Novými vlaky k více cestujícím. Mezi Plzní a Karlovými Vary jezdí o 80 % více lidí než před pěti lety
Od roku 2026 dojde k dalšímu navýšení kapacity mezi oběma krajskými městy.
Nasazení nových jednotek RegioPanter na trasu mezi Plzní a Karlovými Vary přineslo během pěti let nárůst počtu cestujících o více než 80 %. Ukazují to data dopravce a obou krajů u linky označené jako P1 Západ. I kvůli rostoucí poptávce budou jezdit na trase další jednotky.
Při slavnostním podpisu smlouvy (reálně k němu došlo už dříve) na patnáctiletý provoz spěšných vlaků s Českými drahami to uvedli zástupci obou krajů. „V našem kraji se jedná o linku s nejdynamičtějším růstem počtu cestujících. Oproti červnu 2018 se zde v červnu 2022 zvedl počet cestujících zhruba o 80 %. V v červnu 2023 je tento nárůst i nadále stabilní,“ uvedl náměstek hejtmana Plzeňského kraje pro oblast dopravy Pavel Čížek.
„Stejný úspěch a pokračující nárůst počtu cestujících zaznamenáváme také v Karlovarském kraji. Proto je logické, že velký zájem cestujících vedl k tomu, že v rámci plnění smlouvy musí dopravce zajistit nejpozději od prosince 2026 další dvě kvalitativně shodné elektrické jednotky tak, aby byla udržena kultura cestování a zároveň zajištěna dostatečná kapacita pro cestující,“ dodal za Karlovarský kraj neuvolněný člen zastupitelstva pro oblast dopravy Jan Bureš.
Více cestujících snižuje krajům náklady
Podle něj zájem o cestování těmito vlaky znamená i úsporu pro kraje. „Pokračování v provozu této mezikrajské linky kvalitními drážními vozidly a optimální nastavení cen jízdného pomáhá díky lepším dosaženým tržbám snižovat výdaje Karlovarského kraje na úhradu kompenzace ztráty ve veřejné dopravě o zhruba deset milionů korun ročně,“ dodal Bureš.
České dráhy uhájily provoz spěšných vlaků z Plzně do Karlových Varů, budou levnější než dosud
V soutěži porazily České dráhy Arrivu, nabídly cenu 137,27 Kč za každý vlakokilometr. To je o 40 haléřů méně, než jezdí na stejné lince pro Plzeňský a Karlovarský kraj dosud. Jde o jednu z nejnižších cen za provoz elektrických vlaků v zemi. Arriva naopak od prosince převezme provoz v souboru P1 Jih.
„Linka P1 západ přináší cestujícím výhodu v přímém spojení z Plzně až po Karlovy Vary v pravidelném dvouhodinovém taktu. V úseku Plzeň – Cheb navíc přibližně půlí interval mezi vlaky InterCity, které obsluhují nejmodernější jednotky pro dálkovou dopravu InterJet. Ve větších městech tak mají lidé k dispozici spojení každou hodinu. Za rostoucím zájmem o tuto linku je i rychlost a kratší cestovní časy oproti minulosti, které spěšné vlaky dosahují díky vysoké dynamice jízdy nových jednotek RegioPanter,“ říká Jiří Ješeta, člen představenstva a náměstek generálního ředitele Českých drah pro osobní dopravu.
Ve vlacích bude v úseku Plzeň – Mariánské Lázně i nadále platit tarif Integrované dopravy Plzeňského kraje, který umožňuje cestování téměř všemi spoji v Plzeňském kraji na jednu jízdenku. Neplatí zde tarif Českých drah. V případě zaměstnanců a důchodců pracujících ve veřejné dopravě v kraji bude i zde uznáváno zaměstnanecké jízdné IDPK. Na území Karlovarského kraje bude cestujícím i nadále k dispozici tarif IDOK, tarif ČD a příhraniční jízdenka EgroNet.