Nymburské nádraží čeká kompletní proměna, Správa železnic vypsala architektonickou soutěž

Stávající výpravní budova zůstane, nebude ale už sloužit cestujícím.
Součástí velké modernizace železniční stanice Nymburk bude komplexní rekonstrukce stávající výpravní budovy a současně stavba nového zázemí pro cestující a zaměstnance dopravců.
Správa železnic (SŽ) kvůli tomu tento týden vypsala veřejnou architektonicko-urbanistickou soutěž. Budoucnost samotné stavby řešilo i město, které nechalo občany hlasovat v anketě, zda má jít stavba k zemi, nebo zůstat. „Stávající prostory budou sloužit Správě železnic. Nová budova zajistí odpovídající prostředí pro cestující a pro zaměstnance dopravců,“ vysvětlila mluvčí Správy železnic Nela Eberl Friebová. Odhadované náklady na stavbu jsou 170 milionů korun.
Správa železnic chce v soutěži nalézt optimální řešení pro rekonstrukci stávající budovy, novostavbu nového objektu nádraží a úpravu přednádraží ve vazbě na okolní prostory i navazující dopravní a železniční infrastrukturu.
Stávající jednopodlažní přístavky současné výpravní budovy mohou být v návrhu odstraněny. Součástí zadání je také výstavba nové nádražní budovy. Ta má zajistit kvalitní prostředí pro cestující i zaměstnance dopravců. Nový objekt bude disponovat veřejnými i neveřejnými prostory, hygienickým zázemím a komerčními jednotkami určenými k pronájmu.
Součástí soutěže je také ideová část na umístění staničního podchodu na nástupiště a ztvárnění přednádražích prostor ve vazbě na okolní objekty. Soutěž je dvoufázová, lhůta pro odevzdání návrhů je stanovena do 13. února 2023.
Stavba by měla začít v návaznosti na připravovanou modernizaci trati z Lysé nad Labem do Nymburka a modernizaci celé stanice. Aktuálně počítá Správa železnic se zahájením v roce 2025. Předmětem stavby je rekonstrukce průjezdu uzlem včetně kompletní přestavby osobní části stanice, kde dojde k plné peronizaci a zajištění bezbariérového přístupu na nová nástupiště. Ve stanici také vzniknou koleje o délce 740 metrů pro zajištění potřeb nákladní dopravy. Součástí projektu je rovněž navazující rekonstrukce zabezpečovacích a sdělovacích zařízení, silnoproudých technologií a trakce.