O krok blíže k návratu nadzvukového létání, Boom začal s výstavbou továrny na letadla Overture
Nová verze letadla Overture. Foto: Boom
Výroba nadzvukových letadel Overture by měla v nové továrně začít v roce 2024.
Výroba nadzvukových letadel Overture by měla v nové továrně začít v roce 2024.
A uhlikova stopa jednoho letu bude jako cela osobni automobilova doprava v Evrope dohromady, zejo 😉
To je krásná pohádka 🙂 Letadlo, které neexistuje jinde, než v počítači, má za 7 let létat s lidmi? Oni snad jedou na drogách nebo na čem? 😀 Za tu dobu nedostane do vzduchu nový model ani zavedený výrobce s klasickou konstrukcí, natož nějaký neznámý výrobce na zelené louce se zcela novou nonstrukcí a vlastnostmi. Navíc to zrovna moc nevychází ani ekonomicky, je to moc malé.
Jak si počíná klasický výrobce nejlépe vidíme na letadlech MAX. Boeing má tisíce dodavatelů po celém světě, je to nepružné, neefektivní, dojel na nevhodný outsourcing. Nemluvě ani o tom, kolik je tam zbytečných managerských úrovní, které zakládají mnoho negativních jevú (záměrně se vyhnu jejich vyjmenovávání). Prostě tam vznikají chyby, které se řetězí, a místo cesty kupředu, je to stále o odstraňování chyb, ke kterým vůbec nemuselo dojít. Ale moc nechápu proč se to tady vůbec řeší, nikdo v Evropě ani v ČR v tom peníze nemá, a ti co je v tom mají, jistě předpokládají i možnou ztrátu, která je… Číst vice »
A ono taky nejde „jen“ o to letadlo. Jde taky o motory..
Ach ta Amerika…
Ještě to neexistuje ani jako model k popojíždění po zemi a už se na to přijímají objednávky a skládají nevratné zálohy…
Aby to nebyla druhá Tesla nebo dokonce Nikola či Holmesová…
Něco jako tramvaje a lokomotivy ze Škodivky…
Což o to, Airbus, Boeing, Embraer nebo Bombardier měli taky objednávky na nové modely dávno před tím, než první stroj vůbec existoval. Hodně to pomáhá financovat vývoj.
Tady je samozřejmě rozdíl v tom, že Boom za sebou nemá nic, ale zato nešetří odvážnými tvrzeními. To docela zavání stylem Theranos nebo Hyperloop.
Na nějakou prozřetelnost investorů nevěřím – ti se bezhlavě vrhnou do čehokoli, co má dostatečně velký hype.
Přesně tak, je to jen past na hloupé investory, nic víc 🙂
Děláte kolem toho hystrii, jako kdyby ty peníze byly Vaše. Já si v klidu počkám do roku 2030, i když i mně se to zdá být podezřelé.
Myslíte tu automobilku, které mnozí nemohou odpustit, že je 100x neposlechla, když o ní 100x říkali, že zkrachuje do roka?
No nepřál bych Vám používat její produkty, už nikdy! 🙁🙁🙁
Nicméně Tesla vznikla přesně opačným způsobem. Nějací „blázni“ (Martine Eberhard a Marc Tarpenning) měli celkem realistický nápad udělat z nudných elektromobilů sexy auto. Nic složitého, jen peníze jsou potřeba (přinesl Musk).
Boom je přesný opak, mají peníze, ale zatím nemají produkt ani v v modelu a slibují věci o kterých není jisté, že se je podaří realizovat (ticho, náklady, dodávky…)
Holmesová byla první, na koho jsem si při čtení článku vzpomněl.
Opravdu začli stavět nebo jen renderují obrázky toho, jak by ta továrna mohla vypadat?
65-80 PAX? Aby se neopakoval scénář Concordu :/
Ten aspoň docela dlouho lítal, protože to postavily zkušené letecké firmy 🙂 Takže je nepravděpodobné, že by to dopadlo stejně.
Tohodle se nedožijeme, zcela vážně.
I ty „nevratné zálohy“ jsou podmíněné a vázané na plnění určitých termínů a KPI.
Vzhledem k tomu, že zatím ani nevybrali motor, tak 2024 je zcela z říše snů. Ale tuším, že možná Severní Karolína nabídla nějaké investiční pobídky, a to se samozřejmě neodmítá 🙂
Motor chtějí udělat svůj 😉
Já tomu taky nevěřím, ale třeba investoři a zákazníci vědí něco, co já nevím 🙂
… protože všichni výrobci motorů vědí, že je to nereálné, tak od toho dali ruce pryč.
Hlavně že se staví fabrika, i když třeba jen někdo zaklepal na kámen.
Proc vyrobci motoru od toho dali ruce pryc? Concorde preci letal.
Ptam se, opravdu neznam ppodrobnosti.
Není to nereálné prakticky (nadzvukový letoun lze rozhodně vyrobit), je to problematické ekenomicky (minimálně to tak vidí tradiční výrobci, kteří od toho po nějaké fázi zkoumání a konzulací dali ruce pryč). Splnění slibů o bezhlučnosti je na hranici nereálného, to se ještě ukáže, protože velký turbofan, to co dnes používají dopravní letadla, pro nadzvukový let použít nejde a klasická tryska prostě dělá hluk. Turbfan je klíčem k tichosti a ekonomice moderních letadel. Úplné překopání klasického konceptu motoru a certifikace stojí miliardy, má poměrně velká finanční rizika pokud je projekt jen na papíře a muselo se pak prodat větší stovky motorů,… Číst vice »
Ale vy do toho peníze nedáváte, tak tak hrůzostrašné varování. Ano, tradiční výrobci se zřejmě na tom asi podílet nebudou. Trochu podceňujete možnosti, jaké v USA jsou. A srovnávat to s Boeingem je nesmysl. Ten se dnes hlavně zaměřuje na vojenské a kosmické programy, kde má skutečně špičkové pracovníky. Při tvorbě civilních letadel mu pak chybí. V tom je problém.
Pořád prolongujete minulost do budoucnosti. Nicméně ani to co píšu neznamená, že to může být celé podvod.
I podvodníků je tam víc než dost.
Jak vy víte, do čeho investuji? 🙂
Nesrovnával jsem to s Boeingem, ale s General Electric, kteří se snaží certifikovat motor plný kompozitů a rozhodně vědí jak vyrobit velký a spolehlivý motor.
Ty firmy jsou sice kostnaté, ale zase mají gigantické know how, vykoupené krví a potem. Markeťáci mladé firmy se teprve budou muset spálit, protože civilní letoun je opravdu supersložitá věc a udělat nějakou botu v tak komplexních systémech je tak snadné.
S tím know how máte zcela pravdu. navíc velká firma, jak fúzuje s menšími, kupuje v tom i další a další know how. A to množství je obrovské – pro naše firmy zcela nepředstavitelné.
TAk to v dnešním světě chodí, ta nejdůležitější informace stejně nevíme.
Ano, dotace jsou tučné – „“The News and Observer said Boom received incentives worth $121.5 million from the state of North Carolina and Guilford County.“
No hezky!
To zaplatí slušnou zásobu renderů a tiskovek, a ještě zbyde na hezké kanceláře a několik investorských eventů.
Po té co jim všichni klasiční motoráři dali košem nakonec oznámili, že si vyvinou motor vlastní s FFT. Ta má ale zatím zkušenost jen s drony, tak to je hodně optimistické, že za pár let dotáhnou vývoj úplně nového ultrasonic motory všetně certifikace. Moc důvěry to ve mě nezbouzí, dal bych docela na čuch těch zaběhnutých firem, co si umí spočítat náklady návratnost (GE, RR a další). https://mentourpilot.com/engine-for-boom-supersonic-airliner-revealed/ Pořád tam čuchám sbírání pobídek. Experimental stále nelétá a to už je dva roky po slíbeném termínu, že poletí… A od experimatálního kusu k letounu v plném měřítku a certifikaci je cesta… Číst vice »
Nemluvě o tom, že poměrně nedávno už u téměř kompetního letadla najednou změnili počet motorů ze 3 na 4 🙂 Evidetně v tom chlapci nemají moc jasno, jak by to mohlo fungovat 🙂
Tak to sotva, ale mohou na tom ale spolupracovat státní výzkumné parky, kterých je tam cca 20, a ty mají prostředků nadbytek a právě pro nové technologie a vývoj. Takže je mohou klidně poskytnout, a tím si zajistí komerční účast na tomto projektu.
Vím, že je konfigurace v gesci dopravců, ale předpokládám, že to bude hlavně byznys a first class. Ale i tak doufám, že tam bude pár levnějších míst pro povl jako jsem já, abych za zážitek nemusel dát roční výplatu 😀
Mám obavy, že ten stroj nebude vůbec určen nikdy pro „póvl“.
Bez motorů to stejně nikam nepoletí
Když letíte max. 4 hodiny, není first potřeba a business nemusí být lay-flat. Očekávám sedačky jako v těch lepších premium economy.
Spíše bych řekl že to udělají jako trošku větší bizjet. Pak by to dávalo smysl. Až by takto nadělali cash tak pak můžou myslet na větší éra.
To letadlo nebude létat ani za 10 let, to je jediná jistota. Natož aby byla letenka za přijatelné peníze 🙂
Vzal bych koně u hlavy a snažil se nebýt póvl. Přinejmenším se to projeví u roční výplaty, ikyby to nelétalo. 😀
Srovnávám to s Concordem, kde stála v devadesátkách průměrná letenka 12000 dolarů, tedy asi 300 000 Kč. Po započtení inflace za 30 let by se cena dnešní letenky rovnala přibližně ročnímu průměrnému platu. Póvp byl myšlen s nadsázkou, na takové letadlo je póvl kdekdo.