Novým railjetem na vlastní kůži. Humpolácká 1. třída, chybějící koše aneb design opět zvítězil nad praktičností

Druhá třída v railjetu NG. Foto: Aleš PetrovskýDruhá třída v railjetu NG. Foto: Aleš Petrovský

Je dělaný líbivě na oko a propagační materiály, ale ne tak, aby byl pohodlný a hlavně, hlavně praktický, píše Aleš Petrovský.

Odebírat
Upozornit na
guest
58 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Fuchs

Mně by jenom zajímalo jestli existuje vůbec nějaký produkt nebo služba, na kterou pan Petrovský nemá žádné ponosy.

ldx

Celkem neuvěřitelné, co je možné na jedné vlakové soupravě zprasit. Přitom je to věc, která má už 150 letou historii, z hlediska uvažování o komfortu a funkcionalitě pro cestující.
Jak je to vůbec možné?

Micky

Tomu se řiká vývoj. Prostě prošlapávat slepé cesty. Nepoučitelní jsou odkázáni prošlapávat slepé cesty stále dokola

Michal Mihula

Já mám prostě ty články p.Petrovského rád. Všechny jeho výtky jsou stoprocentně správné a detaily skutečně tvoří celek. A někdy by stačilo málo a výsledek by byl o kus lepší. Děkuji za super článek a budu se těšit na další.

Jan

Díky za článek, člověk si rozšíří obzory. A když potom někdy bude mít čest s tím jet, nebude tak zaskočený.

Aleš Petrovský

Určitě vyzkoušejte, není nad vlastní názor 🙂

Karl vB.

Design vlaku ÖBB Railjet 1. generace dělala firma:
Spirit Design – Innovation and Brand GmbH,
Wattmanngasse 8, 1130 Wien.
Design vlaku ÖBB Railjet 2. generace dělala firma: PriestmanGoode, která na sv7ch str8nk8ch uvádí tyto konakty:
– UK London, 67-74 Saffron Hill
– China,Shibei District Qingdao Shandong.
To je možná odpověď na otázku, proč jsou rozdíly v pohodlí a praktičnosti mezi oběma generacemi vlaků tak propastné.
.

Knížecí rada

Railjetem NG jsem jel zrovna předevčírem z Innsbrucku do Bologni. V kupé! A pro milovníky kupé nejde o žádnou výhru. Hlavně v něm nejsou žádné opěrky hlavy, takže krční páteř trpí. To je největší faul společně s tvrdou lavicí á la 810. Kupé je dost stísněné. I pro čtyřčlennou rodinu až příliš, nedokážu si představit tam sedět s cizími lidmi v šesti. Zastrčit nabíječku do zásuvky pod sedačkou je kvůli stolu téměř nadlidský úkon. A to jsme ho neměli rozložený, jinak bych ho měl v hrudi. A to měřím pouhých 183 cm a jsem hubený. A jak už bylo řečeno,… Číst vice »

michawel2

Asi tam nemá ještě schválení. To se jen domnívám.

Aleš Petrovský

Díky za další pohled na railjet NG 🙂

Zdeněk

Sorry, ale to se nedalo dočíst do konce….jídlo, jídlo a zase jen jídlo…

michawel2

Ale ty fotky jsou vypovídající víc než dost. Bohužel.

Aleš Petrovský

Alespoň je vidět, že jste to nečetl.

michawel2

No ten Business to je teda hrůza a děs. Za to si těch 15E fakt připlácet nechci. To jako myslí vážně, že v Business oddíle nechají stejný prostor na nohy jak ve dvojce Bmz? Ty staré Amz/ABmz s Business oddílem měly aspoň kotel místa na nohy, když už nic. A to, že chybí ty stolky? Ach jo, proč ono se to vlastně jmenuje Business. Mimochodem, nízkopodlažnost fajn, ale u dálkového vlaku naopak se cení ta rovná podlaha ala původní Railjet. To se to fakt nedalo vymyslet tak, že bude nízkopodlažní jen dejme tomu jeden krajní vůz, tak aby mohly nastoupit… Číst vice »

Aleš Petrovský

No bylo to velké zklamání

Ludanto

Koukám DoNs má všude stejné problémy. Včera jsem jel ÖBB Railjetem do Brna, obsluha ani slovo česky neuměla. Při pokusu o platbu kartou odběhl hledat terminál a po asi dvaceti minutách se vrací s tím, že platba je možná pouze v hotovosti 😀
Nový railjet plánuju zkusit na podzim z Verony do Trenta, doteď jsem se na něj dost těšil. Ale reakce na něj jsou celkově dost smíšené

michawel2

Já jsem s nimi v Rakousku problém v Businessu neměl, vždycky všechno v pořádku. Ale jak vidno… Tyhle trable jsem slýchával za doby Henryho ve vlaku.

Pavel P

Jel jsem Wien Hbf – Salzburg Hbf 2 třida. Sedačky pocitově méně ergonomické – pocitově je to lavice – a s hrubším čalouněním než ve starých railjetech. S vysunutým sedákem – u starých nelze – se ale sedí pohodlněji. Myslím že lampičky byly v opěrkách. Pocitově lepší odhlučnění než u starých jednotek, pěkně je to poznat v tunelech. Světlý nový interiér působí příjemně a dizajnově, pocitově ale souhlas s autorem působí užším dojmem. Automat na kafe ukazoval Karte bitte a za drobný nechtěl vydat – průvodčí si s tím neporadila, nešly resp. velmi těžce šly auto vnitřní dveře, průvodčí ale… Číst vice »

218

Ten podivnej červenej plyš v kupecku vypadá jak Košičan v roce 75 po osmi letech bez čištění,to by se u nás mohlo líbit..

Václav M.

No, nevím, nevím. S tím přirovnáním máte v podstatě pravdu. Ale nemyslím si, že by se našel nějaký masochista.

V vozech AB349 či A149 se sice cesta přežít dá, ale spíše díky tomu, že je možné tam otevřít okna (a že v 1. třídě necestuje zas tolik lidí – alespoň na vnitrostátních linkách).

Ovšem při poslední cestě z Plzně do Českých Budějovic už jsem raději zvolil vůz Bbdgmee236 s klimatizací.

michawel2

Pokud není venku 35, tak určitě dá, pokud to je vevnitř čistý. Pochopitelně nad 120km/h s otevřeným oknem to už moc nejde.

FrantaM

Přátelé, dokonalosti ve vlakovém komfortu už se evidentně dosáhlo a od nynějška se půjde už jen dolů.

Pako

Alespon v tomhle jsou nase drahy celkem v poho, dnes jsem jel hodku a pul novym panterem, a sedacky pohodlny. A pak teda presedl na rychlik Svitava do béčka, ktery jsou sice stary, ale taky pohodlny…

Jan

v Nightjetu už ten panel na ovládání světla v kapsli nepípá. Teda aspoň v jednom kuse, kterým jsem jel před pár týdny Bregenz-Wien.

Aleš Petrovský

Tak to by bylo super!

czhunter

Ono to ani není „vítzěství designu nad praktičností“, ale spíš „vítězství CENY nad praktičností“

Ta popsaná řešení (třeba sdružování funkcí do bloků na jednom místě) se nepoužívají proto, že jsou krásná, ale hlavně proto, že jsou levná.

Jan Pytela

To stejne uklid, posbirat par sacku je o dost rychlejsi nez lezt pod kazde sedadlo a otevirat precpanej kos 🙂

Movia

Ad. nemožnost koupit na eshopu Trenitalie, vlak je na území Itálie provozován pod hlavičkou Trenordu, zkusil bych to tedy tam (na první fotce je vidět Trenord jako provozovatel vlaku). 😊

Dan

Mám podobnou zkušenost jako autor článku a na některé vlaky Trenord nešlo koupit lístek ani v aplikaci/webu Trenord. Vyřešeno klasickou návštěvou pokladny na nádrží, kde to samozřejmě v pohodě šlo.

Jan

Nějak se nám to zvrhlo ze včerejšího solidního cestopisu do neustálého popisu problémů dvoumetrových cestujících a nemožnosti platit kartou…

-MS-

Dokud ty dva metry nemáte, nemůžete to pochopit. A i drobnější postavy budou rády za prostorný a vzdušný vlak. Platba kartou je naprostý standard…

Jan

Jasně, jenom by to nemuselo tvořit 2/3 dlouhého článku…

Aleš Petrovský

Tak recenze railjetu NG byla jednim z cílů cesty, a proto je jí logicky věnován celý text, což je jasné z nadpisu.

Václav M.

No, tak jako ty sedačky zezadu vypadají zajímacě, ale zepředu nic moc. Sedadla v Bmz, Amz či ABmz mi přijdou, že jsou kvalitněji udělaná. A sedadla např. v Ampz také.

Ty „dvojlavice“ samotné by vlastně až tak strašné nebyly, ale to provedení čalounění atd., to je tedy síla.

To se Stadleru, který je za RailJet NG zodpovědný (zatímco Siemens Mobility je zodpovědný za ty původní RailJety a je zčásti zodpovědný i za InterJety a ComfortJety) opravdu hrubě nepovedlo. Hrubě to připomíná pohřební tramvaj LeoExpressu.

Movia

Stadler bude odpovědný za patrové Railjety vycházející z Kissů. Tyhle jsou vyráběny Siemensem a jsou příbuzní našich Comfortjetů.

p_u

Nejsou to příbuzní našich Comfortjetů. Comfortjet vychází (naštěstí) h první generace railjetů.
Popisovaný paskvil je druhá generace.

Martin Jedlička

Jsou „příbuzní“, vývoj probíhal ve stejném čase, řešení se přebírala a kopírovala z ComfortJetu do Railjetu NG a naopak.

Modré zábradlí

Podle toho popisu jsou příbuzní až moc (rodiče byli patrně 1sourozenci).

X 1

Netrakční jednotky Siemens Viaggio Comfort NG (Vectrain), jsou shodné jak pro Railjet NG (ÖBB), tak i pro ComfortJet (ČD).
Interiér si zákazník nakonfiguruje sám.
Jestliže si to objednají šejkové z Persie a budou chtít mít uvnitř mešitu, kebab grill, šíša lounge a harém, tak to tam budou mít.

Dan

Shodné rozhodně nejsou, liší se podvozky, tvar skříně i další komponenty. Ano, určitě mnoho technických řešení pod kapotou shodných bude, ale typově jde o jiné produkty, byť ze stejné produktové rodiny. S konfigurací interiéru máte pravdu, ten je velké míře možné přizpůsobit zákazníkovi a je škoda, že OBB tyhle vlaky pohřbily pouhým nekvalitním návrhem interiéru.

Václav M.

Díky. Tak jsem to „zvoral“. Já si právě pamatoval, že Stadler má vyrábět nějaké další RailJety, ale že to mají být jen ty dvoupatrové … no, nikdo není dokonalý a neomylný atd.

Přeci jen, jsem to četl již před delší dobou. A nemohu si pamatovat všechno.

Jiří Kocurek

https://press.siemens.com/global/en/pressrelease/obb-puts-first-new-generation-railjet-siemens-mobility-service-and-orders-19-more

A bez toho politicky vynuceníého kopnutí do Leoše se to obejít prostě nemohlo, že?
Leoš fakt nemůže za vaše zpackané životy.

Václav M.

Kolikrát jste s ním jel – a obzvlášť ve druhé třídě? To je vlak, který byl odvozen (ví bůh jak moc) od soupravy, která je určená trasy (a nejen ve Švýcarsku jezdí na nich jezdí) jako jsou u nás linky PID S1, S2, S7, S9 apod. A tu konstrukci prostě nezapřete. A podle toho to vypadá. Horší jízdu jsem ještě nezažil. Já měřím jen 168 cm, ale i tak jsem měl problém se mezi ta sedadla vejít – a batoh jsem neměl kam dát. A chování soupravy jako takové, no, to je děs, běs, bída a utrpení. A k tomu… Číst vice »

Karl vB.
Beny

Interpanter není o nic lepší.

Václav M.

Za „čistotu“ neděkujte výrobci, ale cestujícím.

Karl vB.

Odkdy mají cestující ve vlaku úklidovou povinnost?
Vy jezdíte vlakem s vysavačem a „putzsetem“?
https://zdopravy.cz/wp-content/uploads/2024/08/28-Cistota-v-railjetu-NG-I.jpg

J.K.

Ano ano. A zpoždění vzniká na území cizího státu. 🙂

Jan Šimek

Jel jsem s nim z Innsbrucku do Mnichova, nefungoval informační systém, jinak to ale bylo celkem v pohodě.

U takového vlaku za mě nizkopodlaznost nedává smysl ( v Mnichově navíc člověk musí jít schod nahoru)

Jinak jsem vyzkoušel i nový Nightjet a to byl naopak dobrý zážitek. Za mě rozhodně lepší než se v kupé dělit s více lidmi.

k.m

Hm ,tak to mě moc nepotěšilo s tím místem na nohy v první třídě (je opravdu tedy méně prostoru než v současných Railjetech ? ) tomu se mi fakt nechce věřit. Jinak ten design jedničky se mě naopak líbí ,ale pokud to má tedy místo na nohy jako třeba Pendolino ,tak nevidím důvod si za tu jedničku připlácet. To samé u busineess ,narvat to jen do kupé po 4 je krok zpět zatímco teď jsem si sem tam vzal ty jednotlivé místa ,tady už vůbec nevidím důvod dávat 15 éček navíc. No jen doufám tedy že to rakušáci nebudou nasazovat… Číst vice »

Pavel

Také to tak vidím. Smysl 1. třídy a „byznysu“ je pro mne především více prostoru ve všech směrech, na nohy speciálně.

michawel2

To slovo Business evokuje, že tam chcete taky občas něco dělat. A tady nejsou stolky? To jako fakt?

k.m

Přesně tak ,první případně business třídu si kupuji právě kvůli většímu osobnímu prostoru a místu na nohy (také nejsem zrovna nejmenší – 198). Bohužel tohle vypadá co se prostoru týče na druhé Pendolíno. Od rakušáků sem tedy čekal rozhodně něco jiného než krok (spíše dva) zpět.

pes.387

Mě osobně přijde docela sockoidní i 2. třída v interjetu ČD…
Jedničku máme parádní.
Ale tohle je nečekaně nepěkné 🙃

David

S problém s objednávkou jídla jsem zažil také v Česku, aneb v rakouském railjetu. Vlaky Praha-Wien-Graz jedou 4 hodiny na území ČR, ale obsluha v bistro voze neuměli ani česky ani anglicky, jen německy. Myslím, když tento vlak v ČR je ziven z vnitrostátní frekvence, tak by tam čeština měla být také povinná.

k.m

Já tedy nevím na co potřebujete obsluze rozumět ? Pití si snad objednáte vždy a jídlo stačí ukázat .. To jsem zvládl i v shinkansenu ,kde obsluha uměla jen japonsky ,ale nabídku měli s obrázky ..

Nose Peak

No, a pak nafasujete šnicl s kečupem…

Zrzek

Co chcete po zemi, kde je polovička příjmení z Německa a ta druhá z Česka