O 43 tisíc aut denně méně. New York má první výsledky zavedení mýta za vjezd do centra
Zpoplatnění vjezdu do centra New York City. Foto: MTA

Doba jízdy na autobusových linkách směrem do centra se zkrátila o 30-40 procent.
Mýto za vjezd do města a obcí:
+zisky do městské pokladny
+zklidnění provozu
+průjezd pro MHD
+průjezd pro hasiče a sanitky
+méně emisí, hluku a prachu
+nezničené silnice a dlažby
+nižší náklady na opravu silnic a dlažeb
+čistý vzduch
+ušetřené peníze za obchvaty
+nižší obezita obyvatel
-řev a vřískání ublížených autíčkářů, lenochů a zabíračů místa
Proč se prosím takto výhodné věci bráníme?
Protože se nerozhodujeme na základě dat a argumentů, ale na základě ideologie a emocí. Kdo víc křičí ten vyhrává.
Protože v Česku je skoro sedm milionů osobních aut a právě v Praze vůbec nejvíc (745) na tisíc obyvatel v celé Evropě. Například v Berlíně nebo Vídni je to i méně než polovina.
Jsme prostě nejbezohlednější a nejsobečtější národ široko daleko.
Tak si jeste zjistete kolik je v Berline ci Vidni registrovanych firem a jak tam lide firmy registruji. Pak si kousek poposednete a treba se Vam rozsviti a dojde Vam proc je v Praze tolik registrovanych aut…
Proč místo hodnocení předřečníka nenapíšete rovnou údaje?
Krásně vidět na příkladu myšlení jednotlivých národů.
Čech řidič, když vidí na silnici cyklistu, ve většině případů začne vřískat, ať ten kret*n vypadne ze silnice, a že se mu ho nechce objíždět.
Holanďan řidič, když vidí na silnici cyklistu, v klidu ho objede, a ještě se maličko zastydí, že jede dneska autem a spíš na cyklistu kouká jako na pohodáře, který neničí životní prostředí a neotravuje jízdou autem okolí.
Jak jste na takový nesmysl přišel?😃 Ptal jste se všech Čechů a vyšla vám většina nebo jste to posoudil podle své sociální bubliny? Já tedy předjíždím kolo stejně jako auto, opravdu k tomu nepotřebuji ustanovení o 1,5 metru a když naopak jedu na kole já, tak vidím, že přibližně polovina řidičů to má stejně. Pravda, jestli ten zbytek při předjíždění vříská, to z kola neslyším😃
Protože pro většinu obyvatel téhle planety je v současném světě AUTO naprostá modla a neexistuje moc způsobů, jak lidem vysvětlit, že AUTO není ta nejdůležitější věc pro žití.
Když máte díky autu dobrou práci, díky které splácíte bydlení, tak sice pořád není nejdůležitější, ale je opravdu DOST důležité😉
Peníze za obchvaty se ušetřit nedají, máme tu i nákladní dopravu a u té je žádoucí, když do měst nejezdí, pokud nejde o nakládku či vykládku. A opravdu je třeba si uvědomit, že až na určité výjimky se železnice k zásobování obchodů použít nedá, protože je třeba, aby to byla doprava mezinárodní a realizovala se kontejnery.
Zajímavé, že dřív nebyl problém zásobovat obchody vlakem. A hlavně místními producenty.
…“máme tu i nákladní dopravu a u té je žádoucí, když do měst nejezdí, …“
Já to s dovolením dokončím- aby se regulovala mýtem.
Peníze za obchvaty se ušetřit dají, protože cena obchvatu závisí na tom, na jaké množství dopravy je dimenzován. Obchvat uspořádání 1+1 bude podstatně levnější, než obchvat v uspořádání 3+3.
A pak že to nejde. To je výhra pro všechny.
A zvládnete to v Praze bez rohlíku a bez Woltu? To by možná pro začátek stačilo…
Nemyslím si, že tohle je relevantní argument. Předpokládám, že zvládnout se to dá a komu by to činilo přítěž nebo problém, ať si připlatí.
Napsal kravinu, zkusil, jestli se chytím. 😄 Jo, jednou za dva měsíce si něco objednáme z Foodory, ale počítám s tím, že to prostě bude dražší. A kdyby ta služba neexistovala, opatřím si jídlo jinak.
Zvládal jsem to v době před nimi, zvládám to i nyní. I mimo Prahu. 🙂
Tak stačí si umět uvařit 😀
Nebo zajít do restaurace. Nebo kombinace obojího.
Nestačilo, protože rozvážkové služby mají na dopravě v Praze zanedbatelný podíl, pokud v úhrnu dokonce množství dopravy nesnižují.
Rohlík snižuje množství dopravy určitě, protože místo toho, aby jelo deset či patnáct aut do supermarketu, rozveze to jedno auto během jedné jízdy.
Rozvážka obědů možná celkový počet cest zvyšuje, ale naštěstí k ní nedochází ve špičkách, takže to také není takový problém.
Ve skutečnosti je to poukazování na rozvážkové služby jenom další těhotná babička s klavírem.
Pro pochopení nutných změn ve městech je dobré si přečíst knihu bývalé komisařky pro dopravu v New Yorku.
Boj o ulicu
Príručka mestskej revolúcie
Janette Sadik-Khan Seth Solomonow
https://www.martinus.cz/811309-boj-o-ulicu/kniha
V ČR, kde se většina lidí stará jen o sebe a na ostatní lidi a životní prostředí kašle, je takové opatření zapotřebí jako sůl!
Souhlas. A ještě by se tak dalo vybrat na ztrátové parkovací domy, třeba.
Že lidi kašlou na vás má nejspíš svůj důvod😃 V třídění odpadu jsme pořád na špici a aspoň u nás se každé jaro uklízejí příkopy. Jasně, lepší by bylo je uklízet vůbec nemuset, ale i tohle je velký krok dopředu. Osobně jsem s tím začal o pár let dřív, než to začala být pravidelná obecní akce.
Přesně tak, je to moje vina, že si spousta lidí musí vozit všude svůj zadek ve své plechové krabici.
To jste vedle jak ta jedle. Drtivou většinu tuzemské populace tvoří tři skupiny lidí. Jednak jsou zde lidé, jejichž pozornost je upřena nikoliv na sebe, ale zcela výhradně na ostatní. Zejména ve smyslu poučování, co by ti ostatní měli nebo neměli dělat, nebo co by se jim mělo ještě zakázat. Dále je zde skupina lidí, kteří celý život chodí s nataženou rukou v přesvědčení, že se o ně má společnost postarat a že tím společnosti prokazují dobrodiní. A pak velmi početná třetí skupina, která je průnikem obou skupin předchozích. Naopak lidé, kteří se starají sami o sebe, jsou v naprosté… Číst vice »
A Vy budete samozřejmě ta jednotka procenta.
Souhlasím, že každý by se měl primárně starat sám o sebe. To ale platí jen do chvíle, kdy chování cizích lidí začne negativně ovlivňovat můj život. Což je třeba zrovna v tomto případě způsobování kolon, hluku a znečištění. V tu chvíli má člověk právo se ozvat a začít „mluvit do života“ jiným. Vše má své meze.
A to je právě případ pana hrocha.obojživelného.
Je to typický bohatý bezohledný sobec, který nenávidí vše, co by mu mohlo narušit jeho komfortní zónu i za cenu zničení planety Země.
Doporučuji léčení u odborníka. 😉
Já mám pocit, že těch, kteří se starají jen sami o sebe a na vše ostatní zvysoka, tu zas tak málo není.
Váš předřečník to starání se o sebe psal v souvislosti s plundrováním přírody. To jste zjevně přehlédl.
V Praze by takový úbytek nebyl ani poznat, ale pro jistotu neuděláme kromě nekonečného žvanění ani to málo.
Kde je třeba to slibované referendum o elektrokoloběžkách a podobném harampádí? To je lepší brát úplatky od provozujících firem a dělat mrtvého brouka.
No a uz se na ten Manhattan vylidnil, zkrachoval veskery byznys, Zeme se prestala otacet a nebesa se zritila? Protoze v Praze by se to v pripade myta jistojiste stalo… (nadsazka, humor)…
To se mělo stát i tam.
A jaké jsou zkušenosti např. v tom zmiňovaném Londýně? Pro nás neznalé.
https://www.c40knowledgehub.org/s/article/How-road-pricing-is-transforming-London-and-what-your-city-can-learn?language=en_US
V jedné větě: Pokud by byla zkušenost negativní, zpoplatnění by rychle zrušili. Nastal pravý opak, zpoplatnění ještě rozšířili na celé území města.
Zpoplatnění nikdo nezruší, je to příjem, funguje to všude stejně.
… a proto se zrušil regulační poplatek u lékaře, proto byla zrušena spotřební daň z nafty, proto např. Velké Meziříčí už nevybírá poplatek za vjezd na náměstí.
Každé pravidlo má své výjimky. Možná by se našlo i pár kaprů, co si vypustili rybník, ale pokud existují, jsou jich jednotky.
Kapři si rybník nevypustí nikdy. Pouze někdy prodají trochu vody za hlasy ve volbách. Ale nikdy té prodané vody není tolik, aby se v rybníce dál nedalo pohodlně plavat.
Na zhodnocení možná brzy, ale pokud se časem ukáže, že to funguje, mohly by padnout ideologické důvody proč něco takového nezavést i u nás. Bez MHD by byla města nahraná a každá podpora prodyorově efektivnější hromadné fopravy dobrá. Ale někdo si jen bude mlít svou jak má právo ucpávat silnice a skladovat svého plecháčka na ulici
Já osobně dávám autům a individuální dopravě v podobě jak jí známe, v západní Evropě tak 10 let, u nás tak 20 😀
Na to ti čeští točvolanti odpoví, že „Praha není New York“, stejně jako není Amsterdam, Kodaň, Paříž, etc.
Máte snad dojem, že Praha JE New York?😃
Máte pravdu, Praha není New York. Ale z toho samotného tvrzení NIJAK neplyne, že opatření fungující v New Yorku, Paříži, Londýně, Bruselu, Kodani, Berlíně,… nemůžou fungovat v Česku.
Plyne z té tautologické věty takováý dedukce? Motoristi se jí rádi ohánějí v důkazní nouzi.
Přitom těch 9 dolarů je vzhledem k ceně parkování a nebo i nákladům na provoz toho auta prakticky nic.
Tak nejde o peníze, stejně jako by v Praze nešlo o 100 Kč za vjezd… to si může dovolit prakticky každý, kdo do centra těchto měst jezdí (stejně jako denní krabičku cigaret). K těmto věcem prostě všichni přistupujeme viceméně ideologicky (auta nemají v centru co dělat vs. každá nová daň je zlo a už takhle platím dost a nebudu doplácet na mhd).
Jen pro jistotu – já jsem pro mýto v Londýně, New Yorku i Praze.
Losnu nebo Mažňáka? 🙂
Mě je to fuk, v obou zahraničních městech používám MHD a v Praze to prostě jen naúčtuji Pražákům navíc k parkování, takže je mi to putna. Ono totiž nakonec to právě zaplatí místní, ale to si moc lidí neuvědomuje.
Zaplatí jen hrstka místních, která buď má tolik peněz, že je to netrápí nebo to auto nutně potřebují (což je dnes bohužel zlomek všech jízd přes centrum), zbytek pak nemístní, kteří to vezmou jako cenu za návštěvu centra a nechtějí použít MHD.
Tak tak. Je to ideologická záležitost. Něco jako poplatek za návštěvu lékaře nebo proplácení paralenu.
Pokud je poplatek za návštěvu lékaře ideologická záležitost, tak to už je ideologie asi úplně všechno…
Hezké „srovnání“. Zatímco poplatek za recept či návštěvu pohotovosti zaplatí většina bez remcání (a zejména takové poplatky obhajují pravicoví voliči), tak jakmile jde o podobně velký poplatek za „jen“ auta, je odpor větší (opět zejména u pravicových voličů).
Fakt bych rád věděl, v čem jsou auta tak výjimečná, že pro pravicové / konzervativní lidi mají být auta od poplatků hájena..? (nic jiného než právě tu ideologii v tom nevidím, věcný důvod snad není..?)
To není daň, ale poplatek za užití komunikace.
Můžete se mu vyhnout.
Já s tím souhlasím. Pouze uvádím částé argumenty protistrany v těchto věcech.
I poplatku za zdravotní služby, placeného plně pojištěným pacientem, se lze vyhnout. Stačí umřít.
Jenže auto není život, auto je pořád jen auto. Bez něj se dá také celkem spokojeně žít, pokud tedy zajistíme lidem uspokojení základních potřeb co nejblíže jejich bydlištím a zbytek ošetříme kvalitní veřejnou dopravou. Auta tak budou nezbytná jen ve velmi řídce osídlených oblastech, což je OK. Mimochodem: čemu – poplatku -> placenému, ne -ho. 🙂
Pokud nejste samostatný ve všem, tak bych vás chtěl vidět jak dlouho byste to bez aut vydržel. Asi do té doby, než by vám přestala jít elektřina, voda, plyn, došlo jídlo.
František ale popisuje život v akvárku. Patrně nic jiného nezná.
Já s tím akvárkem mám procestovanou republiku a trochu Evropy. Mám navíc možnost se kolem sebe rozhlédnout.
Tak já nevím, jestli je řeč o individuální dopravě, nebo o zásobování. Bez toho prvního se žít dá.
Můžem se obejít bez osobních aut úplně, zůstanou dodávky pro přepravu objednaného zboží, stavebního materiálu, pro občasnou potřebu tu budou taxislužby (ideálně autonomní, které se budou nabíjet ve volných prostorech mimo centrum) a samozřejmě IZS.
Takže vám nevadí, že vás stát vydírá „zaplať poplatek u lékaře nebo zemři“ (kde moc není alternativy), ale vadí vám „zaplať poplatek nebo nejezdi“ (kde máte alternativu)?
Při současném systému zneužívání RZP, příjmů nemocnic a chození k lékaři se zaraženými větry bohužel umře víc lidí proto, že se lékaři věnují těmto prdům a byrokracii, než kolik jich zemřelo, že neměli 30 korun.
Jestli někdo potřebuje umřít kvůli 30 nebo 100 korunám, tak je to možná tak lepší pro všechny.
Jestli někdo má auto za stovky tisíc korun a je držgrešle zaplatit stovku za hodinu parkování či vjezd do centra, tak je možná lepší pro všechny, aby to auto neměl.
(ne, nikomu nechci brát jeho auto. Jen říkám, že když chceš opici, musíš mít na banány)
To mluvíte o sobě? 😉
Auta nemají co v centru dělat? Tak to by se tam ale rychle vyprodaly obchody, potom by nastal problém ve službách a nakonec by se všichni odstěhovali, protože by museli chodit pěšky někam mimo centrum, aby si vůbec mohli koupit základní potraviny.
Ona je řeč o zásobování?
Zajímavé, že centra jiných velkých měst žijí stále a to ani když tam platí přísný zákaz vjezdu s málo výjimkami, třeba že se zásobuje jen brzo ráno a pak tam funguje běžná pěší zóna a nějaký ten bus MHD.
V Praze nejsme schopni zpoplatnit aspoň Smetanovo nábřeží, ODS má velkých strach o hlasy motoristických voličů.
Přitom zrovna ta redukce IAD prospěje v první řadě motoristům, kteří si vjezd zaplatí, protože zredukuje zácpy.
To jim můžete opakovat do zblbnutí – stejně jako to, že „vydělají“ na každém, kdo se z auta přesune do MHD (a případně dál na kolo, pěšky…)
Sloupek na ulici, omezený vjezd ke školní ulici = instantní „nenávidíte řidiče“.
To ale řidičům nedojde. Ono jim ani teď nedochází, že tím omezují sami sebe. 😀
Podobně řidičům IAD pomůže zrychlení a zkapacitnění MHD. Protože čím lepší MHD, tím více cestujících ji využije a tím méně lidí pojede autem – a tím kratší kolony budou.
(kdosi dokoce razí tzi, že průměrná rychlost IAD ve městě je v přímé úměře k průměrné rychlosti MHD tamtéž)
To by i v Praze zhruba odpovídalo. Tramvaje cca 19km/h, busy cca 26km/h, metro cca 36 km/h, v průměru asi 25,7km/h. Automobily cca 25-33km/h.
Ta čísla nějak nesedí, v první části se píše o snížení o 7,5 procenta, což má být 43 000 aut denně, na konci je uveden předpoklad snížení o 80 000 aut denně, což má být snížení dopravy o 11 procent. Pak bych rád viděl nějaké srovnání cen, protože pokud v NY mají mýto cca 209 korun a v Praze se uvažuje o 200 Kč, tak v Praze asi mají příjmy jako v NY a i ceny ostatního se pohybují na stejné úrovni. Chtěl jsem si porovnat cenu ročního kupónu, v Praze stojí 3650 Kč, v NY jsem nic takového nenašel… Číst vice »
Co si pamatuji, tak týdenní na celý NYC stojí něco přes těch 30 USD, takže těch 34 teď asi odpovídá. Což je pořád o řád levnější, než je Londýn, kde jsem za zony 1-3 platil už v roce 2011 týdně 30 liber. Pokud jde o příjmy, těžko srovnávat, protože ve městech jako je NYC nebo právě ten Londýn velká část lidí vydělává to, co průměrný Pražan. Průměr těmto městům pak výrazně zvedá fakt, že jsou tam opravdu dobře placené pozice, což vyplývá z globálního statutu těchto měst.
Pokud jsem správně zahlédl v komntářích místních, platí se tak jako tak mýto za mosty/tunely, který velká část lidí při cestě na Manhattan využije.
Takže to je ve výsledku o něco dražší, než jen zmíněná částka za mýto. Tak jako tak, vše nasvědčuje, že zavedení mýta regulační smysl mít bude a je naděje na zvýšení průměrné rychlosti auto dopravy na více, než současných tragických 11km/h.
U nás by se taky hodilo platit mýto za mosty, aspoň by byly včas udržované a nečekalo se až na náhlé opravy havarijních stavů.
Nevíte někdo: Když budu jezdit denně např. ze 42. Západní k trajektu na Staten Island (tedy budu stále v zóně s mýtem a nevyjedu), budu denně platit nebo ne? Předpokládám, že ano, ale nevím to. Děkuji.
Platí se při vjezdu do zóny. Vozidlo, které se pohybuje pouze uvnitř, nic neplatí.
To není možné. Vždyť se tvrdilo, že to nemůže fungovat. Zatímco budování městských okruhů, obchvatů a dalších pruhů prý v Česku odvádí dopravu mnohem efektivněji.
Kdy a kde kdo tvrdil, ze to nemuize fungovat?
Odpůrci takových opatření. Dokonce se snad odvolávali na právo pohybu a LZPS. 😀
Zázrak hodný blahořečení Adama Smithe!
Nekonečná fronta na pivo zdarma se významně zkrátí, když za něj začnete chtít desetikačku…