lot
Doprava ve městě Infrastruktura Silnice

O dostavbu západního obchvatu Plzně za 2 miliardy se uchází 5 skupin

První etapa Západního okruhu Plzně - přemostění Vejprnického potoka. Foto: Plzeň.eu
První etapa Západního okruhu Plzně - přemostění Vejprnického potoka. Foto: Plzeň.eu

Pět velkých stavebníků se uchází o dokončení západního okruhu Plzně za více než dvě miliardy korun. Jde o největší stavbu Plzeňského kraje v jeho dvacetileté historii. Celý okruh odvede část tranzitní dopravy z Klatovské a Karlovarské třídy, nejfrekventovanějších tepen v Plzni. „Tento týden se otevíraly obálky s nabídkami,“ řekl náměstek hejtmana Pavel Čížek (STAN). Dodavatel by měl být známý do měsíce, stavět se má začít za tři měsíce.

Dotazů uchazečů přišlo 22, což podle Čížka není mnoho na tak náročnou a velkou stavbu. Kromě právních věcí byly cíleny i na technické záležitosti. Žádná závada v projektu se neobjevila, většinou šlo o vysvětlování toho, co se myslí konkrétní položkou a co je v ní zahrnuto. „Ale pro jistotu, pokaždé když odpovíte technicky a něco upřesníte v některých položkách dokumentace, tak je vhodnější termín prodloužit, než být potom napadnutý, že jsme to neučinili, a tím jsme nedali uchazečům dostatečný prostor,“ vysvětlil, proč se uzávěrka soutěže posunula.

Podle informací ČTK podaly nabídky čtyři sdružení a jen jedna samostatná firma – Eurovia CZ. Z konsorcií to byly SMP CZ a Porr, dále Berger Bohemia s Metrostavem, další nabídku daly Silnice Group s českým i slovenským Doprastavem, Vodohospodářskými stavba a firmou Firesta-Fišer. Čtvrtým přihlášeným seskupením je Strabag, Colas CZ a Berdych. Kromě firmy Swietelsky tak o zakázku usilují největší stavební firmy v ČR.

Nejnižší cenu nabídlo podle informací ČTK sdružení plzeňské firmy Berger Bohemia s pražským Metrostavem, které je schopné okruh dostavět za 1,792 miliardy korun, tedy mírně nad projektovanou cenou, která je 1,713 miliardy Kč bez DPH. Nejvyšší nabízená cena byla 2,442 miliardy Kč.

Nabídky teď posuzuje právní kancelář a za dva až čtyři týdny zasedne hodnotící komise ve stejném složení jako ta, která otevírala obálky. Členy jsou zástupci kraje, jeho správy silnic, města a ŘSD. Pondělnímu odhalování zájemců byli přítomni i projektanti a administrátoři zakázky.

Trasa Západního okruhu Plzně - 2. etapa Křimická – Karlovarská. Foto: Plzen.eu
Trasa Západního okruhu Plzně – 2. etapa Křimická – Karlovarská. Foto: Plzen.eu

„Teď se musí zkontrolovat všechny položky soupisu prací a jejich náklady. Soupis má přes 2500 stran, takže to bude trvat dva až tři týdny. Poté se svolá hodnotící komise. A po hodnocení za pět šest týdnů, pokud vše dobře půjde, se může uzavřít smlouva se zhotovitelem, což odhaduji za 2,5 měsíce,“ řekl ČTK zdroj. Pak kraj jako investor předá staveniště.

Podle Čížka dá EU na tříletou stavbu 1,54 miliardy Kč. Cenu, která vzejde ze soutěže, budou schvalovat krajští zastupitelé. Kraj má část potřebných peněz na předfinancování a stavbu v rezervním fondu.

Nová komunikace, jejímž spoluinvestorem je město, povede od Křimické po Karlovarskou třídu. Bude měřit 3,5 km a navazuje na první etapu dokončenou před 5,5 lety. Svedením tranzitní dopravy po okruhu se značně uleví centru Plzně, řekl primátor Martin Baxa (ODS). Celý okruh o délce 5,9 km, který propojí silnici I/26 na Domažlice a I/20 na Karlovy Vary, spojí největší sídliště na Severním Předměstí s průmyslovou, obchodní a univerzitní zónou města Borská pole. Po dokončení stavby s šesti mosty se řidiči mířící od Klatov, Domažlic a z jihu Čech dostanou rychleji na Most a Karlovy Vary. Zatížení má být až 20 000 aut denně.

Detailní informace o stavbě jsou na stránkách Plzně.

ČTK

29 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Malý

Trvá to už docela dlouho, mělo se napřed začít s Košutky do Křimic. Nejhorší, že u napojení na kruhový objezd na Nové Hospodě, už dneska jsou fronty, jsem zvědav, až bude hotová celá stavba.

FrantaM

Ty kráso, ono to snad nikdy nezačne. Ta příprava trvá snad už 20 let.

kakov

minimálně 25 let, poprvé jsem o tom obchvatu slyšel na setkání s občany v roce 94, ale nějaké plány byly už za socialismu

Bob

Doufám, že po dokončení se provede také nějaké zklidnění Karlovarské a Klatovské ulice.

BND30

A co by sis Bobe představoval ? Kruháky ? Odvedením tranzitní dopravy by se to mělo zklidnit snad samo, ne ?

Ceky

Proc se jako vubec nepocita s propojenim silnice z plzne na vary ze silnici na most? To je takovej problem udelat etapu 3 a propojit od kruhaku u globusu silnici pres les ze silnici na most, ktera se ted rozsiruje na ctyrpruh? Takze kdyz pojedu z domazlic pres plzen na most. Tak budu muset na kruhaku borska pole najet na ten novy obchvat, dojedu na kruhak ke globusu, pak se budu muset ulicemi plzne vratit na vypadovku na most a vyjet na most. Fakt logika!!!!!!!!! Kdyz to ma byt zapadni obchvat plzne tak by mel snad propojit vsechny silnice v… Číst vice »

Milan

Nebude lepší k Vašemu směru cesty využít východní okruh,který už tou dobou bude snad taky alespoň v realizaci?

FrantaM

Jenže ten bude tímhle tempem tak za 20 let.

Pavel

Jen taková „konspirační“, představte si, že jste majitelem jedné z největších obchodních sítí v Evropě, sypou se vám do kasičky prachy, ze všech dobře umístěných obchoďáčků. Myslíte, že nevezmete trochu zlaťáků a neobrazíte všechny zainteresované strany, které by mohly od vašeho strategicky položeného krámu (btw – jednoho z největších v západních Čechách) odvést podstatnou část tranzitní dopravy, která vám vedla před čumákem a 40% kolemjedoucích se u vás stavili na hooodně velkej páteční nákup? Tak třeba proto okruh nepovede tam, kde by to bylo logické. Až si jednou k takovým praktikám „přičuchnete“ přestanete se divit – úplně všemu nelogickému (jen… Číst vice »

Nekdo

ano, toto je svět papalášů, miliardářů a jejich pohůnků. věci se nedělají pro lidi, ale pro zisk a osobní prospěch. a proč nepřinutit státní kasu zaplatit víc za hůře trasovanou silnici, vždyť přesun plechové boudy plné levného čínského tovaru by museli zaplatit sami. pak by jim třeba nezůstalo na třetí dovolenou za rok soukromým tryskáčem na Bora Bora, nebo něco podobného, bez čeho prostě nemůžou žít!

kakov

propojení již je hotové, jmenuje se Studentská ulice, která je dokonce v celém úseku čtyřpruhá

BND30

Přesně, Ceky vytváří neexistující problém….

Cestovatel

No konečně – už to bylo a je potřeba jako sůl…
Jen technický dotaz – bude to jen dvoupruhové (jako první etapa přes České údolí) nebo se to postaví rovnou jako čtyřpruh??

kakov

pardon faktická poznámka, první etapa nevedla Českým údolím (to je pod sídlištěm Bory v údolí řeky Radbuzy), ale Slovanským údolím,. které je mezi škodovkou/Zátiším a Skvrňany v údolí Vejprnického potoka

Jiří Kocurek

Podrobnosti jsou v tom odkazu. Má to být dvoupruch MS 9∕80

Jiří Kocurek

Ech, šotek: Samozřejmě má být „dvoupruh“.

Milan

Fakt nechápu že jenom dvoupruh. To bylo t důvodu majetkoprávních? Obchvat a jen dvoupruh? To bude dost nevyhovující…

Bob

Na čtyřpruh nebyly peníze.

libor

otázkou, zda to 1+1 není poddimenzovaný? sice se plánuje průtah I/20, ale to než bude…

Haha

Protože to platí kraj, neboť ŘSD furt jede nesmyslný průtah městem.

kakov

no nesmyslný, průtah který plánuje ŘSD a je alternativou ke zde popisovanému obchvatu, je potřebný také, kvůli vnitroměstské dopravě, minimálně jeho část LF-KM (lékařská fakulta-kalikovský mlýn)

Haha

S okruhem je zbytný. Nikdo to nechce.

kakov

kdo je ten nikdo? anonymní pisatel Haha?? to je dost málo 🙂

Haha

Třeba ÚMO Plzeň 3 😉

kakov

problém je zejména v tom, že pro propojení některých částí města je přes západní okruh dost krkolomné a dlouhé, oproti cestě dnes přes město natož pak po průtahu, např. spojení Gera – Panasonik po průtahu cca. 5,6 km, po okruhu 9,2 km, délky jsou přibližné, ale o nepoměru to vypovídá (a to nemluvím o cestě Lochotín-Zelený trojúhelník např.), tudíž je otázkou, zda skutečně okruh odvede auta z centra, podle mě právě kombinace okruh plus severojižní průtah dokáže odstranit ze Sadů 35. a severní části Klatovské drtivou většinu aut, samotný okruh nikoliv, uvědomte si, že většina aut ve městě netranzituje po… Číst vice »

BND30

Plzni pomůže hodně stavba Plaská-Rokycanská. Je fajn, že se důležitý kus (zejména odstranění nízkého podjezdu pod tratí a vlečkou) již staví. Jakmile na tuto komunikaci bude moci zejména nákladní tranzit, uleví se Karlovarské a zejména uzlu v Sadech 35. Po dostavbě jižního průtahu (Koterovská – Rokycanská) se zase uleví Slovanské a Koterovské. Zrychlí se jak MHD tak individuální doprava. Průstřel Kilometrovkou (tj. Lékařská fakulta – CAN tak nebude třeba. Sady 35 to v klidu poberou.

kakov

stále se dopouštíte omylu (nejen BND30), domníváte se, že obchvat z jedné strany, výrazně uleví centru, BND30 správně hovoří o tranzitu, ale tranzit je „minimum“ dopravní zátěže, vetšina dopravní zátěže má cíl/start v Pzni, tudíž, nebude mít obchvat tak mocný vliv, jak se tu mnozí domnívají

bkv

Je počítáno se čtyřpruhem. Takže až bude potřeba a budou také peníze, lze další dva pruhy bez větších problémů dostavět.

pavel2

a výhled? 20 let po realizaci dvoupruhu? není to trochu pozdě?

navíc si nikdo neuvědomuje další aspekt… na polovičním profilu dálnice se špatně předjíždí kvůli nedostatku rozhledu, silnice je stále v oblouku. a při tom zatížení 20.000 denně to tím spíš asi moc nepůjde.

pánové z ŘSD by se měli vrátit nohama na zem, stopnout přípravy na průtah centrem a urychlit přípravu zmíněného propojení I/20 Jasmínová – Lidická. taky by mohli narazit na odpor části obyvatelstva, jako před cca 10-15 lety.