NTM dostalo od Škody šedesát let starý vagon pro přepravu aut
Vůz pro přepravu automobilů z roku 1964. Pramen: NTM
V budoucnu by měl být k vidění v chomutovském depozitáři NTM i s dobovými automobily.
V budoucnu by měl být k vidění v chomutovském depozitáři NTM i s dobovými automobily.
Já si je pamatuji ze 70.let na zlínce. Tehdy vozily z MB do Gottwaldova škodovky 100, později 120. Legendou zůstala prodejna aut pana Samohýla pod sportovní halou. V čele vlaků byly pílštyky ze stroj. stanice Otrokovice.
Pan Samohýl budiž mu lehká zem ke své unikátní sbírce veteránů přišel způsobem, jako zaměstnanec Mototechny v 50 a 60 letech tak na nová auta byl poukaz od zaměstnavatele a pořadník a on toho dokázal využít způsobem,že za nějaký nepojízdy nebo starý vůz ze začátku století dokázal zajemce,který mu vůz sehnal nebo přenechal, upřednostnit v pořadníku nebo sehnat nový vůz s odpovídající barvou nebo vybavením. Byla doba kdy se všechno dalo sehnat, ale s určitým úplatkem.
Pořadník byl tehdy i na jízdní kola, tam se ale nedalo moc vydělat.
Největší terno bylo pracovat na mezinárodním obchodu s palivy, hnojivy a chemií, ideálně jako jediný správný zprostředkovatel, přes kterého musely velkoodběr realizovat firmy, jinak by nesplnily plán. No hotový spasitel národa to byl, ten monopolní importér.
Když vidím tento vůz, tak jsem si vzpomněl na veselou historku o tom, jak iniciativní signalista v nejmenované stanici spočítal vozy na jediném manipuláku v jednom směru za 24 hodin. Zeptal se výpravčího, kolik vozů měl manipulák mít a když počet nesouhlasil s informačním systémem, výpravčí telefonicky nařkl DA dopravce z toho, že okrádá dráhu. Výpravčímu se dostalo odpovědi, že to sice možná tak na první pohled vypadá, ale technicky jde o dvojice vozů napevno spojených a tudíž vedených jako vůz jeden příslušné vozové řady. Zřejmě poté došlo k poučení onoho signalisty, protože s podobnou stížností se již nikdo neozval.
ten žabák venku má fakt štěstí..
Já spíš myslím, že má smůlu. Už pátý rok stojí venku pod širým nebem. Unikl šrotaci, ale takto shnije venku. Možná ho pak budou draze renovovat.
Pěkné. Zároveň taky dokument samotného konce výroby nákladních vozů na Smíchově, když následně plnou kapacitu továrny vytížily tramvaje.
Jak dlouho vlastně slouží různé nákladní vozy ?
V ČR, Evropě a nejspíš po celém světě, u nákladních vozů o délce služby rozhoduje hlavně to, jestli je pro ně využití. Technicky, pokud chodí do údržby a výměny opeotřebených částí, vydrží „donekonečna“. Třeba tuzemské ČD-Cargo má v parku pořád vozy Res ze 70. let, zatímco kryté vozy Hadgs ze stejné doby, kterých bylo vyrobeno obrovské množství, už jsou vymřelé, protože se změnou úlohy železnice v 90. letech pro ně ubývalo práce až k nule. Článek je o autovozech ze 60. let, které stále slouží. Takhle dlouho vydrží v provozu třeba i nějaké „speciální“ dvounápravové cisterny na chemikálie, kterých je… Číst vice »
To mě vůbec nenapadlo, že jsou tyhle vozy až takhle staré. Pro mě jsou součástí naprosto běžného koloritu přepravy silničních vozidel, a ani jsem nepomyslel na to, že už by je mělo z důvodu stáří nahrazovat něco jiného.