O provozování vlaků v Královéhradeckém kraji má zájem šest dopravců
Regionova v Adršpašských skalách. Foto: České dráhy
Šest dopravců projevilo předběžný zájem o účast v poptávkovém řízení na provoz drážní dopravy v Královéhradeckém kraji. Dopravce s novou
Oslovil 31 potenciálních dopravců? :O
To musel oslovit celý svět, aby se dostal na takové číslo…
Článek nenaznačuje rozdělení tratí do konkrétních souborů.
Mj. by mě zajímalo, zda je poptáván dopravce i pro tratě do Svobody nad Úpou a do Královce (na kterých je dosavadním dopravcem GWTR), resp. pokud poptáván je, tak zdali tyto dvě tratě tvoří samostatný provozní soubor, anebo jsou součástí jiného, většího souboru.
V současné době má GWTR s Královéhradeckým krajem smlouvy dvě – jednu pro trať do Svobody nad Úpou, druhou pro vlaky do Polska. Obě končí v roce 2021.
Nezapomeňte, že GWTR provozuje i vlaky na trase Adršpach – Meziměstí – Wałbrzych. To samozřejmě neplatí, když je zavřená hranice, ale až se otevře, vlaky vyjedou.
Už zase, rok a půl na výrobu+schválení nových vozů či nákup+reko starších opravdu nestačí…
Vtipné je, že kraj bude v týmu zastupovat starosta, který ještě přibližně před dvěmi lety ani nevěděl, jak vlak vypadá, pokud by mu jeho stranický kolega, tč. železničář a zastupitel Náchoda nezařídil prezenční volební jízdu vlakem.
No ještě že mu nezařídil distanční jízdu…
Zkusíme tipovačku, kdo si o to „hodil“? Mé tipy:
1. ČD
2. Arriva
3. GWTR
4. Leo Express
5. Regiojet
6. DLB (alias Trilex)
Die Länderbahn
Jako sedmého bych tipnul AŽD, když už má trať u Kopidlna 😀
Koleje Dolnośląskie
Jeden větší klenot než druhy v týmu, odbornik nad odborníka
Tak pokud jste si mysleli, že Arriva ve Zlínském kraji byla pěkná komedie. Ta komedie teprve přijde Královéhradecký kraj totiž není kraj to je životní styl.
A má to být brutto nebo netto ?
Brutto s pytlem, netto bez pytle, tak je to snad jasný…
Možná se pletu, ale nemusí kraj už rok předem oznámit koho vybral, aby se pak stihly podepsat smlouvy? To bysme tedy už letos na podzim znali vítěze.
pletete. Rok je lhůta, která musí proběhnout mezi okamžikem zveřejnění oznámení v úředním věstníku eu a podpisem závazkové smlouvy
Rok a něco na přípravu, to není mnoho. Tím pádem jsou skoro nereálná nová vozidla nebo účast většího množství dopravců, protože to prostě nebudou mít šanci stihnout. Škoda, že kraj nejde cestou „pořádné“ soutěže s větším předstihem, klidně smlouvou na 15 let, ale také novými (nebo alespoň novějšími) vozidly.
A předběžný zájem dopravců předně nic neznamená. Stačí vzpomenout na Jihočeský kraj, kde bylo také mnoho předběžných zájemců a nakonec zůstaly ve hře jen ČD. Rok je strašně krátká doba, ale když jsou holt kraje nepoučitelné, nedá se nic dělat.
Nebo je to záměr?
Milý Honzíku – od 1.5.2020 do posledního 11. 2021 je to 19 měsíců – tj. rok a 7 měsíců…
Ok není to jak v Dojčlandu zhruba 3 roky předem – ale na naše české poměry oproti té původní první vlně soutěží na regionální dopravu je to obrovitánský posun !!!
Honza: Jenže mám obavu, že vítěz bude sotva znám v prosinci 2020, takže bude mát tako akorát rok a ješte bude muset doufat, že celé to výběrové řízení po krajských volbách na podzim 2020 nehodí nové zastupitelstvo do koše.
Vaše tvrzení by platilo, pokud by k 1. 5. 2020 došlo k rozhodnutí o výběru dopravců.
Dojde k němu ale později = ta lhůta bude kratší než vámi uvedená.
Proč to nerozkouskovat více
Pro objednávání veřejné dopravy jsou menší soubory výhodnější, jelikož případný dopravce nemusí zajistit velký počet vozidel a je tedy umožněn vstup menších hráčů do veřejné dopravy (místo pár velkých molochů).
Podstatné je, aby objednavatel dal dohromady záležitosti související s tarifem a návazností spojů. Příklad: cestou do práce běžně používám tři dopravce, ale protože na sebe spoje navazují a stačí jedna jízdenka, tak to není žádný problém.
Jo on chudák soukromník nemá dostatečný počet vozidel, tak to přeci nelze, tak to zmenšíme, přeci se taky musí přisát na krajské peníze. Když už soutěžit, tak celé kraje, buďto je schopen opatřit si dostatečný počet vozidel nebo není (ne jak Pardubický kraj, kde doslova hledali trať, kde by se Leo mohl uchytit).
A zrovna s jízdenkami v IREDO je problém, že papírové jsou pouze mezi vlaky ČD.
*papírové jsou přestupní pouze mezi vlaky ČD.
Proč se omezovat na kraje? Proč ne celou ČR i s električkama v Těšíně? To kdyby je chtěli obnovit.
„Jo on chudák soukromník nemá dostatečný počet vozidel“ – Pokud dnes v dané oblasti nezajišťuje provoz, tak je logické, že tam nemá žádná vozidla. – Rozdělení na smysluplné provozní soubory je logické mj. i z hlediska typů vozidel (trakce, kapacita souprav)a je běžné např. v Německu; praktikováno bylo i např. v Ústeckém kraji, běžné je též v autobusové dopravě „Když už soutěžit, tak celé kraje, buďto je schopen opatřit si dostatečný počet vozidel nebo není“ Tak to aby si ČD pospíšily se sháněním stovek nových autobusů (když „celé kraje“, tak předpokládám máte na mysli vlaky i autobusy dohromady – a… Číst vice »
Tak je snad jasné, že když se bavíme o vlacích, že taktéž mluvím jen o vlacích, proč bych měl do soutěže o ZDO na kolejích plést autobusy?
Rozdělením soutěžního souboru na celokrajský vlakový a celokrajský autobusový (už jen to druhé jmenované je eufemismus, protože i autobusy jsou soutěženy v provozních souborech a ne jako „celokrajský velký balík“) zvýhodníte ty neschopné dopravce, kteří dnes nemají ani jeden autobus. Např. ČD, a. s. Přesně dle toho, co píšete – buď jeden dopravce zvládne odjezdit všechno, anebo ať si přizná, že na to nemá. ČD na provozování autobusové dopravy zjevně nemajíí. Rýžují zisk na tratích, zatímco do odlehlých vesniček, do kterých vede jen rozbitá silnice, se jim jezdit nechce, pro těch pár tamních důchodců či žáků. ————————————— No a nebo… Číst vice »
Úmyslně překrucujete má slova. Článek snad pojednává o ZDO v kraji jako celku? Ne, pojednává o železniční části, takže je jasné, že mluvím taktéž jen o železnici.
Ano jeden dopravce zvládne odjezdit to své, železniční železnici a autobusový autobusy, jinak mícháte jablka s hruškami.
Jinak, bez existence SJT (vím v té době by už měl běžet, ale kdo ví) dojde k značnému zhoršení pro cestující, jelikož bude potřeba více jízdenek na jednu cestu, jelikož papírová jízdenka IREDO je přestupní jen mezi vlaky ČD.
tak je logické, že tam nemá žádná vozidla
Proto je logické zůstat u jednoho dopravce
Soutěžení větších souborů má smysl, pokud jsou v rámci celého souboru požadována stejná (či podobná) vozidla, kde je možnost využít např. společnou zálohu pro více tratí. Pokud má mít soukromý dopravce šanci zajistit vhodná vozidla na velkém souboru, znamená to mít uzavřenou smlouvu tak tři roky před zahájením provozu (např. nová vozidla dřív sehnat nejde), jinak se do soutěže nikdo (nebo téměř nikdo) nepřihlásí. Mít jednoho dopravce pro celý stát má také své výhody (zálohy, nákupy vozidel ve velkém počtu apod.), ale v takovém případě by se muselo jednat o transparentní záležitost sloužící cestujícím. Bohužel o možnosti existence takového dopravce… Číst vice »
„Pokud má mít soukromý dopravce šanci zajistit vhodná vozidla na velkém souboru, znamená to mít uzavřenou smlouvu tak tři roky před zahájením provozu (např. nová vozidla dřív sehnat nejde)“ V případě nutnosti pořídit nová vozidla to platí i pro nesoukromého dopravce. „Mít jednoho dopravce pro celý stát má také své výhody (zálohy, nákupy vozidel ve velkém počtu apod.)“ Nákupy vozidel ve velkém počtu = další ošemetnost např. co do malého počtu výrobců schopných najednou vyrobit tak vysoký počet vozidel. Nemluvě o tom, že jiné typy vozidel (co do kapacity, dvoupodlažnosti atd.) jsou potřeba pro okolí Prahy, jiné pro okolí Brna… Číst vice »
A nebude tam platit režijka!
Nenapadá mě obor ve kterém má výhodu menší hráč oproti molochu, Jediné výhody menších hráčů jsou osobnější přístup a větší flexibilita což ani jedno nemá tady moc uplatnění.
Menší přebujelost administrativního aparátu, menší pravděpodobnost křížového financování atd.
Větší počet „hráčů“ v konkrétním kraji (jak u železniční, tak i autobusové dopravy) má výhodu i v tom, že v případě výpadku jakéhokoliv z dopravců mohou být výkony do určité míry nouzově pokryty ostatními dopravci.
A výhodné to může být i pro zaměstnance – kdo je nespokojen u jednoho z dopravců, může v rámci téhož kraje přejít k jinému zaměstnavateli v témže oboru.
,,Menší přebujelost administrativního aparátu,,
Co to píšete za blbosti. Čím víc dopravců tím více ředitelů, ekonomů, referentů apod. Takže jeden dopravce = menší přebujelost.
Akorát, že ten tvůj jeden dopravce má mnohem víc kancelářských myší, než všichni ostatní dohromady.
Akorát že celostátní tarif bude dražší než tarif ČD. Vše pro lidi že……
Režijka fakt platit nebude.
Jasněže. Na každou trať jiného dopravce. Ať je konkurence.
A je známo, co kraj třeba vše od nových smluv požaduje? WiFi, klimatizaci a podobně?
Škoda , že to není na 15 let, asi budou stačit ojetiny(?)
Určitě, taky prosinec 2021 je tu cobydup.
Kubrt: Tj fakt, moc času nebude. Už je to taková tradice.
na 15 let už to napřímo nejde, ne?
Nemyslím si, že by takto dlouhá smlouva byla dobré řešení, když si představím že by jízdní řády letos vypadaly tak jak v roce 2004-2005 tak nevím. Vymlouvat se na delku smlouvy abych nemusel kupovat nové jednotky jen u nás obehraná písnička.
Čím dál víc se mi líbí ten Jihomoravský model.
Záleží, jestli napíšete slmouvu dobře nebo ne. Hádám, že je naprosto normální ve smlouvě zakotvit možné změny objednávky vč. toho o kolik víc/míň se toho objedná.
Do privátních smluv si můžete psát co chcete. Veřejný zadavatel si bohužel/bohudík (jak pro koho) do smlouvy žádné velké změny dávat nemůže zvláště, když vyšla z výběrového řízení. Takové výběrové řízení je naprosto lehce napadnutelné a ÚHOS to zcela jistě potvrdí. A takové změny by byly zcela jistě následně zkoumávy v trestném řízení PČR.
Takže když bude ve smlouvě nárůst výkonů až o 3,8 % ročně, tak na to vletí hospodářská kriminálka? Já jen že to tak v KORDISu mají. Bez té hospodářské kriminálky.
A jinak teda když si ve veřejné zakázce dohodnu pravidelný víkendový/sezoní pokles/nárůst ujetých kilometrů o polovinu tak je to trestné, ikdyž s tím obě strany ve smlouvě souhlasí? A jaký trestný čin to má být?
Pro jistotu sem tu smlouvu ocituju. Lektor asi poběží na policajty, ale budiž. https://smlouvy.gov.cz/smlouva/soubor/3065882/uzav%C5%99en%C3%A1%20smlouva%20AD%20Podbo%C5%99any.pdf 3.9 Výše Nabídkové ceny bude dále navýšena v případě, že dojde v důsledku požadavků Objednatele na změnu rozsahu Závazku veřejné služby dle této Smlouvy k následujícím změnám proběhu na Vozidlo za jeden rok, přičemž výchozím stavem, se kterým budou změny poměřovány, je Základní roční proběh: – v případě snížení průměrného proběhu na autobus za rok o více jak 5% ve srovnání se Základním ročním proběhem dojde ke zvýšení Nabídkové ceny za 1 km upravené postupy dle odstavců 3.6, 3.7 a 3.8 Smlouvy o 2%; … –… Číst vice »
Nikam nepoběžím, je mi to celkem jedno pouze poukazuju na to že je to živná půda pro korupci.
Jedna věc je co je napsáno ve smlouvě druhá věc je jak se pak reálně ohne.
Krom toho uvedená smlouva není na 15 let a zatím běží pouze 3 roky, tedy nelze hodnotit jaký bude manevrovací prostor po osmi, deviti letech. Aby byla VD doprava konkurenceschopná tak musí reagovat co nejrychleji ne po 10 letech (u té 15leté smlouvy)
Není to spíše tak, že musí být už při výběrovém řízení dáno, co si veřejný zadavatel chce napsat do smlouvy??
Patnáctiletá smlouva přece neznamená, že se 15 let musí jezdit stejně. I takové smluvní strany, jako jsou ČD a Jermanová, mají ve smlouvě jistou volnost ohledně soutěžení části výkonů v běhu smlouvy. To není nic proti JMK modelu, jsou to různé přístupy.
Smlouvy Středočeského kraje jsou ty nejméně vhofdné k následování.
Jihomoravský kraj byl zmíněn s ohledem na vlastnictví jednotek.
V tuto chvíli žádný jiný dopravce než ČD nemá dostatek souprav na zajištění příměstské dopravy kolem Prahy.
Doplním, že v tuto chvíli též nemá žádný dopravce dostatek vhodných souprav na zajištění příměstské dopravy kolem Prahy.
Samozřejmě – proč by ta soupravy měl mít, když tam nejezdí. To je logické, že soupravy by začal pořizovat až ve chvíli, kdy by měl jistý kontrakt.
To ať dělá.
Mám problém já s vyjadřováním, nebo vy s pochopením textu? Nenabádám k následování přístupu StČK, to „i“ na začátku věty znamená „považte, ani tak konzervativní smluvní partneři jako ČD a Jermanová nemají tu smlouvu úplně tvrdou“. Dokonce jsem pochopil, co je to JMK model. Mě se taky docela líbí, chce to dost odvahy. Tam, kde se v zastupitelstvu tolik odvahy neposbírá, nepovažuju za problém uzavřít – v předstihu a dlouhodobou – smlouvu s dopravcem, která mu umožní zajistit si financování k nákupu vozidel. A v takové smlouvě může být ujednán prostor pro aktualizaci jízdních řádů v nějakém dohodnutém rozsahu (těžko… Číst vice »