„Nový úsvit pro železnici.“ Britská vláda znárodnila prvního dopravce

Britská ministryně dopravy Heidi Alexander při zahájení prvního dne provozu South Western Railways ve státním vlastnictvím. Foto: Ministerstvo dopravyBritská ministryně dopravy Heidi Alexander při zahájení prvního dne provozu South Western Railways ve státním vlastnictvím. Foto: Ministerstvo dopravy

Ministerstvo plánuje vznik nové firmy, pod kterou bude infrastruktura i osobní doprava.

49 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Y.K.

Jen aby to nedpadlo jako s Brexitem. Slibovat můžou co chtějí, jiná věc je jak to bude v reálu fungovat.

Jan Kavan

Jsem v tomhle úplně mimo. Proč jde Británie opačným směrem než zbytek Evropy?

Stráťa

To jdou už docela dlouho (minimálně od Brexitu) a pořád radši trpí než by přiznali chybu.

Argo

Myslím že to Britové udělali první, pokazili to a zbytek evropy se z toho poučil, takže to bylo úspěšnější

mluno

První nebude, v USA tohle udělali už v sedmdesátých letech. Tehdy právě v důsledku rejžování zisků a minima investic se prý infrastruktura i vozový park dostaly do takového stavu, že nebylo vůbec jisté, že dojedete z konečné na konečnou.

Zoffrey

Protože Anglie byla vždy o krok napřed – jako první železnici liberalizovaly a opět jako první zjistili jak velká to byla chyba.

Y.K.

Velká Británie nikdy železnici neliberalizovala, naopak ji privatizovala a monopolizovala provozní celky do franšíz. A hlavní problém je v těch franšízách, ne v privatizaci. Státním provozovatelům se nebude dařit o nic lépe, pokud nezmění podmínky.

tarten

Británie nejde opačným směrem. Vrací se ze slepé uličky na začátek, a bude zpovzdálí pozorovat nejednoznačný vývoj v EU, která se vydala podstatně jiným směrem. Uvidí, jestli se chce podobným směrem vydat také, nebo ne.

Danny

Boha jeho… u diskuze na podobná témata, o kterých obecenstvo, nemá přiliš ponětí, o čem se vlastně píše, by nebylo od věci si o tom alespoň něco načíst, aby to tak nervalo oči. Tohle je jedno z témat, kde si kdekdo sesmolí nesmysl, který se mu hodí na jeho vidění světa, ale absolutně nemá žádnou souvislost s fakty ani tématem. A to, že je někde použito slovo „znárodnění“ opravdu neznamená to samé, jako když komunisté znároňují pekařství či hrnou rolníky do JZD. Jesus.

Jaroslav Toman

No hlavně se to v článku ani zbla nevysvětluje, takže špatný je především ten článek, na úrovni idnes.

danaceks

Máte tam odkaz na minulý, kde to bylo podrobněji popsané. Tento jen informuje o začátku plánovaného procesu 🙂

Petr Herbrik

Komunistické režimy se prohlašovaly za demokratické, nyní demokracie dělá typické komunistické kroky. Nějak asi přestávám chápat rozdíl mezi demokracií a komunismem. Co takhle zestátnit silniční dopravce? To by nepřineslo zlepšení kvality služeb? Ale já to chápu, až budou všichni železniční dopravci zestátněni, nebude už nikdo odporovat rušení tratí. A to bude zřejmě ta proklamovaná úspora a i zvýšení bezpečnosti. Když železnice nebude, bude stoprocentně úsporná a bezpečná. Tohle bude krásný příklad pro příští vládu ODS, aby se snadno zbavila nenáviděné železnice: zestátnit všechny železniční dopravce a ten jeden státní se správným vedením už nebude požadovat koleje, aby měl po čem… Číst vice »

Petr Herbrik

Už vidím tu krásnou vizi: všichni žel. dopravci se zestátní, ČD a ČDC se sloučí se SŽ, které se následně přejmenuje na SC (správa cyklostezek).

David

Jo, nově ustanovené ČSAD budou super. Doufám, ze se nezastaví jen tam a znovu zavedou ČSA, ideálně s nějakým politikem druhé kategorie ve vedení místo trafiky.

mlokXCM

Až na to, že znárodňování třeba u nás probíhalo ještě dávno před nástupem komunismu. Mimo to, je dost rozdíl mezi znárodněním, které se praktikovalo u nás, a „znárodněním“, o kterém se píše teď. Mimochodem, nuceny přechod vlastnického práva byl znám už ve starém Římě, odkud se dostal do kontinentálního práva.

Petr Herbrik

Jistě, vše se dá zaobalit do krásných formulací. Pamatujete kvalitu služeb ČD před nástupem Jančury? Já si to pamatuju velmi dobře. Likvidace konkurence povede k monopolu a ten nikdy nezvěstí nic dobrého, zvláště né v oblasti služeb. Chápu znárodňování ze strategických důvodů, aby soukromníci nevlastnili státněstrategické podniky (znárodňování železnic na přelomu 19. a 20. století), ale vysvětlete mi v čem je železnice strategická dnes, když armáda se dokáže bez problémů přesouvat po silnici? Dnes mi znárodňování železnice přijde dobré akorát k tomu, aby se dala snadněji a bez odporu zlikvidovat.

Kubrt

To je paranoia. Železniční infrastruktura je i ve Velké Británii státní, takže v tomto smyslu zestátňování dopravců skutečně nemá význam.

danaceks

Víte, jakým způsobem dnes fungují franšízy na britské železnici a co ty jednotlivé minimonopoly udělaly s kvalitou a cenou poskytovaných služeb, abyste do toho takovým způsobem rýpal? Nepřijde mi…

cenek

U nás to taky přijde. Bude to stát další hromadu peněz daňového poplatníka. Ale příjde. Blbé je, že třeba taková smlouva pro Prahu a okolí bude na 30 let .. Bude těžké..

Libor

A co teprve takové JHMD, teď to prodají za 70mega a za pár let to znárodní , to bude veselo. 😁

Pavel P.

Principiální problém na železnici ve Velké Británii nebyla ani tak privatizace samotná, jako způsob, kterým byla provedena. Systém franšíz znamenal, že dopravce vysoutěžil monopol na část železniční sítě, měl v rukou tarif i jízdní řády a snažil se vydělat co nejvíc peněz. To pochopitelně vedlo k přeplněným a předraženým vlakům, protože tak se maximalizuje zisk.

Situace v ČR je zásadně odlišná, protože si objednatelé zachovávají kontrolu nad tarifem (uznávání státního tarifu a krajských jízdenek), jízdním řádem i kapacitou vlaků. Ostatně čistě státní moloch taky nemusí být ideální řešení (zdravíme Správu železnic).

cenek

Je to defakto stejné v ČR, jen se to nejmenuje franchiza. One ticket tahle vláda za 3 roky tak zdražila, že opravdu moc neomezuje tržně výběr dopravce. A je to tedy na něm. Viz R8
Na stránkách o VRT se tiše za téhlé vlády se objevilo, že jízdné v těchto vlacích bude tržní (zcela). To je dost posunutá definice na rozdíl od Havlíčka a Babiše, kdy se vyjádřili, že to jízdné bude takové, aby to bylo využíváno.

Leinad

Čistě tržní jízdné nemůže být takové, aby to vozilo vzduch.

va.ma1537

One Ticket se zdrazuje podle inflace automaticky nezavisle na politickem rozhodnuti. Prusvih bude teprva, az nejakeho politika populistu napadne do nej zasahnout. To pak zaplatime vsichni, protoze dopravci maji narok na kompenzaci usleho zisku, pokud se to nebude vyvijet podle puvodniho predpokladu.

Vendelin

Zásah one ticket potřebuje a to dost brutalně. V současném provedení je to jen předražené držhubné.

jan.hartman

Naprosty souhlas. Kdyby alespon to drahe jizdne platilo na vsechny vlaky. Jezdit se seznamem vlaku, na ktere plati, mi prijde hrozne. Neznaly clovek se lehce napali – koupi si napr. OneTicket z Prahy do Ostravy za 900 Kc v domneni, ze muze jet libovolnym vlakem a pak sedne treba do LeoExpresu a pri kontrole pruvodcim se dozvi, ze je cernym pasazerem. A kdyz pak zjisti, ze kdyby si koupil jizdenku primo na nektereho z dopravcu, ze ho cesta vyjde na 300 Kc, tj. za tretinovou cenu (i pendolinem lze jet pod tri stovky), napadne ho treba, ktery blb tohle vymyslel.… Číst vice »

Leinad

Oneticket versus místenkáče beru. Tohle je na zdůraznění (v hlášení říct „vlak směr … nástupiště x, ve vlaku povinná místenka“. Cedule/display na dveřích. Průvodčí u dveří, dřív býval stew na každý vůz) Radši než rušení místenek bych byl pro prosazení oneticket do mhd a nemístenkových autobusů.

cenek

Proto tvrdím, že tento špatný pokus, kdy jsme první v evropě nakonec bude stát daňového poplatníka velmi mnoho peněz. A když je kovid.. Tak natahují ruce..

Kubrt

Ne, není to stejné jako u nás. V britském systému veškeré náklady dopravce nesl cestující, u nás je to 1/3 nákladů dopravce, zbytek platí veřejné rozpočty.

Fraanta

To je nesmysl. I v britském systému byly/jsou dotované franšízy (od ministerstva dopravy DfT nebo od jiných úřadů – Skotsko a Wales), a byla jich většina (subsidy). Jen menší část franšíz měla přinášet peníze státu z (předpokládaných) zisků z provozu vlaků (premium franchises) a převážně to byly ty pro dálkovou dopravu.

Petr Herbrik

Všechno je o lidech a správném nastavení, jak unitární státní dopravce tak legie soukromých dopravců může fungovat dobře i špatně podle toho, kdo a jak ten systém řídí. Tohle je důvod proč to tak dobře funguje kamioňákům: jsou naprosto samostatní a nikdo je centrálně neřídí, takže tam fungují dokonalé tržní vazby: ti co si to umí dobře zorganizovat vítězí a ti ostatní buď zkrachují anebo se poučí. Na železnici to bohužel není možné ponechat volné ruce trhu a musí se provoz řídit a pak záleží na tom, jak se řídí. Může to být lepší než na silnici, ale to by… Číst vice »

Y.K.

No v podstatě máte pravdu, ale není pravda, že to vedlo k předraženým vlakům „protože tak se maximalizeje zisk“. Tak se maximalizují maximálně ztráty, zisk výrobce není zisk dopravce. Vám se taky nezvětší výplata, tím že si koupíte dražší auto. Problém byl v tom, že franšíza určovala v podstatě vše. Jaké chce vlaky, jakou frekvenci spojů, kdy a kam jezdit a dopravce si musel na to vše vydělat, což se mu v mnoha případech nedaří. Ceny jsou už tak vysoké, na to jak a kam jezdí nemá žádný vliv a stát čeká výnos s franšízy a to je pak těžké… Číst vice »

Vendelin

Už aby to bylo. Současný šlendrián v závazkové dopravě je neudržitelny.

Y.K.

No jistě, vzpomínám na krásné časy, kdy víceméně všude jezdily rezavé a smardlavé šroty, až na pár výjimek a když se objednatel zeptal za kolik, tak prostě dostal hausnumero a když se bránil, že se to zdá dost, jestli by třeba alespoň nešlo lepší vozidlo nebo informační systém … tak nešlo.

To mi opravdu nechybí. Samozřejmě je pořád co zlepšovat, ale proti původnímu systému to je zlato.

Petr

To už je taky taková hezká britská zábava – zestátňování a privatizace železničních dopravců

Stráťa

Kdyby jenom britská.

Kubrt

V Argentině jsou v tom taky zběhlí.

Luboš Beneš

Mám dojem, že stejné argumenty o zvýšení kvality a úsporách padaly i při privatizaci….

Scotty

Těžko očekávat že stát, který nedokázal ani určit pravidla pro bezproblémový provoz ve své síti, bude nějak excelovat jako dopravce.

Jarda Š.

V Británii se dopravci za M. Thatcherové privatizovali i se železniční infrastrukturou (jako u nás JHMD).

Kubrt

Britská privatizace začala 1994, 3 roky po konci Thatcherové v premiérském křesle (i když samozřejmě ten proces začal už za ní).
Železniční infrastruktura byla privátní jen v období 1994-2002, od té době je opět státní.

Pepa

Až se tady stát za 20 let probudí ze špatného sna a zjistí, že to, co se tady děje je pěkná blbost, bude to i tady…

Scotty

Tak určitě…

Kubrt

On ten britský model privatizace železniční dopravy fungoval zásadně jinak, než to, co se realizuje u nás.

Kačák

Sorry,nic osobního 🤫😁ale ten britský model právě nikdy moc nefungoval

Kubrt

Přemýšlel jsem, jestli nenapsat (ne)fungoval 😉
Za účelen neutrality sdělení by bylo lepší napsat „byl koncepčně úplně odlišný“.

Libor

Přesně, to se u nás stát nemůže..

Leinad

U nás se můžou stát jiné věci. Krach dopravce v půlce smlouvy. Pokuty za nedodržení standardů tak malé, že se vyplatí smlouvy porušovat (zdravím R9, R8)

tarten

Jasně. Britský model byl úplně odlišný od našeho, zato u nás se nemůže stát, že by náš model byl koncepčně úplně odlišný od britského. 😀