíbí
Polský železniční web Rynek kolejowy ve středu informace o polském zájmu potvrdil. Uvedl, že Talgo je v podstatě jen malý výrobce, a proto by mohl být pro polské investory dostupný.
Upozornil, že portfolio objednávek se u Talga pohybuje okolo čtyř miliard eur, zatímco například konkurenční Alstom jich registruje za 90 miliard.
Nákup Talga by podle webu mohl otevřít Polsku přístup k technologii výroby kolejových vozidel s rychlostmi až 330 km/h a s velmi nízkým nápravovým zatížením.
Patenty už vypršely
Ve Španělsku však mezitím přešel maďarský zájemce do protiofenzívy. Začal ostřelovat vládu a komisi pro cenné papíry, kvůli jejich snaze najít dalšího zájemce, díky kterému by mohli maďarskou nabídku odmítnout s poukazem na strategickou bezpečnost země.
Rozhodnutí nyní závisí na španělském Výboru pro zahraniční investice (JINVEX), bylo již několikrát prodlouženo a posledním termínem by mělo být 10. srpna.
Výbor má na starosti schvalování nebo vetování prodeje společností klasifikovaných jako strategické.
Škoda si nechala od Talga ukázat účty. Místo prodeje je nyní ve hře vzájemná výměna akcií
Maďarské konsorcium se nyní zejména snaží upozornit, že technologie Talga, které vydává vláda za strategické, nejsou exkluzivní, jelikož patenty vypršely už před desítkami let. Prodej by tak výbor podle nich neměl vůbec řešit.
Dále společnost, která před napadením Ukrajiny úzce spolupracovala s ruskými firmami, tvrdí, že obavy z okopírování unikátní dynamické technologie změny rozchodu náprav jsou neopodstatněné.
Váhání nás poškozuje
Do situace nyní zasáhlo i samotné Talgo a jeho akcionáři. V dopise vládě uvádějí, že blokáda maďarského převzetí firmy jí kvůli nejistotě způsobuje problémy s financováním a rozvojem. Výrobce se také v dopise vyjadřuje ve prospěch nabídky Ganz-Mavag a proti nabídce Škody.
Ta podle nich neobsahuje ekonomické podmínky pro akcionáře. Vedení Talga si podle listu El Confidencial písemně vyžádalo upřesnění podmínek případného odkupu. Lhůta vyprší příští čtvrtek.
Škoda Group se dlouhodobě k žádným aspektům vyjednávání nevyjadřuje. „Ke spekulacím na trhu se nevyjadřujeme,“ nepřekvapil Zdopravy.cz ani ve středu mluvčí společnosti Jan Švehla.