obrazok-zdopravy

„Nový úsvit pro železnici.“ Britská vláda znárodnila prvního dopravce

Britská ministryně dopravy Heidi Alexander při zahájení prvního dne provozu South Western Railways ve státním vlastnictvím. Foto: Ministerstvo dopravyBritská ministryně dopravy Heidi Alexander při zahájení prvního dne provozu South Western Railways ve státním vlastnictvím. Foto: Ministerstvo dopravy

Ministerstvo plánuje vznik nové firmy, pod kterou bude infrastruktura i osobní doprava.

Odebírat
Upozornit na
guest
22 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Danny

Boha jeho… u diskuze na podobná témata, o kterých obecenstvo, nemá přiliš ponětí, o čem se vlastně píše, by nebylo od věci si o tom alespoň něco načíst, aby to tak nervalo oči. Tohle je jedno z témat, kde si kdekdo sesmolí nesmysl, který se mu hodí na jeho vidění světa, ale absolutně nemá žádnou souvislost s fakty ani tématem. A to, že je někde použito slovo „znárodnění“ opravdu neznamená to samé, jako když komunisté znároňují pekařství či hrnou rolníky do JZD. Jesus.

Petr Herbrik

Komunistické režimy se prohlašovaly za demokratické, nyní demokracie dělá typické komunistické kroky. Nějak asi přestávám chápat rozdíl mezi demokracií a komunismem. Co takhle zestátnit silniční dopravce? To by nepřineslo zlepšení kvality služeb? Ale já to chápu, až budou všichni železniční dopravci zestátněni, nebude už nikdo odporovat rušení tratí. A to bude zřejmě ta proklamovaná úspora a i zvýšení bezpečnosti. Když železnice nebude, bude stoprocentně úsporná a bezpečná. Tohle bude krásný příklad pro příští vládu ODS, aby se snadno zbavila nenáviděné železnice: zestátnit všechny železniční dopravce a ten jeden státní se správným vedením už nebude požadovat koleje, aby měl po čem… Číst vice »

Petr Herbrik

Už vidím tu krásnou vizi: všichni žel. dopravci se zestátní, ČD a ČDC se sloučí se SŽ, které se následně přejmenuje na SC (správa cyklostezek).

David

Jo, nově ustanovené ČSAD budou super. Doufám, ze se nezastaví jen tam a znovu zavedou ČSA, ideálně s nějakým politikem druhé kategorie ve vedení místo trafiky.

cenek

U nás to taky přijde. Bude to stát další hromadu peněz daňového poplatníka. Ale příjde. Blbé je, že třeba taková smlouva pro Prahu a okolí bude na 30 let .. Bude těžké..

Libor

A co teprve takové JHMD, teď to prodají za 70mega a za pár let to znárodní , to bude veselo. 😁

Pavel P.

Principiální problém na železnici ve Velké Británii nebyla ani tak privatizace samotná, jako způsob, kterým byla provedena. Systém franšíz znamenal, že dopravce vysoutěžil monopol na část železniční sítě, měl v rukou tarif i jízdní řády a snažil se vydělat co nejvíc peněz. To pochopitelně vedlo k přeplněným a předraženým vlakům, protože tak se maximalizuje zisk.

Situace v ČR je zásadně odlišná, protože si objednatelé zachovávají kontrolu nad tarifem (uznávání státního tarifu a krajských jízdenek), jízdním řádem i kapacitou vlaků. Ostatně čistě státní moloch taky nemusí být ideální řešení (zdravíme Správu železnic).

cenek

Je to defakto stejné v ČR, jen se to nejmenuje franchiza. One ticket tahle vláda za 3 roky tak zdražila, že opravdu moc neomezuje tržně výběr dopravce. A je to tedy na něm. Viz R8
Na stránkách o VRT se tiše za téhlé vlády se objevilo, že jízdné v těchto vlacích bude tržní (zcela). To je dost posunutá definice na rozdíl od Havlíčka a Babiše, kdy se vyjádřili, že to jízdné bude takové, aby to bylo využíváno.

Leinad

Čistě tržní jízdné nemůže být takové, aby to vozilo vzduch.

va.ma1537

One Ticket se zdrazuje podle inflace automaticky nezavisle na politickem rozhodnuti. Prusvih bude teprva, az nejakeho politika populistu napadne do nej zasahnout. To pak zaplatime vsichni, protoze dopravci maji narok na kompenzaci usleho zisku, pokud se to nebude vyvijet podle puvodniho predpokladu.

Kubrt

Ne, není to stejné jako u nás. V britském systému veškeré náklady dopravce nesl cestující, u nás je to 1/3 nákladů dopravce, zbytek platí veřejné rozpočty.

Petr

To už je taky taková hezká britská zábava – zestátňování a privatizace železničních dopravců

Stráťa

Kdyby jenom britská.

Kubrt

V Argentině jsou v tom taky zběhlí.

Scotty

Těžko očekávat že stát, který nedokázal ani určit pravidla pro bezproblémový provoz ve své síti, bude nějak excelovat jako dopravce.

Pepa

Až se tady stát za 20 let probudí ze špatného sna a zjistí, že to, co se tady děje je pěkná blbost, bude to i tady…

Scotty

Tak určitě…

Kubrt

On ten britský model privatizace železniční dopravy fungoval zásadně jinak, než to, co se realizuje u nás.

Kačák

Sorry,nic osobního 🤫😁ale ten britský model právě nikdy moc nefungoval

Kubrt

Přemýšlel jsem, jestli nenapsat (ne)fungoval 😉
Za účelen neutrality sdělení by bylo lepší napsat „byl koncepčně úplně odlišný“.

Libor

Přesně, to se u nás stát nemůže..

Leinad

U nás se můžou stát jiné věci. Krach dopravce v půlce smlouvy. Pokuty za nedodržení standardů tak malé, že se vyplatí smlouvy porušovat (zdravím R9, R8)