O dostavbu západního obchvatu Plzně za 2 miliardy se uchází 5 skupin
Pět velkých stavebníků se uchází o dokončení západního okruhu Plzně za více než dvě miliardy korun. Jde o největší stavbu
Pět velkých stavebníků se uchází o dokončení západního okruhu Plzně za více než dvě miliardy korun. Jde o největší stavbu Plzeňského kraje v jeho dvacetileté historii. Celý okruh odvede část tranzitní dopravy z Klatovské a Karlovarské třídy, nejfrekventovanějších tepen v Plzni. „Tento týden se otevíraly obálky s nabídkami,“ řekl náměstek hejtmana Pavel Čížek (STAN). Dodavatel by měl být známý do měsíce, stavět se má začít za tři měsíce.
Dotazů uchazečů přišlo 22, což podle Čížka není mnoho na tak náročnou a velkou stavbu. Kromě právních věcí byly cíleny i na technické záležitosti. Žádná závada v projektu se neobjevila, většinou šlo o vysvětlování toho, co se myslí konkrétní položkou a co je v ní zahrnuto. „Ale pro jistotu, pokaždé když odpovíte technicky a něco upřesníte v některých položkách dokumentace, tak je vhodnější termín prodloužit, než být potom napadnutý, že jsme to neučinili, a tím jsme nedali uchazečům dostatečný prostor,“ vysvětlil, proč se uzávěrka soutěže posunula.
Podle informací ČTK podaly nabídky čtyři sdružení a jen jedna samostatná firma – Eurovia CZ. Z konsorcií to byly SMP CZ a Porr, dále Berger Bohemia s Metrostavem, další nabídku daly Silnice Group s českým i slovenským Doprastavem, Vodohospodářskými stavba a firmou Firesta-Fišer. Čtvrtým přihlášeným seskupením je Strabag, Colas CZ a Berdych. Kromě firmy Swietelsky tak o zakázku usilují největší stavební firmy v ČR.
Nejnižší cenu nabídlo podle informací ČTK sdružení plzeňské firmy Berger Bohemia s pražským Metrostavem, které je schopné okruh dostavět za 1,792 miliardy korun, tedy mírně nad projektovanou cenou, která je 1,713 miliardy Kč bez DPH. Nejvyšší nabízená cena byla 2,442 miliardy Kč.
Nabídky teď posuzuje právní kancelář a za dva až čtyři týdny zasedne hodnotící komise ve stejném složení jako ta, která otevírala obálky. Členy jsou zástupci kraje, jeho správy silnic, města a ŘSD. Pondělnímu odhalování zájemců byli přítomni i projektanti a administrátoři zakázky.
„Teď se musí zkontrolovat všechny položky soupisu prací a jejich náklady. Soupis má přes 2500 stran, takže to bude trvat dva až tři týdny. Poté se svolá hodnotící komise. A po hodnocení za pět šest týdnů, pokud vše dobře půjde, se může uzavřít smlouva se zhotovitelem, což odhaduji za 2,5 měsíce,“ řekl ČTK zdroj. Pak kraj jako investor předá staveniště.
Podle Čížka dá EU na tříletou stavbu 1,54 miliardy Kč. Cenu, která vzejde ze soutěže, budou schvalovat krajští zastupitelé. Kraj má část potřebných peněz na předfinancování a stavbu v rezervním fondu.
Nová komunikace, jejímž spoluinvestorem je město, povede od Křimické po Karlovarskou třídu. Bude měřit 3,5 km a navazuje na první etapu dokončenou před 5,5 lety. Svedením tranzitní dopravy po okruhu se značně uleví centru Plzně, řekl primátor Martin Baxa (ODS). Celý okruh o délce 5,9 km, který propojí silnici I/26 na Domažlice a I/20 na Karlovy Vary, spojí největší sídliště na Severním Předměstí s průmyslovou, obchodní a univerzitní zónou města Borská pole. Po dokončení stavby s šesti mosty se řidiči mířící od Klatov, Domažlic a z jihu Čech dostanou rychleji na Most a Karlovy Vary. Zatížení má být až 20 000 aut denně.
Detailní informace o stavbě jsou na stránkách Plzně.
ČTK