O 42 % nižší ceny a o 77 % více cestujících. Španělé si pochvalují nástup konkurence mezi rychlovlaky
Rychlovlaky tří dopravců ve Španělsku. Foto: ADIF

Španělský státní dopravce si na všech trasách udržel nejméně 50 % trhu.
a jaké teda byly ty ceny v r. 2019? když je to o těch xyz% levnější?
článek totiž pak o ničem
Podle mých propočtů by na jedné jízdence musela být jen cena za infrastrukturu cca 1500. Bez nákladů na údržbu a vlak a údržbu vlaku. A nic jiného než tato osobka tam nejezdí. Která by ty náklady rozložila. Kolik že stojí jízdenka u nás?
Ten výpočet na takto konkrétní částku by mě dost zajímal. To se týká které VRT v jakém časovém horizontu a při jakém počtu cestujícíh?
Délka sítě 3700 km. Cena za výstavbu 0,5 mld /km. Zivotnost 30 let. Za rok 40 mil prodanych listku.
Životnost VRT jen 30 let? 40 mil. lístků – to asi nebude za 30 let. To nepočítatáte dobře.
Sválně kolik je nejstarší VRT na světě (Tókaidó Šinkansen).
Životnost zářezu nebo tunelu jako díry je spíš 100 let.
Nenašel jsem bohužel údaj, kolik km má průměrná jízdenka.
výpočet je správný
Ve Španělsku v roce 2022 po VRT najelo 23,7 milionu „cestujících“ 11,5 miliardy člověkokilometrů. To bylo v průměru nějakých 485 km na jednoho „cestujícího“. Novější údaj nemám, ale třeba to něco napoví.
Coura’ky zastavujici co 5 – 7 km jsou ztratove vsude na svete.
Porovnavat rychliky zastavujici co 30 – 40 km s VR-vlaky take nelze.
Podle mě 40 milionů na celé španělsko a na to, kolik ta infrastruktura musela stát je malé čislo.
V čr bylo ve vlacích okolo 200 mil.
Největši význam mají příměstské tratě.
Každodenní používání. A ty se u nás řeší jako Ostrava Frýdek Frýdlant.. Nekoplo se a ještě se s tím budou 10 let sr. A ještě nasadili krajský nesmysl v podobě jízdného.
Chce to lépe číst detaily. V minulém roce u nás rychlovaky využilo 0 cestujících. Žádné nemáme. Naopak Španělsko má i konvenční a přímestskou dopravu, která v tom čísle není.
Ovšem španělská konveční doprava a konec konců i VRT je, co se týče provozu katastrofa
na rozdíl od Itálie.
Spanelsko je jako Rusko v malem – 50 % rozlohy zeme ma osídlení ~ 1 človek / km2, tudiz porovnani s Ceskem je irelevantní.
Spíše by mě zajímalo zda kapacita nenarostla výrazně více než počty cestujících. Tj.zda náhodou dost nesnažil využití a tím stouply náklady na jednoho cestujícího.
Load factor jednotlivých spojů je možná nižší, ale více spojů za lepší ceny zase indukuje vyšší poptávku. V Česku taky nástup Regiojetu nevyprázdnil vlaky ČD, jakkoliv kapacita narostla celkem výrazně.
Právě, že narostl hlavně počet vlaků,celková kapacita tolik ne, maximálně v sedle. Navíc u klasických souprav se část nákladů sníží snížením počtu vozů. Volná soutěž je dobrá, kde dost kapacity tratě, u nás to mělo být spíše o koncesi na určenou kapacitu, kvalitu a interval. Leč obávám se, ze počáteční snaze RJ by dnes asi toto vše nesplnil žádný současný dopravce.
Chcete říct, že předtím jezdilo z Prahy do Ostravy cca 20 vozů za hodinu?
Ano, takhle se vytváří konkurenční prostředí na železnici. Ne jak u nás, kdy jen dotované linky přehodíme soukromníkovi a žádná konkurence tak nevznikne.
Expresy Praha-Ostrava jezdí na podnikatelské riziko už pomalu 15 roků.
U nás skutečná dálkovka neexistuje, na to jsme prostě malý stát.
A víte, kudy jezdí vlaky z Vídně do Varšavy? ČR není ostrovní stát.
Z Vídně do Varšavy se především lítá, vlak konkuruje jen v šotosvětě
A přesto těch vlaků z Vídně do Polska neustále přibývá, brzy z toho bude 2h interval po celý den. Není nutné jet až do Varšavy.
Protože se zabije několik much jednou ranou. Prvně se spojí Warszawa a Katowická aglomerace pak Ostravsko se Slováckem a s Vídní. Celou trasu jezdí malokdo. Letadlo je časově někde jinde.
Kolikrat mezi Vidni a Varsavou zastavuje letadlo ? 0.
Vlak ma X zastavek a kombinaci vyuziti jednotlivych useku trate i pripoju.
Vlak konkuruje jen na VRT (Je to overeno mezi mnoha jinymi mesty sveta), ktera z Vídně do Varšavy zatim neni, ale zrejme bude.
To je jedna vyjimka, zbytek je jak popisuje pan Šimek. Bagrování jedné linky za druhou soukromníkům
O lince Praha – Ostrava jste někdy slyšel?
Jo, mimo Praha – Ostrava – zlovensko je to bida … bajne VRT taky asi budou jezdit jen na dotaci s tim jedinym spravnym provozovatelem.
nemelte blbosti, aby se v ČR VRZ vyplatily, ttakk musí být začleněny do evropské sítě VRT – takže po nich pojedou vlaky OBB/DB mezi Vídní a Berlínem, které již ČR roky objíždí po jejich vlastních tratích delší trasou, ale podstatně rychlejší proti našim pomalým ttratím včetně koridorů.
Dále rychlovlaky a VRT mají už i Poláci, kteří přes naše území jezdí dálkovku do Vídně a dále najih zatím klasickými soupravami, ale rychlejší vlaky by vyžily rádi.
Je to tak, bohužel na zprovoznění Krušnohorského tunelu si asi 20 let ještě počkáme.
Spadl jste z jahody před 20 lety?
Taky je tu pořád celkem levné jízdné, takže jen málokterá trasa je ekonomicky samonosná, hlavně pokud tam má být celodenní interval.
Konkurence tu přesto je docela tvrdá – jen je potřeba pochopit, že zákazníkem, který si vybírá, je MD a nikoliv cestující.
Levné??? Poměr cena/výkon vychazí pro vlaky naprosto tragicky.
Podívejte se na ceny jízdenek v jiných zemích. A platy nejsou argument – Němce cesta autem vyjde podobně jako nás (navíc z nějakého důvodu nemusí platit za dálniční známku), ale flexibilní jízdenka ho stojí cca čtyřnásobek…
MD je jenom správcem penez státu = občanu a firem, tudiz šetrení MD (na verejne doprave) = šetrení pro občany (a firmy) Česka.