O 33 miliard méně než letos. Vláda řeší, kde vzít peníze na dopravní stavby

Na dokončení D1 se pracuje i po setmění. Zdroj: StrabagNa dokončení D1 se pracuje i po setmění. Zdroj: Strabag

Šéfové ŘSD a SŽ zatím v rámci nových staveb nepřipravují žádné úsporné plány.

Odebírat
Upozornit na
guest
128 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Emil

Snad nedojde k zastavení výstavby jak už jednou bylo.

David

Takze party konci a nekdo bude chtit zaplatit ucet? Jsem rad kolik toho RSD rozbehlo a ma priprevno … takhle se nejspise fakt dostavi D52 a D3 a pak uz muzou zavirat kram.

David

https://www.ceskedalnice.cz/dalnicni-sit/ve-stavbe/

2026/2027 toho zase tolik začít nema … sám jsem zvědav co 35km D35 za PPP, to bude sekera pro budoucí generace. Nějaký D6 úseky- sice relativně malý význam, ale nejsou drahé. Snad se fakt rozjede ta D52

šofér

A nemá být z navýšeného rozpočtu na obranu i 1% použito na budování infrastruktury? Někde jsem to tak četl, že i toto se bude počítat do výdajů na obranu.

Jan

Jenomže částečně na těch penězích sedí Ministerstvo obrany a ono to vlastně stejně neřeší nedostatek peněz v českém rozpočtu, když nebudou, tak nebudou. EU dotace budou až od 2028, do té doby se musí rozpočet nejen do dopravy sanovat z národních zdrojů, úvěrů nebo kdoví jak….

holy.james067

Však ono to nakonec všechno dobře dopadne a peníze se najdou.

Frantisek

jj duchodci, kteri dobre vi, ze dluhy za svoji party platit nebudou urcite budou hlasovat pro investice do infrastruktury

vlachjan

Tož na druhou stranu již před dvěma lety nám hoši oznámili, že na nějaké reformy (například tu důchodovou) nemají ambice….

Dušan

Nějaká data ohledně rozpočtu SFDI:
Rok – Plán / Nový plán / Skutečnost:
2023 – 191/151/150,9 mld. Kč
2024 – 191/151/150,1 mld. Kč
2025 – 215/125/160,3 mld. Kč

Dušan

EDIT:
2023 – 151/151/150,9 mld. Kč

PetrH

Je vtipné, že nikoho ještě nenapadla daň na PHM, která je dvacet let nominálně stejná. Zdá se, že pravicové „investice“ na dluh narazily na realitu, blokovat stavby už nebude třeba, zablokují se samy.

vlachjan

Zvyšovat daň na palivo je před volbami nemožné.

Tomáš Řehák

Třeba to půjde po volbách.

PetrH

do voleb je měsíc, průšvih je, že populistické strany (no to jsou skoro všechny) to neschválí před volbami ani po nich.

Petr

Vzhledem k tomu, že jej výrazně prodraží emisní povolenky, tak na to nikdo sáhnout nemůže.

Emil

Ono zvýšení daně ještě automaticky neznamená že vyberete více peněz.

roman.lelek

Navíc PHM jsou snad jediná věc u nás, kde se platí daň z daně.

PetrH

Stejný výpočet je u všech spotřebních daní. Jak jinak byste to chtěl počítat?

PetrH

Stačí se podívat na statistiky výběru, když se populisticky „dočasně“ snížila sazba na benzín. Jo aha, vy jako pravičák si najít konkrétní čísla neumíte. Vy jen plkáte, že při nižší sazbě se nějak vybere víc :D.
A nějak se neprojevuje ani údajný vyšší výběr z tranzitujících kamionů. Už dlouho máme nižší ceny PHM než okolní státy a nic.
A dodal bych, že mně je to úplně jedno, jestli to někde vyberete nebo ne. Já budu spokojený, když krásné údolí na sever od Prahy nenaruší dálnice. Netřeba nic blokovat.

frank

zdroje jsou, jen za první pololetí se u nás prosázelo 510 miliard korun, stačilo by na to dát daň 🙂 Než se začnete rozčilovat, tak vězte , že 400 miliard z toho je “ nasypáno “ do výherních automatů…

PetrH

To je úplně nesmyslná částka. Ty peníze jsou vsazeny opakovaně, počítáte je vícekrát, protože se přes 90% z nich vrací jako výhry. Kdybyste si sednul k automatu večer s tisícovkou a nakonec prohrál všechno, tak do statistik započítáte jistě mnohem víc.
Viz loňský rok:
„v roce 2024 Češi vsadili 983 mld. Kč, přičemž na výhrách jim bylo zpět vyplaceno 917 mld. Kč.“

A ani ten zbytek není čistý zisk provozovatelů a je zdaněn daní z hazardu a ještě je z toho placen personál, který také platí daně.

vlachjan

No, a právě proto by zdanění každého herního vkladu, byť i velmi malé, přineslo rozpočtu poměrně značnou sumu.

Rarife

Tohle je naprostá úchylárna.

Frank

Vždyť říkám zdanit víc , klidně 5- 10 procent z vkladů , nebo jsem snad někde tvrdil, že tam nejsou výhry?

PetrH

Ne, vy jen vůbec netušíte, co je to za číslo. To si vážně myslíte, že někde existovalo 510 miliard vsazených korun? Vždyť je to víc, než kolik šlo za těch půl roku na důchody. To by musel v průměru každý Čech včetně kojenců vsadit 50 tisíc korun za půl roku.
A samozřejmě, pod hláškou „zdroje jsou“ čekáte, že daně na vaše dárečky bude platit někdo jiný.

Jan

Oni se všichni tváří, že se nic neděje, ale děje a každy si chystá nouzový plán. Ve spolupráci s MD. Tohle je průšvih a nechápu, proč se vlada střilí sama do nohy před volbama. Jaké stavby dostanou černého Petra se uvidí stejně po volbách. Ale třeba přijde Andrej a budeme se mít zase baječně a pujcime si zase a znovu

Karol

Hlavně to je úplně jedno jelikož se rozpočet bude předělávat. Buď nová jiná vláda, a myslím si že i staronová předěla rozpočet po volbách jinak. Teď je potřeba naslibovat a pak už nebude potřeba. Jistě je jen to že tato vláda rozpočet zatím jen připraví.

Karol

A ještě nemyslím si že by jsme si teď půjčovali min. Dyt děláme rozpočty které nás nezaslouži ale mám tušení že dluh dál a dál roste. Každý rok je plus dalších 40 mld 🤣 ale politika sem nepatří. 🤣🤣 A ještě jedna věc. Když se furt plíce na chudáka Andreje tak se podívejte kdy byl poslední rozpočet na konci roku v plusu. 🤣🤣🤣

PetrH

což bylo ovšem předtím, než Andrej začal předvolebně zvyšovat důchody nad povinnou valorizaci a v době, kdy byly vyšší daně. Nejvyšší složená daňová kvóta za dlouhou dobu byla právě v roce 2019.
Zajímavé, že právě Andrej pak navrhl zrušit SHM a tím připravit rozpočet v dnešních cenách o nějakých 150 miliard.

vlachjan

V době, kdy Babiš rozdával ty poulistické tisícovky navíc k důchodu, do něj naopak opoziční komentátoři tepali, že vlastně těm lidem dává míň, než na kolik by si přišli onou valorizací… Jak to tedy bylo?

Ddd

Rozpočet na dopravní stavby na příští rok je z velké většiny v podstatě mandatorní výdaj. Zastavovat běžící nebo zasmluvněné stavby si žádná vláda nedovolí. To by se muselo stát něco horšího než Covid a válka na Ukrajině dohromady.

Nějak nechápu, proč se hraje ta každoroční hra s výrazně podstřeleným návrhem, aby se za měsíc peníze našly. Jako populismus to této vládě nepomůže, protože takové voliče umí oslovit jiné strany daleko líp. Před rozumnými lidmi ze sebe dělají pitomce. A jako bonus toho pravděpodobně využije opozice.

Primářek

Jednu vládu zastavující stavby jsme tu již měli. Následky, které jdou vidět dodnes, snad postačí, aby se to už neopakovalo. Ale vyloučit to bohužel úplně nejde…

Ddd

Jednak už jsme si to jednou zažili a následky si neseme dodnes. Jednak alespoň ŘSD je ve zcela jiné kondici. Zopakovat dnes Bártu by byla politická sebevražda.

Lukáš Kníže

Doufejme, že lidi, jako byl Vít Bárta… nebo nedej Bože horší… snad už ve vládách mít nikdy nebudeme. Ačkoliv se dost obávám „odborníků“ nominovaných od fašistů anebo komunistů.

vojta.tydli

Všichni tu řeší jestli je důležitější tank, plat kuchařky, asfalt nebo koleje.

Ale nikdo se nepozastavuje nad donekonečna rostoucími mandatorními výdaji ! 990 mld pro MPSV! Tady jsou peníze, které si nemůžete na příští rok vzít jinam, ale můžete ovlivnit, jak moc ta položka bude růst do budoucna. Vláda v tomto směru nehla prstem!
Bez masivního ekonomického růstu (který nebude) nebo zvyšování daní (které nechceme) bude za dosavadního nastavení investiční část rozpočtu vždy nedostatková. Když si odmyslíte masivní schodek rozpočtu (nelze se zadlužovat donekonečna), tak vám toho na investice fakt moc nezbude.

PetrH

„můžete ovlivnit, jak moc ta položka bude růst do budoucna. Vláda v tomto směru nehla prstem! “ – Fakt? Já si vzpomínám, jak se tady vedly spory o valorizaci důchodů, kvůli které se upravoval zákon a dodnes jsou senioři přesvědčení, že je Fiala okradl o tisícovku měsíčně a Babiš jim to vrátí.
Nevím nevím, jestli by byl politicky prostor snižovat důchody ještě víc, asi byste na to musel nejdřív zbankrotovat úplně nebo zavést pravicovou diktaturu.

Num

Snížit důchody by byl ten nejlepší způsob jak ušetřit

mgr.pavel

Vláda v tomto hnula prstem, dokonce aspoň dvěma.

1) schválila jakousi takousi polovičatou důchodovou reformu. Nejsem s ní spokojen, ale víc by česká společnost asi neskousla. Bohužel jde o nejlepší reformu v penzích za posledních aspoň 10 let.

2) na poslední chvíli zkrouhla valorizaci důchodů. Tak silně, že to ANO hnalo až k Ústavnímu soudu.

Výdaje na důchody a další soc.výdaje určitě porostou dál, jak bude populace stárnout. Je to obrovské břemeno, ale zkrátka napsat „vláda nehnula ani prstem“ je dost velká nepravda.

Jiří

Kdyby poslanci nezrušili superhrubou mzdu, aby měli více peněz, tak deficit nebyl tak vysoký. pro zaměstnance z nižší mzdou to nebyla taková zátěž. Toto zavinily strany ODS,ANO,SPD -nevolit

Dusmor

O jakém zrušení superhrubé mzdy mluvíte?
Změnil se způsob výpočtu daně, ale zdanění práce zaměstnance mimo jiné i skrze tzv. odvody zaměstnavatele je pořád obrovské.
Inu daň z tabáku má lidi odradit od kouření. Daň z alkoholu má lidi odradit od pití. A pak tady máme zdanění práce….

Pavel Filip

Pravdu díte. Je potřeba zvyšovat věk odchodu do důchodu. Zrušit předdůchody. Atd.

Petr David

Až budou dělat ti, co se mi smáli když jsem šel do práce, a nebude to stačit, potom zvyšujme.

Pavel Filip

Nevím, kdo se vám smál, já se vám nesměju, že jdete do práce. Naopak. Jde o systém, ne o vás jako jednotlivce.

Petr David

Ano, systém, který nemakačenky vychoval a dále vychovává. Nebo máte za to, že jsem ty, co se práce štítí platil osobně?

Lukáš Kníže

S principem souhlasím, ale nemůžete říci, že nynější vláda nezpomalila nárůst mand. výdajů MPSV. Podle mě mohla zpomalovat víc, ale i tak dostali dost čočku za ty kosmetické úsporné balíčky.

David

Uvidíme jak to dopadne, ale přijde mi čím dál tím víc divné, že by najednou chybělo tolik peněz na projekty, které mají být výkladní skříní Kupky a ODS. Myslím, že se peníze těsně před volbami najdou a bude to tak jen jejich laciné zviditelnění, ale nebudeme předbíhat, uvidíme…

Vít

To už nebude výkladní skříň Kupky, končí mu mandát (pravděpodobně). Stejně jako Havlíček rozjel momentálně dokončované stavby a Kupka na nich stříhá pásky. Ministr dopravy v téhle zemi vždy chystá stavby pro toho dalšího …

David

Neřeším jak dopadnou volby, ale to, že humbuk okolo rozpočtu MD před volbami přinese aktérům mediální zviditelnění, které by jinak takové nebylo.

Tomáš V.

Jelikož doba realizace větších liniových staveb je 3–5 let, tak to popravdě není zrovna dvakrát překvapivé, to jen tak bokem. 🙂

Alibaba

Pro začátek bych přestal stavět silnice, kde už jsou, např zde: https://zdopravy.cz/rsd-prida-mezi-brnem-a-znojmem-na-dalsich-mistech-treti-pruh-vypsalo-trimiliardovou-zakazku-257984/

Pak by to chtělo znovu zavést daň z motorových vozidel a to ze všech bez výjimky.

Trochu dražší dálniční známky a mýto by tomu taky pomohlo. Vyšší poptávce po silniční dopravě by měla odpovídat cena za tyto služby. Ona by se pak cena mohla i regulovat množství dopravy, a pak by se nemuselo stavět tolik silnic.

factory

Škrtat by se mělo podle dulezitosti, tj první vodní cesty, pak lokálky a silnice 3 třídy a tak postupně výše, vámi navrhovaný tah na Znojmo by byl v horní polovině škrtu a chybějící peníze by se ušetřily dříve jinde.

PetrH

silnice 2. a 3. třídy si platí kraje, ty tady v diskutovaném rozpočtu MD vůbec nejsou.

Alibaba

Silnice III. třídy jsou naopak ty nejdůležitější, právě ty zajišťují spojení do všech koutů států, bez nich by jste někoho mohl odříznout. Když nerozšíříte ten kousek mezi Brnem a Znojmem, tak maximálně omezíte několik prasičů co nebudou moci předjíždět.

K vodním cestaám zaujímám neutrální postoj, ale uznávám, že dneska nejsou vyloženě důležité pro obsluhu státu.

A lokálky jsou samostatná kategorie, ta by potřebovaly narovnat. Postupně a klidně pomalu, nezaměstnaných lidí je dost.

M1M2

Zapomněl jste na uzákonění všeobecné drážní povinnosti. Všichni pěkně vlakem a hlavně v taktu.
Já bych prověřil využití nabízené mistove kapacity VHD v čase za posledních 20 let. Rozsah objednávky krajů i státu je zčásti nesmyslny.

Frantisek X

Cožpak rozsah, spíše struktura. Jenže to naráží právě i na priority v úpravách infrastruktury, poplatné touze mnohých zachovat a posilovat některé současné disproporce.

Alibaba

Ále prd, nikdo by při zdražení neměl povinnost danou věc vozit železnicí, ale neměl by se divit, že mu celková cena výrobku zdraží. A pokud by zdražili všichni co jezdí po silnici, tak by místní výrova mohla být konkurenceschopnější a vybere se více peněz právě na nedostatkovou infrastrukturu. Ale to jsou teorie, prakticky klesne intenzita dražší dopravy a tím pádem přestane být potřeba rozšiřovat infrastrukturu.

Ondřej Wagner

Sice víme, kdo financuje jednotlivé dopravní komunikace, nicméně přesně nevíme, odkud se ty příjmy berou a zda je to spravedlive. U dálnic jsou kromě jiného příjmy z mytneho a dálničních známek, ale u krajských a místních komunikaci neznáme provazanost např mezi příjmy státu ze spotřební daně z minerálních olejů. Asi nejspravnejsi by proto bylo, kdyby Státní fond dopravní infrastruktury získal většinu příjmů ze spotřební daně z minerálních olejů, kde by se přehledně uvedlo, co zmíněný fond bude financovat, např nové komunikace, finančně náročné opravy, jako např. mostů, tunelu, naspu a zárezu apod.

PetrH

Zkusme trochu konkrétně, ano?
Rozpočet SFDI letos – 160,3 miliardy korun.
Výnosy ze spotřební daně z minerálních olejů – 80 mliard korun.
Výnosy z mýtného a dálničních známek jsou tak 20 miliard celkem?
Takže jo, už dlouho by něco takového bylo spravedlivé… dost by se omezily zbytečné „investice“ do betonu a k zablokování dopravních staveb by došlo tak nějak samovolně…

Dusmor

A ted ještě prosím ještě přičtěte DPH z prodeje těch pohonných hmot, daně ze zisku dopravních firem, platby dopravců za poskytnutí dopravní cesty, výběr z rychlostní daně, ….

PetrH

To jsou obrovské částky 🙂

MilanSima

Takže příští rok změny nebo rušení termínů na interaktivní mapě staveb SŽ?

vladimír

SŽ aktuálně po odhalení kartelu soutěží cca za poloviční ceny, takže úspory se hned našly a ještě bych na český trh dovedl Poláky a to bychom teprve měly ty správné ceny, takže p. Ministře oslovte železniční sekci Budimexu ať u nás začnou vyšívat a najednou bude rozpočet dostačující.

Folty

Budimex si bez AŽD ale taky ani neškrtne.

Náhodný Kolemjdoucí

Možná by se prostě mohly ty části, kde mají některé firmy de facto monopol, soutěžit odděleně?

Pavel Dvořák

To by stacilo AZD odstihat a odsoudit pro par trestnych cinu (uplaceni, manipulace s verejnymi zakazkami, poskozovani financnich zajmu EU) a AZD uz by nebyl problem😁

Davidoff

Alespoň se naplno ukázalo, jak je financování silnic a dálnic špatně nastaveno. Peníze se opravdu neberou z ničeho, takže pokud nám rostou výdaje na silnice, a zároveň dostatečně silnice a dálnice nevydělávají , tak to ani jinak dopadnout nemůže. Řešením je jedině plošné mýto, tržní ceny za parkování, řádné zpoplatnění tranzitu, zpoplatnění dálničních odpočívadel. Opravdu nemůžeme vzít peníze určené do zdravotnictví, vzdělání, peníze pro kuchařky, hasiče a policisty a utopit je v asfaltu. Nezmiňuji železnici, protože více zpoplatnit 18% dopravy deficit opravdu nezachrání.

N.N.

Důkaz sporem: Při plošném mýtu už nebude potřeba spotřební daň z paliva, tak by se mohla zrušit.

Oponenti už mi tvrdili, že spotření daň z PHM:
a) nesouvisí se silniční dopravou
b) není příjem státu

Frantisek X

Nikoli zrušit, nýbrž investovat do ozdravení krajiny a životního prostředí obecně, a zbytek jako příspěvek do zdravotnictví.

factory

Je to rozpočet, ten nemá s příjmy nic společného.

Jiný Petr

Nevím, proč vám dávají mínus. Státní rozpočet funguje tak, že se všechno (příjmy) sesype na jednu hromadu a pak se z ní rozděluje (a rozdělí se více než se sesype). Daně (příjmy) nejsou „omašličkované“ a skutečně to není tak, že např. daň ze spotřební daně z PHM jsem automaticky na dopravu.
Hlavní smysl rozpočtu je realokace peněz.

factory

Asi jsem to málo vysvětlil a běžným lidem to nedojde že příjmy se nevybíraji na něco konkrétního ale vybírá se maximum co projde. Opravdu nejde na zdravotnictví to co se vybere na zdravotním a tak dále… kde by se bralo na armádu? Vnitro by se financovalo z pokut? Kultura z vstupného?

Už v jistě pane ministře to bylo popsáno
https://www.facebook.com/watch/?v=10155715951244704&surface_type=vod&referral_source=vod_deeplink_unit

Pavel Filip

Zdravotnictví by měl být podle mého soudu spíš „uzavřený systém“, který se uživí z pojistného. Stejně jako různé druhy penzí (zejm. starobní). Norma by tedy měla být, že zdravotnictví (sociální zabezpečení) se financuje z vybraného pojistného, a neměli bychom dělat normu z toho, že do těchto systémů dlouhodobě plynou peníze z jiných zdrojů než z vybraného pojistného.

vlachjan

Otázka pak je, jakou politickou vůli by pak projevlili občané, kterým by naskočilo několikanásobné zdravotní pojštění oproti současnosti. Předpokládám, že by zvolili valnou většinou toho hejla, co by jim slíbil, že to dá hned zpět, a ještě by je pochválil za vysokou spotřebu smažáků, piva a cigaret.

Pavel Filip

Několikanásobné zvýšení? To asi ne, nebo ano? Schodky jsou řádově v miliardách korun. Loni byl asi 12 mld. Kč. Pojištěnců máte řádově miliony. To znamená řádově tisíce ročně na každého.

Frantisek X

Přičemž mnoho zdravotních problémů je způsobeno lidem vnějšími vlivy, třeba právě tlakem na větší rozsah dopravy a betonování, omezování místní soběstačnosti apod.

PetrH

Problém je, že za většinu tzv. pojištěnců platí pojistné stát. Lidé v důchodu, děti, studenti, nezaměstnaní. A tvoří ještě větší podíl ve výdajích.
A to, kolik stát za ně platí, to je vyloženě umělá částka, dokonce je to několikrát menší část příjmů oproti vybranému pojistnému.

Pavel Filip

Ano, to je pravda.

Dusmor

Jenže to bysme tady museli mít opravdové zdravotní pojištění.
Místo toho tu je výběr „zdravotní“ daně a tzv. „zdravotní pojišťovny“ jsou jen účetní agentury pověřené přerozdělovaním takto vybraných daní.

PetrH

Samozřejmě, že vše jde na jednu hromadu. Ale můžete si porovnat částky, pokud je umíte najít. Třeba příjem ze spotřební daně z paliv a rozpočet ministerstva dopravy, potažmo jen ŘSD.
Ale jinak některé poplatky jsou pouze příjmem konkrétních rozpočtů, např. výnosy z dálničních poplatků a mýta jsou příjmem Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI).

Dusmor

Tvrzení že „Je to rozpočet, ten nemá s příjmy nic společného.“ je sice bohužel pravdivé, ale ty mínusy vyjadřují, že s takovým nastavením nesouhlasíme.

Karl vB.

Nejúčinnější cestou, jak byste se mohl pokusit své vzácné ideje prosadit do života bude, pokud si založíte novou partaj, třeba s názvem „ANTIASFALT“ a díky atraktivnímu stranickému programu získáte dostatečný počet hlasů na to, abyste prolezl do parlamentu.
Pak můžete skromně usilovat o vstup do vlády, třeba právě na pozici ministra dopravy. Snadné, že? 🙂

Davidoff

Naštěstí pro podobné názory – kapitalismus v silniční dopravě, tržní ceny a vydělávání peněz místo populistického rozdávání – máme do voleb své zástupce. #Volte Piráty.

Karl vB.

Vážený pane Halásek, nejsem si jistý, zda vaše agitace pro konkrétní politickou stranu, navíc v předvolebním období, není v rozporu s bodem č. 4 pravidel zdejších diskuzí, který praví, že příspěvek nesmí být reklamou.

El Barto

Politická agitace tady nejspíš nepatří. Halásek, adminem nejednou nazvaný „idiotem obecným“ a „ostudou národa“ tady nepatří určitě.

Frantisek X

Vidíte, a mně by to přišlo lepší naopak. Vyjádření jiného než většinového postoje, ovlivněného životními zkušenostmi, jakkoli žel nešikovně podaného (a možná v něčem mylného – jsme jen lidé) sem sice patřit ve smyslu přijetí nemusí, agitace je špatně.

El Barto

Nesouhlasím. Člověk, kterého pro jeho chování vyhodili snad odevšad, přičemž speciálně odtud už to bylo tolikrát, že to nemá cenu počítat, a který se nezdráhá vyhrožovat názorovým oponentům zmlácením železnou tyčí za podpory party jeho kamarádů, tady dle mého názoru nemá co dělat.

Proti např. panu Petru Davidovi, který má názory podobné, nic nemám.

Petr David

Takže, kdokoli, kdo dá svůj názor na diskuzi má založit novou partaj? Argument by nebyl?

Davidoff

Pán si plete požadavek na vydělávání peněz – kapitalismu i na silnicich s nenávistí vůči asfaltu. Ano, stavme silnice, ale kdo po nich chce jezdit, ať si je taky zaplatí. Nebo máte nějaké obchody, kde nakoupíte zdarma, když budete dostatečně fňukat a kňučet?

Petr David

Reagoval jsem na způsob diskuze, na to že názor může dát naprosto každý a hned nemusí do politiky. Zkusme diskutovat, debatovat o tom, co nás zajímá.

PetrH

Netřeba zakládat novou stranu. Stačí se jen bavit, jak se zoufale snažíte na vaše asfaltové dárečky někde najít peníze, když za to sami nechcete platit.

Jiný Petr

Podle mého se naplno ukázalo něco úplně jiného. Stanjura se na sestavování rozpočtu vykašlal, protože za jeho utrácení už stejně nebude zodpovědný (pokud vůbec budou ve vládě).
A i kdyby zázrakem byla znovu o moci, tak si s rozpočtem během roku udělají stejně co budou chtít – letošní brikule s rozpočtem na tento rok nám jasně ukázaly, že je možné cokoli.
Ani Alenka s Andrejem nedělali s rozpočtem takové prasárny.

Alibaba

Alenka s Andrejem nedělali s rozpočtem takové prasárny, ale rovnou vraždu…

Patrik

To není pravda a období covidu prosím nepočítejte.

Alibaba

Proč by se neměli počítat ty vrtulníkové peníze? To nebyla pomoc.

Pavel Filip

V tom případě nepočítejme ani období, kdy z naprosto logických a zjevných důvodů financujeme obranu jisté nejmenované země, kterou kdybychom nefinancovali, tak bychom se potom moc nesmáli, protože už tady jednou kdysi kdosi byl a chtěl tady být na věčné časy.

M1M2

Tak jako první krok nám tady porovnejte dopravní výkon silnice a železnice. A to mám drážní dopravu rád a léta mne živila. S Vasi sototeorie by jsme za chvíli měli g obchodech prázdné regály.

ABCD

Údržba všech silnic stojí řekněme 15 mld kč ročně . Viz https://www.asstra.cz/cz/aktuality-ze-sveta/2020/06/vydaje-na-udrzbu-silnic-v-ceske-republice-dosahuji-11-miliard-korun-rocne/ N náklady porostou s rošířením infrastruktury. K tomu železnice a další módy. Kolik to může být dohromady v budoucnosti za údržbu ročně? 30 (možná až – 50) mld Kč ročně v dnešních cenách??? Můžeme si to dovolit, asi spíš ano.
Teď jde o to postavit infrastrukturu v cílovém stavu (např. v horizontu 2050 a kde na to vzít. Je to proinvestiční? Spíše ano. Jen jde o to, aby to extrémně neprodražovali NIMBY a další faktory…

jkjk

Těch 11 i 15 mld. Kč je číslo hodně mimo. Pouze ŘSD opravy a údržba 22 mld., 2,5 mld. mýto a telematika (taky jen běžný provoz), TSK (Praha) vydá na údržbu a opravy silnic 4 mld., Středočeský kraj 3 mld. To už jsme na 34 mld. a to nám chybí výdaje za ostatní kraje (15+ mld.) a za všechny obce. To už jsme na 50 mld. jen za údržbu a opravy.

ABCD

Díky za lepší čísla. Případně aspoň nějaký zdroj by nebyl. Třeba za ŘSD? Zkoušel jsem najít rychle, ale to není tak jednoduché a GPT není samospásné.

platamond

Ono je to celkově dost pokřivené, jako statistika vždy – je dobrá jen pro politiky a novináře – každý si najde své. Plno oprav se udělá v rámci nějaké investice a plno investic se schová do oprav, prostě podle toho v jaké škatulce zrovna jsou nějaké peníze. A abych předešel, že tedy porovnáme celkové náklady módu dopravy, tak železnice platí hodně nadjezdů, jen výjimečně to dělá ŘSD nebo kraj…

jkjk

Rychle se to najít nedá, třeba vytahat z jednotlivých rozpočtů, nejlépe z nadřazených organizací, které obvykle rozlišují příspěvky na údržbu a opravu (běžné výdaje) a novostavby (kapitálové výdaje). Třeba u ŘSD hledat v rozpočtu SFDI, u KSÚS v rozpočtu Středočeského kraje. TSK to měla výjimečně rozlišené přímo ve výroční zprávě. ChatGPT si tak tedy vymyslí nějaké nesmysly.

Frantisek X

Lze i korigovat cílový stav. Nemusí být tolik zejména dálkové (včetně nákladní) a kapacitní příměstské dopravy na silnicích, naopak by mnohým slušela lepší (použitelnější) železnice, část věcí bychom – po započtení externalit možná i výhodněji – tak daleko ani vozit nemuseli. Je to věc přístupu. Navíc, čím větší závislost…

Ondra

Já bych zkusil něco jako PPP. Např. stát chce stavět dálnici např. D20. Příjde firma, postaví ji, bude na ni vybírat mýtné, které ji splatí výstavbu, údržbu + zisk a pak ji bezúplatně po 30let předá státu. V OK stavu. Vím je to možná přitažené za vlasy, ale zkusil to někdo někde ve světě?

DavidS

Kolik si myslíte, že by takové mýto stálo? Asi by to nebyla úplně malá částka, protože byste musel do toho mýta započítat náklady na výstavbu mnoho desítek miliard, náklady na údržbu, náklady na minimálně jednu kompletní rekonstrukci, nějaké dílčí rekonstrukce, samozřejmě zisk, náklady rizik, lidi…

Jel byste tou dálnící nebo to vzal přes D5 a D1?

Alibaba

Jaké mýto? Vždyť by tam platila dálniční známka…

… jen by musela stát třeba 100x tolik.

DavidS

Když na někoho reaguju, tak by bylo fajn si přečíst i ten příspěvek, na který reaguju, abyste měl kontext. Nemáte zač

Alibaba

Píšete oba o mýtu, já si myslím, že i na dálnicích postavených pomocí PPP by se mělo jezdit na dálniční známku, aby byl dálniční systém konzistentní. I na D4 to tak bude.

trapper

No, trocha té finanční redukční diety na dopravní stavby bude (po jistou dobu) jen ku prospěchu. Na druhou stranu, nač armáda potřebuje leopardy za desítky miliard, když je dokáže zničit dron za pár tisíc.

dizgrafy

Dron dokáže zničit i letadlovou loď za 3 miliardy dolarů. Přestaneme vyrábět všechny ostatní zbraně kromě dronů? 🙂

trapper

Zůstat jen a pouze u dronů by bylo ideální, ať se bijí na nebi :-). Pak by bylo dost na VRT i na JE Dukovany. Leč v dnešním světě nereálné, bohužel.

Jiří Melich

Vy jste asi nebyl na vojně, že? 🤦‍♂️

trapper

VÚ 3003 Hradec Králové, letectvo, r.86-88. A vy?

N.N.

V těch dobách byl tank bez protivzdušné obrany úplně stejně zranitelný.

trapper

Bude fajn se vrátit k tematické podstatě článku. Můj prvotní příspěvek se snažil o to, kde vzít na dopravní stavby a nekrást. Armáda, kde je dnes víc generálů než vojáků, je toho ideálním příkladem a zdrojem pro financování staveb.

N.N.

Obávám se, že bychom pak museli živit armádu cizí … a ta si vždy vezme víc.

Proto bych byl nerad, aby došlo k neuváženému rušení jednotlivých složek, které se navzájem podporují. Bude-li jedna složka chybět, ostatní to oslabí. Pěchotu také dodnes nic nenahradilo. Tím bych to uzavřel.

factory

Baví mě najivita diskutujících, nic o tom nevím ale mám názor.
Padlo rozhodnutí že máme profesionální armádu. Nikdo už ale nevysvětlil co to znamená. Profesionální armáda je v dobách míru malá, cvičí pouze specialisty a důstojníky, při vypuknutí konfliktu se specialisti doplní o mobilizované rekruty kterým velí profesionálové na všech úrovních od velitelů družstev výše.
Takže to že má profesionální armada v době míru více důstojníků než vojínu je její vlastnost ne vada.

A stále platí, kdo překová meče v pluhy bude orat pro ty co tak neudělali.

Mysel

Kde furt ten nesmysl o „vic generalu nez vojaku“ vsichni berete? To je z nejakych retezovych mailu? ;o)

PetrH

Jj, na diskusích často koluje blábol o 400 generálech v armádě. Nesmyslný údaj, který vznikl sečtením všech povýšení ve všech 4 generálských hodnostech za posledních asi 30 let. Takže jsou v tom i mrtví veteráni z 2. světové a ještě většinou započítáni několikrát, když to dotáhli až na armádního generála (Emil Boček), nebo vyřazení jako armádní generál Petr Pavel, taky počítán 4x.
Reálně má AČR v činné službě generálů asi 12.
A navíc tihle veteráni socialistické vojny si myslí, že „voják = vojín“ a vojín je v dnešní armádě jen během přijímače, holt všichni chceme vidět nějaký postup.

Jan Tichavský

Pokud nemáte dostatečnou protidronovou obranu tak ano, je vám ten tank na nic (aktuální stav fronty na Ukrajině). Jakmile tu vzdušnou převahu máte (stále platná doktrína NATO), tak potřebujete pozemní vojska na obsazení či udržení území a k tomu je potřeba i několik těch tanků či lehčích bojových vozidel. Nemusíte jich mít nasyslených tisíce jako Rusové, ale zatím se hodí.

N.N.

To řeknětě v Kremlu, ať tanky i dělostřelectvo stáhnou, že drony stačí… Bude alespoň po válce.

DavidS

A to je docela zajímavé, že se neustále bojová vozidla pěchoty a tanky na bojišti na obou stranách objevují. Očividně velitelé armád vám zapomněli zavolat a zeptat se na názor.

Předpokládám, že stejně měl zavolat Rulík, Hašek atp.

Folty

A proč musíme živit důchodce, když stejně umřou, viď?

Kikous

Andrejko to dá po volbách ze svého :))

Kubrt

Chápu, vtip, ale reálně bude rozpočet schvalovat nový parlament, nová vládní koalice si připravený návrh doladí dle svých priorit a seškrtat rozpočet investic v SFDI je to nejsnazší a ANO už deklaruje, že železnice není jeho priorita.

DavidS

A tak všichni víme, že priorita ANO je to, co zorvna řekne lid na internetu. Takže se to klidně ještě může změnit. Ostatně zatím je očividný rozpor u VRT mezi vůdcem a multiministrem.

Swariner

Neplést priority s proklamacemi. Proklamace Burešovců se evidentně řídí a mění podle průzkumů, Andrejovi se tenhle model osvědčil mnohem lépe než jeho původní cesta (kdo si dneska vzpomene na protikorupční hnutí s dost známými xychty i z liberální scény?). Priorita je vlastně jasná jen jedna a to je Agrofert. V principu je to jednoduchá směna ve smyslu: já vám shodím nějaké ty drobky ze stolu a vy budete ohledně Agrofertu držet hubu.

old

Proč by to měl dělat?

Kikous

Všichni normálně myslící vědí, že to neudělá, jeho priorita je Agrofert.