Silnice Silniční nákladní doprava

O kolik zdraží mýto? Poplatek za hluk a znečištění bude počítat pro stát Deloitte, vybírat se bude za rok

Kamiony, dálnice, ilustrační foto. Pramen: MDČR
Kamiony, dálnice, ilustrační foto. Pramen: MDČR

Ministerstvo dopravy udělalo další krok ke zdražení používání tuzemských silnic. Od příštího ledna mají dopravci kromě poplatku za použití silnice či dálnice odvádět ještě poplatek za znečištění ovzduší a poplatek za hluk. Výši nových sazeb už začíná pro stát připravovat společnost Deloitte Advisory

Vyplývá to ze smlouvy v hodnotě 250 tisíc korun bez DPH, kterou ministerstvo zveřejnilo v registru smluv. „Společnost Deloitte pro ministerstvo připraví propočet několika variant, jak by mohlo třísložkové mýto vypadat a jak bychom to následně zakotvili do vyhlášky a nařízení vlády, kterým se stanoví sazby mýtného,“ řekl mluvčí ministerstva dopravy František Jemelka.

Variantní návrh pak začne řešit ministerstvo a Státní fond dopravní infrastruktury, čeká ho projednání s odbornou veřejností. „Výsledná podoba se bude někdy kolem pololetí notifikovat Evropské komisi. Vše tak, aby se od ledna příštího roku fungovalo podle nové struktury sazeb,“ dodal Jemelka.

Se zavedením třísložkového mýta počítá novela zákona o pozemních komunikací, konkrétně § 22 odst. 1. Samotné mýto stát nemůže zvednout kvůli velkému podílu evropských dotací na stavby dálnic. Získat více od dopravců ale může novými poplatky. Bývalý ministr dopravy Dan Ťok loni odhadl, že by tak stát mohl získat od dopravců o 50 % více než dosud.

10 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Bob

Nedávalo by větší smysl vybírat poplatek za hluk spíš v obytné zástavbě (= v obcích) než na dálnicích?

Milan

Aneb pod zastitou ekologie a zivotniho prostredi budete vsichni platit 😀😀
Je az neuveritelne co vse dokaze stat vymyslet aby mohl kasirovat a my jen tise prihlizime
Uz opravdu mam strach co prinesou jako dalsi pro nase dobro

Honza D.

Koukám, že už Hrabišovic boys nemají kde hrabat a tak hrábli do autodopravy. Jen aby z toho domnělého zlatého vejce nebyl pukavec, jak se o tom nyní přesvědčují naši bratia.

Radovan Komínek

Myslíte tím protest dopravců na hranicích mezi Českem a Slovenskem?

dada

vic protestu = min kamionu na silnici. Jen at protestuji a vyrtvaji!!!!

Arimatejsky

No konečně. I když pozdě a měkce, přece jen jde o další klacek na kamionový tranzit. Teď ještě zakázat objizdné trasy a dodržování důsledně kontrolovat.

Tom

A ještě zakázat osobní dopravu, když díky ni se ročně usmrtí nejvíce lidí. Než se zakáže osobní doprava, tak ještě ten poplatek za hluk a znečištění fláknout o na ni. Nebo osobáci, zvlášť ty staré vochcávy TDI nic neznečišťují. Aspoň by každý debil nejezdil pro rohlíky autem, nevozit děti do škol a bude nám všem hned lépe, no ne?
Bez kamionů vlastně můžeme rovnou zavřít pomalu všechny průmyslové zóny, zboží by tam neměl kdo vozit. Desetitisíce lidí vyhodíme na ulici a po sipnicích budou jezdit jen autobusy a traktory…

Arimatejsky

Tome, čemu přesně nerozumíte na slovu tranzit? Na druhou stranu je pravda, že dalším benefitem zdražení dopravy by mohlo být i omezení domácího carga a omezení rakovinneho bujení skladových a průmyslových zón, které zaměstnávají akorát Balkánce a Ukrajince. To by ovšem muselo být mýto o řád vyšší.

Lukas

Ani ty trakory a autobusy ne. Kdo doveze naftu?

Vít Jůza

Objízdné trasy netřeba vždy zakázat, ale zpoplatnit.