O Leo Express se zajímaly i Rakouské dráhy, termín pro nezávazné nabídky se blíží
Hra o další osud Leo Expressu zajímá vedle finančních investorů i tradiční dopravce. Podle informací deníku Zdopravy.cz z trhu se
Hra o další osud Leo Expressu zajímá vedle finančních investorů i tradiční dopravce. Podle informací deníku Zdopravy.cz z trhu se o firmu Leoše Novotného zajímaly i Rakouské spolkové dráhy (ÖBB), mluví se i o německé Deutsche Bahn, kterou v tuzemsku reprezentuje Arriva.
Firmy se ale k procesu hledání investora, který pro Leo Express rozjely poradenské společnosti PwC a Patria, nevyjadřují. Vše je každopádně ve stadiu úvah a shánění informací. „Děkujeme za dotaz, ale žádné povídačky z trhu nekomentujeme,“ sdělil mluvčí ÖBB Sven Pusswald. Leo Express na dotaz deníku Zdopravy.cz neodpověděl.
Jasnější postoj mají České dráhy, které rovněž po ztrátovém konkurentovi pošilhávaly. „Na základě informací z veřejně dostupných zdrojů v současné době analyzujeme možnosti ČD s tím, že ČD se v tomto okamžiku nezapojí do procesu, který organizuje PwC a Patria finance,“ opakuje mluvčí Radek Joklík.
Přístup drah řešilo na nedávném veletrhu Raildays v Ostravě představenstvo. Vedení drah přitom předem Leo Express neodmítá, podle informací deníku Zdopravy.cz mu ale vadí některé podmínky procesu, především stanovené sankce, kterým by se dráhy vystavovaly, pokud by se oficiálně zapojily. Jde například o sankce za únik informací. Podle předsedy dozorčí rady Milana Ferance by dráhy nicméně měly příležitost zvážit.
S informací o tom, že Leo Express hledá velkého investora, přišly nedávno jako první Hospodářské noviny. Podle nich Leo Express nechal u poradenských firem vypracovat takzvaný projekt Tiger, který počítá se spojením Leo Expressu s RegioJetem Radima Jančura. Následně by se většinový podíl prodal. Něco takového ale Jančura vytrvale odmítá. Nicméně právě možné spojení s Jančurou mohlo vzbudit zájem Rakouských drah, neboť RegioJet hodlá rozšiřovat svůj byznys ve Vídni.
Že Leo Express shání investory, je zřejmé i z pozvánky na dubnovou valnou hromadu, která měla rozhodovat o záměru navýšení základního kapitálu o 58 až 128 milionů korun. Majitele nově upisovaných akcií má podle pozvánky vybírat představenstvo z okruhu osob, které doporučí poradenská společnost. Jak to na valné hromadě dopadlo, není zatím z veřejných zdrojů jasné, firma to nekomentovala.
Jasněji by mohlo být už zítra, kdy má podle některých informací vypršet termín pro podání nezávazných nabídek (takzvaný non-binding offer). Firmy ale můžou požádat o posunutí termínu. Lidové noviny nedávno napsaly, že kolem Leo Expressu krouží i čínský výrobce kolejových vozidel CRRC.
Situace Leo Expressu po více než pěti letech od vstupu na koleje přitom není jednoduchá. Firma (dle údajů ke konci prvního pololetí loňského roku) má na účtu neuhrazené ztráty už celkem 654 milionů korun. Při životě ji dosud držel hlavně příchod dalších investorů, kteří do firmy nalili peníze. Pomohl i odklad splátek největších věřitelů, tedy Credit Suisse a Leoše Novotného staršího.