NTSB ukázal záběry z vyšetřování incidentu Alaska Airlines, upadnutá záslepka dveří se už našla

Díra v trupu Boeingu 737 MAX 9 Alaska Airlines po vytrhnutí záslepky. Zdroj: NTSBDíra v trupu Boeingu 737 MAX 9 Alaska Airlines po vytrhnutí záslepky. Zdroj: NTSB

Záslepku našel na zahradě svého domu jeden z obyvatel Portlandu. Úřadům se na základě výzvy ozval sám.

68 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
TS73

NTSB v dnešní tiskové konfernci oznámil že na plugu nebyl nalezen žádný ze čtyř zajišťovacích šroubu a laboratoř prověřuje zda plug nese znamky jejich předchozí instalace.

TS73

oprava v tiskové konferenci 8.1.

Ivo

Jo jo, místa u dveří jsou docela drahá, pak si tam kup letenku ;o)

Ivan_pha

Tyhle jsou zaslepeny z výroby, umožňují jejich použití jakožto dalších nouzových dveří při umístění většího počtu sedaček v jiné konfiguraci. Alaska mají sedaček méně, proto východ netřeba a je zaslepen.

lvy

United Airlines is this afternoon confirming reporting by The Air Current that the airline has found multiple aircraft with loose bolts upon initial inspection.

The airline says, “Since we began preliminary inspections on Saturday, we have found instances that appear to relate to installation issues in the door plug – for example, bolts that needed additional tightening. These findings will be remedied by our Tech Ops team to safely return the aircraft to service.“
Zdroj +: flightradar24.com

Air Traveller

Hmm, Boeing asi má problém.

Y.K.

Aha, večer jsou koukal na briefing NTSB a tam ještě dveřní záslepku hledali. Tak to je klíčový materiál.

TS73

To bylo celkem měkké přistání do těch stromů. ted by to chtelo ještě fotku té druhé , yellowish/green strany s kulisou pro rolny..:)

MaT

To nejsou dveře, jen záslepka. Dveře se dají nějak otvírat, mají třeba panty, tohle tam mělo být pevně našroubované, či jinak fixované.

Y.K.

Je to dveřní zásepka, není určená k otevírání za provozu, nicméně otevíratená je (třeba při údržbě a po sejmutí interiérového panelu). Sedí v kuisách jako normání dveře, jen je proti vytažení z kulis trvae zajištěná (nebo by měa být) někoika šrouby.

Jirka

Při montáži se prý ta záslepka zajišťuje kolíky, které ji udrží na svém místě. Tady na ně asi zapomněli a kontrolor si toho nevšiml.

SYN

Tak mimořádné inspekce, to už u Boeingů znají, to je pouhý dril…

Ivo

Docela drsná zjištění, zdroj avherald.com: On Jan 7th 2024 (Jan 8th UTC) the NTSB held another media brief (see below). On Dec 7th 2023, Jan 3rd 2024 and Jan 4th 2024 an auto-pressurization fail light illuminated in three flights, the switch was flipped to alternate mode and the flight continued. The light was reported, maintenance tested and reset and returned the aircraft to service. There is no knowledge yet of whether there is a correlation to the separation of the door. As result of the light Alaska Air did not use the aircraft for ETOPS operations to Hawaii. As result… Číst vice »

Pan Pravda

Tak vypinani/resetovani otravnejch svetylek hralo roli v nekolika dilech Leteckejch katastrof

Roman osobně

To ano, ale tohle zatím vypadá, že posádka si se „světýlky“ nehrála.

Juraj

Ano, ale tady byl problém nahlášen a technici letadlo prohlédli. I proto mu dočasně zrušili ETOPS lety do další větší prohlídky.

Problém je, že při rutinním testu systému se problém neprojevil, nejspíš proto, že poškození/netěsnost se přirozeně ukáže při rozdílu tlaků a ne na zemi.

Y.K.

To fakt není otravné světýlko, prostě je nějaký postup a dvě události se navíc staly na zemi po přistání, kdy už letadlo není zásadně přetlakované. Prostě si s tím mechanici pohrajou a kddyž se letadlo natlakuje, tak co, že? Neexistuje způsob jak to pak identifikovat.

Dopravce velmi kompetentně zrušil letadlu ETOPS, čímž se eliminovalo hlavníí riziko.

Jiří Kocurek

Pořád je tedy otázka: „Kdo na té záslepce pracoval naposled?“

Ivo

Podle všeho Boeing, jinak by nenařídili kontroly u jiných provozovatelů.

Air Traveller

Ty kontroly se nařizují automaticky.

Je to v letectví běžný postup. Kontroluje se ihned a nečeká se na to, až se přijde na to, kdo za to může.

Jiří Kocurek

Což je naprosto správně. Prevence se nedá nahradit trestem pro viníka.

Y.K.

Bože přestaňte střílet odboku věci, které neví ani NTSB (a raději si poslechněte jejich briefingy, jsou na netu). Navíc to nařídila FAA a ne Booeing, který zatím neví proč, stejně jako ostatní. Přičina je pořád neznámá.

Je to v letectví úplně standardní postup, nějaký celek se zacoval divně – zde katastroficky divně, podíváme se raději i na ostatní. Vyšetřování totiž chvíli potrvá. Raději jistota než pak litovat.

Yellowhammer

“On Jan 8th 2024 United Airlines reported they have found loose bolts in door plugs of a number of their Boeing 737-9 MAX aircraft. The bolts needed tightening.”

Na těch taky pracovala Alaska? Aha..

Air Traveller

A on snad někde někdo tvrdil, že na nich dělala Alaska? Tak se malinko uklidněte.

Y.K.

Někde něco takového tvrdím?

Dino

Co to byde u MAXe za problem priste? Upadne motor?

P_V

Dojde káva.

Ivo

Ono se to nezdá, ale taky to mohlo dopadnou tragicky pro celé letadlo, stačilo aby ten poměrně velký a pevný kus trefil horizontální stabilizátor a to letadlo mohlo být na maděru zapíchnuté v poli. Známe předchozí případy B737, které spadly díky konstrukční závadě.

Ivo

Nechápu ty mínusy, to si opravdu nikdo nepamatuje ten konstrukční problém na ovládání směrovky díky čemuž šly dvě B737 dolů? Šlo o United Airlines Flight 585 a USAir Flight 427.

Jiří Kocurek

To bylo před 30 lety, takže zcela určitě ne u Maxe. Za tu dobu není „čistý“ vůbec nikdo, kdo vyrobil několik tisíc letadel.

Roman osobně

Ještě bych přidal Eastwind Airlines Flight 517 (naštěstí se se šťastným koncem)

Dino

Presne tak, porad se tu najde dost lidi, kteri Vam budou tvrdit nejake blaboly.

Tomáš

Icelandair nemá “plug door” ale normální nouzový východ takže by se ho to nemuselo týkat

P_V

Díra v trupu je jednotná a buď do ní namontují panel s dveřmi, nebo panel s okýnkem. Takže úchytný systém bude stejný.

Tomáš

The European Union Aviation Safety Agency has adopted the FAA’s Emergency Airworthiness Direction regarding the 737-9 MAX. However, EASA believes no EU airline operates the 737-9 in the configuration covered by the EAD.
Corendon Dutch Airlines (2) and Icelandair* (4) do not operate the 737-9 MAX with the mid-cabin door plug, both airlines have an exit door installed.
*Iceland is not an EU member, but subject to EASA regulations

TS73

Rám je sice stejný,ale problém byl patně s zablokovánim záslepky proti pohybu v rámu. Dveře zablokované nejsou, zamykací mechanismus musí být ovládaný pákou, není tam nic sešroubovaného. Spíš je s podivem že nikdo nechce podrobovat inspeckcím 737-900 s plugem..

P_V

Lámu si hlavu, jak to mohlo upadnout, když jsou ta oka netknutá a žádné zbytky na nich nevisí. Tam asi někdo musel zapomenout dát všechny šrouby, a ono to pak drželo jen zaháknutím.

TS73

To je spravne ze to drzelo zahaknutim, tak to ma byt..problem je v tom ze se to odhaklo😉

Fsp

neletěl tam náhodou guru Jára?

Martin

Možná se to odháklo, protože tam nebylo něco, co by tomu zabránilo . Ono se to vyšetří.

Pave69

Ta oka na straně trupu jsou mnohem větší, než odpovídá šroubům na straně záslepky. Takže se matice mohly vytrhnout/prorvat nebo mohli nedat podložky – to už tady taky bylo, shořelo celé letadlo, naštěstí až po přistání.

Y.K.

To nedrží na žádných maticích, ale v kulisách, které jsou dimenzované na tuny a v rámu stále jsou ico plug odlél. Šrouby jsou tam jen jako jištění proti vysunutí z kulis, ale nejsou namáhané přetlakem (neměly by být).

Jinak nemá význam spekulovat. Něco nebylo správně, toje jediné jasné.

Y.K.

ico plug odlél. = i co plug odletěl… 🙂

Pan Pravda

Tak tohle bylo vedle toho shorelyho letadla Japan airlines druhy obrovsky stesticko (vedle umu posadek) pro cestujici, protoze kdyby to neupadlo v 5km, ale deseti, udelal by podtlak urcite mnohem vetsi paseku.

TS73

Inu spatna reklama pro Boeing a Alaska, dobra pto Apple..

Air Traveller

No … Je to malinko jinak.

Pokud zbude vina na straně Boeingu, tak to bude velmi špatná reklama pro Boeing a vcelku dobrá reklama pro Alasku.

Pokud to po***ala údržba Alasky, tak to bude velmi špatná reklama pro Alasku a skvělá reklama pro Boeing.

No, a pookud za to bude moci něco jiného, s čím nemá Boeing ani Alaska nic společnénho, tak to je celkem dobrá reklama jak pro Alasku tak pro Boeing.

Jan T.

Jelikož se to stalo u dva měsíce starého stroje, tak je to spíš špatná reklama pro Boeing než pro údržbu Alasky.

Air Traveller

To nemusí tak úplně jednoznačné.

Alaska dělá i na letadlech, která ji přijdou jako nová z fabriky, po převzetí těžkou údržbu.

Roman Soudný

To asi nemůže být pravda, když jdou letadla po převzetí hned do provozu. Těžká údržba zabere několik týdnů. Tohle jde za Boeingem, který předal letadlo se závadou.

Air Traveller

Doporučuji, abyste si před tím, než něco začnete tvrdit, aspoň o dané problematice něco nastudoval. Dozvěděl byste se, že daná těžká údržba je u Alaska Airlines pravidlem.

Toto konkrétní letadlo bylo Alaska Airlines dodáno v řijnu 2023, nicméně první let pro Alaska Airlines provedlo v prosinci 2023.

Hádejte proč.

Roman Soudný

A co takhle ten svůj žvást podpořit nějakým zdrojem? Prodleva v nasazení do provozu nic nedokazuje. V minulosti jste už dokázal, že si informace cucáte z prstu a letectví moc nerozumíte.

Y.K.

Insideři na internetech to tvrdili (nechce se mit o znovu hledat, ale vygooglit to jde), časově to vypadá realisticky, detaily otomjestli plug otevřelinebo ne nejsou známy ani důvěryhodnost tvrzení.

Rozhodně to je varianta kterou ještě nevyloučila ani NTSB, takže bych jisté výroky nechal až bude jasno.

Jan T.

Což bych řekl, že je ještě horší, když na novém letadle musí dělat těžkou údžbu. To jsme tady měli před pár desítkami let, dodělej si doma (nebo v dopravním podniku po převzetí).

Air Traveller

Jenže Alaska to nedělá proto, že musí, ale
proto, že si to sama vymyslela.

L.

Taky mi není úplně jasné, proč za to Alaska vydává peníze – to tam dělají nějaké velké customizace, které neudělá výrobce?

Air Traveller

Netuším.

Elvis

Tak to je asi ve veřejné dopravě všude stejný, ne? I když vám dojde nová šalina/drážní jednotka, nedáte ji druhý den na linku, ale oživíte všechny systémy, nahrajete infotainment, trasy linek, zaevidujete v systému, uděláte kontrolní prohlídku, zkušební jízdu, atd.

Jan Sova

No třeba nová šalina v létě bez dveří, to by si asi ani nikdo nestěžoval.

Jan T.

To je ale diametrálně odlišné od těžké údržby, kdy musíte odstrojovat rám vozu, abyste provedl zásadní konstrukční úpravy.

Y.K.

Kde berete tu jistotu? Koneckonců mezi dodáním a komerčním letem uplynuly snad dva týdny.

Možné to je, jisté to není. Nechal bych hodnocení na faktech a ne na pocitech.

Dino

Radeji mlcet nez ….

SYN

Neumím si představit jak by to mohla být vina údržby Alaskanu… jakože se to dodává ve stavu „po převzetí laskavě dotáhněte šrouby na záslepce nouzového východu?? Připomínám že to bylo „schované“ pod vnitřním obložením…

Air Traveller

Ja si nedovedu představit, že to je vina at uz jednoho nebo druhýho, protože si nedovedu představit, že by se jeden nebo druhej dopustil takovýhleho přešlapu …

Nicméně (před nehodou zdánlivě) nepředstavitelných příčin průšvihů jsme byli světky tolikrát, že .. tady je možné cokoli.

Ivo

No potom co tady čtu, že už třikrát tam měli problém s tlakem na předchozích letech, tak bych řekl, že Alaska má taky problém.

Air Traveller

Do hodnocení toho, jak se AS zachovala v reakci na signalizované poruchy tlakování, se opravdu pouštět nebudu 🙂 To nechám na příslušných institucích a výsledku vyšetřovací zprávy.

(a taky na místní anti-boeing letce, ta v tom bude mít jasno tak do hodiny)

Jiří Kocurek

Jakoby u Airbusu takový problém nikdy nenastal, nikdy ho nemuseli řešit a tu stránku jim někdo podvrhnul. Když o tom obývákoví experti dodneška nevěděli, tak se to stát nemohlo.
https://safetyfirst.airbus.com/preventing-violent-door-opening-due-to-residual-cabin-pressure/

Ivo

Já nevím, ale buď jste to nepochopil, anebo jste to vůbec nečetl. Je to článek o tom, že se mají dodržovat předpisy jak se má s dveřmi zacházet a že když se poruší, tak může dojít ke zranění lidí či poškození letadla. Jak to souvisí s tím co píšete vy jsem já a jak vidno i spousta jiných nepochopil.