O 43 tisíc aut denně méně. New York má první výsledky zavedení mýta za vjezd do centra

Zpoplatnění vjezdu do centra New York City. Foto: MTAZpoplatnění vjezdu do centra New York City. Foto: MTA

Doba jízdy na autobusových linkách směrem do centra se zkrátila o 30-40 procent.

Odebírat
Upozornit na
guest
90 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Petr Struhař

Mýto za vjezd do města a obcí:
+zisky do městské pokladny
+zklidnění provozu
+průjezd pro MHD
+průjezd pro hasiče a sanitky
+méně emisí, hluku a prachu
+nezničené silnice a dlažby
+nižší náklady na opravu silnic a dlažeb
+čistý vzduch
+ušetřené peníze za obchvaty
+nižší obezita obyvatel
-řev a vřískání ublížených autíčkářů, lenochů a zabíračů místa

Proč se prosím takto výhodné věci bráníme?

Radek

Protože se nerozhodujeme na základě dat a argumentů, ale na základě ideologie a emocí. Kdo víc křičí ten vyhrává.

Jiří Bílý

Protože v Česku je skoro sedm milionů osobních aut a právě v Praze vůbec nejvíc (745) na tisíc obyvatel v celé Evropě. Například v Berlíně nebo Vídni je to i méně než polovina.

Jsme prostě nejbezohlednější a nejsobečtější národ široko daleko.

M82

Tak si jeste zjistete kolik je v Berline ci Vidni registrovanych firem a jak tam lide firmy registruji. Pak si kousek poposednete a treba se Vam rozsviti a dojde Vam proc je v Praze tolik registrovanych aut…

Petr David

Proč místo hodnocení předřečníka nenapíšete rovnou údaje?

luzkovyvagon

Krásně vidět na příkladu myšlení jednotlivých národů.
Čech řidič, když vidí na silnici cyklistu, ve většině případů začne vřískat, ať ten kret*n vypadne ze silnice, a že se mu ho nechce objíždět.
Holanďan řidič, když vidí na silnici cyklistu, v klidu ho objede, a ještě se maličko zastydí, že jede dneska autem a spíš na cyklistu kouká jako na pohodáře, který neničí životní prostředí a neotravuje jízdou autem okolí.

Kebab

Jak jste na takový nesmysl přišel?😃 Ptal jste se všech Čechů a vyšla vám většina nebo jste to posoudil podle své sociální bubliny? Já tedy předjíždím kolo stejně jako auto, opravdu k tomu nepotřebuji ustanovení o 1,5 metru a když naopak jedu na kole já, tak vidím, že přibližně polovina řidičů to má stejně. Pravda, jestli ten zbytek při předjíždění vříská, to z kola neslyším😃

luzkovyvagon

Protože pro většinu obyvatel téhle planety je v současném světě AUTO naprostá modla a neexistuje moc způsobů, jak lidem vysvětlit, že AUTO není ta nejdůležitější věc pro žití.

Kebab

Když máte díky autu dobrou práci, díky které splácíte bydlení, tak sice pořád není nejdůležitější, ale je opravdu DOST důležité😉

Bram

Peníze za obchvaty se ušetřit nedají, máme tu i nákladní dopravu a u té je žádoucí, když do měst nejezdí, pokud nejde o nakládku či vykládku. A opravdu je třeba si uvědomit, že až na určité výjimky se železnice k zásobování obchodů použít nedá, protože je třeba, aby to byla doprava mezinárodní a realizovala se kontejnery.

Petr Struhař

Zajímavé, že dřív nebyl problém zásobovat obchody vlakem. A hlavně místními producenty.

Petr David

…“máme tu i nákladní dopravu a u té je žádoucí, když do měst nejezdí, …“
Já to s dovolením dokončím- aby se regulovala mýtem.

Filip Jirsák

Peníze za obchvaty se ušetřit dají, protože cena obchvatu závisí na tom, na jaké množství dopravy je dimenzován. Obchvat uspořádání 1+1 bude podstatně levnější, než obchvat v uspořádání 3+3.

Michal Bartoníček

A pak že to nejde. To je výhra pro všechny.

Kamil Novotný

A zvládnete to v Praze bez rohlíku a bez Woltu? To by možná pro začátek stačilo…

Petr Hanák

Nemyslím si, že tohle je relevantní argument. Předpokládám, že zvládnout se to dá a komu by to činilo přítěž nebo problém, ať si připlatí.

Michal Bartoníček

Napsal kravinu, zkusil, jestli se chytím. 😄 Jo, jednou za dva měsíce si něco objednáme z Foodory, ale počítám s tím, že to prostě bude dražší. A kdyby ta služba neexistovala, opatřím si jídlo jinak.

Michal Bartoníček

Zvládal jsem to v době před nimi, zvládám to i nyní. I mimo Prahu. 🙂

luzkovyvagon

Tak stačí si umět uvařit 😀

Michal Bartoníček

Nebo zajít do restaurace. Nebo kombinace obojího.

Filip Jirsák

Nestačilo, protože rozvážkové služby mají na dopravě v Praze zanedbatelný podíl, pokud v úhrnu dokonce množství dopravy nesnižují.
Rohlík snižuje množství dopravy určitě, protože místo toho, aby jelo deset či patnáct aut do supermarketu, rozveze to jedno auto během jedné jízdy.
Rozvážka obědů možná celkový počet cest zvyšuje, ale naštěstí k ní nedochází ve špičkách, takže to také není takový problém.

Ve skutečnosti je to poukazování na rozvážkové služby jenom další těhotná babička s klavírem.

superhero

Pro pochopení nutných změn ve městech je dobré si přečíst knihu bývalé komisařky pro dopravu v New Yorku.
Boj o ulicu
Príručka mestskej revolúcie
Janette Sadik-Khan Seth Solomonow
https://www.martinus.cz/811309-boj-o-ulicu/kniha

not just bikes

V ČR, kde se většina lidí stará jen o sebe a na ostatní lidi a životní prostředí kašle, je takové opatření zapotřebí jako sůl!

Tomáš Adámek

Souhlas. A ještě by se tak dalo vybrat na ztrátové parkovací domy, třeba.

Kebab

Že lidi kašlou na vás má nejspíš svůj důvod😃 V třídění odpadu jsme pořád na špici a aspoň u nás se každé jaro uklízejí příkopy. Jasně, lepší by bylo je uklízet vůbec nemuset, ale i tohle je velký krok dopředu. Osobně jsem s tím začal o pár let dřív, než to začala být pravidelná obecní akce.

not just bikes

Přesně tak, je to moje vina, že si spousta lidí musí vozit všude svůj zadek ve své plechové krabici.

hroch.obojzivelny

To jste vedle jak ta jedle. Drtivou většinu tuzemské populace tvoří tři skupiny lidí. Jednak jsou zde lidé, jejichž pozornost je upřena nikoliv na sebe, ale zcela výhradně na ostatní. Zejména ve smyslu poučování, co by ti ostatní měli nebo neměli dělat, nebo co by se jim mělo ještě zakázat. Dále je zde skupina lidí, kteří celý život chodí s nataženou rukou v přesvědčení, že se o ně má společnost postarat a že tím společnosti prokazují dobrodiní. A pak velmi početná třetí skupina, která je průnikem obou skupin předchozích. Naopak lidé, kteří se starají sami o sebe, jsou v naprosté… Číst vice »

Jiří Bílý

A Vy budete samozřejmě ta jednotka procenta.

Toada

Souhlasím, že každý by se měl primárně starat sám o sebe. To ale platí jen do chvíle, kdy chování cizích lidí začne negativně ovlivňovat můj život. Což je třeba zrovna v tomto případě způsobování kolon, hluku a znečištění. V tu chvíli má člověk právo se ozvat a začít „mluvit do života“ jiným. Vše má své meze.

Jiří Bílý

A to je právě případ pana hrocha.obojživelného.

Je to typický bohatý bezohledný sobec, který nenávidí vše, co by mu mohlo narušit jeho komfortní zónu i za cenu zničení planety Země.

Někdo neznámý

Doporučuji léčení u odborníka. 😉

Náhodný Kolemjdoucí

Já mám pocit, že těch, kteří se starají jen sami o sebe a na vše ostatní zvysoka, tu zas tak málo není.

Petr David

Váš předřečník to starání se o sebe psal v souvislosti s plundrováním přírody. To jste zjevně přehlédl.

Jiří Bílý

V Praze by takový úbytek nebyl ani poznat, ale pro jistotu neuděláme kromě nekonečného žvanění ani to málo.

Kde je třeba to slibované referendum o elektrokoloběžkách a podobném harampádí? To je lepší brát úplatky od provozujících firem a dělat mrtvého brouka.

Dálnice

No a uz se na ten Manhattan vylidnil, zkrachoval veskery byznys, Zeme se prestala otacet a nebesa se zritila? Protoze v Praze by se to v pripade myta jistojiste stalo… (nadsazka, humor)…

Náhodný Kolemjdoucí

To se mělo stát i tam.

Jirka

A jaké jsou zkušenosti např. v tom zmiňovaném Londýně? Pro nás neznalé.

Zbyněk

V jedné větě: Pokud by byla zkušenost negativní, zpoplatnění by rychle zrušili. Nastal pravý opak, zpoplatnění ještě rozšířili na celé území města.

Ares

Zpoplatnění nikdo nezruší, je to příjem, funguje to všude stejně.

Zbyněk

… a proto se zrušil regulační poplatek u lékaře, proto byla zrušena spotřební daň z nafty, proto např. Velké Meziříčí už nevybírá poplatek za vjezd na náměstí.

Kebab

Každé pravidlo má své výjimky. Možná by se našlo i pár kaprů, co si vypustili rybník, ale pokud existují, jsou jich jednotky.

hroch.obojzivelny

Kapři si rybník nevypustí nikdy. Pouze někdy prodají trochu vody za hlasy ve volbách. Ale nikdy té prodané vody není tolik, aby se v rybníce dál nedalo pohodlně plavat.

Der

Na zhodnocení možná brzy, ale pokud se časem ukáže, že to funguje, mohly by padnout ideologické důvody proč něco takového nezavést i u nás. Bez MHD by byla města nahraná a každá podpora prodyorově efektivnější hromadné fopravy dobrá. Ale někdo si jen bude mlít svou jak má právo ucpávat silnice a skladovat svého plecháčka na ulici

luzkovyvagon

Já osobně dávám autům a individuální dopravě v podobě jak jí známe, v západní Evropě tak 10 let, u nás tak 20 😀

basteilubbe

Na to ti čeští točvolanti odpoví, že „Praha není New York“, stejně jako není Amsterdam, Kodaň, Paříž, etc.

Kebab

Máte snad dojem, že Praha JE New York?😃

mgr.pavel

Máte pravdu, Praha není New York. Ale z toho samotného tvrzení NIJAK neplyne, že opatření fungující v New Yorku, Paříži, Londýně, Bruselu, Kodani, Berlíně,… nemůžou fungovat v Česku.

Plyne z té tautologické věty takováý dedukce? Motoristi se jí rádi ohánějí v důkazní nouzi.

František

Přitom těch 9 dolarů je vzhledem k ceně parkování a nebo i nákladům na provoz toho auta prakticky nic.

Danny

Tak nejde o peníze, stejně jako by v Praze nešlo o 100 Kč za vjezd… to si může dovolit prakticky každý, kdo do centra těchto měst jezdí (stejně jako denní krabičku cigaret). K těmto věcem prostě všichni přistupujeme viceméně ideologicky (auta nemají v centru co dělat vs. každá nová daň je zlo a už takhle platím dost a nebudu doplácet na mhd).

Danny

Jen pro jistotu – já jsem pro mýto v Londýně, New Yorku i Praze.

pacicka

Losnu nebo Mažňáka? 🙂

lvy

Mě je to fuk, v obou zahraničních městech používám MHD a v Praze to prostě jen naúčtuji Pražákům navíc k parkování, takže je mi to putna. Ono totiž nakonec to právě zaplatí místní, ale to si moc lidí neuvědomuje.

Jan Tichavský

Zaplatí jen hrstka místních, která buď má tolik peněz, že je to netrápí nebo to auto nutně potřebují (což je dnes bohužel zlomek všech jízd přes centrum), zbytek pak nemístní, kteří to vezmou jako cenu za návštěvu centra a nechtějí použít MHD.

Doktor Trychtýř

Tak tak. Je to ideologická záležitost. Něco jako poplatek za návštěvu lékaře nebo proplácení paralenu.

Michal M

Pokud je poplatek za návštěvu lékaře ideologická záležitost, tak to už je ideologie asi úplně všechno…

mgr.pavel

Hezké „srovnání“. Zatímco poplatek za recept či návštěvu pohotovosti zaplatí většina bez remcání (a zejména takové poplatky obhajují pravicoví voliči), tak jakmile jde o podobně velký poplatek za „jen“ auta, je odpor větší (opět zejména u pravicových voličů).

Fakt bych rád věděl, v čem jsou auta tak výjimečná, že pro pravicové / konzervativní lidi mají být auta od poplatků hájena..? (nic jiného než právě tu ideologii v tom nevidím, věcný důvod snad není..?)

Michal M

To není daň, ale poplatek za užití komunikace.
Můžete se mu vyhnout.

Danny

Já s tím souhlasím. Pouze uvádím částé argumenty protistrany v těchto věcech.

Karel

I poplatku za zdravotní služby, placeného plně pojištěným pacientem, se lze vyhnout. Stačí umřít.

Frantisek X

Jenže auto není život, auto je pořád jen auto. Bez něj se dá také celkem spokojeně žít, pokud tedy zajistíme lidem uspokojení základních potřeb co nejblíže jejich bydlištím a zbytek ošetříme kvalitní veřejnou dopravou. Auta tak budou nezbytná jen ve velmi řídce osídlených oblastech, což je OK. Mimochodem: čemu – poplatku -> placenému, ne -ho. 🙂

lvy

Pokud nejste samostatný ve všem, tak bych vás chtěl vidět jak dlouho byste to bez aut vydržel. Asi do té doby, než by vám přestala jít elektřina, voda, plyn, došlo jídlo.

hroch.obojzivelny

František ale popisuje život v akvárku. Patrně nic jiného nezná.

Petr David

Já s tím akvárkem mám procestovanou republiku a trochu Evropy. Mám navíc možnost se kolem sebe rozhlédnout.

Petr David

Tak já nevím, jestli je řeč o individuální dopravě, nebo o zásobování. Bez toho prvního se žít dá.

Jan Tichavský

Můžem se obejít bez osobních aut úplně, zůstanou dodávky pro přepravu objednaného zboží, stavebního materiálu, pro občasnou potřebu tu budou taxislužby (ideálně autonomní, které se budou nabíjet ve volných prostorech mimo centrum) a samozřejmě IZS.

mgr.pavel

Takže vám nevadí, že vás stát vydírá „zaplať poplatek u lékaře nebo zemři“ (kde moc není alternativy), ale vadí vám „zaplať poplatek nebo nejezdi“ (kde máte alternativu)?

Luboš Beneš

Při současném systému zneužívání RZP, příjmů nemocnic a chození k lékaři se zaraženými větry bohužel umře víc lidí proto, že se lékaři věnují těmto prdům a byrokracii, než kolik jich zemřelo, že neměli 30 korun.

Michal M

Jestli někdo potřebuje umřít kvůli 30 nebo 100 korunám, tak je to možná tak lepší pro všechny.

mgr.pavel

Jestli někdo má auto za stovky tisíc korun a je držgrešle zaplatit stovku za hodinu parkování či vjezd do centra, tak je možná lepší pro všechny, aby to auto neměl.

(ne, nikomu nechci brát jeho auto. Jen říkám, že když chceš opici, musíš mít na banány)

Někdo neznámý

To mluvíte o sobě? 😉

lvy

Auta nemají co v centru dělat? Tak to by se tam ale rychle vyprodaly obchody, potom by nastal problém ve službách a nakonec by se všichni odstěhovali, protože by museli chodit pěšky někam mimo centrum, aby si vůbec mohli koupit základní potraviny.

Petr David

Ona je řeč o zásobování?

Jan Tichavský

Zajímavé, že centra jiných velkých měst žijí stále a to ani když tam platí přísný zákaz vjezdu s málo výjimkami, třeba že se zásobuje jen brzo ráno a pak tam funguje běžná pěší zóna a nějaký ten bus MHD.

Ondra

V Praze nejsme schopni zpoplatnit aspoň Smetanovo nábřeží, ODS má velkých strach o hlasy motoristických voličů.

Juraj

Přitom zrovna ta redukce IAD prospěje v první řadě motoristům, kteří si vjezd zaplatí, protože zredukuje zácpy.

Michy

To jim můžete opakovat do zblbnutí – stejně jako to, že „vydělají“ na každém, kdo se z auta přesune do MHD (a případně dál na kolo, pěšky…)

Sloupek na ulici, omezený vjezd ke školní ulici = instantní „nenávidíte řidiče“.

Michal Bartoníček

To ale řidičům nedojde. Ono jim ani teď nedochází, že tím omezují sami sebe. 😀

mgr.pavel

Podobně řidičům IAD pomůže zrychlení a zkapacitnění MHD. Protože čím lepší MHD, tím více cestujících ji využije a tím méně lidí pojede autem – a tím kratší kolony budou.

(kdosi dokoce razí tzi, že průměrná rychlost IAD ve městě je v přímé úměře k průměrné rychlosti MHD tamtéž)

Toada

To by i v Praze zhruba odpovídalo. Tramvaje cca 19km/h, busy cca 26km/h, metro cca 36 km/h, v průměru asi 25,7km/h. Automobily cca 25-33km/h.

Pavel Dvorak

Ta čísla nějak nesedí, v první části se píše o snížení o 7,5 procenta, což má být 43 000 aut denně, na konci je uveden předpoklad snížení o 80 000 aut denně, což má být snížení dopravy o 11 procent. Pak bych rád viděl nějaké srovnání cen, protože pokud v NY mají mýto cca 209 korun a v Praze se uvažuje o 200 Kč, tak v Praze asi mají příjmy jako v NY a i ceny ostatního se pohybují na stejné úrovni. Chtěl jsem si porovnat cenu ročního kupónu, v Praze stojí 3650 Kč, v NY jsem nic takového nenašel… Číst vice »

Danny

Co si pamatuji, tak týdenní na celý NYC stojí něco přes těch 30 USD, takže těch 34 teď asi odpovídá. Což je pořád o řád levnější, než je Londýn, kde jsem za zony 1-3 platil už v roce 2011 týdně 30 liber. Pokud jde o příjmy, těžko srovnávat, protože ve městech jako je NYC nebo právě ten Londýn velká část lidí vydělává to, co průměrný Pražan. Průměr těmto městům pak výrazně zvedá fakt, že jsou tam opravdu dobře placené pozice, což vyplývá z globálního statutu těchto měst.

Michy

Pokud jsem správně zahlédl v komntářích místních, platí se tak jako tak mýto za mosty/tunely, který velká část lidí při cestě na Manhattan využije.
Takže to je ve výsledku o něco dražší, než jen zmíněná částka za mýto. Tak jako tak, vše nasvědčuje, že zavedení mýta regulační smysl mít bude a je naděje na zvýšení průměrné rychlosti auto dopravy na více, než současných tragických 11km/h.

Jan Tichavský

U nás by se taky hodilo platit mýto za mosty, aspoň by byly včas udržované a nečekalo se až na náhlé opravy havarijních stavů.

Igelkott

Nevíte někdo: Když budu jezdit denně např. ze 42. Západní k trajektu na Staten Island (tedy budu stále v zóně s mýtem a nevyjedu), budu denně platit nebo ne? Předpokládám, že ano, ale nevím to. Děkuji.

Kubrt

Platí se při vjezdu do zóny. Vozidlo, které se pohybuje pouze uvnitř, nic neplatí.

Petr Struhař

To není možné. Vždyť se tvrdilo, že to nemůže fungovat. Zatímco budování městských okruhů, obchvatů a dalších pruhů prý v Česku odvádí dopravu mnohem efektivněji.

Air Traveller

Kdy a kde kdo tvrdil, ze to nemuize fungovat?

Michal Bartoníček

Odpůrci takových opatření. Dokonce se snad odvolávali na právo pohybu a LZPS. 😀

Michal M

Zázrak hodný blahořečení Adama Smithe!
Nekonečná fronta na pivo zdarma se významně zkrátí, když za něj začnete chtít desetikačku…