„Nový úsvit pro železnici.“ Britská vláda znárodnila prvního dopravce

Ministerstvo plánuje vznik nové firmy, pod kterou bude infrastruktura i osobní doprava.
Vlak společnosti South Western Railway (SWR) z Wokingu do Surbitonu s odjezdem dnes v 5:36 byl na první pohled jedním z mnoha, který na britské železnici dnes vyjel. Přesto byl v jednom ohledu speciální. Šlo o první spoj, který dopravce vypravil již poté, co ho labouristy vedené ministerstvo dopravy znárodnilo.
Ministerstvo dopravy označilo tento krok za zlomový a nový úsvit pro britskou železnici. Od přechodu pod státní vlastnictví očekává lepší služby než dosud. Vlastnická práva zatím bude vykonávat ministerstvo dopravy, postupně mají znárodnění dopravci přejít pod státní společnost Great British Railways.
Pod ní bude patřit infrastruktura i provoz vlaků. K tomuto kroku připravuje ministerstvo změnu legislativy. Dosud společnost SWR vlastnily firmy FirstGroup a MTR Corporation.
Ministryně dopravy Heidi Alexander očekává, že dopravci budou muset splnit náročné podmínky standardů kvality, zejména v oblasti přesnosti a komfortu cestování. Stát uvádí, že tento krok má ušetřit ročně 150 milionů liber. Vláda od tohoto kroku očekává, že železnice přiláká více cestujících. „Máme jedinečnou příležitost obnovit národní hrdost na naše železnice,“ uvedla ministryně. Na rozdíl od minulých prohlášení už ale ministerstvo nemluví o zlevnění jízdenek.
Pod veřejné vlastnictví mají do roku 2027 přejít všechny koncese na provozní soubory. Krok kritizuje opozice. Někdejší ministr dopravy Grant Shapps uvedl, že zrušení konkurence mezi dopravci nezlepší kvality služeb.
Ještě do konce roku přejdou pod státní správu firmy C2C a Greater Anglia. Do veřejného vlastnictví přešli už za konzervativních vlád čtyři dopravci London North Eastern Railway (LNER), South Eastern, TransPennine Express a Northern. Šlo ale o reakci vyvolaný problémy dopravců a jejich majitelů, nikoliv cílený plán na zestátnění.