O 28 stránek méně. České dráhy zásadně zkrátily přepravní podmínky
Cestující v Židlochovicích. Foto: České dráhy
Nově se rozšířila bezplatná přeprava služebních psů a kompenzačních pomůcek.
Nově se rozšířila bezplatná přeprava služebních psů a kompenzačních pomůcek.
Chápu tedy správně, že šlo spíše o kosmetické úpravy než o nějaké výrazné zestručnění, resp. vypuštění, některých bodů?
no ty kraso, 70 stran, pokud bych to mel znat u vsech dopravcu, tak to nedam…
Smluvní přepravní podmínky – rozsah:
ČD – 70 stran
GWTR Šumava – 40 stran
RGJ – 30 stran
LEO – 17 stran
Arriva Vlaky – 14 stran
§1 Vždycky se to tak dělalo (Nikdy se to tak nedělalo)
§2 Ještě nic nepřišlo
§4 Na to je předpis (Není na to předpis)
§5 Bylo by to příliš složité
§6 Cestující by to nepochopili
§7 Cestující by to zneužili
§10 Stejně to bude na hovno
To jsou normostrany, nebo jak je to počítané?
Je to porovnání i se zohlednění velikosti písma, řádkování, prázdných stran (obal,….)? Jinak to je nicneříkající.
Pro začátek by stačilo porovnat podle počtu znaků a přepočtu na normostrany. 🙂
Stejně to nikdo nečte.
Nemůže to být třeba tím, že ČD jsou celosíťový dopravce, takže tam mají 14x IDS, různé síťové jízdenky apod.? Ono i třeba ty kompenzace. Co dostanu od Arrivy nebo GWTR když mi nepůjde Wi-Fi nebo zásuvka? U ČD je to jasně stanovené, ten tarif a SPPO zkrátka myslí na takřka všechny možné myslitelné situace, což se o předpisech soukromých dopravců říct nedá. Např. SPPO RJ leckdy umožňovaly dvojí výklad.
U ČD je to jasně stanovené,
voucher na 30 korun? 🙂
Vidíte, to je přesně o 30 korun víc než u ostatních zmiňovaných dopravců, kteří vám nedají nic. 😀
Jak s tím souvisí IDS?
Jedu na SPP PID, v nějaké stanici vystoupím a nastoupím na SPP ČD.
A řeší SPP ostatních dopravců úplně všechno, co SPP ČD?
Vcera jsem jel vlakem po dlouhé dobe. Z CB do Prahy. Cesta tam fajn, cesta zpátky tragedie – banda urvanych lidi popijela na zemi v cyklo oddilu naseho vagonu. Automatické dveře mezi cyklo oddilem a nasim oddilem nejen, ze automaticky nezaviraly, ale ani nedrzely zavrene po manualni intervenci. Pruvodcimu hluk a piti v mire ponekud prehnane nijak nevadilo. Vlaky mam rad, ale je třeba, aby CD zavedly tiche oddily a vymahali klid. At budou vlaky sebelepsi, tak chovani takovychto zákazníků klienty zaručeně odradi. Bohužel takovouto zkusenost mam temer pokazde, když do vlaku sednu. Mozna je to tim, ze jezdim tak,… Číst vice »
A v 1. třídě jak?
Prvni trida je asi ok, nicmene je to vyrazny příplatek oproti tride druhe.
Navic tim, jak je spojena s bistrem je tam dost tezky vzduch z pripravy jidla, takze bych tqm urcite cestu travit nechtel. Meli by bistro oddelit příčkou a vylepsit cirkulaci vzduchu.
Stačí jedna matka s rozmazleným fakanem a vyjde to na stejno 🙁
V 1. třídě jiné cestující než rozmazlené nenajdeš…
Vozy Bbdgmee236 a jejich dveře se moc nepovedly.
Jojo, dveře, co se otvírají podle toho, jak se naklání/třese vlak
Však dochází k jejich úpravě.
A už uvidí cestující s kolem na to kolo, jak mu ukládá sppo?
Pro vsechny, kdo si, ty podminky v aktualnim zneni studuji pred kazdou prepravou (coz bychom meli samozrejme delat uplne vsichni), je to jiste dobra zprava, ale i tak je to pomerne hodne.
To porušuje §1, Nikdy se to tak nedělo, aby se předpis zkrátil. 😀
Ale i tak je 70 stran docela dost dlouhý manuál na vlak.
Teď jsem to chtěl napsat…
Ale pořád lepší než tarif ÖBB, který má tisíce a tisíce stran! Před pár lety se rozhodli opustit klasický tarif, kde se cena počítala podle ujeté vzdálenosti (protože chtěli za dálkové vlaky z Wien Hbf. na letiště kasírovat víc, než by to podle kilometrického tarifu normálně stálo ale zároveň to nechtěli jako explicitní příplatek). Takže teď stojí některé trasy na kilometr víc než jiné stejně dlouhé. Jenže zákon přikazuje zveřejnit kompletní tarif, aby si cestující u jakékoli cesty mohl zkontrolovat, jestli mu neúčtují víc, než by měli. A tak vygenerovali nekonečnou tabulku obsahující cenu z každé stanice do každé jiné.… Číst vice »
Úřední idiocie v praxi.
Úřední idiocie by to byla, kdyby měli povinnost kompletní znění vyvěsit vytištěné na každé zastávce.
České dráhy umí příplatky na trati Praha – Tábor jinak.
Po napřímení trati Votice Sudoměřice a Vršovice – Hostivař je trať kratší o 3 km, jízdné je však účtováno podle původní vzdálenosti!
no to je priserne. a ze jim sly naklady nahoru o 20% se tam uz taky promitlo?
Skoro bych se vsadil, že od nového GVD už to SŽ srovná. Z Prahy do Olomouce to tak taky bylo.
Co má Spržel společného s tarify dopravců?
„Tarifní vzdálenost“ stanic nemá nic společného s délkou koleje.
Doposud to bývalo tak, že tarifní vzdálenost se publikovala v knižním jízdním řádu, resp. traťových jízdních řádech, které vydává provozovatel dráhy, a pro všechny dopravce byla stejná. Aspoň nevím o případech, kdy by si tarifní vzdálenost určoval každý dopravce sám za sebe a každý jinak. To by mohlo fungovat možná u autobusových linek. Podle § 55 odst. 1 písm. k) bod 8 dopravního řádu drah patří kilometry vzdálenosti železničních stanic mezi náležitosti jízdního řádu dráhy. Implicitně bych předpokládal, že právě tato kilometráž musí být směrodatná i pro aplikaci tarifu.
V návrhu JŘ to srovnané není.
Tak pak je to asi zajímavé téma na nový článek. 😉
ČSD mezi válkami měli na některých tratích tarifní kilometry delší než skutečné, hlavně na lokálkách neb byly ztrátové už tenkrát.
Tak to by jim asi spíš pomohlo, kdyby tarifní kilometry byly kratší než skutečné, tj. aby se jich do stejného úseku vešlo více.
Zase v 90. letech si účtovaly ČD za 12 km z Otrokovic do Zlína jen 9, aby byly levnější než trolejbus.
Nemyslel jsem si, že to někdy napíšu, ale proti tomu je tarif ČD zlatý LOL
Tak ono ceníky kilometrického tarifu ČD taky zabírají 24 stran, přestože by stačil jednoduchý vzoreček.
Toho jsem si všiml i v různých zákonech apod. Než někam napsat vzoreček, tak je snaha to slovně popisovat, jak někdy v 17. století…
§5 Bylo by to příliš složité
§6 Cestující by to nepochopili
§7 Cestující by to zneužili
Budete se divit, ale vzoreček by byl pro spoustu cestujících (byť vlastnících volební právo) nepřekonatelný problém…
Inu, společná úřední tradice.
Tarif a přepravní podmínky jsou dva různé dokumenty.
Smluvní přepravní podmínky jsou něco jako Občanský zákoník. Musejí myslet na prakticky všechny situace, které v dopravě mohou nastat. Navíc první sedm stran je úvodní list, rejstřík a obsah.
Před padesáti lety se nemusely řešit čipové karty, integrovaný dopravní systém… Třeba jen návratek jízdného je řešen na 13 stranách, protože tam je obrovské množství variant.
No a nezapomínejme, že před 50 lety byly SPP tištěny písmem ve velikosti cca 8 s jednoduchým řádkováním, dnes cca 12 a dvojnásobným odsazením odstavců…
Matně se pamatuji, že v důvodové zprávě k přepravnímu řádu (175/2000 Sb.) se kdysi psalo cosi v tom smyslu, že by měl většinu věcí ošetřovat tak, aby je už v SPP nebylo třeba řešit. A je to i logický, že právní rámec by měl dávat obecně závazný právní předpis. SPP k tomu mohou doplnit tak nanejvýš nějaké adresy nebo otevírací doby.
Pokud SPP přirovnáváte k občanskému zákoníku – asi by nebylo moc praktické, kdyby každý podnikatel vydával sám za sebe svůj vlastní občanský zákoník, že?
To je ale hloupost. Co se však divím, kolik lidí tomu dává lajky. OZ je dlouhý předpis, ale přepravní smlouvě se věnuje pár paragrafů. Proč? Protože ostatní normy vychází z obecného pojednání o smlouvách, zbytek pak ze zásad soukromého práva a nakonec i z ústavy.
Je hloupost dělat ze smluvních přepravních podmínek, tedy obyčejné smlouvy zákon. Co vyplývá ze zákona, tak na něj buď odkázat nebo jej jednoduše implementovat. Co je třeba dál, tak vyřešit. Nic co by mělo delší než 20 stránek (a to přeháním).
Pokud to někdo napíše na 70 nebo dokonce 90, tak je to špatný právník.
Ja osobne bych hlavne zvedl prirazku 1000 Kc za poruseni SPPO, pac ta je stejna snad uz pres 10 let. Sice chapu, ze jeji max. vyse je dana zakonem o drahach, avsak dat treba za koureni ve vlaku 400 korun (kdyz to zaplati na miste) je sakra malo.
A kdyz to date treba Nemci, tak 16 euro je vylozene smesne….
Kouření je za 400? To kdybych vedel, zapalil jsem si uz davno 🙂
Že jo? Já taky, ač nekuřák.
Já teda nevím, ale asi jste nikdy nezažil dohadování kvůli manipulační přirážce za 40,- Kč.
Přesně pane kolego, někteří by si nechali pro korunu vrtat koleno. Už jsem dokonce zažil napadení kvůli 40kč.
Tak někteří štiplístkové bývají ostří, ale že by cestujícího kvůli pár korunám vyloženě fyzicky napadali, to se vídá zřídka. Pokud se tedy napadením nemyslí uchopení, vynesení či vytlačení, a i to se vídá jen zřídka, a jen když modrá armáda má přesilu na férovku.
To jste nepochopil schválně nebo doopravdy?
Asi ne 🙂 Ale za mně je to fakt láce. 400 CZK za takové fragrantní porušení přepravního řádu a slušného chování? To bych bral už jen pro ten rajc…
*flagrantní, jsem negramota
V tomto případě se dát říci klidně i fragrantní…
(fragrant = anglicky voňavý :D)
Většinou ale ty hádky iniciuje průvodčí či vlakvedoucí, že? A jádrem problému většinou bývá, zda před odjezdem vlaku byla otevřena pokladna v té stanici, kde cestující byl a viděl to, zatímco průvodčí nikoliv. To je pak dost nerovná pozice pro dohadování.
Je ale fakt, že v dnešní době si takovou zavřenou pokladnu stačí vyfotit mobilem, který tomu dá i časové razítko a průvodčí už pak nemá moc argumentů proti 😉 Akorát teda ve stanicích s více pokladnami, které nejsou vedle sebe, je potřeba si je vyfotit všechny, aby průvodčí nemohl argumentovat, že pokladna za rohem byla určitě otevřená.
Problém je už v tom, že je velikým tajemstvím, jestli člověk na té které stanici nebo zastávce má vůbec heldat pokladnu …. na seznamu stanic na webu ČD to je tedy vyhledatelné, ale v jízdním řádu se to pro jistotu už neuvádí. Další problém je v ustanovení, že nastoupením do vlaku člověk uzavřel řádově stostránkovou smlouvu. Ještě, že většina pracovníků snad všech dopravců má rozumný prozákaznický přístup.
To by taky člověk narazil na to, že SŽ si jako ochranku na nádražích najímá jakousi podivnou firmu, jejíž bouchači mají dojem, že jejich hlavním posláním je bránit fotografování.
Dokud tě někdo nechytne tak ne. Dělal to i Hůlka se Šárkou Vaňkovou v Pendolinu a taky asi pohoda. 😀
twl pak nemaj bejt ty hajzly furt obsazeny kdyz si tam furt nekdo lesti stangli. to nemohli ty 3 hodiny vydrzet?
Tady vám samozřejmě každý druhý odpoví, že to je úplně normální a že to dělá taky.
No jo, když je to jediná chvíle, kdy můžete…
😀
Pozor, ve stanici nelze! A v tunelu…
Musíte to napřed nastavit na informačním systému, aby se všem cestujícím ve vlaku zobrazil důvod, proč je záchod obsazen.
Tak hlavně záleží, zda jsou zavřené dveře či nikoli.
Jestli má co ukazovat, klidně ať je nechá otevřené…
😈
🤨 ayyo
Zakázano to není. 😀 Ale na dlouho obsazený WC vleze štíplístek podívat se, jestli je cestující v pořádku. A pamatuhe si stanici, kde si poprvé všiml, že je obsazeno.