O 42 % nižší ceny a o 77 % více cestujících. Španělé si pochvalují nástup konkurence mezi rychlovlaky

Rychlovlaky tří dopravců ve Španělsku. Foto: ADIFRychlovlaky tří dopravců ve Španělsku. Foto: ADIF

Španělský státní dopravce si na všech trasách udržel nejméně 50 % trhu.

Španělsko zveřejnilo čerstvá data o tom, co přinesl nástup konkurence mezi rychlovlaky po Pyrenejském poloostrově. Počty cestujících oproti době před pandemií s liberalizací výrazně stouply a současně klesly ceny jízdenek.

Ukazují to data Národní komise pro trhy a hospodářskou soutěž (CNMC). Rychlovlaky loni cestovalo o 22 % více pasažérů než v roce 2023 a o 77 % stavu roku 2019. Jde o data z posledního relevantního roku bez konkurence na železnici, následující roky zkreslila pandemie „Všechny koridory, kde začala působit konkurence, zaznamenaly rekordní počet cestujících,“ uvádí komise ve své zprávě. Rychlovlaky loni ve Španělsku využilo téměř 40 milionů cstujících.

Za nárůstem je i velké zlevnění jízdenek. Od uvolnění trhu klesly například z Madridu do Valencie ceny v průměru o 42 %. Na hlavní španělské trase mezi Madridem a Barcelonou o 35 %. Na tomto koridoru začala konkurence nejdříve, proto už meziročně poklesy cen nejsou tak velké. Na všech trasách jezdí už více cestujících vlaky než letadly.

Počty cestujících v rychlovlacích rostou výrazně rychleji než v ostatních typech osobní železniční dopravy. Meziročně všechny vlaky ve Španělsku přepravily 549 milionů pasažérů, meziročně jde o nárůst o 3 %. Drtivá většina cestujících jela příměstskými vlaky.

Počty cestujících na španělských rychlotratích v roce 2024 a meziroční srovnání

* Madrid-Barcelona: 14,6 milionu (+6 %)

* Madrid-Valencie: 5,6 milionu (+10 %)

* Madrid-Sevilla a Madrid-Málaga/Granada: po 5 milionech (+28 % v obou případech)

* Madrid-Alicante: 4 miliony (+33 %)

Změny cen jízdenek

* Na trase Madrid-Barcelona byly ceny o 35 % nižší než v roce 2019.

* V Madridu a Valencii o 42 % méně než v roce 2019

* Na trasách Madrid-Sevilla, Madrid-Málaga a Madrid-Alicante, kde byl rok 2024 prvním celým rokem s konkurenčním prostředím, klesla cena jízdenek mezi lety 2023 a 2024 přibližně o 20 %.

Vývoj počtu cestujících na vysokorychlostních tratích ve Španělsku. Foto: CNMC.es

Ve Španělsku si aktuálně mohou cestující u rychlovlaků vybírat ze čtyř značek tří dopravců. Státní Renfe (provozuje vlaky pod značkou AVE a Avlo) drží na všech trasách stále nejméně 50 % trhu. Kromě toho jezdí ještě vlaky pod značkou Ouigo francouzských drah SNCF a Iryo, což je společný podnik italských drah Trenitalia a španělských investorů.

Tagy Adif AV AVLO Iryo Ouigo renfe Španělsko VRT Vysokorychlostní tratě ve Španělsku
7 komentářů