O 42 % nižší ceny a o 77 % více cestujících. Španělé si pochvalují nástup konkurence mezi rychlovlaky
Rychlovlaky tří dopravců ve Španělsku. Foto: ADIF

Španělský státní dopravce si na všech trasách udržel nejméně 50 % trhu.
Spíše by mě zajímalo zda kapacita nenarostla výrazně více než počty cestujících. Tj.zda náhodou dost nesnažil využití a tím stouply náklady na jednoho cestujícího.
Load factor jednotlivých spojů je možná nižší, ale více spojů za lepší ceny zase indukuje vyšší poptávku. V Česku taky nástup Regiojetu nevyprázdnil vlaky ČD, jakkoliv kapacita narostla celkem výrazně.
Ano, takhle se vytváří konkurenční prostředí na železnici. Ne jak u nás, kdy jen dotované linky přehodíme soukromníkovi a žádná konkurence tak nevznikne.
Expresy Praha-Ostrava jezdí na podnikatelské riziko už pomalu 15 roků.
U nás skutečná dálkovka neexistuje, na to jsme prostě malý stát.
A víte, kudy jezdí vlaky z Vídně do Varšavy? ČR není ostrovní stát.
O lince Praha – Ostrava jste někdy slyšel?
Jo, mimo Praha – Ostrava – zlovensko je to bida … bajne VRT taky asi budou jezdit jen na dotaci s tim jedinym spravnym provozovatelem.
nemelte blbosti, aby se v ČR VRZ vyplatily, ttakk musí být začleněny do evropské sítě VRT – takže po nich pojedou vlaky OBB/DB mezi Vídní a Berlínem, které již ČR roky objíždí po jejich vlastních tratích delší trasou, ale podstatně rychlejší proti našim pomalým ttratím včetně koridorů.
Dále rychlovlaky a VRT mají už i Poláci, kteří přes naše území jezdí dálkovku do Vídně a dále najih zatím klasickými soupravami, ale rychlejší vlaky by vyžily rádi.
Taky je tu pořád celkem levné jízdné, takže jen málokterá trasa je ekonomicky samonosná, hlavně pokud tam má být celodenní interval.
Konkurence tu přesto je docela tvrdá – jen je potřeba pochopit, že zákazníkem, který si vybírá, je MD a nikoliv cestující.