Dopravci Železnice Zprávy

O Leo Express se zajímaly i Rakouské dráhy, termín pro nezávazné nabídky se blíží

Autobus Leo Expressu. Autor: Leo Express
Autobus Leo Expressu. Autor: Leo Express

Hra o další osud Leo Expressu zajímá vedle finančních investorů i tradiční dopravce. Podle informací deníku Zdopravy.cz z trhu se o firmu Leoše Novotného zajímaly i Rakouské spolkové dráhy (ÖBB), mluví se i o německé Deutsche Bahn, kterou v tuzemsku reprezentuje Arriva.

Firmy se ale k procesu hledání investora, který pro Leo Express rozjely poradenské společnosti PwC a Patria, nevyjadřují. Vše je každopádně ve stadiu úvah a shánění informací. „Děkujeme za dotaz, ale žádné povídačky z trhu nekomentujeme,“ sdělil mluvčí ÖBB Sven Pusswald. Leo Express na dotaz deníku Zdopravy.cz neodpověděl.

Jasnější postoj mají České dráhy, které rovněž po ztrátovém konkurentovi pošilhávaly. „Na základě informací z veřejně dostupných zdrojů v současné době analyzujeme možnosti ČD s tím, že ČD se v tomto okamžiku nezapojí do procesu, který organizuje PwC a Patria finance,“ opakuje mluvčí Radek Joklík.

Přístup drah řešilo na nedávném veletrhu Raildays v Ostravě představenstvo. Vedení drah přitom předem Leo Express neodmítá, podle informací deníku Zdopravy.cz mu ale vadí některé podmínky procesu, především stanovené sankce, kterým by se dráhy vystavovaly, pokud by se oficiálně zapojily. Jde například o sankce za únik informací. Podle předsedy dozorčí rady Milana Ferance by dráhy nicméně měly příležitost zvážit.

S informací o tom, že Leo Express hledá velkého investora, přišly nedávno jako první Hospodářské noviny. Podle nich Leo Express nechal u poradenských firem vypracovat takzvaný projekt Tiger, který počítá se spojením Leo Expressu s RegioJetem Radima Jančura. Následně by se většinový podíl prodal. Něco takového ale Jančura vytrvale odmítá. Nicméně právě možné spojení s Jančurou mohlo vzbudit zájem Rakouských drah, neboť RegioJet hodlá rozšiřovat svůj byznys ve Vídni.

Že Leo Express shání investory, je zřejmé i z pozvánky na dubnovou valnou hromadu, která měla rozhodovat o záměru navýšení základního kapitálu o 58 až 128 milionů korun. Majitele nově upisovaných akcií má podle pozvánky vybírat představenstvo z okruhu osob, které doporučí poradenská společnost. Jak to na valné hromadě dopadlo, není zatím z veřejných zdrojů jasné, firma to nekomentovala.

Jasněji by mohlo být už zítra, kdy má podle některých informací vypršet termín pro podání nezávazných nabídek (takzvaný non-binding offer). Firmy ale můžou požádat o posunutí termínu. Lidové noviny nedávno napsaly, že kolem Leo Expressu krouží i čínský výrobce kolejových vozidel CRRC.

Situace Leo Expressu po více než pěti letech od vstupu na koleje přitom není jednoduchá. Firma (dle údajů ke konci prvního pololetí loňského roku) má na účtu neuhrazené ztráty už celkem 654 milionů korun. Při životě ji dosud držel hlavně příchod dalších investorů, kteří do firmy nalili peníze. Pomohl i odklad splátek největších věřitelů, tedy Credit Suisse a Leoše Novotného staršího.

20 komentářů

Klikni pro vložení komentáře
  • čínský výrobce kolejových vozidel CRRC je asi největší věřitel jestli ty objednaný vlaky jsou vyrobený a nejsou zaplacený nebo třeba jsou něčím krytý a proto ty spekulace. A k RJ- co by dělal stěma soupravama, kde se nedají ani dát dobře kufry?

    • No když porovnám kam dát kufry u RJ a u ČD tak to vyjde tak nastejno. Možná v Railjetech mají ve vagonu 1 tu trojpolici navíc, jinak nad hlavu se dají dát kufry běžné velikosti prakticky všude. Když jsme jezdili ještě se skládacím kočárkem, tak třeba u žlutýho v byznysu vešel krásně nahoru do police, u ČD v dětském oddílu se nevešel a překážel celou cestu na podlaze (a vlak byl tak plný, že nechat ho s věcmi někde bokem v prostoru pro vozíčky opravdu ne…). Ono obecně je to problém ve vlacích, když je víc zavazadel, není to specifikum RJ

  • Muj nazor je : nejvesti cenu na LE maji papiry DB-netz (locomore). Nevim zda je OeBB potrebuje pro sve nocni vlaky ale zrejme bude levmejsi je po Nemecku provozovat pod „svou“ znackou mez se delit s DB.

  • Největší fík by byl, kdyby ČD koupily Regiojet, jak se spekuluje. To by mnoha lidem praskla cévka v čele s Tomášem Hádkem 🙂

    • Nebylo by to dobře. Sice nejsem obdivovatel a zastánce RJ, jeho praktiky se mi mnohdy příčí, ale fakt, že díky jeho vstupu se posunula kvalita i u ČD je neoddiskutovatelná. Rozdíl v mítech, kde se ČD s RJ potkává a kde ne je propastný.

      • Pokud by ČD neudržely nějaký standard, vždy může přijít někdo jiný. A já bych byl spokojen, kdyby Jančura zmizel (klidně ať tady jezdí DB, ÖBB nebo Kellner), protože tohoto člověka nemohu vystát 🙂

        • Vy nemáte tušení, kolik stojí ve Vídni jízdenka do Brna, že? Nuže: S RJ je to 7 Eur, s ČD je to něco přes 200 Kč, takže řekněme 9 Eur a tentýž vlak s jízdenkou koupenou na přepážce OBB stojí 29 Eur. A přesně tohle by udělali OBB s cenami v Čr. Tak se, prosím, neroouhejte. Musel jsem si teď kvůli vám odplivnout a pokřižovat se.

          • A Vy asi nemáte tušení, že pokud by vstoupili na naše koleje, museli by přijmou naše ceny (protože pak by je místní konkurence roznesla), jak to vidíme u Flixbusu. Takže se raději pokřižujte ještě jednou za to, co jste vymyslel 🙂

          • To je ale normální jízdné (29,20 EUR), běžně se jezdí za Sparschiene a to je od 7,– EUR. Obdobné je to u ČD, kde je normální jízdné 622,– Kč nebo Včasná jízdenka Evropa od 184 Kč. Před rokem jsem jel na Semmering a dokonce vyšla jízdenka ÖBB levněji než od ČD a k tomu dítě do 15 let zdarma! Takže ano, celkově je ÖBB výrazně dražší, ale ne vždy. Ale souhlasím, že po odchodu RJ z Vídně by ceny určitě opět poskočily výš.

        • BoH – musíš se projevovat jako neskutečný trouba i zde? K-report nestačí?!?

          • A jen tak mimochodem Bramíčku, jestli se ti tady nelíbí, tak laskavě odejdi. Ještě jsem tě tady předtím neviděl. Ale u Jančurů asi zavládla po tomto článku panika, tak jsi musel vytáhnout do boje i zde 🙂

  • Dotaz pro finanční odborníky: Jaký smysl má koupit firmu, která má v hospodaření díru -654 Mega ? I když jí nový majitel dostane za 0Kč, tak musí splatit závazky. Jaká je hodnota majetku LE? Za jak dlouho lze takovou díru zalepit?

    • Aby se dostali na český trh. To je taky jediný důvod proč tyto společnosti vznikají. To jen naivové si myslí jak český soukromníček bojuje se státním molochem, aby se zlepšila kvalita cestování.

      • Taky proto je tak chtějí ČD. Příchod DB, to je konkurence. Ne 5 tramvají.

        • Myslím, že příchod DB nehrozí, ta už tu je, jen se jmenuje Arriva.

    • highway: pokud se nepletu, tak za zaplacení jednotek Stadler funguje jako rucitel Novotný starší, takže by to nemuselo být pro investory, tak nezajímavé. Ovšem musel by se zásadně proměnit management a zkusit poslat stávající linky mimo Polska i třeba do Ústí nad Labem.

    • Je to jednoduché. Funkční firma s nějakou strategií a know how. Apropos , kdybyste chtěl takovou firmu vybudovat z ničeho , bude Vás to stát mnohem a mnohem více než 654 mega

  • Správně, OeBB ať prodají zbývající Bmz a za utržené peníze si můžou zakoupit tohodle klenota. Všichni budou šťastni.

Newsletter

Partneři


Výběr editora