Nový život pro banány. Průzkum trhu ukázal, že firmy mají o modernizaci legendárních strojů zájem
Lokomotiva řady 151 přezdívaná banán. Pramen: České dráhy

Finální rozhodnutí o osudu lokomotiv řady 151 bude známo po vyhodnocení informací z předběžných tržních konzultací.
Již nedávno jsem psal,že aby tohle dávalo smysl,muselo by se stouto řadou počítat dalších minimálně 20 let a hlavně po celou dobu mít pro ni práci.Stejně jako u přestavby peršingu na pětkové eso ,by muselo dojít ke kompletní výměně elektrické výzbroje,montáži klimatizace a etcs.Zkrátka by musela projít kompletní rekonstrukcí v součinosti se strojvedoucími kteří na ni něco najezdili a znají její bolesti,jako tomu bylo u již zmiňovaných pětkových es
málokterý banán má tak tuhou šlupku jako řada 350…
A i zde platí, že kdo chce opici (350), musí mít banány 🙂
Já si teda opici pořídím i bez banánu, stačí jiný zástupce dřevin – borovička 🙂
Za klíčová slova článku bych označil: „dlouhodobé strategie zajištění maximální konkurenceschopnosti v oblasti dopravních výkonů“ To v překladu může znamenat dvě věci: 1. Zlevnit nabídky na ZDO výkony – to je ale v rozporu s tím, že přes sto vectronů už mají ČD nějak nasmlouvané. Něco z toho je sice zatím pronájem, ale taky turnusová potřeba lokomotiv klesá – jen v nejbližších letech R9, R16, Ex6 + veškerá regionálka. 2. Kapitálově nenáročnější nástup open access linek nad rámec dnešních závazků na vectrony – teoreticky možné, ale zatím velmi nejisté a ekonomika je opět velmi diskutabilní oproti operativnímu leasingu dle potřeby.… Číst vice »
Tahání mrtvé váhy a údržba předpotopní odporové lokomotivy (jaké to má proběhy mezi revizemi?) jsou zase konkurenční nevýhoda.
Napadá mě souvislost s VŘ na linku R8, kde se požadují ojeté vozy na 160 km/h. 362, které to jezdily dříve, už do VŘ nemůžou a tak hledají něco levnějšího než nákup/pronájem dalších Vectronů.
A budou pro ně mít práci? No vzhledem k tomu, že ČD přichází o výkony, tak se domnívám, že e lokomotiv budou mít nadbytek. Kraje i nakonec stát při zajištění nových vozidel v rámci zdo poptávají jednotky. Místo kravin ať raději schaní nějaké ojeté jednotky na západě, co budou schopni nabídnout krajům za takovou sumu, že uspějí v konkurenčním prostředí.
Myslím, že objednavateli bude jedno, nebo by mělo, zda je to HV + vozy, či jednotka, když dopravce splní co má, kapacitu, nízkopodlažnost, atd…
Ale jo, at z Krysy udelaj Gorilu.
Ty Esa a Vetrone fsude jsou nudne.
Jeste udelat baterkovu ci vodikovou hydru a sukafon a mame to skoro fse.
Jen skoda ze sesrotovali tady 460 a 560, mohlo z toho byt pekne pendolino minus druhe generace po mensim potuneni
Když už lámete ty předzdívky, tak z Princezny udělají Krysu a nebo z Banána udělají Gorilu 🙂
Bitva o přezdívky je stejně urputná jako bitva o (ne)zastavování v Třebové či (mimo dráhu) o letní čas nebo metro na letiště 🙂
Já bych řekl, že z krysy udělají potkana. Ale pamětníků původních přezdívek je už málo 🙁
Doplnění 25 kV a ETCS je modernizace? Řekl bych, že modernizace je řídícího systému, nebo ŘS a trakční výzbroje, nebo aspoň její větší části. Nebo modernizace pojezdu.
Pokud z toho bude řada 350 (shodně s ř. 350 ZSSK) s ETCS, tak to není modernizace.
To už bych to raději narval do 372, které jsou o 20 let mladší a nebo do 380tek.. než takhle vyhodit peníze z okna
371*
Stáří není úplně problém. Spíš dostupnost náhradních dílů.
A s 371 jste poněkud mimo mísu, jednak je poměrně atypická, jednak chceme „to druhé“ AC. A taky chceme něco schopné jet i do kopce 😉
To bych už radši ze 162 nadělal 361, a to jsem velký fanda banánů.
Nechci spekulovat, ale mám takovou teorii, proč by to mohlo chtít ČD udělat. Přeci jen pronajmat Vectrony, které pak stojí jako záložní mašiny je poměrně drahé a bez záloh jezdit nemůžete. Takže jestli ten model finanční nevychází nějak v tomto směru. Pronájem 8 Vectronů za x let plánované životnosti modernizovaných 350.x / modernizace 8 151 jako jednorázová investice… A pak by se mohlo lehce stát, že zjistily, že je výhodnější pronajímat o Vectrony méně a nějaké špičkové výkony / zalohy vrazit do nějakých starších strojů…
Konec příspěvku je nesrozumitelný: pronajímat o nějaké Vectrony méně a nějaké špičkové výkony/ zálohy nechat starším mašinám do kterých se něco zainvestuje…
A řada 362 na zálohy jakože nestačí?
Mít zálohu na vlak na 160 km/h lokomotivu na 140? A třeba v takovém Německu by z ní případně měli vyslovenou radost… 🙂
Přesně tak zálohovat Vectron řadou 362 není moc dobrá volba.
Z 350.2 budou mít radost podobnou 😉
350.0 ani nějakou 350.2 v Německu neschválí, ani kdyby měla i 15 kV. Protože by nesplnila dnešní požadavky a protože byrokracie
Tak ambice takovou šunkou zálohovat expresní vrstvu by mě ani ve snu nenapadla. To je spíš tak na rychlík do Děčína nebo Plzně…
Přesto dnes 3 „šunky “ Vectrony zálohují. 362 030 na Luhačovicích a 362 115 a 117 na Krušnohorech. A zvlždají to . 🙂
Tak vyznělo mi to ve smyslu „mít Vectrony jen na potřebu (bez stejnětypové zálohy) a když něco vypadne, hodit tam 362″… 🙂
V ČR+Slovensko by to ještě šlo ale vzhledem k tomu, že v Německu se jezdí až 200 km/h (a má ze začít s CJ 230) by ta záloha ve formě 362 byla na nic – když by všechny Siemensy byly buď někde na cestě nebo „rozebrané na údržbě“. 🙂
Ale on nikdo 362 do Německa posílat nechce, jestli vám to ještě nedocvaklo.
Jenže když nebudete mít zálohu schopnou do toho Německa jet (tedy nebudete Vectron zálohovat Vectronem ale 362) tak ten vlak stejně vypravíte maximální do Ústí/Děčína, jestli Vám to ještě nedocvaklo… 🙂
No a vám zase nedocvaklo, že instantní záloha stačí fakt malá (třeba 1 kus) a další zálohy můžou běžně jezdit na Krušnohorech, ale v případě potřeby se třeba v Ústí z toho Krušnohoru odpárá, nasadí na Berlíner (který z Prahy do Ústí s tou 362 opravdu dojet může) a tradá…
Nebo jak si myslíte, že je zálohované třeba pendolíno na Košičanu?
Jenže vectroni z Krušnohorů zálohují vectrony na Berlinerech. Krušnohory je možné 362-kami zálohovat bez větších problémů.
Vzhledem k tomu, že zatím nestačí ani na turnusovou potřebuju tak asi ne…
Dočkej času, jako husa klasu.
Za rok -R9, za další -Ústecký kraj, za další -R16+Ex6
Pokud vím tak Ex 6 tahá Vectron s IJ, tak tam asi 362 nebudou… R9 + R16 něco za plecháče a zbytek sotva ujezdí R 10 a R 20 … Furt nebude….
S rekonstrukcí řady 151 souhlas, akorát bych ty rekonstrukce označil řadou 351.
No tak to je opravdu zásadní připomínka! 🙁
Jestli našli nějaké dotační programy na dualizaci / ETCS, tak se to finančně může posunout ještě úplně jinam.
Na rozdíl od komentářů niže mně to jako blbost nepřijde. Umožnilo by to být připraven na operativně získané výkony, různé dlouhodobě nezasmluvněné věci apod. Záleží na ceně, počkal bych.
Takže narvat prachy do starých lokomotiv v počtu pár kusů na dualizaci + montáž ETCS a potom čekat, zda pro ně najdu práci?
V dnešní době, když se soutěží nějaké výkony, tak to vyhrávají v drtivé většině případu jednotky. Lokomotivy + vozy jsou výhodné na dálkovou dopravu, kde je možné operativně přidávat vozy. A v dálkové dopravě začíná být trend naopak opačný, kde čím dál víc tratí se snaží přenést na komerční riziko.
Taky nevím na co jim to bude, protože cesta jsou jednotky a ne banán tahající honeckery… (jiné vozy klasické stavby na regionální dopravu nemají).
To o té jednotkové budoucnosti poslouchám celý život, a když tak kouknu kolem…
…tak je vidět desítky honeckerů vyřazených pro náhradu Pantery, že.
Řeč je o dálkovce.
Myslel jsem, že propagujete moderní železnici a ne nostalgii. K moderní železnici patří elektrické jednotky. Viz Arriva západní Čechy
Na loko s vozy není nic nemoderního. Samozřejmě ta konkrétní lokomotiva už něco pamatuje, ale nebýt „nárazu do zdi“ jménem ETCS (a v našich podmínkách ještě konverze), ještě tak 20-30 let by fungovala. Až do loňského podzimu nebyla až taková vzácnost potkat na nákladech loko z konce 50. let, ETCS se dává do podobně starých plecháčů… A přitom tyto jsou mnohem robustnější.
Jde o to, na kolik by to přišlo. Pokud to při odpisech na 10-15 let bude vycházet méně než nová loko na 20-30 let, tak to na určité výkony prostě bude dávat smysl. Pochopitelně ne na VRT. 🙂
Vsude jinde se resi spotreba, ekologie..
Hmm, toto jedine do huti. Vectron – bezpeci pro firu, klid, ticho, vykon, rekuperace
Neni lepsi polatit 380 nez opravovat neco co ma jit do huti?
Tohle dokáže vymyslet jen člověk který s tím nikdy nejezdil.Při vší úctě bylo byla pořádná hovadina.
kdyby raději rozjeli nákup něco na způsob Vectron Dual Mode…
Bývaly časy, kdy se vedení ČD záštiťovalo péčí řádného hospodáře a kupovalo jen vozidla, pro něž mělo zasmluvněnou práci 🙂
Takže dnes se nemůžete přihlásit do žádného výběrka, když nemáte mašiny. Nebo si myslíte, že vyhrajete výběrko se začátkem řekněme za 2 roky a do té doby se vám podaří koupit potřebné mašiny? No, to byste byl hodně odvážný.
Pro R9 to vychází na 3,5 roku: 05/2023 (smlouva) až 12/2026 (vyjetí).
Nevedu si tabulku (ale asi začnu) s přehledem parametrů výběrových řízení, ale těch, kde je lhůta 2 roky a předpokládá se rychlé opatření vozidel (a vyhovují ojetiny), moc není – jihočeské rychlíky, a dál?
Každý, kdo podporuje tuto věc by měl okamžitě z ČD letět.
Ať si pan Ota a další podobní založí svojí firmu, vezmou si tam toto muzeum a můžou zkusit podnikat.
Proboha ale tuhle srandu ať neplatí daňový poplatník.
přesně, i mluvčí, kdyby byl co k čemu, tak to zapře 😀
Tak, „daňový poplatník“… Přímo dotaci na to nedostanou. ČD mají i vlastní kapitál, který často kryje investiční náklady. Maximálně tam probublá něco ze subvencí na rychlíkových linkách typu R17, ale ty bude daňový poplatník platit tak jako tak.
Tím v žádném případě netvrdím, že zrovna toto vzkříšení nemrtvých banánů má smysl.
Nejsem ekonom, ale uživatel, přesto si dovolím trochu polemizovat. Z dřívějších uzavřených zakázek (případně odstavených lokomotiv z provozu) se často uvádělo, že ekonomicky výhodnější, je mít ve flotile jednotný druh HV, než spoustu různých po malých počtech kusů. Dokonce se to tvrdilo i u řady 380, že je jich příliš málo na to, aby se to ekonomicky vyplatilo. A to mi celkem dávalo logický smysl. Přesto dokážu pochopit, že po prvotním náporu na montáž ETCS, se situace na trhu uklidňuje a tudíž klesá i cena za montáž ETCS. Co mi, ale hlava nebere, tak jak se může vyplatit udržovat v… Číst vice »
ČD pokaždé tvrdí něco jiného a pochopitelně vždycky to, co se jim momentálně hodí. Mají tam na to celý tým mluvčích a PR odborníků.
Unifikace vozidlového parku je krásný ale nedosažitelný sen. V severní Americe měli dopravci tendence takto postupovat, mnoho z nich ale obnovu celého lokomotivního parku v krátkém období neustálo a zbankrotovalo. V Evropě, kde se hnací vozidla obnovují víceméně průběžně, je inovační cyklus výrobců mnohem kratší než životnost vozidel a proto je unifikace lokomotivního parku zhola nemožná.
Tomu rozumím, ale není tedy logicky výhodnější na ono přechodné období ř.380?
A přesto teď evropské cargo ve velkém konverguje k několika málo typům lokomotiv, přičemž řada dopravců má ve svém parku jediný: vectron / smartron.
I v osobce je posledních dvacet let vozový park výrazně méně pestrý, protože i když nedojde k úplné unifikaci, pořád rozmanitost klesá.
Chápu, ale ja bych se tam do turnusu určitě rád napsal, hlavně pokud zůstane zachovaný zpusob ovladání, mě naopak ty nové stroje nudí a ta oráce díky tomu ani nebaví
Podepisuji!
Pokud by náhodou k přestavbě už došlo, tak schválí to vůbec Drážní úřad? Vždyť to bude nová řada HV.
Proč by to měla být nová řada? Řada 350 zde mnoho let úspěšně jezdila.
To bude řada 350?
To samé bylo s řadou 163 a 162 na 363 a 362. Udělá se dualizace na řadu z které to pochází.
A to by byla modernizace?
Jenomže bez ETCS L2. Takže ten klumprcajk čeká nové schvalování jako Pendolino.
Však jich je v provozu už jen 7.. (151) To už by ETCS mohla dostat rovnou řada 372, která je o 20 let mladší…
Jaké by mělo být využití modernizovaných strojů? Komerční expresy?
Kašpaři. Pronajaté Vectrony se místo odkupu vrátí a pustí se do modernizace starých škopků. A flotilu můžou doplnit 350.002, pro Lužnou jí bude škoda.
Klíčová otázka zní – kolik bude stát ETCS? Jelikož se chystá ETCS i do lokomotiv řady 130, pak se logicky nabízí použití jen lehce upraveného projektu i pro 151. Je to principiálně úplně stejná lokomotiva (jen s vyšším výkonem). A trafa se nakoupí na Slovensku ze zrušených goril, včetně spousty dalších náhradních dílů…. Finančně to nemusí být takový nesmysl.
Člověče, 1. dubna už bylo 😉 Pokud se ve volném čase postavíte k trati s výhradním provozem ETCS tak zjistíte, že řada 130 se tamtudy vleče zcela běžně. Možná Vám to přijde neuvěřitelné, ale ETCS na Hrbatých už pár let funguje. A tenhle projekt na Banány určitě použít nepůjde.
hlavně že 380 se chtějí zbavit…
Ani jedna lokomotiva řady 151 ještě není nikde v muzeu, ani na Slovensku. Po kolikáté tady ještě zazní tahle blbost?
Když pomineme jak divný nápad to je, neměli by smysl do toho kdyžtak už zatáhnout i 150.2. A udělat jednu radu?
Řada 150.2 je také odstavená?
Ano.
Někde by se musely povalovat nápravove převodovky na 160. I když, Gorily se taky odstavujou…
Nevhodná.
Proč ne. Top je dobrý nápad. Pro ČD Cargo je asi loko vzhledem ke svým vlastnostem nehodná.
Proč nevhodná? 150.2 je na tom s trvalou tažnou silou stejně jako 122 a 123. Při zpřevodování na 120 nebo 100 km/h by tam těch 300 kN být mohlo.
Psal nehodná. Jako nedůstojná. 😁
tažná síla není vše, ty loko jsou dělaná do rychla, ne na trápení na nákladech
Však píše o změně převodového poměru.
No to by tam teda být fakt nemohlo. Při převodu 2,44 : 1 (na 140 km/h) byla max. tažná síla v nule 200 kN a v padesátce jen něco nad 160 kN (mez adheze pak cca 15% nad tím).
Změnou převodu tu mez adheze opravdu neposunete…
A k čemu by tam prosím bylo? Na těch 50 dnů do roka, kdy se to v nižších rychlostech využije? 🙂
To je stejně strašný, jak hluboce je zažraná tahle představa „čím víc kN, tím víc Adidas“. Rozumně využitelná hodnota je kolem 250 kN, spíš ještě méně. A jsou situace, kdy větší váhu má existence litinového špalku než spolykatelné ampéry. 😉 Hlavně v době, kdy u ND není problém 100 km/h běžně, se spousta věcí dá řešit jízdou s náběhem, takže je potřeba spíš se (umět a moci) rozjet pod kopcem.
A k čemu by ČDC bylo cca 10 kusů stejnosměrek bez ETCS? Ve výsledku stejná problematika jako těch asi 10 kusů 372.
Píše se o dualizaci a dosazeni ETCS přeci ne?
za toto by měly na ČD padat hlavy. doufám, že ministr dopravy sjedná nápravu.
Ministr dopravy řekne do médií to, co mu jeho lidi připraví. A jelikož letos ve funkci končí, tak nic padat nebude.
A od kdy ministr/ministersvo řídí České dráhy? 🙂
Co se vám nelíbí?
Hlavy měly padat za něco úplně jiného, za zpackané a prohrané soutěže a za to, že se s tím uvnitř ČD nic nedělá. Tento nápad nechci hodnotit po stránce technické, či technologické. A nechť ho hodnotí jen ten, kdo k tomu má odpovídající vzdělání. Po stránce ekonomické to tak úplný nonsens být nemusí. Je potřeba se podívat na trh jako celek. S čím tu jezdí například taková Arriva, kolik má nových vozidel? Pokus se celá konkurence chová tak drobet jako low-cost a soutěží se víceméně na cenu, holt je potřeba se chovat podobně. Postoj ČD k řadě 380 je věc… Číst vice »
Tam kde jezdí Arriva s ojetinami, tak elektrickou lokomotivu nenasadíte. A pokud ano, tak *někdo* bude muset tlačit. Tím chci říct, že rekonstruovaná loko ř. 150 není konkurence pro 84x.
O to vůbec nejde, jde o celkový přístup.
To nastává obvykle s novou vládou. A řekl bych, že se Martin na MD už těší, když teď rozdává rozhovory na všechny strany.
Ten tam doufám nikdy nebude. To už raději multiministr.
MD tuhle situaci spíš vyrobilo, vy padající hlavo.
Teď jste mě pobavil. Ministr dopravy, s úrovní znalosti dopravy rovné průměrného laika. To jste opravdu na špatném místě 🤣
Co je tohle za šotoušovinu…😀.
Nemůžu se zbavit dojmu, že kromě radosti ze šota to bude spojeno i s jiným osobním prospěchem. Důkazy nemám, ale jinak si takovou šílenost neumím vysvětlit.
Váš dojem je samozřejmě špatný a podobné řeči zároveň neuvěřitelně otravují jakoukoliv diskusi. To, že neznáte podstatu té úvahy, zároveň opravdu neznamená, že jde o nějakou šmelinu (nebo šotoušovinu, jak tvrdí kolega nad Vámi). Probíhá prostě nějaká finanční rozvaha, a pokud to bude dávat smysl, tak se to bude realizovat. A pokud se to bude realizovat, tak to celé pochopíte. Předtím ale opravdu není fér někoho osočovat podobnými tvrzeními.
Až v tom zase umře strojvedoucí, tak pochopíme…
Tomuhle argumetu je trochu těžké uvěřit. Kdyby úvaha o pečlivé finanční rozvaze byla pravda, neexistoval by příběh „neefektivnosti této řady k osazení ETCS a stažení z provozu a orientací na moderní mašiny“ a po té co jest dokonáno náhle následovaný náhlým zájmem ETCS na banány osadit.
Je to změna názoru o 180 stupňů a člověk by opravdu rád věděl, jaké je jeho pravá motivace, protože oba směry úvah by měli stát na náležité rozvaze. Kde se náhle vzala změna kurzu?
Ale tak na základě nových dat se třeba zjistilo, že pùvodní úvaha/názor byla kalkulována na základě špatných čísel. To se přeci stává i v běžném životě, jistě i vám…
Pokud to bude dávat ekonomický smysl, ať do toho jdou…
A pokud se nakonec najde i technicky schůdná a ekonomický smysl dávající cesta, jak osadit ETCS do řady 380, jistě si ČD ponechají i tu…
Tak je to maximálně důkaz toho, že levá ruka neví, co dělá pravá. Nebo že někdo v ČD změnil názor. Nemusí to nutně být šmelina.
To já neříkám. Jen ten argument nic nevyvrací ani nepotvrzuje. Popravdě investice v řádu stamilionů by určitě nemly být na něčím „názoru“. Což s retrofitem ETCS a dualiací snadno bude.
Investice v řádu stamilionů se taky že nedělá podle názoru, ale až případně podle výsledku tržních konzultací a nějakých předpovědí, jaký vozový park budou ČD potřebovat.
Třeba dřív neexistoval obchodní případ, pro který by se 150 hodila, a teď se něco zvažuje.
Budu šťastný, pokud se ukáže, že tahle akce je zcela korektní.
Mohu vás ubezpečit.
Když už nechcete tu „dojmologii“, dejte alespoň nějaká konkrétnější čísla k věci!
Kolik loko? Kolik cena na rekonstrukci? Kolik cyklus životních nákladů do konce prodloužené životnosti?
„důkazy nemám, ale“
Jeden z principů fungování dezinfo scény.
Nebo důsledek nedostatečného vysvětlování ze strany info scény, doplněný nedůvěrou ze zkušenosti. Ani info scéna nemusí mít ve všem výhradně pravdu, zvláště pokud příliš zjednodušuje a zanedbává. To ostatně známe třeba z různých úrovní výuky fyziky… Nicméně počkal bych, jak konkrétně to zdůvodní.
Nedůvěra ze zkušeností je přesně co? V praxi vidím za podobnými výkřiky tupost, senilitu, zapšklost nebo rovnou paranoiu.
Nedostatek informací ještě nikoho neopravňuje k šíření pomluv a lží…
Znáš to o té kachně.
Jestli to nebude podobný záměr jako postavit vedle sebe funční 754, ze které vznikne 754.7 a šrotovou 754, ze které vznikne funkční 754.
Kravské pomluvy tu klidně přenechte dezolátům.
První co mne napadlo bylo Cargo, ale tam se poslední dobou brečí, že klesají výkony. Do dálkové osobní dopravy to asi moc perspektivní není.
chtějí modernizovat skoro 50 let staré stroje a na 2.stranu se chtějí zbavit 380,to si protiřečí
Asi na to je nějaká dotace na udržení veteránů…
Finální slovo o 380 zatím nepadlo.
Ne nutně. Tohle může být jenom klacek na Škodovku při vyjednávání o dosazení ETCS do 380.
Něco mi říká, že to bude stát více než těch 47 milionů za ETCS do lokomotiv 380 (viz rekonstrukce lokomotiv 163 na 363.5 u ČD Cargo) a výsledkem bude lokomotiva s oproti 380 výrazně nižším výkonem, nižší maximální rychlostí a některými prvky stále starými 50 let.
Také otázka, jestli se to zaplatí z pohledu spotřeby trakční elektřiny…
Jako lokomotiva pro dálkovou dopravu by měla správně jezdit (a být na nich dlouho) na hospodárných stupních (+schunty), takže má na stejnosměru lepší účinost než elektronicky řízené lokomotivy.
Tak 363.5 byla celkem komplexní přestavba, tady to může být spíš prostá dualizace. Ale souhlasím, že v kombinaci s ETCS to stejně asi bude drahé.
Počítá se se zachováním odporové regulace??
Řekl bych že asi jo, výměna za pulzní by byla docela drahá a složitá.
V roce 2025 pulzní regulace?
Proč složitá? Naopak bych řekl že modernizace řídící elektroniky i s regulací výkonu bude tvořit menší část nákladů. Tramvaje T3 se modernizovaly na R.P a za těch dvacet let se náklady na elektroniku určitě zaplatily díky úspornější regulaci a schopnosti rekuperace. Spíš mě zajímá proč se tohle u lokomotiv neřešilo mnohem dřív.
Tramvaje T3 se „modernizovaly“ tak, že na původních papírech se postavila komplet nová tramvaj (možná se použily podvozky)
Což by pro provoz na zřídka zastavujících vlacích nemuselo příliš vadit. Rozhodně méně, než když 151 táhla tři vozy Bdt na osobáku Bohumín – Přerov.
Samozřejmě. Jen se ptám 🙂
Podle info v ŽM si nechávali nacenit obě varianty, ale výchozí je zachování odporové regulace.
Prý se má taky nějak zlepšit pasivní ochrana stanoviště strojvedoucího, ale otázka je jak daleko od současného TSI to zůstane. Jezdit bych v tom nehctěl…
Úplně vidím něco na způsob 814, kdy před stanoviště navařili mříž z ocelových profilů.
Tak jasně že elektronická regulace bude dražší, ale to by se zaplatilo úsporou elektřiny za životnost vozidla včetně schopnosti rekuperovat. To bude asi ten nejmenší problém při modernizaci 50 let starých strojů.
U dálkových expresů je ta úspora elektřiny velmi problematická, může být i záporná.
Něco jiného je samozřejmě spolehlivost, ovladatelnost, náklady na údržbu…
A to se to vyplatí? I když chápu, že pořadníky na nové lokomotivy jsou asi dlouhé…
Kdyžtak to prodají Cargu.
Vzhledem k tomu, že se ČD prodali část lokomotiv řady 162 ČD Cargo, které jsou obvykle deset let mladší a lze je přestavět na esa, které budou provozovat i nadále, tak je rekonstrukci řady 151 poměrně zvláštní. To, že je Škoda Pars, ČMŽO nebo CZ loko umí předělat o tom nepochybuji. Na druhou stranu, než proběhne soutěž, podepíše se smlouva a dokončí se přestavby, tak bude rok 2027, kdy už ČD nebudou jezdit R9 a EX6, R16 a zároveň budou dodány Vectrony řady 384, takže pravděpodobně potřeba těchto lokomotiv nebude téměř žádná.
Ještě je ve hře linka R12 Romžberky, kde je potřeba 7 lokomotiv turnusově a Bavorske Expresy budou také pod ČD, to jsou další 3 stroje, + 2 jako záloha.
To je myšleno místo posledních plecháčů a místo dieselů na Bavorech? Ano ale výše zmíněný odchod z linek Ex6, R16 a R9 uvolní opravdu hodně Es a pár Vectronů, dále brzy skončí Esa/Peršani v regiu Ústeckého a Pardubického kraje, otázka času je kdy přejdou do jednotek R20 a R10… také moc nevím co s těmi Banány dělat.
Ano, místo Plechacu a mezi Prahou a Plzní na Bavorech. Vectrony jsou promajaté, ne jejich, takže ty se vrati, a ještě me napada linka Ex5 Krusnohor.
I kdyby se pronajaté Vectrony vracely, úplně si neumím představit že místo nich přijdou starší a slabší lokomotivy. Ano, uvolní se i nějaké (vlastní) Vectrony až dorazí ty nové na 230.
Možná se pletu ale není u Vectronů náhodou dodatek o možnosti odkupu po uplynutí doby nájmu? 🙂
Ano, část už byla odkoupena.
Některé vectrony už byly odkoupeny do majetku ČD a původní záměr byl odkupovat je postupně i dál. Ovšem možná se strategie ČD změnila, soudě dle tohoto článku.
R12 se soutěží zrovna
No někomu se to vyplatí určitě 🙂
je to úplně mimo, ale zároveň tomu fandím, vidět banána v Brně, krásný šotosen
Kdysi jsem viděl fotky hned dvou Banánů v Brně na hlavním a dokonce se je podařilo dát na konce vlaků bez přípřeže, takže to byl na první pohled hezký chyták. Co to bylo za akci/přesun ale bohužel netuším. Snad někdo doplní (a třeba i najde ty fotky).
No nejspíš běžně přes Brno provozované Gorily.
Podařilo se mě najít ty fotky u mě na disku. Bohužel na internetu jsem je nevypátral ani přes image search a autora anebo jakýkoliv další popis jsem si neuložil. Třeba někdo doplní:
https://freeimage.host/i/FEePkMJ
https://freeimage.host/i/FEePv6v
Po rekonstrukci by to už ale banán nebyl.
Vy nemáte v Brně prodejny ovoce-zeleniny? 😀
To už nebude Banán, ale Gorila a ty se v Brně vyskytovaly. 🙂
Tyhle střepy ještě modernizovat?! Když to potká nějaký kamion na přejezdu, tak je strojvedoucí mrtvý jako v Dolní Lutyni.
Tady mi je trochu líto, že se třeba Čínské loko neprosazují rychleji než dalších 20-30 let udržovat tady ten skanzen.
Potkal 60 tunový důlní mechanizmus v úrovni kabiny, naložený na robustním podvalu, opravdu si myslíte, že tu energii vlaku pohybující se 140km rychlosti umíte umořit?
Aby o to taky zájem nebyl, když z toho potečou peníze ze státního…hodně peněz.
To je jádro myšlenky. A taky důvod, proč tento nesmyslný nápad vzniknul. Z nákupu německých mašin nic do kapsy zásadního nepriteče.
Zatímco nákup 109E byl přímo ukázkový, co se kapes týká. Takhle ale ne!
To vůbec není pravda, co tu píšete.
Ano, zájem o zakázku ještě neznamená, že to bude pro dopravce výhodné.