Novým railjetem na vlastní kůži. Humpolácká 1. třída, chybějící koše aneb design opět zvítězil nad praktičností
Druhá třída v railjetu NG. Foto: Aleš Petrovský
Je dělaný líbivě na oko a propagační materiály, ale ne tak, aby byl pohodlný a hlavně, hlavně praktický, píše Aleš Petrovský.
Lidi, dovolím si doplnění k těm sedadlům, ano, dle vlastní zkušenosti je to lavice navíc s téměř kolmým opěradlem, ale pod sedákem je i ve 2. třídě (ve starých rj nee) páčka pro vysunutí sedáku – to se sedí mnohem pohodlněji.
Takže přátelé, i já jsem se v neděli svezl tou soupravou na rjx 766, do 30. 8. Na tom jezdí kvůli nějakým výlukám na Weststrecke. Na Hbf to kvůli výlukám přijelo asi 11:09 místo 10:50 a odjelo to 11:13. Narvalo se na Bstg. 5 spoustu lidí a to je první věc. Veliké nástupní prostory, ale miniaturní cesta vagonem. Bohužel to, o čem psal aleš se potvrzuje. Strašné úzké uličky, nesmyslné a pro nevidomé nebo hůř pohyblivé nebezpečné přechody mezi nízkopodlažními a vysokopodlažními částmi, došel jsem od vozu 1. Třídy kde není business do prvního vozu vedle oddílu pro vozíčkáře, takže… Číst vice »
Zcela naprosto souhlasím se vším co zde Aleš popsal. V červenci jsme jeli tímto rj NG z Innsbrucku do Verony. Nikdy více 🤢
Dotaz na Aleše. Projezdil jsi toho asi až až – co považuješ osobně za nejpohodlnější první a druhou třídu?
Jezdívám mezi Jihlavou a JHradcem Rožumberkem a tam jsou vozy jakými jsem před cca 40roky jezdíval na učňák. Do kupé se vejde max 8 lidí,i když tolik už jich asi ani nejezdí. V půlce mezi dvojmísty lze vyklopit podruýčku a dá se na lavici i lehnout.
Mezi protisobě sedící se vejde i kolečkový kufr.
Také nad poličkami je celkem dost místa.
To například moderní Hradečan (Pha H.K.) tam se mi nevejde ani taška s nákupem a musím jí mít na sedadle vedle nebo držet na klíně jak v busu…
Včera jsem ten railjet NG vyzkoušel. Na tom se nedá sedět.
Jak píšete, o tom, že se vám tam nevlezly nohy, to je váš problém, protože jste zbytečně vysoký.
Pokus o vtip 🤣🤣🤣
Vďaka za pekný cestopis. Zaujímalo by ma, ako je to s miestom na kočíky.
A ten komentár si obsluha bistrovozu naozaj mohla odpustiť.
Vypadá to takto, protože lidi co to schvalují v tom nejezdí.
Abyste vyhráli zakázku, tak to především musí hezky vypadat v prezentaci, na obrázcích nebo v předváděcím voze.
Kvalitní, praktický design pro každodenní používání. Co se dobře udržuje vypadá často nudně a nezajímavě.
Věci jako umístění lampiček, košů nebo věšáků se při výběrovém řízení vůbec neřeší, takže s „vyhráním zakázky“ nesouvisí.
Tam je jen „ano, budou tam nějaké lampičky, věšáky a nějak řešené koše“
To je výsledek snižování nákladů, není to dělané pro komfort cestujících. Za levno vyrobit a snadno opravit. Bylo by naivní v dnešní době věřit, že dnes někdo nevnímá zákazníka jen jako chodící peněženku. Kdyby mohli, vyrobí jen vozy na stání a do rohu by dali turecký záchod.
…by mne zajímalo, kde se interier konstruoval a vymýšlel, na Stodůlkách?
…jsem se ptal, nesnižoval jsem konstrukci na Stodůlkách..
Vím, že to byla nějaká externí společnost, která navrhovala interiér, ne Siemens. A pokud mám dobré informace, tak na Stodůlkách ani v Praze nesídlí. Zkusím se večer podívat, ten projekt byl dohledatelný. Původně měl interiér být maličko jiný.
Ve vší pokoře bych poprosil autora o vyvarování se používání pojmů, kterým nerozumí. Součástí designu ji i praktičnost, nejde tedy o „Vítězství designu nad praktičností“, ale prostě o špatný design.
Přesně, když uz, tak „vítězství vzhledu nad praktičností“. Design je celkový návrh.
Ten trend nepromyšlenosti a designu nad praktičností je teď bohužel všude. To máte to samý teď s těma RegioPanterama, totálně příšernej interiér s překážkama, výstupkama a koš je tak velkej že se kvůli němu nedá sednout k oknu protože překáží, a tohle prej má nahradit kapacitní Elefanty kde je podlaha krásně v rovině a člověk o nic nezakopává….totální nesmysl ten novej design vlaků, busů i tramvají. Designéři se fakt totálně zbláznili, proč to dřív šlo a teď to nejde? Vlak má přece další metr místa pod nástupištěm, tak proč teď nedokážou udělat podlahu v rovině jako v City Elefantech? Nechápu.… Číst vice »
Elefant, stejne jako Panter, ma podlahu nad podvozkem v jine vysce nez u dveri. Navic Panter neni prima nahrada Elefanta. Ceske drahy hledaji „4-vozove dvoupatraky“ v samostatne soutezi
Přeložit do němčiny a poslat na ÖBB plus rakouskému tisku, jinak ta reportáž bohužel asi přímý účinek mít nebude. 🙁
Rakušákům je názor nějakého Tschechische Vogel úplně buřt. Tím spíš, když to do ČR ani nejezdí.
Nicméně si myslím, že jde o námitky opodstatněné a tudíž je bude podobnými články bombardovat klientela, na které ÖBB záleží přeci jen víc.
Proto ten rakouský tisk, jako inspirace…
V podstatě jediné positivum jsou snack zone….Jinak je to naleštěná bída, která místy už není ani naleštěná…..
Díky za recenzi.
Je to fakt nepraktický a nepohodlný hnus.
Za mě další důvod jezdit autem, nebo letadlem.
Tímhle bych 7 hodin fakt jet nechtěl.
To tak často jezdíte mezi Vídní a Mnichovem nebo Itálií?
Díky za recenzi, na obrázku to vypadá moc hezky (mimo té špíny).
Tvrdá sedadla ocením, mně naopak vadí skoro všude nadměrná měkkost a zaboření se. Společná opěrka je samozřejmě fail, stejně jako absence košů.
Možná jsem divný, ale osobně považuju za nejpohodlnější, čím jsem jezdíval, Apee a Bpee ČD a Pendolino. 🙂
Jojo, Bpee byly moje oblíbené
On je u těch sedaček problém hlavně chybějící ergonomie. Když to porovná člověk se sedačkami od Borcadu, jak jsou tvarované…
Souhlas s tou měkostí, tenhle trend falšenýho luxusu mě taky rozčiluje, jako třeba v sálech theater deluxe v cinestaru, nebo i v hotelovejch postlích. Když nemáte oporu zad, tak začnou záda po chvíli šíleně bolet, přemejšlim že si do vlaků nebo i do kina začnu brát nějakej polštář abych si mohl podložit aspoň tu spodní část zad kde většinou chybí opora v sedadle.
U dálkové dopravy by mělo být normou upořádání 2 + 1 i v 2. třídě. Aby cestující měl k dispozici tolik místa, jako v šestimístném kupé. Málokdo je zvědavý na to se X hodin otírat o spolucestujícího a při každém pohybu do něj bouchat loktem. 2 + 2 je přijatelné pouze u příměstské dopravy. Jenže podle mně se hřeší na to, že vlaky málokdy jezdí obsazené skutečně ze 100 %.
Ne, prostě papírově vychází mnohem líp ekonomika, když jsou tedy našlapané. To máte + 25 % míst navrch, to už je hodně.
Ale jinak souhlasím, 2+2 je pro mne 3. třída a 2+3 asi tak IV.
2+2 je proti 2+1 více o 33 %, nikoliv o 25 %. 2+1 je oproti 2+2 o 25 % méně. Matematika 6. třídy ZŠ.
To záleží na tom, z jaké strany se na to díváte, vy matematiko šesté třídy.
A ze které strany tedy platí, že 3 x 1,25 = 4?
Ani ten design se nepovedl, v první třídě vypadají ty sedadla skoro jak z poválečných vagonů ČSD Bai https://www.vagonweb.cz/fotogalerie/CSD/CSD_Bai.php
Co si tak vzpomínám, tak byly docela i pohodlné
Mě se líbí, ale chybí mi tam neobsazená poštovní přepážka jakou má ComfortJet. Tady rakušácí nesmyslně nacpali automaty…🤣🤣🤣
V těch přepážkách se v praxi v podstatě nic neděje a jsou prázdné(trasa Rakosko – Brno), jsou tam tak leda vystavený noviny, dál na Prahu tam je občas vidět vykládající si vlakový personál.
A jak jinak, než automatem, byste ten catering chtěl řešit? Když v bistru máte dva stolky, a minibar neprojede, protože schody?
Nepochopil? 😁
Třeba tak že ten kdo designuje vlak udělá svojí práci pořádně tak aby tam žádný schody nebyly. Ten trend schodů a chození z kopce do kopce mě v moderních vlacích fakt vytáčí. To je menší zlo nástup do pár schodů a pak podlaha v rovině. Navíc máte další metr místa pod nástupištěm, nevěřim že to nejde udělat v rocině, třeba city elefanty maj podlahu krásně v rovině, vim že to neni dálkovej vlak, ale je to důkaz že to jde když se chce. To že se všechno děla na prd a my to nejenomže tolerujeme, ale je ště obdivujeme jako… Číst vice »
Tak horší než v pendolinu první třídě to zas není, ale jak to nejsou ČD, tak se hned může vše kritizovat.Zase se to tady ukázalo v plné parádě 😀
Už je to z vaší strany trošku nuda. Vlastně trošku dost. Zkušenosti dalších čtenářů potvrzuji, že asi nebude vše v pořádku, zatímco v máte jen ničím nepodložené řeči.
Tak zase od vás vím, kdy je to jiný dopravce než ČD, tak je to samá kritika a kdyby to bude zase nějaký vlak od ČD jako posledně, tak to bude samá chvála :D. V téhle skupině nechápu co vás na vlakách ČD láká, kdy nemají vůbec nic 😀
Stačilo, pane Čiháku. Opravdu tu nebudete chybět.
Vlak je zkrátka nový, až jím pojedete po dvacáté ( budete jim mít najeto na delších trasách 5000 km) zvyknete si a budete na to možná nahlížet jinak. Vy jste vlak sepsal na základě jedné (?) jízdy.
Tak zatímco ta první třída vypadá jako nějaký 150 let strarý hnusný šedý vlak, na druhá je o pořádku kus hezčí, už vypadá jako naše staré dobré rudé koženky.
Ještě 20 roků zlepšévání a bude to tam vypadat stejně krásně, jako naše krásné barevné vlaky z devadesátých let.
Podobně jsem četl jen letecké „tripreporty“ – ale velmi dobré! Vlakem mám nacestováno spíš v dávných dobách. Docela mi vadí ty velké stoly – nemohu si dát nohu přes nohu nebo natáhnout nohy na druhou stranu – ani když tam budu sám.
Tu čistotu by měli vymyslet, aby se to lehce udržovalo.
Občas mám pocit, že „designéři“ si do toho sami na 4 hodiny nikdy nesednou …
Designéry bych jako hlavní problém neviděl. Jejich úkol je navrhnout něco pěkného a neotřelého, tím to končí. Problém je v týmech co to mají implementovat a schválit (a vedení okouzleném vizualizacemi), kdy místo kritického hodnocení co by mohlo fungovat a co moc ne toto vůbec neřeší a nesnaží se to dotáhnout do nějakého ideálního stavu design vs funkčnost. Spousta těch lidí vlakem zjevně vůbec nejezdí, protože by si museli všimnout. Pak existují mock-upy nebo možnost to zkusit v jednom voze sbírat postřehy reálných cestujících i personálu.
Zcela neoddělitelnou součástí užitného designu je samozřejmě jak ergonomie, tak ekonomie provozu a údržby.
Tohle je prostě a jednoduše odfláknuté, kdy se řešila výtvarná stránka, ale ten zbytek už jaksi ne. Chybu bych hledal jak na straně zadavatele (neví co má požadovat, aby dostal očekávané výsledky), tak na straně dodavatele (navrhnul nefunkční výsledek).
Je to důsledek těch soutěží, místo toho aby to rovnou zadali někomu schopnýmu, tak se dělaj soutěže kdy patlal něco upatlá ve freeware 3D modelovacim softu a nějaká porota sestavená z kravaťáků co vlakem nikdy nejeli to schválí, protože to bylo asi nejlevnější řešení.
A další problém je jak jsem psal vejš, že společnost totálně rezignovala, dneska už nikdo nedokáže ocenit řešení který je funkční a zároveň pěkný. Ten kvalitní design kdy věci byly navržený prakticky skončil tak v roce 2005, od tý doby je to čimdál horší.
„….kdy patlal něco upatlá ve freeware 3D modelovacim softu…“ Vy budete odborník na slovo vzatý:-D
Sice nadsázka, ale správná. Ono by totiž pomohlo, kdyby někdo řekl manželkám těch kravaťáků, ať takový design vagónů jdou po dni používání uklidit. Obávám se, že by byli pánové bez večeře…
Chyba je primárně v tom že se furt všechno mění, maj použít designy co už se osvědčili a je to funkční a snadno udržovatelný a ne furt znova objevovat kolo jako se to dneska dělá. A dřív byla praktičnost a proveditelnost součást práce průmyslovýho designéra, dneska se dělá všechno úplně špatně. Zajděte si do uměleckoprůmyslovýho muzea se kouknout co byli schopný vymyslet už za 1. republiky na těch výrobcích aby to bylo pekný, ale i 100% praktický. Dnešní návrháři by se fakt měli stydět, maj 3D modely, různý simulace, technologii a znalosti o jakejm se jim před 100 lety ani… Číst vice »
No zrovna v ČR je naopak každej se vším apriori hnedle nespokojenej a každej dobrej výrobek nebo služba je teda podle mne běžnou společností branej jako “normální věc” – “šak za to dostali zaplaceno, né?”
Jít se inspirovat třeba meziválečným užitným designem, to je moc práce. Takovej specialista je drahej a kdo si ho zaplatí? Výběrko asi ne, protože neumí vypsat kritéria. O to víc je potřeba se orientovat na hodnocení výsledku, než to vypustí do světa…
Neuvěřitelné a neomluvitelné je zatvrzelé odmítání staré pravdy, že bez peněz do hospody nelez 😁
😀
Neuvěřitelné a neomluvitelné je předpotopní tvrzení, že karta nejsou peníze. Je to stejný nosič peněz jako šrajtofle v kapse. Když obchodník není schopen tyto peníze přijmout, tak je vůl.
-15 … lidi už nechápou ani ironii
Vůl asi je, ale cestující bez peněz je o hladu.
Takže bez peněz…
Tak mu položíte na pult dvouseteurovku a jsem zvědav jak bude z „opravdových peněz“ potěšen namísto pípnutí kartou / mobilem. (200 a 500 € neakceptují zase z bezpečnostních důvodů).
U korporace typu ÖBB je neschopnost přijmout elektronickou platbu nepochopitelná, zejména když automat ji přijme bez potíží.
Jo no, oni by byli nejradši kdybych měl cash, ale abych to měl ideálně přesně + dýško. Já cash taky pořád používam, ale zkuste si někde platit pětilitrem, všude vás vyhoděj a co mam s tim pětilitrem jako dělat? Kolikrát je to takovej extrém že to musim uložit na účet a pak znova vybrat menší, pokud je to takhle, tak by bylo pro všechny fakt lepší kdybych mohl zaplatit tou kartou.
Tak sorry jako, ale když si můžu u průvodčího v tom samym vlaku koupit jízdenku kartou, tak proč bych nemohl platit v bistru kartou? Nedává to smysl. Navíc u vlaků co jezděj mezi více státama se dá předpokládat že cestující maj třeba různý měny a karta to řeší. Já hotovost pořád nosim, ale občas si člověk něco špatně spočítá, nebo někdo chce pujčit 2 kila a pak jdete do vlaku a zjistíte že vám ty 2 kila chyběj a prostě nemáte hotovost.
Zeptám se obráceně… Jaké vagony provozované v ČR a okolí jsou schopny nám přes 190cm a 100kg poskytnou přijatelný prostor a pohodlí pro delší cesty?
Všechny, které mají sedačky proti sobě a uprostřed není stůl.
Pokud naproti nikdo nesedí 🙂
Aha, tak pro lidi přes 190cm a 100kg je ten business 🙂
Jj, třeba Honecker. Jedna čtyřsedačka pro jednoho člověka. Nazval bych to Byznys klasse po česku. 😉
Nemám problém v railjetu, interjetu, comfortjetu, mnoha vozech klasické stavby… Člověk k tomu musí přistupovat s rezervou, ale tohle byl extrém.
Zase máte výhody v jinejch věcech, já jsem třeba malej a hubenej a neseženu na sebe žádný oblečení, všechno je pro vysoký nebo tlustý lidi, takže jste znevýhodněnej v místě na nohy ve vlaku, ale my malý jsme znevýhodněný ve všem ostatním, všechny ovládací prvky na strojích a podobně, dotykový obrazovky a tak dále, všechno je moc vysoko bez možnosti zo jednoduše upravit a teď si představte že jste ženská co má 155 cm, místo na nohy ve vlaku je potom asi tak jediná výhoda. Jinak i když mam 167 cm, tak i tak mam s místem na nohy často… Číst vice »
Líbí se m ta snackzone. To by se u nás mohlo ujmout. Bylo by na to výběrko a vyhrála by nejvýhodnější nabídka – turisti by valili oči na kratom a HHC v Railjetu 🙂
Neblázněte, u nás nejsou schopný udržet ve funkčnim stavu ani automaty na nádraží a aby automat bral bankovky, to je v ČR totální sci-fi a vy byste chtěl automaty přímo ve vlaku….to je sci-fi, musíte do Polska jestli chcete takový sci-fi prvky, tady jsou devadesátky. 🙂
stačí se podívat do jakéhokoliv Interpanteru už tak aspon 8 let? 😀
Automaty budou na kartu. Všechny. Mincovník a slot na bankovky to výrazně prodražujou a hlavně zvyšujou náklady na údržbu. Klub přátel hotovosti se buď přizpůsobí, nebo bude jezdit s řízkama v hliníkové krabici jak zamlada…
A zkušený cestovatel bude po pár jízdách vědět, že na úsek Třebová – Zábřeh je vždy nutno se předzásobit:)
Dobrý den. Zjistím někde, kdy a na jakých vlacích jsou tyto soupravy standartne řazeny? Nějaký seznam vlaků ÖBB?
Děkuju Šimon
Jsem našel toto : https://www.obb-italia.com/de/ab-italien/oebb-eurocity
Díky …
Dobrý večer.. nejlépe pak asi zde: https://www.vagonweb.cz/razeni/razeni.php?rok=2024&vuz=%C3%96BB+BRmpz+8591.3*&najit=Hledat
Bon voyage!
To vážně? To už ani nad okny není upozornění E PERICOLOSO SPORGERSI? Kam ten progresivní svět spěje.
Víte vůbec, co to znamená? A co by to mělo dělat u oken, co nejdou otvírat?
Že by ironie…
Natož pak RISCALDAMENTO A VAPORE, PRESSIONE DI CILINDRO DEL FRENO nebo ARMADIO DI COMMUTATORI…
Něnahýňajtě sa z okién! (Omlouvám se za ty háčky a čárky, ale je čím dál tím míň Čechů, kteří umí číst slovenský text.)
Pokud je pravda, že ÖBB plánují modernizaci prvních railjetů, pak lze jen doufat, že to nedopadne stejně.
Na Wiki se zmiňují o tom, že ÖBB na tiskovce k jízdnímu řádu 2023 prohlásily: „Od jara 2024 budou vlaky RJ 1. generace postupně modernizovány a designově i interiérově přizpůsobeny 2. generaci. Práce by měly být dokončeny v roce 2028.“
Já bych s hodnocením ještě počkal, protože kritiku na tu novou zvrhlost lze očekávat i od rakouské cestující veřejnosti.
https://de.wikipedia.org/wiki/Railjet_1._Generation#Design
Nedopadne 😉 alespoň co se sedadel týče. Ty budou jiné.
Díky Aleši za super článek, který ale byl pro mne smutný a to jsem ho četl třikrát. Jako upřímně ám sice jen 170 Cm a jsem trochu širší už jen díky holi, ale to je mazec. Ten business a bistro je tragédie a trochu se bojím, jak dopadnou jednotky Mireo, které si Rakušáci chtějí kupovat pro vlaky kategorie interregio, které mají provozovat od GVD 2026 po spuštění Koralmbahn. S tou nízkopodlažností souhlasím, dávalo by to smysl v jednom voze kvůli vozíčkářům, ale jak to popisujete, tka je to šílené. Asi nechci vědět, jak je to přístupné, zda jsou toalety pro… Číst vice »
Tady ještě přikládám řazení vlaku z vagonWEBu, kde je i uspořádání sedadel v těch jednotlivých vozech.
https://www.vagonweb.cz/razeni/vlak.php?zeme=TN&kategorie=RJ&cislo=88&nazev=&rok=2024
Doufám, že tento nepovedený vlak k nám jezdit nebude.
Ne, nebude, tahle jednotka se dělala hlavně pro Itálii a bude jezdit na jižní trase po dokončení Semmerringbasistunnelu a Koralmbahnu.
A při výšce italské populace ty rozměry asi postačují …
Ten chlív na sedadlech je prostě neomluvitelný.
Díky za článek, který pojmenoval některé z mých pocitů při cestování novým railjetem. Před závorku by se slušelo vytknout, že mi k srdci a zadku přirostly sedačky z první třídy railjetu staré generace, které se na pár let objevily i v českých Ampz, byly i v ICE 3. O to zvědavější jsem byl. První plánovanou cestu – nové railjety teď jezdí i některé výkony Wien – Innsbruck – narušilo uzavření celého vozu 261, kam jsem měl místenku. Vlak byl plný, nemělo cenu hledat jiné místo, tak jsem se rozhodl, že pojedu o hodinu později. Vídeň – Linec, cca 1,5 hodiny… Číst vice »
„polička“ a splachování… píšu v telefonu a kontroluju spíše význam, než překlepy.-)
Zrovna jedu do Vídně, nevíte, na jakých výkonech to jezdí, že bych to prubnul osobně??? Jinak ty různé úrovně jsou zvrhlost.
Různé úrovně – resp. při použití klasických podvozků pod standartní úroveň podlahy je ůčelné pokud je snížená úroveň použita v části určené pro cestující tzv. imobilní i jen se sníženou schopností pohybu a dále pro cestující s kočárky či jízdními koly, takže za mě v 9ti vozové soupravě stačí 2 max. 3 vozy se sníženou úrovní podlahy ve své středové části, a tedy fakt tam nemusí být 7 vozů s podlahou v různé úrovni. Osobně u vlaků pro dálkové spoje považuji za lepší vozy se standartními podvozky – resp. průměry kol na jejich dvojkolích, takže pak pro částečnou bezbariérocost souprav… Číst vice »
Ano, s tím se dá celkem souhlasit. Jak říkám, aby ty různé úrovně byli skoro ve všech vozech té soupravy je nesmysl, naprosto souhlasím že by stačily dva nebo 3 vozy kde by se to nějak upravilo ale to jak to popsal Aleš v tom článku mi připadá jako velká zvrhlost, uvidím jestli budu mít dneska ve vídni na tu soupravu štěstí.
Včera jsem jel v rjx 766 s odjezdem 10.55. Ale nevím, zda je to teď pravidelně nasazované.
Ten fail s businessem mi připomíná trochu fail PKP IC s business třídou v pendolinech, která nakonec skončila jako kupé pro rodiny s dětmi. Díky za článek.
Tak jsem se vzpomněl na svého dědu, který z nostalgií celý zivot vzpomínal na „Pulmanovy vozy“, kterými jezdil po válce, když bylv Brazílii. Tuhle modernu by asi nedal.
Pulmanovy vozy byla spicka americkych zeleznic… nelze srovnavat…
Kvituji přebalovací pult na pánském záchodě. To v Česku ještě není obvyklé (až na výjimky, jako je třeba Království železnic, kde je jen na pánském, což je ale logické:-) )
Podkud v Království železnic není přebalovací pult na dámském WC, když na pánksém je, tak to má jedinou logiku – neočekávají, že je navštící s dětmi sami ženy bez svých mužů – otců těch dětí, což ovšem značně nekoresponduje se skutečností, že reálně nemálo žen se skutečně zcela samo stará i o malé děti.
Ano, ale evidentně je asi nevodí na takovéto technické záležitosti, aby mělo smysl tam ten pult mít (nebo si to jen myslí provozovatelé).
V KŽ jsou zákazníci na posledním místě.
Ovšem rozdělení záchodů na pohlaví ve vlaku je úplně k ničemu.
Samozřejmě beru, že italština je o něco světovější než čeština. Ale jak tu už uvedli předřečníci, obsluha v červených RJ v Česku také neumí česky (a někteří ani anglicky). A navíc jednou na mě pro zjednodušení práce zkoušeli (bohužel úspěšně, protože jsem byl neznalý), že berou jen eura.
A pro upřesnění – vlak jede po většinově italskojazyčném prostředí jen 2,5 hodiny (zbytek je většinově německojazyčné území).
S tymi jazykmi je to trapas. V sluzbach v modernej Europe nema co hladat zamestnanec, ktory neovlada aspon tri europske jazyky, a ked sa jedna len o dva jazyky dvoch susediacich statov, nemoze byt probem najst cloveka, ktory ovlada tie dva + anglicky. Prave zeleznice, ktore su cele o cestovani by to chapat mohli.
Souhlasím, ale aspoň angličtina (na základní úrovni) by měl být základ. On ten personál taky nebude složen z vysokoškoláků, pokud zrovna nebude sloužit nějaký brigádník 🙂
Možná, že je to tím, že za 2.323 – 2.454,17 EUR měsíčně (brutto v Rakousku!) fakt nemůžete čekat fialky.
https://jobs.don.at/Job/151324
DoN o sobě tvrdí, že je:
„největší soukromě provozovaná gastro a cateringová společnost v Rakousku. Protože požitek je právem pro každého, poskytujeme jedinečné služby, které jsou individuální, udržitelné a šetrné k životnímu prostředí.
Josef Donhauser, CEO“.
Na podobný soubor frází jsem v Česku už také někde narazil…
A vy umíte německy a anglicky? A kolik lidí to tady umí, aby se vaše tvrzení, že to není problém
Dva cudzie jazyky sa povinne ucia na zakladnych skolach uz mozno 15 rokov (v Cesku to zacalo trochu neskor), takze ludi, co maju aspon zaklady en+de bude viacej, ako by ste cakali.
Já právě znám znalosti těch lidí, co zůstanou jen u toho školního systému. A zvláště u němčiny, se kterou se jinak málokdy setkáte. A ano, částečně to vidím i na sobě.
Jasně, tři jazyky 😂
Ano, ano, spousa lidí v rakouském railjetu se diví, že tam nemůžou mluvit česky, takže je rakouský personál rád, když příjde sice slepý, ale německy mluvící člověk, jako angličtina by měla být standard. Jinak ano, Jižní Tyroly, autonomní převážně německy mluvící provincie v Itálii, kde vládnou de facto Rakušani díky Jihotyrolské lidové straně.
Vidíte, to já jsem minulý týden v Česku v červeném railjetu rád zaplatil v eurech, protože jsem tím ušetřil asi 40 Kč. A jsem rád, že na mě nezkoušeli, že v Česku berou jen koruny. Objednat a zaplatit se dá pomalu i bez znalosti jazyka. A nijak mi nevadí, že se složitý jazyk našeho malého národa nechce nikdo učit. Sem tam někdo umí aspoň pozdrav a poděkování a i to mile potěší. Vetšinou se lidi učí jazyky, kterými se mluví v těch ekonomicky nejsilnějších zemích nebo jazyky s velkým počtem mluvčích. Kolik personálu ČD a JLV umí polsky/maďarsky/slovensky? Kolik jich… Číst vice »
Slovensky to není potřeba, Čech rozumí slovensky a Slovák rozumí česky. Ne? A při troše snahy vlastně i polsky… Jen maďarsky ne, ale to se asi ani Maďaři nediví
Anglicky umí všichni. Musí bezpodmínečně.
V případě platby eurem byla situace pro Vaši kapsu to nejlepší
Při platbě v kč by Vás čekal velmi nevhodný kurz. Oficiálně.
Nevýhodný
Mne sa zas podarilo zaplatiť v Kč na vlaku ktorý vôbec cez Česko nešiel 🙂 Viedeň – Budapešť, platba kartou tradične nešla a zúfalo som potreboval vodu. Mal som nejaké koruny v peňaženke, tak som sa spýtal či je to ok, a nebol problém.
Italskojazyčné území? Bolzano/Bozen a dál je sice v Itálii, ale mluví se zde Německy. Bývalé Jižní Tirolsko.
Dovolil bych si shrnout tuto reportáž do jedné velmi krátké věty:
Zlaté AB 🙂 🙂 🙂
AB si muzes uzit v Prazske integrovane doprave, kde pravidelne jezdi…
Mně by jenom zajímalo jestli existuje vůbec nějaký produkt nebo služba, na kterou pan Petrovský nemá žádné ponosy.
Ja som za taketo recenzie, lebo takych, ktore vychvalia do neba aj moldavsky nocny vlak, je na internete pozehnane.
Nic není dokonalé a všechno jde zlepšovat. Zpětná vazba je to nejlepší, co může byznys očekávat.
Tak čtěte pouze PR texty výrobců a dopravců a budete zcela jistě spokojen. Tam je vždycky všechno perfektní.
Oslavné tirády na tento vlak si můžete přečíst třeba zde:
„Pohodlnější pro cestující než kdykoli předtím.“
https://press.siemens.com/global/de/pressemitteilung/oebb-nehmen-ersten-railjet-der-neuen-generation-von-siemens-mobility
Ptám se pana Petrovského, ne Vás
Existuje. Dokonce jsem o nich zde psal. Ale tam jsou zase stížnosti, že to není kritické.
Celkem neuvěřitelné, co je možné na jedné vlakové soupravě zprasit. Přitom je to věc, která má už 150 letou historii, z hlediska uvažování o komfortu a funkcionalitě pro cestující.
Jak je to vůbec možné?
Tomu se řiká vývoj. Prostě prošlapávat slepé cesty. Nepoučitelní jsou odkázáni prošlapávat slepé cesty stále dokola
Podla mna su za tym dva hlavne dovody: jeden je, ze poziadavky cestujuich aj cestovanie samotne sa za tych 150 rokov trochu zmenili, skusenosti z minulosti nie su prave jednoducho aplikovatelne v sucastnej dobe a trebars skombinovat nizkopodlaznost s ostatnymi poziadavkami je problem, ktory zatial nema priamociare riesenie.
Druhy dovod je, ze zeleznicnym spolocnostiam je to proste jedno.
Tak ono se stačí zamyslet a nedávat prostory pro kola, rodiny s dětmi (kočárky) a vozíčkáře do vysokopodlažní části přístupné po schodech, když jsem si pořídil nízkopodlažní railjet.
Zrovna tohle vyřešili už v tom 19. století. Vysokými nástupišti.
Požadavek na WIFI a USB port před 100 lety určitě nikdo neměl, ale rozumné místo na nohy a na odhazování odpadků asi cestující chtěli, chtějí a budou chtít pořád.
Tlak na peníze? Dát o jednu řadu sedaček do 1. třídy míň, to najednou ekonomika vychází jinak. Tvrdé sedačky taky “víc vydrží”.
Byznys neumím posoudit…
Ten tlak ale musíte mít přiměřený vyrovnaný, na výdajové i příjmové straně (tam tedy tlak na poptávku, který vytvoříte kvalitou). Jinak Vám ty prémiové třídy budou jezdit prázdné.
v tom prípade by asi všetci jazdili dvojposchodovými, tam je vyššia hustota cestujúcich …
Já mám prostě ty články p.Petrovského rád. Všechny jeho výtky jsou stoprocentně správné a detaily skutečně tvoří celek. A někdy by stačilo málo a výsledek by byl o kus lepší. Děkuji za super článek a budu se těšit na další.
Pan Sůra, dokud dělal u Mafry také psal podobné reportáže, ale jen po ČR. Sednul na vlak a 2-3 dny cestoval a psal. A taky psal dobře.
Snad se toho zase někdy chytne. Rád bych si to přečetl.
Díky za článek, člověk si rozšíří obzory. A když potom někdy bude mít čest s tím jet, nebude tak zaskočený.
Určitě vyzkoušejte, není nad vlastní názor 🙂
Design vlaku ÖBB Railjet 1. generace dělala firma:
Spirit Design – Innovation and Brand GmbH,
Wattmanngasse 8, 1130 Wien.
Design vlaku ÖBB Railjet 2. generace dělala firma: PriestmanGoode, která na sv7ch str8nk8ch uvádí tyto konakty:
– UK London, 67-74 Saffron Hill
– China,Shibei District Qingdao Shandong.
To je možná odpověď na otázku, proč jsou rozdíly v pohodlí a praktičnosti mezi oběma generacemi vlaků tak propastné.
.
Dobrý postřeh. Z fotek v článku jsme měl dojem, že mi to silně připomíná moji jízdu Siriusem (t.č. RegioJet) z Ústí do Kolína. Sedačky na první pohled hezké, ale nepohodlné (uspořádání, rozteče), nelogičnost celého interiéru. Mám prostě subjektivní dojem, že ten čínský styl uvažování nad interiérem a pohodlí je diametrálně odlišný od evropské školy designu a ergonomie.
Naprosto s Vámi souhlasím. Impulsem k hledání, kdo se pod interiérem podepsal, pro mně byl takový neurčitý divný dojem z fotek sedaček, které mi trochu připomínaly právě to kanape ze Siriuse.
Kontaktní adresy firmy na internetových stránkách ovšem v dnešní elektronické době nemusejí v žádném případě říkat nic o tom, odkud se rekrutovaly osoby, které interiér vydesignovaly.
Za nejzávažnější skutečnost považuji to, že ÖBB se s takovým návrhem ztotožnily a realizaci v této podobě zadaly. Dělá to dojem, jakoby jejich Top-Management jezdil autama.
To je dobrej mazec, no už se tomu nedivím a to jsem s tím ještě nejel.
Railjetem NG jsem jel zrovna předevčírem z Innsbrucku do Bologni. V kupé! A pro milovníky kupé nejde o žádnou výhru. Hlavně v něm nejsou žádné opěrky hlavy, takže krční páteř trpí. To je největší faul společně s tvrdou lavicí á la 810. Kupé je dost stísněné. I pro čtyřčlennou rodinu až příliš, nedokážu si představit tam sedět s cizími lidmi v šesti. Zastrčit nabíječku do zásuvky pod sedačkou je kvůli stolu téměř nadlidský úkon. A to jsme ho neměli rozložený, jinak bych ho měl v hrudi. A to měřím pouhých 183 cm a jsem hubený. A jak už bylo řečeno,… Číst vice »
Asi tam nemá ještě schválení. To se jen domnívám.
Díky za další pohled na railjet NG 🙂
Naprosto souhlasím, jak jsem napsal výše, stačil by jeden nízkopodlažní vůz kvůli vozíčkářům a basta, i když si myslím, že řešení u comfortjetů je lepší než u railjetu NG.
Sorry, ale to se nedalo dočíst do konce….jídlo, jídlo a zase jen jídlo…
Ale ty fotky jsou vypovídající víc než dost. Bohužel.
Alespoň je vidět, že jste to nečetl.
Asi chceme moc aby nový vlak v roce 2024 poskytoval gastro aspoň na úrovni Ryanairu…
Když jste alergický na jídlo, tak nejezte. Brzy se vám uleví. 😆
No ten Business to je teda hrůza a děs. Za to si těch 15E fakt připlácet nechci. To jako myslí vážně, že v Business oddíle nechají stejný prostor na nohy jak ve dvojce Bmz? Ty staré Amz/ABmz s Business oddílem měly aspoň kotel místa na nohy, když už nic. A to, že chybí ty stolky? Ach jo, proč ono se to vlastně jmenuje Business. Mimochodem, nízkopodlažnost fajn, ale u dálkového vlaku naopak se cení ta rovná podlaha ala původní Railjet. To se to fakt nedalo vymyslet tak, že bude nízkopodlažní jen dejme tomu jeden krajní vůz, tak aby mohly nastoupit… Číst vice »
No bylo to velké zklamání
To není ani regionálka. V té je velký obrat lidí a určitě tam nestačí jediné dveře na vagón, byť široké.
Koukám DoNs má všude stejné problémy. Včera jsem jel ÖBB Railjetem do Brna, obsluha ani slovo česky neuměla. Při pokusu o platbu kartou odběhl hledat terminál a po asi dvaceti minutách se vrací s tím, že platba je možná pouze v hotovosti 😀
Nový railjet plánuju zkusit na podzim z Verony do Trenta, doteď jsem se na něj dost těšil. Ale reakce na něj jsou celkově dost smíšené
Já jsem s nimi v Rakousku problém v Businessu neměl, vždycky všechno v pořádku. Ale jak vidno… Tyhle trable jsem slýchával za doby Henryho ve vlaku.
Jel jsem Wien Hbf – Salzburg Hbf 2 třida. Sedačky pocitově méně ergonomické – pocitově je to lavice – a s hrubším čalouněním než ve starých railjetech. S vysunutým sedákem – u starých nelze – se ale sedí pohodlněji. Myslím že lampičky byly v opěrkách. Pocitově lepší odhlučnění než u starých jednotek, pěkně je to poznat v tunelech. Světlý nový interiér působí příjemně a dizajnově, pocitově ale souhlas s autorem působí užším dojmem. Automat na kafe ukazoval Karte bitte a za drobný nechtěl vydat – průvodčí si s tím neporadila, nešly resp. velmi těžce šly auto vnitřní dveře, průvodčí ale… Číst vice »
Ten podivnej červenej plyš v kupecku vypadá jak Košičan v roce 75 po osmi letech bez čištění,to by se u nás mohlo líbit..
No, nevím, nevím. S tím přirovnáním máte v podstatě pravdu. Ale nemyslím si, že by se našel nějaký masochista.
V vozech AB349 či A149 se sice cesta přežít dá, ale spíše díky tomu, že je možné tam otevřít okna (a že v 1. třídě necestuje zas tolik lidí – alespoň na vnitrostátních linkách).
Ovšem při poslední cestě z Plzně do Českých Budějovic už jsem raději zvolil vůz Bbdgmee236 s klimatizací.
Pokud není venku 35, tak určitě dá, pokud to je vevnitř čistý. Pochopitelně nad 120km/h s otevřeným oknem to už moc nejde.
Přátelé, dokonalosti ve vlakovém komfortu už se evidentně dosáhlo a od nynějška se půjde už jen dolů.
Alespon v tomhle jsou nase drahy celkem v poho, dnes jsem jel hodku a pul novym panterem, a sedacky pohodlny. A pak teda presedl na rychlik Svitava do béčka, ktery jsou sice stary, ale taky pohodlny…
Jo, v nových Panterech je to fajn, hlavně bych pak vyzkoušel 1. Třídu v pražských Panterech, to bude úchylárna. Každopádně B na Svitavě jsou fajn, ale já tím nejezdím, protože absence informačního systému je něco, co je pro mne jako nevidomého, i když šotouše něco, co nechci podstupovat.
v Nightjetu už ten panel na ovládání světla v kapsli nepípá. Teda aspoň v jednom kuse, kterým jsem jel před pár týdny Bregenz-Wien.
Tak to by bylo super!
Ono to ani není „vítzěství designu nad praktičností“, ale spíš „vítězství CENY nad praktičností“
Ta popsaná řešení (třeba sdružování funkcí do bloků na jednom místě) se nepoužívají proto, že jsou krásná, ale hlavně proto, že jsou levná.
To stejne uklid, posbirat par sacku je o dost rychlejsi nez lezt pod kazde sedadlo a otevirat precpanej kos 🙂
Ad. nemožnost koupit na eshopu Trenitalie, vlak je na území Itálie provozován pod hlavičkou Trenordu, zkusil bych to tedy tam (na první fotce je vidět Trenord jako provozovatel vlaku). 😊
Mám podobnou zkušenost jako autor článku a na některé vlaky Trenord nešlo koupit lístek ani v aplikaci/webu Trenord. Vyřešeno klasickou návštěvou pokladny na nádrží, kde to samozřejmě v pohodě šlo.
Nějak se nám to zvrhlo ze včerejšího solidního cestopisu do neustálého popisu problémů dvoumetrových cestujících a nemožnosti platit kartou…
Dokud ty dva metry nemáte, nemůžete to pochopit. A i drobnější postavy budou rády za prostorný a vzdušný vlak. Platba kartou je naprostý standard…
Jasně, jenom by to nemuselo tvořit 2/3 dlouhého článku…
Ja mam 168 a problem s nohama mam skorem vsude. Po chvili zacne telo vymejslet nejneuveritelnejsi pozice a poskladam se tak v letadle do businessu a do starejch jednicek. Ac me autor znacne prevysuje, problem bych mel stejnej. Obdivuju jedince, co dokazi sedet x hodin, jak panak… Kam s nohama jsem resil i v dobe, kdy jsem sedel v cele vlaku.. mineno ma lokomotive.
Díky :), já mám 202 cm a pokud je rozteč 900 mm a sedadla za sebou, tak se zpravidla krásné vejdete. Spousta přispěvatelů tu nemá ráda sedadla za sebou, ale můžete si pod sedadlo před vámi natáhnout nohy. V letadlech preferuji exity, některé aerolinky (ale ne Smartwings), mají příplatky za exity v řádu několika Eur, což považuji za férovou nabídku. Bohužel rozteč 33-34 palců se v letadlech v běžné ekonomické třídě nevidí…
Přesně, já mám sice jen 170 cm, ale jsem rád za prostor, halvně za prostornější uličku, ono s holí jste vždy o něco širší.
Tak recenze railjetu NG byla jednim z cílů cesty, a proto je jí logicky věnován celý text, což je jasné z nadpisu.
No, tak jako ty sedačky zezadu vypadají zajímacě, ale zepředu nic moc. Sedadla v Bmz, Amz či ABmz mi přijdou, že jsou kvalitněji udělaná. A sedadla např. v Ampz také.
Ty „dvojlavice“ samotné by vlastně až tak strašné nebyly, ale to provedení čalounění atd., to je tedy síla.
To se Stadleru, který je za RailJet NG zodpovědný (zatímco Siemens Mobility je zodpovědný za ty původní RailJety a je zčásti zodpovědný i za InterJety a ComfortJety) opravdu hrubě nepovedlo. Hrubě to připomíná pohřební tramvaj LeoExpressu.
Stadler bude odpovědný za patrové Railjety vycházející z Kissů. Tyhle jsou vyráběny Siemensem a jsou příbuzní našich Comfortjetů.
Nejsou to příbuzní našich Comfortjetů. Comfortjet vychází (naštěstí) h první generace railjetů.
Popisovaný paskvil je druhá generace.
Jsou „příbuzní“, vývoj probíhal ve stejném čase, řešení se přebírala a kopírovala z ComfortJetu do Railjetu NG a naopak.
Podle toho popisu jsou příbuzní až moc (rodiče byli patrně 1sourozenci).
Netrakční jednotky Siemens Viaggio Comfort NG (Vectrain), jsou shodné jak pro Railjet NG (ÖBB), tak i pro ComfortJet (ČD).
Interiér si zákazník nakonfiguruje sám.
Jestliže si to objednají šejkové z Persie a budou chtít mít uvnitř mešitu, kebab grill, šíša lounge a harém, tak to tam budou mít.
Shodné rozhodně nejsou, liší se podvozky, tvar skříně i další komponenty. Ano, určitě mnoho technických řešení pod kapotou shodných bude, ale typově jde o jiné produkty, byť ze stejné produktové rodiny. S konfigurací interiéru máte pravdu, ten je velké míře možné přizpůsobit zákazníkovi a je škoda, že OBB tyhle vlaky pohřbily pouhým nekvalitním návrhem interiéru.
To nevím, protože i comfotjety, i nové nightjety i railjety vychází z koncepce pojmenované jako DANI (Day and night trans), která je další generací viaggio Comfortu, dnes tomu říkají tedy VECtrain a nějaký by měl být i na Innotransu. Takže podvozky a další komponenty mohou být jiné, ale vývoj a výroba byla ve shodném čase. Neboli základní koncept je stejný. Navíc nové railjety i nightjety se vyvíjely kvůli novým bezpečnostním standardům na vlaky v tunelech, které teď mají Italové, protože se počítá s railjety NG jak přes Brenner, tak i na jižní trase přes Semmeringbasistunnel a Koralmbahn do Itálie, jelikož… Číst vice »
Díky. Tak jsem to „zvoral“. Já si právě pamatoval, že Stadler má vyrábět nějaké další RailJety, ale že to mají být jen ty dvoupatrové … no, nikdo není dokonalý a neomylný atd.
Přeci jen, jsem to četl již před delší dobou. A nemohu si pamatovat všechno.
To se stává. Ono ta první smlouva byla na 67 jednotek, kdy oni nejdřív vybrali 51, pak nám dali nabídku na těch 7, které máme my a pak vzali posledních 9, které byly sedmivozové, ale mírně odlišné. Současné railjety jsou ze smlouvy až na 700 vozů od Siemensu, kdy se počítá s 27 sourpavami railjet aktuálně a myslím, že 33 soupravami nightjet, když tak mne opravte. A Stadlery jsou ze smlouvy až na 186 jednotek, kdy pro railjety budou mít 14 jednotek, se kterými počítají na Westbahn a a na jih.
https://press.siemens.com/global/en/pressrelease/obb-puts-first-new-generation-railjet-siemens-mobility-service-and-orders-19-more
A bez toho politicky vynuceníého kopnutí do Leoše se to obejít prostě nemohlo, že?
Leoš fakt nemůže za vaše zpackané životy.
Kolikrát jste s ním jel – a obzvlášť ve druhé třídě? To je vlak, který byl odvozen (ví bůh jak moc) od soupravy, která je určená trasy (a nejen ve Švýcarsku jezdí na nich jezdí) jako jsou u nás linky PID S1, S2, S7, S9 apod. A tu konstrukci prostě nezapřete. A podle toho to vypadá. Horší jízdu jsem ještě nezažil. Já měřím jen 168 cm, ale i tak jsem měl problém se mezi ta sedadla vejít – a batoh jsem neměl kam dát. A chování soupravy jako takové, no, to je děs, běs, bída a utrpení. A k tomu… Číst vice »
LE bude čekat na vaše strategické poradenství…
https://www.zeleznicni-magazin.cz/aktuality/leo-express-chce-mit-dvousystemove-flirty
Interpanter není o nic lepší.
InterPanter je prasárna sama o sobě, proto se trochu bojím těch jednotek Mireo pro dálkovou dorpavu.
Možná ano, možná ne. Svoje mouchy InterPanter má.
Ale hlavně se ČD netváří, že je to něco extra.
Tak já to napíšu ještě jednou: Proti Leo Expresu (coby společnosti) nemám vůbec nic a přeju njiím, ať se jim daří. A jestli to bude pod RENFE nebo jiným větším dopravcem – či samostatně – je mi jedno. Ale pokud nedokážete snést kritiku těch černých souprav, protože asi nedokážete přijmout, že ne všem se v nich cestuje dobře, tak je to váš problém. Jestli je, či není můj život zpackaný, to záleží na úhlu pohledu. A máte pravdu, že za to Leo Expres ani pan Leoš Novotný nemohou, ale… To o těch zpackaných životech říkejte někomu jinému – někomu, kdo… Číst vice »
Za „čistotu“ neděkujte výrobci, ale cestujícím.
Odkdy mají cestující ve vlaku úklidovou povinnost?
Vy jezdíte vlakem s vysavačem a „putzsetem“?
https://zdopravy.cz/wp-content/uploads/2024/08/28-Cistota-v-railjetu-NG-I.jpg
Kdo mluví o povinnosti?
A odkdy má cestující právo lepit všude kolem seme žvýkačky?!
Právě kvůli očekávání vašeho argumentu jsem pro jistotu k příspěvku připojil (zdá se, že oprávněně) fotku zasviněného čalounění, aby bylo každému jasné, co mám na mysli.
Lepení žvýkaček kamkoliv je prasečina, niméně i tu musí úklidová služba odstranit.
Ano ano. A zpoždění vzniká na území cizího státu. 🙂
Jel jsem s nim z Innsbrucku do Mnichova, nefungoval informační systém, jinak to ale bylo celkem v pohodě.
U takového vlaku za mě nizkopodlaznost nedává smysl ( v Mnichově navíc člověk musí jít schod nahoru)
Jinak jsem vyzkoušel i nový Nightjet a to byl naopak dobrý zážitek. Za mě rozhodně lepší než se v kupé dělit s více lidmi.
Hm ,tak to mě moc nepotěšilo s tím místem na nohy v první třídě (je opravdu tedy méně prostoru než v současných Railjetech ? ) tomu se mi fakt nechce věřit. Jinak ten design jedničky se mě naopak líbí ,ale pokud to má tedy místo na nohy jako třeba Pendolino ,tak nevidím důvod si za tu jedničku připlácet. To samé u busineess ,narvat to jen do kupé po 4 je krok zpět zatímco teď jsem si sem tam vzal ty jednotlivé místa ,tady už vůbec nevidím důvod dávat 15 éček navíc. No jen doufám tedy že to rakušáci nebudou nasazovat… Číst vice »
Také to tak vidím. Smysl 1. třídy a „byznysu“ je pro mne především více prostoru ve všech směrech, na nohy speciálně.
To slovo Business evokuje, že tam chcete taky občas něco dělat. A tady nejsou stolky? To jako fakt?
Přesně tak ,první případně business třídu si kupuji právě kvůli většímu osobnímu prostoru a místu na nohy (také nejsem zrovna nejmenší – 198). Bohužel tohle vypadá co se prostoru týče na druhé Pendolíno. Od rakušáků sem tedy čekal rozhodně něco jiného než krok (spíše dva) zpět.
Mě osobně přijde docela sockoidní i 2. třída v interjetu ČD…
Jedničku máme parádní.
Ale tohle je nečekaně nepěkné 🙃
S problém s objednávkou jídla jsem zažil také v Česku, aneb v rakouském railjetu. Vlaky Praha-Wien-Graz jedou 4 hodiny na území ČR, ale obsluha v bistro voze neuměli ani česky ani anglicky, jen německy. Myslím, když tento vlak v ČR je ziven z vnitrostátní frekvence, tak by tam čeština měla být také povinná.
Já tedy nevím na co potřebujete obsluze rozumět ? Pití si snad objednáte vždy a jídlo stačí ukázat .. To jsem zvládl i v shinkansenu ,kde obsluha uměla jen japonsky ,ale nabídku měli s obrázky ..
No, a pak nafasujete šnicl s kečupem…
Jakej byl japonskej řízek?
Co chcete po zemi, kde je polovička příjmení z Německa a ta druhá z Česka
Tak to ale musí být kari-kečup 🙂
Co je mi známo, tak u vlaků Eurocity, potažmo railjet, je podmínkou, že personál musí ovládat více jazyků. Nebo se něco změnilo?