Daň za modernější vlaky a autobusy. Středočeští radní schválili zdražení tarifu PID

První motorový vůz Regio-Shuttle RS1 po renovaci v DPOV v barvách PID. Foto: ROPID - Martin ŽarnovickýPrvní motorový vůz Regio-Shuttle RS1 po renovaci v DPOV v barvách PID. Foto: ROPID - Martin Žarnovický

Kraj nově zavede skupinovou jízdenku, poprvé zvýhodní nákup elektronickou cestou.

Odebírat
Upozornit na
guest
291 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Náhodný

Každý nový vlak či autobus by měl být modernější než ten předchozí. Ale aby se kvůli tomu zvyšovalo jízdné?

Zdeněk

Cestoval jsem před 10ti dny z Lužné u Rakovníka do Prahy Veleslavína, pásmo PID 6. Žlutý rumplující motoráček ozn. jako „spěšný“ mě dovezl za seniorské zlevněné jízdné 62 Kč. Kdybych jel stejnou trať rychlíkem R24 provozovaným společností Arriva, stálo by mě to jen 32 Kč ! Modré soupravy Arrivy vyrobené v Německu v letech 1986-89 jsou pohodlnější a lépe udržované, než české motoráky, u nichž byly v době Covidu vymontovány středové díly souprav a už je tam jaksi zapomněli vrátit. Tak si myslím, že další zdražení jízdného ČD na lokálních tratích fakt není dobrý nápad.

Jaroslav

mě by zajímalo, jak se dá na 3pásmovou jízdenku vyjet do středních čech…
Praha ma P jako dvoupásmo, pak aby to nebylo moc levné, tak přidali 0 a B
čili už do Počernic je třeba z Hlaváku 4 pásmová jízdenka
pak asi rozumím tomu, proč jim to zdražení nepřijde nijak dramatické

ESKA

No nic. Tak holt tu jednu zastávku co jednou za 3 měsíce jezdím nebude jezdit busem, ale autem. Fakt se mi nevyplatí za 4min autobusem si platit lístek a stresovat se, jestli ten autobus na vesnic stihnu. Díky, ale v tomhle případě fakt radši můj starej diesel.

Aleš Pekarek

Jako majitel ročního PID kuponu na všechny pásma říkám – no co no. Neusetrim už cca 20000 ale jen 18500. Za mě pořád fer

kreketuse

Vzhledem k volbám špatně načasované. Radši mají místo toho spustit zrušení povinného nástupu předními dveřmi. Tím dojde ke zrychlení a navíc s koncem šikany nástupu přes řidiče lze hovořit o kvalitnější službě a za ní pak požadovat více peněz. Pomohlo by zrušit tento usměrněný nástup alespoň na hlavních svazcích linek- ty by šlo v blízkosti hranice Prahy vcelku efektivně kontrolovat revizory. Na vymetacích linkách a daleko od Prahy zatím může zůstat původní režim.

babilon

„4pásmová“ pražská má být za jinou cenu než 4pásmová pro vnější pásma. Zase další krůček k ještě většímu tarifnímu chaosu.

Denis L.

Prahu by to chtělo rozdělit na nějaké odděleně značené zóny třeba A,B,C jako to mají např. v Helsinkách a respektovat to u všech druhů dopravy, když se má hovořit o integrované dopravě.

Jeff Lebowski

Skupinová jízdenka, několikrát pohřbená a pak vždy znovu exhumovaná. Názornej příklad, jak si v eráru každej ouředníček pro udržení fleku furt dokolečka šmudlá ty svý projektíčky na jedno brdo s jepičí životností. Přes 20 let jsem tou jejich vrakovou dopravou vydržel dennĕ jezdil za prací, ale v posledních letech se to už vážně nedalo dál snášet, a spíš by za to cestující měli naopak dostávat příplatky. Ve špičkách tam začalo bejt čím dál víc narváno vlivem očividnýho snižování počtu vagónů; v „zánovních“ vracích z reichu se místo k sezení neustále zmenšuje, že si cestující za pár let asi budou muset… Číst vice »

radek

zůstane zachována pásmovost v soustředných kruzích kolem Prahy? to přeci chtěli STČeši taky změnit a zavést pouze časové jízdenky…

radek

naprostý blábol – navrhuju panu Sůrovi na smazání.

Ferda Vomáčka

Večer popros doktora, ať ti změní medikaci a zítra tě nepouští k internetu.

Ferda Vomáčka

Dezolát v celé své kráse…

Marek

To je jak v České sodě. Ein Erika ein hndert, zwei Erika zwei hundert. A teď vážně. Prosté zdražení nic neřeší, nikde jsem si nevšiml že by se mluvilo i o nějaké úspoře, racionalizacnich opatřeních apod. Min. v tom smyslu že by se měli snažit snížit náklady na energie tam kde to jde, tam kde to má smysl a u kterých(nejen oni) tak naříkají, horekuji apod. Přestože např. cena nafty klesá. Tam kde to jde, zateplit drážní budovy, nasázet tepelná čerpadla a LEDky apod. Nemusí vše platit z vlastní kapsy ať požádají o dotace apod

Michal M

Oni o voze, ty o koze. Náklady na dopravní cestu jsou v nákladech na ZDO naprosto marginální položka.
Tebou zmíněné náklady platí SŽ z dotací na provozuschopnost ze SFDI.

Marek

Je to/může to být část nákladů které mohou mít vliv na poplatky za použití dopravní cesty apod.

strojvedoucí J.

Česká soda je nesmrtelná 😉 https://youtube.com/watch?v=i1iZWhUS40w Ale s nějakými LEDkami a tepelnými čerpadly jste úplně mimo. To na cenu jízdenky nemá žádný vliv. Není rok 2000, železnice dávno není unitarní. Dopravci platí poplatky Správě Železnic za použití kolejí (a nástupišť) od kilometru a tuny a čím si topí výpravčí, nebo jaké je ve stanici osvětlení je vůbec nezajímá, protože na poplatky nemá vliv. Abyste získal alespoň trochu představu kolik stojí Km po kolejích, můžete se podívat na orientační kalkulačku na adrese https://provoz.spravazeleznic.cz/kalkulacka/ Od pandemie a energo krize je na většině nádraží tma jak v pytli protože se šetří za energie,… Číst vice »

Marek

Vlastně to mají už započítané v těch poplatcích

lunen

aneb jak dostat lidi do aut 😆

Daniel Jablonecký

To je každého volba čím pojede.

radek

užívejte si levný beznín a relativně dostupné parkování ve městech. bude hůř.

Marek

Co když nastane opak inflace?(občas k tomu dochází) Bude se zlevňovat?

Happy

Modernější? To myslí to stopové množství lišek a panterů nebo dokonce ty olítané eresy z Němec?

Frantisekf2

Vypadá to, ze ekonomika provozu železnice je nic moc i když se jezdi 30+ let starou popelnicí (viz článek o ČD jen 1/3 příjmů z jízdného). Kupodivu i letecká doprava zvládla být životaschopná bez dotací.

strojvedoucí J.

Porovnáváte jablka a hrušky.

Letecká doprava je tak života schopná, že jen letos kraj nasypne skoro 100 milionů do Plané u ČB, aby nekrachla.

Jan

Každá legrace něco stojí a 20% za tu dobu od posledního zdražení je přijatelné

Aaabbb

Poslední zdražení není tak dávno, a taky nebylo úplně malé. Zdražení o 30 % už mi přijde dost.

Petr David

Pokud by se úměrně zdražovala individuální doprava…

MiNo

Může se zdražit parkování a ostatní souvislé služby.

Petr David

Na to nemají koule.

radek

o kolik se mají zdražit předplatné kupony?

Denis L.

Není to přijatelné pokud zdražování má být primárně crowdfundingem zbytností nesouvisející se základní ZDO jako drahé výletní vlaky v soupravách s lokomotivou od března do října vozící půl i více sezóny vzduch, neustále se zvyšující podíl kloubových a tříosých autobusů i když to není nezbytné, za to o 33% dražší km, dálkové linky PID na Šumavu, do Krkonoš a ve finále se středočechů ani netýkají, jen tam projedou několik pásem, k tomu kvantum vzduchovozičů, třeba 517 převeze za víkend dohromady pár jednotek lidí, ale jezdí tam každé dvě hodiny nový 12m autobus.

Výhleďák

Tak nevím: chtít zdražit až o 30 % v době, kdy benzin i nafta zlevnily na ceny suverénně nejnižší za posledních několik roků? Nějak tomu nerozumím – po venkově to už bude jedině autem, a pokud jde o dojíždění do Prahy, tak se Borecký asi spřáhl s OMH na principu „čím hůř, tím líp“, protože jinak by „venkovany“ už asi k opuštění aut také nedonutili. A ten chystaný „pětníkový mariáš“ při nákupu jízdenek jejich prodejcům (zejména řidičům) ani cestujícím také nezávidím.

Jan

Na druhou stranu elektřina levná není a taky by se vám nelíbilo kdyby vám zaměstnavatel 4 roky nepřidal ani korunu 😇

Michal M

A to jsou spekulace důchodce z Prahy 6, který jezdí zadarmo luxusně dotovaným systémem, nebo jste odněkud i reálně dojížděl?

Noscortas

Jako pravidelného cestujícího v systému PID mě sice zdražování netěší, nicméně mu rozumím. Ceny PID pásem jsou hluboko pod ceníkem služeb u ČD.

Luk

Většinou je PID výhodnější, ale ono to nejde úplně srovnávat. Například místenka k PID se vždycky platí (35 Kč), kdežto u ČD je při nákupu v e-shopu či aplikaci už v ceně. V případě zpoždění nebo nedodržení kvality se u jízdenek ČD platí kompenzace. U jízdenek Flexi lze kdykoliv přerušit jízdu a v době platnosti jízdenky pokračovat dalším vlakem.

Jeníček

V roce 2023 se jízdné zaokrouhlilo na částky po desítkách, aby to nezatěžovalo řidiče při vrácení. Nyní se dostáváme krokem zpět tím, že budou muset mít zase řidiči více drobných na vrácení. Těmi desítkami si cestující pamatoval, za kolik jízdenku potřebuje jelikož to téměř kopírovalo pásma. Nyní to bude slušný zmatek, kdy bude více cen. Zřejmě je potřeba nějak zaplatit i ty nepodařené cyklostezky, když je pan Borecký radní pro dopravu, P+R a cyklostezky, to je tak když právník má na starosti dopravu 🙂 Skvělé by bylo zdelšit platnost jízdenek 2,5 hodiny je málo, když na železnici čekáte 35 kvůli… Číst vice »

Jiří Kadlec

jak nepodařené cyklostezky? Hodně cyklostezek se postavit podařilo a lidi po nich jezdí …

Extrémní borec

Od placení drobnými u řidiče se snad naštěstí v brzké době stejně upustí díky nástupu všemi dveřmi.

Stepan

Tím se pouze vynechá zbytečné pípání těch, což mají zaplaceno, na špatně fungujících čtečkách. Kdo platí u řidiče, bude tak nejspíš platit i dál.

Petr

To už jsou zase 4 roky, ó jak ten čas letí. No jo, ale fakt to asi byl rok 21, kdy se dočasně zdražovalo kvůli zvýšenům nákladům na dezinfekci a roušky (po skončení kovidu se ale nezlevnilo). To neni možné, hledám to a mám Vás: poslední úprava (které neznalí říkají zdražení) byla 1. dubna 2023, tehdy se zkrátila platnost jízdenek o 30 minut a na maximálně 180 minut a zdražily příměstské kupony a zavedl strop na počet pásem kuponu (když zaplatíte 7 pásem dostanete všech 13). Takže zdražily se kupony, jízdenky zůstaly za zdánlivě stejnou cenu, ale tím že platí… Číst vice »

Petr

Jen doplním, zde je příslušná tisková zpráva: https://pid.cz/nove-ceny-jizdneho-pid-ve-stredoceskem-kraji-od-20230401/ takže opravdu to je jen po 2 a ne po 4 letech.

Aaabbb

Je to tak, po 2 letech o 30 %. To je už opravdu slušné.

M1M2

Já to na jednu stranu chápu. Ale proti tomu by měla jít kvalitní služba. A jaká je realita třeba z Berounska, které je silně vázáno na Prahu? 1.) Vlaky – jeden kus rychlé regionální dopravy v podobě R16, kde asi ani pan radní neví kam to v Praze dojede, na Smíchov? na Hlavní? někam jinam? A nebo z Berouna busem? B249 je zde nadto standardní vůz 2.) S7 jeden pomalý vlak za hodinu, pro denní ježdění do Prahy množstvím zastávek nevhodný. Rozvázané přípoje v Berouně, tzn. od Berouna dále na západ (Zdice, Hořovice) absolutně nepoužitelné. 3.) bus 394 – s… Číst vice »

kreketuse

Koukal jsem na autobusové linky z Berouna a jezdí v totožném schématu jako SID. Takže zůstal ten starý ultra pomalý vymetak který samozřejmě je pro dojíždění do průmyslové zóny mezi Prahou a berounem apod, pak 1 rychlá linka do butovic a středně rychlá na zličín. Přesně jako v minulosti leda že by se změnila četnost spojů.

M1M2

Spojů je více, nevím co myslíte tou rychlou linkou, nic takového neexistuje, 394 najede na dálnici o jeden nájezd dříve. Ultra pomalá 384 nezůstala, nic takového dříve nebylo (/resp. bylo to výchozí z Králova Dvora, nikoliv zcela nelogicky z Hořovic), to je výplod „inženýrů“ teoretiků při integraci, která systém poškodila. Naopak rychlé spoje ve špičce jsou všechny historií. Ta „rychlá“ 394 (bus 15 m) dojíždí do Zdic s počtem 0-5 cestujících, ve špičce o drobet více. A opačně, i v ranní špičce dokáže ze Zdic odjet s počtem 0-2, nad 5 to už je slušná obsazenost. Tak prázdné autobusy v… Číst vice »

kreketuse

380 vymeták, kdysi měl jiné číslo. Zřejmě 384 a jezdil dlouhodobě jako PID.
394 jede ze Zdic, naposled staví v Berouně a pak až na nový butovicích.
384 Z Hořovic, od Loděnice už nikde nestaví a končí na zličíně.
Přesně toto schéma si pamatuji z let 2007-2008. V čem to tedy mělo být lepší než teď? Je možné že toto schéma se pod SIDem v mezičase ještě nějak zlepšilo a PID to vrátil do stavu kolem 2008. Nesledoval jsem tu oblast soustavně jen kolem 2007 denodenně tudy jezdil.

jaroslav.dohnalik

Nechť si pan Borecký stoupne na nádraží v Neratovicích. Tam se to modernou jenom hemží.

none

Jednou sem budou jezdit zájezdy lidí si to fotit. Tolik krásných vlaků na jednom místě 😀

kubisek

Nebo do Slanýho. Tam jede kromě šukafonů ráno přímej spěšňák do Prahy, příjedz do Prahy je cca v 7:30, už v 16:30 jede zpět, čili pokud máte 8hod pracovní dobu (s obědem 8,5) a nejste v dosahu do 5 minut od nádraží, máte smolíka.

Michal M

Ze Slanýho do Prahy může vlakem jezdit jen důchodce s režijkou.

Kubisek

No, má to i své výhody, člověk vytáhne notebook a ještě může vyřizovat věci. A je to víceméně jistota. Navíc s rozbombardovanou D7… Ve středu jsem jel autobusem a od křižovatky u Knovíze do Slanýho jsme jeli půl hodiny.

Pan průvodčí

Když jsem to vozíval z Loun, respektive kdysi už z Mostu, tak poslední roky to byla skutečná zoufalost. Jak ranní Luna, tak odpolední Emanuel Rádl. Nebylo ojedinělé, že z Loun odjel ráno akorát průvodčí a posunovač do Kralup.
Ze Slanýho se to začalo pomalu plnit, ale žádná sláva. Frekvence na 810. Jen z Kralup do Prahy se to naplnilo. Vlaky ze Slanýho jsou pro fajnšmekry.

Pepa

Konečně, už aby to bylo…

Lukáš Kníže

Nikdo nemá rád zdražování, ale upřímně… já ty důvody chápu. Prostě se hodně dlouho nezvyšovala cena, ale za tu dlouhou dobu se zkvalitnila už předtím tak kvalitní veřejná doprava.

Petr David

A to, že se rozebírají nůžky veřejná doprava/auta nevadí?

Lukáš Kníže

To jsem přeci neřekl… 😅🤷‍♂️ Samozřejmě cenovky by měly odrážet realitu všude. Ve veřejné dopravě, v soukromé nebo klidně i v potravinách. Tam by se taky neměly uměle snižovat ceny… jako za minulého režimu.

Luk

Cena se samozřejmě zvyšovala, a to k 1.4.2023. Doprava se sice v průměru zkvalitňuje, ale na spoustě míst pořád jezdí vlaky staré desítky let a hned tak se to nezlepší. Takže logicky tamní cestující ponesou dost nelibě, pokud budou platit víc s odůvodněním, že jezdí modernější vozidla.

Petr

1. dubna 2023 se naposledy zvedala cena jízdného mimo Prahu. Zdražily kupony a zkrátila se platnost jízdenek (cena a pásmna zůstali, takže určitá množina lidí zůstala této změny ušetřená).

RafaK

Je super toto číst z moderního vlaku typu 810 😀

none

810 má tu výhodu, že pokud by někde na trase chcípla, stačí pár cestujících, aby ji dotlačili až na konečnou 😃

Jarda

problém je, že v těch 810 často těch pár cestujících není, posledně jsem je 810 ve středočeském kraji sám a to v 5 odpoledne všedního dne

Jakub P

Je to celkem logicke a pochopitelne, ale chtelo by to k tomu co nejdrive myto na vjezd do Prahy.

percula

A také Mýto na výjezd z Prahy do Středočeského kraje.

Náhodný Kolemjdoucí

To by asi Středočeský kraj nedovolil.

Znalý

Středočeši jezdí do Prahy. Pražáci obráceně tak o víkendu :). Nevím, koho by to bolelo více :).

percula

Kdyby ale Stredocesi přestali jezdit do Prahy, tak Praha – služby _
– zkolabuje. Kdyby Pražáci přestali jezdit k nám, tak si v létě oddychneme.
Ale opravdu
Proč si dělat problémy a někomu něco zakazovat, zkusme se tolerovat. Praha potřebuje Stredocechy a naší hostinští Pražáky.

Luk

Kdyby Středočeši přestali jezdit do Prahy, tak Praha zkolabuje, ale Středočeši nebudou mít co jíst, protože v kraji práci neseženou. Praha a kraj by měly co nejvíc spolupracovat, je to jeden organický celek. Což ale neznamená, že by se do centra Prahy nemělo zavést mýto – to není namířené proti Středočechům (bude se jich týkat stejně jako Pražáků ze zbylé části Prahy a stejně jako obyvatel jiných krajů), ale má za cíl omezit intenzitu individuální dopravy. Za peníze získané z mýta se může financovat kvalitnější veřejná hromadná doprava, která pomůže opět všem, kdo do Prahy jezdí.

Marek

K tomu by ale nikdy nedošlo, byla by (pod rouškou hesla – s péčí řádného hospodáře) tendence shrabnout a vyrejzovat na mýtném co nejvíce a na té veřejné dopravě pořídit co nejvíce muziky za co nejméně peněz. Nedělejte si iluze že (všechny) peníze z mýtného by šly do veřejné dopravy. Takhle by to určitě nefungovalo. Jediným vysledkem by bylo mýto, nedostaveny okruh a možná o neco lepší VHD/MHD než dnes (vždyť podle některých je jedna z nejlepších v Evropě) tak co na tom ještě vylepšovat že.

Jakub P

To není o tom, že by Středočeši neměli do Prahy jezdit. To je o tom, že si Praha nemůže dovolit, aby jich to tolik dělalo denně autama. A aby ti, kdo to dělaj autama, přispěli na obrovské náklady, které to městu způsobuje. A jo, když jedu z Prahy někam pryč autem, nemám problém tam zaplatit parkování nebo mýto, abych zase tam přispěl na náklady, které se zajištěním infrastruktury pro moje auto maj…

Michal M

Správně.

Jakub P

S tim taky nemam problem. Ono lepsi by bylo zvysit spotrebni dan z pohonnych hmot, ale to tezko vlada udela, takze si Praha bude muset poradit sama, pokud se nechce nechat kompletne utopit v autech dojizdejicich.

Náhodný Kolemjdoucí

Ažbudeokruh.

Honza

Dobrý den, nezlobte se že Vás zase otravuji, ale máte modernější vlaky? A mohl bych je vidět?
Tady jezdí jenom 854 a 845. A ještě věčně mimo čas co mají jezdit. To si určitě zaslouží další zdražení, souhlasím.

Luboš Beneš

Jojo, tolika šukafony jako ve středních čechách se jinde nesvezete.

Frantisek X

Také říkali, že na to ušetří zrušením vlakových spojů na méně vytížených trasách. Asi neušetřili. 🙂 Ovšem, postávání autobusů v kolonách nadále preferovaných aut něco stojí, to dá rozum.

Gajda

854 sice není žádnej zázrak, ale osobně jedu radši v ní na S3 než ve slonovi, kde je počnáraný každý okno, stolek, kožená vrchní část opěradla a podlaha. Což je na S2 docela častý jev.

Honza

kdyby to aspoň nebyl takový kňučák. To kňučí minutu při každém rozjedu než se to vůbec hne. To má dynamiku rozjedu fakt strašnou 😀 Ale já zase pořád říkám: aspoň ty vlaky jezdí. Na 348 se spoléhat skoro nejde, to i těch standartních cca 10min zpoždění vlaku je lepší.

Jarda

v salónu je u 854 celkem ticho, ale nesmí se otevrít okna, to pak je ale kvičení to nejmenší, protože při každém brždění člověk přijde o uši

Petr

No možná to udržování parku veteránů je i finančně náročnější. Každopádně tahle výmluva co slyšíme při každém zdražování je prostě hloupá. Obnova vozového parku i infrastruktury je naprosto normální věc, se kterou se musí počítat (každý podnikatel počítá s tím, že zařízení musí průběžně udržovat a že někdy přijde čas na jeho výměnu). To neni nic nečekaného. Navíc by to zakládalo očekávání zlevnění, až se nová vozidla zajedou a budou si užívat svých 30-40 let provozu (pokud jde o vlaky u autobusů to bude tak 10-15 let). Správná výmluva by měla být, že roste cena paliv a energiíí a taky… Číst vice »

Honza

A my jako cestující o tyhle veterány prosíme? Nebo (a vím že to sem ke zdražení nepatří) neustále odkládáme modernizace tratě? Aby rostlo využití VHD, je třeba nejenom inovovat a zlepšovat kvalitu, ale i tu infastrukturu. V kontrastu s tím, že neustále pohonné hmoty jenom klesají je pak takové zdražení jak výsměch. A to jej nijak nerozporuji, pořád to v ročních nákladech (za cenu o 50%více času na každé cestě) je levnější než IAD (na mé trase). Je ale smutné, že to aktuálně vypadá, že žádná rekonstrukce k nám nikdy nebude, protože teď se bude plánovat nová trať do dvojměstí… Číst vice »

Jiří Kadlec

845 (motoráky arriva) jsou podle mě moderní vlaky, na rozdíl od sice české ale hodně hlučné a hřmotné „hydry“ 854. Na 845 arrivách se mi líbí, že je tam docela dost místa pro kočárky i pro kola a jsou to prostorné vozy.

jitka myšková

Jezdím v rámci PID Lužec nad Vltavou -Kralupy nad Vltavou s jedním přestupem ve Vraňanech . Po zrušení motoráčku do Lužce (což chápu, tento spoj obsluhuje pouze jednu stanici) se doba cesty 15km protáhla na vice než hodinu, protože čekám na spoj víc než 15min ráno a 20min odpoledne. Ale co mě víc štve je nechutná špína, holubí trus a čurbes na zastávkách autobusu i nádraží ve Vraňanech

Frantisek X

Tak ten spoj by při zadrátování mohl jezdit už z Prahy (co teď končí v Kralupech). Vize propojení s Mělníkem si radši nechám, to by bylo zase cupování, že přece jen za ty peníze radši další silnici. 🙂

Jakub P

Ne, za ty penize radsi vlak nekam, kam dava vlak smysl…

Jakub P

Ta vaše fantasmagorie o napojení z Lužce do Mělníka vůbec není o Mělníku. Je to zoufalé vymýšlení, jak dodat zdání smyslu tomu rameni z Vraňan do Lužce. O Mělník fakt nejde, ten je na pravobřežce, z Prahy pravda cesta přes Neratovice není úplně přímá, ale ani to není nejhorší.

A hlavně, i kdyby nakrásně stálo za to napojit Mělník nějak příměji na koridor Praha-Ústí, daleko líp než přes Lužec (což znamená most přes Vltavu, most přes Labe a překonat hřeben s vinicemi) by to šlo severně od Mělníka, kde by stačil „jen“ most přes Labe.

Michal M

Vize propojení s Mělníkem – ale asi až někde mimo Lužec – je náhodou dobrá.

MartinS.

Do Lužce stačil šukafon a proto to zadrátujeme a pošleme tam pantera. To dává smysl.

Tomáš Robek

Dobrý den,

zkuste využít linku 473 pokud Vám budou vyhovovat časy odjezdů ze zastávky: Vojkovice,Bukol,lávka“ , nachází se cca. 600 m od zastávky BUS Lužec n.Vlt., s pohodlným přístupem po nové lávce přes Vltavu, jízdní doba do Kralup n.Vlt. 27 minut a bez přestupu. Ale až od 7.6.25, momentálně je tam výluka z důvodu opravy silnice a linka jezdí odklonem.

Leinad

Já prostě využívám aplikaci PIDLítačka, často i když jedu cestu, kterou znám.
Ukáže zpoždění, občas poradí mě neznámé linky/zkratky, připomene pěší přesuny.

Daniel

Když se zvyšuje údajně kvalita, budou tedy na trati 171 okamžitě vyrazeny vozy Bdmtee a Bdmteeo, které nikdy neodpovídali standardům a mají extrémní poruchovost dveří? Jedná se o vaky s 90XX. Pokud k jejich vyřazení dojít okamžitě nemá, nechápu o jakých nákladech je řeč nemluvě o tom, že za zpoždění se vám omlouváme a kompenzaci nečekejte.

PetrM

Jejich vyřazení není žádný problém, přál byste si je tedy vyřadit a a uvedené spoje bez náhrady zrušit?

Dachs

No jo no. Ale ty komentáře od běžných cestujících by už vydaly na dlouhý spis. Z části nepublikovatelné nadávky, jinak pobavené komentáře. Poslední dobou jiné hlášky, co jsou slyšet na perónech, jsou druhu tohoto: „UŽ TO ZASE NEJEDE, CO?“ O téměř nepobírání některých ranních spojů nemluvě. Za těchto okolností lidem z S7 sdělovat, že budeme zdražovat o 20-30 %, je prostě velká poťouchlost, někdo by to nazval drzostí.
Výsledkem BUDE, že na vstupech do Prahy těch aut přibude ještě víc. Provoz na II/115, resp. Strakonické už je na hranici kolapsu, zvláště když zaprší 🙂

Michal M

No hele, my se do vlaků vejdeme, ale jenom proto, že trať vede mimo obce a odporník z IDSK, co plánuje přípojné autobusy, je nějaký svérázný jedinec.

Luboš Beneš

Ne, přál by si je nahradit těmi novými drahými vozy. Které ovšem nějak nejsou, že.

PetrM

Přesně tak, takže jediný výsledek v tuto chvíli je, že se ty spoje zruší. Navíc půlka problému leží na straně SŽ a stavu tratě. Pánovi rozumím, ale je to příspěvek stylu, zdražujeme v bytovém domě fond oprav protože se musí opravit výtah, ale pán bydlí v přízemí.

platamond

Uvedená číselná serie nejezdí na trati 171…

Chleba Nakup

810 za kýbl nafty nebyly dost dobré. Že to nebude zadarmo bylo jasné hned.

Ferda

A pro Vás jdou 810 dost dobré? Pro mě nikolivjek…

Chleba Nakup

Více než dost dobré. Škoda, že mizí.

Frantisek X

Nicméně jsou na nich možná dost drahé ty dva kýble, co prý některé i hravě sežerou. S průběžnou obnovou se má počítat i tak. No kdyby aspoň obnovili základní platnost podle pásem či zón, aby se v tom někdo vyznal, a částky placené za papírové lístky odstupňovali rovnoměrně a tak, aby vycházely ideálně po 10K (nebo 5K) a člověk pak někde nehrabal 9 korun v nejdrobnějších, případně omezili četné výjimky z výjimek, aby tarif byl zase přehledný, tak budiž.

Fapive

Je sice hezké, že se bude zdražovat jízdné, ale zamyslel se taky někdo nad efektivitou výběru jízdného od cestujících ve vlacích? Jednoduchý příklad, kdy několikrát týdně dojíždím přes pásma P+0+B+1+2+3 na lince S4. Kolik cestujících si myslíte že má koupenou platnou jízdenku?! Ano, tam kde je pokladna, tak většinou z dané stanice cesutjící jízdenku má. Ale z ostatních zastávek, např. Praha-Podbaba, kde pokladna není, spoléhá spousta cestujících na to, že si jízdenku zakoupí u průvodčího, který se však v dobrých 50 % případů vůbec nedostaví. Zatímco já tak platím při dojíždění z Kralup roční kupón, který se mi teď o… Číst vice »

Pan průvodčí

To je bohužel něco, co ROPID ví a dlouhodobě neřeší. Řež je ethalonem vychcanosti. Vlaková četa to samozřejmě nemá ve špičce šanci stihnout ani omylem a to ti lidé moc dobře ví.

Michal M

A stejně tak ČD neřeší výpravu vlaku bez mávání. Pokud průvodčí musí každé 3 minuty ven, je to sice hezký turistický výkon, ale o to méně jízdenek zkotnroluje.
Stejně tak je vzhledem k možnostem elektronického nákupu jízdních dokladů zastavit ten socík s prodejem jízdenek ve vlaku.

percula

Ano a pokud dojde k nástupu všemi dveřmi i do autobusu bez prokazování se dokladem u řidiče, bude se jezdit zadarmo i v nich. Revizory neargumentuje, jezdím zatím do Práce i pražskou MHD a nikdo po mně jízdenku minimálně 2, ale spí 3 poslední roky nechtěl. Revizoři v Praze , mimo těch pár v metru vymřeli.

Luk

V posledním roce mě revizoři v Praze kontrolovali několikrát, z toho nejmíň 3x v busech.

Hanz

S tím naprosto souhlasím. Vyčkejme však nových smluv (tj. někdy rok 2029), kdy se domnívám, že systém spěje po jihomoravském vzoru k nasazení revizorů namísto průvodčích.

Frantisek X

I s omezením dostupnosti jízdenek? 🙂 Aby to stálo za to… Ono je to těžké, když nastavený společenský systém učí i děti, aby se chovaly „vyčůraně“.

Vojtech

Při ceně jízdenky 3650 za rok mám problém jen s tím, abych. Ji nezapomněl. = paragraf cestující by to zneužili.
Jenže ti revizoři a pod. Stojí tolik, že zas až tak moc efektivní nejsou a skoro polovina revizí bez jízdenek je o složitosti koupit si jízdenku.

Fajfojistic

Přesně tak. Hřešil jsem na to v Sedlci. Jeden čas na to průvoďové pekli, obcházeli vlak jen jednou a já začal na pravidelnou jízdu zdarma spoléhat. Pak mi to začalo být trapné a jizdenku si od té doby kupuji.
Souhlasím s tím, že znevýhodnění nákupu u průvodčího, případně automaty a revizoři by výběr mohlo zlepšit.

Luboš Beneš

Jízdenku si snadno kupuji v mobilu. Proč to nedělají i ti ostatní?

Zdeněk Bass

Tak zrovna nedávno asi měsíc nešla aplikace PID Lítačka, takže to dost dobře nešlo. Nehledě k tomu, že pořád znám pár lidí, kteří nemají mobil a nebo ho mají, ale bez mobilních dat a wi-fi není všude.

Jarda

a jak dlouho nešla aplikace? Tak při výpadcích je asi jiná situace, než bežně. Opravdu dneska někdo má mobil ještě bez dat? Dyť to stojí méně než jeden oběd.

Honza

Když máte internet doma, a pak v práci. Tak data v mobilu jsou zbytečné vyhazování peněz. A pokuď ani moc nevoláte nebo nepíšete, tak i paušál je zbytečnost.

Michal M

To jsou opravdu hodnotné argumenty… 😀 Za deset let nešla Lítačka pár hodin, proto je pro pana Basse nepoužitelná.
Pozoruhodné, lidé nemající mobil – co je to za subkulturu? Oni jezdí pravidelně vlakem?

Bubak

Ne, maji mobil na telefonovani a smsky. A jezdi pravidelne autobusem a maji papirovou litacku.

Jeníček

Mně se podařilo přes aplikaci Lítačka v posledním roce, koupit jízdenku jen jednou a to mi trvalo 10 minut, jelikož aplikace stávkovala. Nyní když dám v lítačce spojení, tak mi to nic nenajde, holt musím najít poslední cestu refreshovat a poté dát nové zastávky, aby se nějak chytla, což mi přijde padlé na hlavu.

Josef

To ale není aplikací, tak funguje hodně dobře, sorry.

MartinS.

To je aplikací. Od března je na nákup jízdenek použitelná jen s obtížemi.

babilon

Proč bych se s tím patlal v aplikaci a riskoval, že se něco nepovede (což už se několikrát stalo), když to dostanu pohodlně u řidiče za stejnou cenu? Navíc – papírová jízdenka se nevybije nebo nepokazí.

percula

Protože to pokaždé nejde , systém padá, a pokud ji koupím, tak ji čtečka kódu zase třeba nenacte.

Michal M

Je potřeba neplatit kartou, ale Google Pay a Apple Pay, je to jednodušší a pohodlnější.
Čtečky kódu v busech se za poslední půlrok VÝRAZNĚ zlepšily. Dejte tomu šanci.

Frantisek X

Ovšem ne systémem „musíš mít mobil nebo kartu, jinak nejedeš“. Základ je ten, aby to skutečně bylo trapné, a ne naopak. Fakt bych se nerad dočkal technokratického policejního státu plného nástrah a škodolibosti.

Michal M

Bez Edmondsonovy jízdenky od paní, co stahuje závory nemá železniční doprava smysl.

Vojtech

Začalo mi to být trapné = to je ten důvod, na co revizoři, jde o společenskou smlouvu , pokud nebude celonárodní návod, jak to očurávat, tak to u funguje.

none

Tak jedině samoobslužný provoz a kdo nemá při kontrole jízdenku = pokuta

Jarda

od Lysé z mezizastávek nepřijde snad nikdy, pravda chodím do patra, tak kvůli neustálemu pendlování ven, patro asi vynechávají.

Aaabbb

Naprostý souhlas, nerozumím tomu, jak to, že se tohle neřeší, a to je na většině příměstských tratí kolem Prahy. Zavedl bych hned německý nebo rakouský model, automat na nástupišti, a ve vlaku jen s přirážkou ze všech zastávek. Kromě třeba dětí a ZTP.

Narre

Jako zdražení beru, důvody to má, ale ten cenový rozdíl mezi jízdenkami placenými hotově vs elektronicky by měl být kriminální. To považuji za prasárnu největšího kalibru. A ne, smartphone ani bankovní účet si kvůli tomu pořizovat/zřizovat fakt nebudu.

Minimálně doufám, že to platí jenom pro jednorázové jízdenky, a že mi nenaúčtují víc, až si přijdu nabít lítačku.

Pan průvodčí

Nikdo vás ke zřizování bankovního účtu ani ke smartphonu nenutí.
Je to vaše svobodné rozhodnutí. Stejně tak objednavatel/provozovatel má právo cenově rozlišit produkty, které mají vyšší náklady na prodej. Nic nového pod sluncem nejen v oboru dopravy. Že nemáte/nechcete mít ebanking nebo chytrý telefon je problém váš, ne provozovatele.

Marek

Dvojí ceny jízdenek je nesmysl,a je to protizákonné a Praha stím nesouhlasí se zdražením.

Dusanh

To nejsou žádné dvojí ceny jízdenek. K jízdence koupené elektronicky máte bonus 🙂

platamond

Ono je to z každého něco. Kdo zakázal IDSK, aby se platební karta stala identifikátorem jednotlivého jízdného, když na předplatní jím je? Stačilo by, aby v při platbě kartou v automatu / validátoru se nemusela tisknout jízdenka. Pak bych s tím již žádný problém neměl, ale nutit někoho mít data online, aby dosáhl na slevu a jen při speciální aplikaci… Ono i s papírovou jízdenkou to jde, před 14 dny okolo Karlových Var byla při platbě kartou v busech automaticky sleva.

Narre

Moje rozhodnutí to je, to nepopírám, a vím, že se tím v některých ohledech znevýhodňuji (např. nutnost platit doběrečné u online objednávek), ale tohle je dost přes čáru. A mezi lidmi v mém oboru (IT + znalost kyberbezpečnosti) je nás takových nemálo.

Martin

Já jsem za to rád. Občas si jdu za jezdit s autobusem a jsem rád za každého cestujícího, který se nesnaží zavalit mě tunou dvou korun. Ocení to i pokladní, které pak ty dvou koruny odevzdám, aby je odnesla do banky. A to vůbec nemluvím o tom, že to omezuje případy, kdy řidiči rozkrádají tržbu.

Frantisek X

Tak nastavíme cenu na 39, aby Vás zavalil přímo jednotlivými korunami. Možná by stálo za úvahu mít ceny v hotovosti zaokrouhlené na desetikoruny (či pětikoruny) s tím, že pokud chci zvýhodnit závislost na elektronických zařízeních, která si lidé musejí koupit a udržovat ze svého, mohli by mít cenu o něco nižší a takovou, která by se v drobných platila hůře. To jedině. Ale takto podprahově tlačit lidi do elektroniky, která navíc kdovpíroč i tak „žere“ zbytečně čím dál více zdrojů?

none

To není tlačení ale realita. Navíc něco naprosto normálního. Nemůžeme být skanzen úplně ve všem.
A ty zdroje. Jestli je chceš šetřit, přestaň psát do diskusí. Ono to totiž není zadarmo. Kvůli tobě server spotřeboval více energie.

Narre

S přírážkou za platbu u řidiče problém nemám, ale uplatňovat jí i např. u jízdenkových automatů či v trafice je nesmysl. Jak v tomto vlákně již někdo navrhl, smysl by to dávalo, kdyby se platby v hotovosti zaokrouhlovaly na pětikoruny, aby se snížilo zacházení s „fufníky“ 1 a 2 Kč, to bych i bral, ale podle navržených cen tomu tak opravdu není.

MartinS.

Trafika bude celkem drahý prodejní kanál.

kubisek

Sleva za samoobsluhu, co je na tom špatně? Pochopil bych, kdyby to jinak nešlo.

John

Hm tak pokud to bude „kvalitní, dostupná a spolehlivá“ jako CD tarif tak od dvou.osob už jen autem. Ach jo. PS známka, pojistka, olej při intervalu 15t jsou z ročního hlediska fixní náklady.

Jarda

auto má i nefixní náklady, navíc zrovna ten olej je závislý i na nájezdu. Auto zdaleka není jen palivo, naopak pojistka je zrovna ten nejmenší náklad, ale i tu některé pojišťovny umí dle nájezdu, takže pak není ani ta pojistka fixní. Málokdy se auto dostane na vícenákladech (tzn. ty které vznikly opravdu danou jízdou reflektující vlastnictví vozu) pod 5 Kč/km.

Jarda

prosím všechny mínusaře (nejen tady), ať mi klidně půjčí auto a budu jím s radostí platit i třeba 7 Kč/km včetně paliva.. to pak najednou auto bude hned stát jinak

Vojtech

Jasně proč ne, ale v Praze si plaťte tržní parkovné , a zjistíte, že je to ještě podstatně více. Když jedu učit do Dejvic, tak za 3hodiny parkování zaplatím více, než když jedu obě cesty BOLtem

Plechus

To je stale povyk „chceme klimatizovane autobusy“, nebo „chceme aby to jezdilo casteji“ ci snad „prodluzte provoz linky“- no samo se to nezaplati. A ja uz dlouho zastavam nazor, ze jizdne je v PIDu vzhledem k pokryti dost levne. A vykriky „to uz je levnejsi koupit si auto“ pripadne „misto autobusu pojedu teda autem“- no jak racte. Doporucuju si predtim vypocitat opravdu skutecne naklady na auto, tedy hezky poctive zapocitat porizeni, pojisteni, palivo, servis, pripadne platby za parkovani, znamku a dalsi pravidelne platby. To Vas auto pak rychle prejde. Ono se to samo taky nezaplati a kdo nebere 50+, pro… Číst vice »

Jaaa

Stačilo by zdražit těm autům a hned by bylo na VHD. 😉
Ale to se v ODS nemůže chtít…

ABCD

Zejména to osolit obyvatelům podhorskych vesnic. Myslel jste to plošně?
Ať se developerum ve městě kšefty točí !

Petr David

Jsem obyvatel podhorské vesnice, k tomu v pohraničí. Zdražit hmoty plošně, zlepšit VHD a služby.

percula

Opravdu? A jak často u Vás jezdí VHD že Vám to vyhovuje?

Náhodný Kolemjdoucí

Třeba není sobec, ale preferuje zájmy celé společnosti nad svými osobními?
A možná by díky tomu došlo i na zlepšení VHD a služeb v odlehlých oblastech?

Petr David

Hodinový takt.

percula

Já jsem že středočeské vesnice a bral bych to tam uz bych mohl jízdy autem omezit.. U nás jede bus každým směrem 5x denně v práci dní a veze do 10 lidi spíš min.
Docela by mne zajímalo zda by se při hodinovém taktu našlo víc lidí kteří by busem jezdili, ele kdo by ten pokus zaplatil, musel by trvat nejmíň 6 mesicu

MartinS.

Ale takových míst, která se zdají odlehlá, ale jezdí tam autobus po hodině a o víkendu po dvou nebo po čtyřech je celkem dost.

percula

A jak budete autu zdražovat, ono auto může něco platit? Za to mě platím já.

MartinS.

Jenže, bohužel, s tímhle nikdo nepočítá, nebo nechce počítat. Mám auto, celkem levné auto a cena PHM, kterou hodně lidí bere jako náklady na auto je 35 % skutečných nákladů. Čím je auto dražší, tím je ten podíl PHM na nákladech nižší. Pokud jedu na víkend 85 km od Prahy, stojí ta cesta ve skutečných nákladech autem kolem 450 Kč, PID jízdenka na 9 pásem je za 90. Proto také občas jezdím autobusem, hlavně, když vím, že se do 24 hodin vrátím, protože na to stačí jízdenka za 140, ale auto tam a zpět je za 900. Takže jízdné PID… Číst vice »

Frantisek

Jo ‚skutečný‘ náklady na auto…to je takový mýtus plánovačů. Pokud jste jeden z těch 6.5mio majitelů auta tak kupodivu máte servis a výměny kapalin co rok a nebo 15kkm. Většina těch aut tolik nenajede, stejně tak pojistky, gumy… většina nákladů na auto je fix a pak je to o tom, jezdit víc a víc a tam u ty konkrétní cesty jde jen o palivo, flexibilitu a ušetřený čas.

MartinS.

A když se jezdí víc a víc, tak se auto rychleji ojede a kupuje se nové… a to jsou zase náklady navíc. Neznám moc lidí, co jim jedno auto vydrží 50 let… a je celkem rozdíl, jestli nové auto kupujete po roce, po pěti, po deseti nebo třeba po dvanácti.

Jarda

tak fajn, tak si od vás pronajmu auto, když vlastně ježdění navíc žádné náklady nepřináší, tak to bude levně ne? Náklady na auto jsou silně závislé na nájezdu, ale samozřejmě nemá zase smysl pořizovat auto, které jen stojí, s menším nájezdem rostou fixní výdaje za km, s vyšší nájezdem zase rostou výdaje závislé na km v celkové částce, takže ten výpočet není vždy úplně černobílý, protože tím, že se autem zrovna nejede se sice šetří jedny náklady, ale zbytek jízd tím stejným autem. Ale každá jízda = opotřebení. Jsou případy a možnosti, jak se platbě za takové opotřebení třeba vyhnout,… Číst vice »

hbf

To je demagogie. Podle vaší teorie by se vyplatilo chodit na víkend přespávat na ubytovnu za 300,- Kč/ noc, protože náklady na noc ve vlastním bytě jsou mnohem vyšší…

PEpa

Pokud svůj byt pronajmete, tak má finančně smysl bydlet na ubytovně… Otázka zda za ty peníze to stojí….

Jarda

to se moc nevyplatí, protože ve svém bytě těch 300 za noc neušetříte, tím, že tam nebudete, to leda v zimě, když to necháte vymrznout, ale i to se pak někdy musí dotopit, ale jak píšu výše, ono ty náklady se prolínají a nelze počítat jen s jedním pohledem.

percula

Auto mám, má vesnici ho mi musím takže náklady které uvádíte platím stejne. A jezdim s ním do města kde je interval na Prahu 30 minut, ( od nás to jede 5x za den). Takže náklady je opravdu jen ten benzín a levnější je to už teď.Spotreba 5,5 l/100 km, cesta tam a zpátky 92 km a jižně PID 180 Kč, tak si to spočítejte. P.S Parkuju v Praze zadarmo.

MartinS.

A nedochází vám, že čím víc se to auto používá tím častěji se obnovuje a kupuje nové? Pokud tedy někdo nechce jezdit úplným vrakem, kde ale zase rostou náklady na údržbu. Někdo auto vymění po 10 letech, aby se to auto dalo ještě solidně prodat, jiný má totéž najeto po 5 letech.

percula

Pokud se k autu chováte slušně tak ty náklady tak hrozně nejsou, myslí že to vyjde, mám auto 16 let , spotřeba 5,5 na 100, každých 80 000 rozvody, ani obložení spojky jsem ještě neměnil. Nesmíte se k němu chovat jako prase a jde to.

Jarda

tak když autem nejezdíte, tak si ho půjčuju, když je to jen palivo..aneb jak si krásně lhát do kapsy

percula

Nikde nepíšu že s ním nejezdím, potřebuju ho denně protože VHD u nás skoro neexistuje. Na druhou stranu proč by jezdila častěji když v autobuse je 0 až 10 lidi. Je fakt že nájezd 200 000 km za 16 let není mnoho ale mám pořád původní spojku tlumiče zkrátka vše mimo rozvodu brzd. oblozeni a pneumatik jo ještě 2x baterka. Když jsem si to uvědomil, začal jsem pochybovat o své paměti, tak jsem si včera prošel faktury a servisní knížku a se spojkou nikdo nic nedělal. Leda by to dělal zadarmo. Ale jak jste přišel na to ze ho nepotřebuji… Číst vice »

Jarda

bylo myšleno v čase, v kterém s autem nejezdíte, že si ho půjčím a budu s ním najíždět další kilometry..podle vás je to přeci jedno, že auto najede více km nic nestojí. Jinak spojka, že vydrží 200 není nic zvláštního, pokud se s tím jezdí slušně a není to vyloženě městké přibližovadlo, tak vydrží i o dost více.

Vindaloo

Na trasách které občas jezdím (1-2 pásma, doba jízdy 15-30 minut) došlo ke zdražení z 18 Kč na 22 Kč v srpnu 2021. V dubnu 2023 díky úpravě časové platnosti jízdné zdražilo na 30 Kč a od příštího roku budu platit 36/39 Kč. To je docela solidní inflace za pár let.

rzc

No a realna cena je 120Kc.

Jaaa

Jenom 100 %. 😉

Pan průvodčí

Otázkou je, zda ta cena před čtyřmi lety byla alespoň zdánlivě odpovídající. Stále bude PID patřit mezi ty levnější IDS.

Augusto Pinochet

…mzda za 6 minut, co je na tom drahýho?

Jarda79

Středočech má jediný štěstí s pražákem, že není kde zaparkovat a že je parkovné docela drahá záležitost.
Ale kdo nepotřebuje jet do Prahy, tak vezme auto, protože ušetří čas a peníze. Takže meziměsta mimo spádovost do Prahy budou ještě více prázdné.

Frantisek X

A budou se moci zrušit, a lidé nakoupit další auta a podpořit další rozšíření silnic. Protože více aut přece není problém, dokud se nějak vejdou. 🙂

55p

Mimochodem zdražení se má týkat jen jednorázového jízdného, nebo i předplatných?

Švarc

I předplatné

55p

dík za odpověď

Martin V.

Jestli to správně chápu, Augustovy krabice (S34) se to zdražení nedotkne? Tak aspoň něco..😏

Pan průvodčí

S34 jezdí do Středočeského kraje ?

percula

Vrátíme se do aut, vychází to levněji už teď, natož po zdrazeni. Jen ta Praha a bývalá okresní mesta budou ještě víc zablokovaná auty, ale co kraj chce to dostane.

Náhodný Kolemjdoucí

Přitom mohli peníze třeba z údržby silnic přesunout na hromadnou dopravu, že?

percula

Nemohli, ty silnice co po nich jedu do Prahy opravuje ŘSD , ne kraj.
Ja si nestěžuju jen konstatuju, co to přinese, Je ale divné , že se kraj chvástal co ušetřil v soutěžích na autobusové dopravce a pak zdražíjizdne. A předplatní jízdenky tak jak jsou nastavenepro nás dál od Prahy postrádají smysl smysl.

Jarda

tak fajn pronajímám si u vás auto za 4 Kč/km včetně paliva..když tvrdíte jak to je levnější jak PID, tak na tom máte více jak 50% zisku a to je dobrý kšeft ne?

percula

Proč bych ho pronajal, potřebuju s ním jezdit. A ty výpočty jak jste na tom s matematikou?

Jarda

píšete, že jízda autem vychází levněji už teď. Cena v PIDu je aktuálně necelé 2 Kč/km..je to hodně zkreslené podle toho, kam se jede, někde to je i 1 Kč/km, takže když dostanete 4Kč/km, tak na tom musíte solidně vydělat, protože auto je přeci levnější, tady vychází levněji, než těch 1-2 Kč/km a vy dostanate 4 Kč/km

michal001

Dojíždím z Milovic do Prahy. Vlaky i autobusy jsou narvané v podstatě pořád. Tzn. kde je převis poptávky nad nabídkou, tam je velký prostor pro zdražení. Nic k nepochopení. S autem v Praze nezaparkujete a jiná možnost není.

Juraj

Obecně s tím zdražením nemám problém, ekonomická realita je, jaká je, byť třeba ceny PHM dlouhodobě stagnují, takže to postupně veřejnou dopravu znevýhodňuje a zaplatíme to všichni v externalitách.

Nicméně co mě vždy štve je přejezd z Prahy do 1. pásma, který se slušně prodraží, protože i s pražským kuponem člověk musí koupit pásmo, které nepotřebuje.

Takže výjezd do Říčan nebo do Roztok je automaticky dvacka. Nově letní večerní koupání za Prahou pro dva 2×24 cesta tam + 2×24 cesta zpět = 96 Kč. A pak že proč je tam pořád plné parkoviště…

Frantík

Přitom reálně to jsou 2 pásma, takže by měla platit 15minutovka?

Libor

Nojo, jste si v Praze zvykli jezdit skoro zadarmo a chcete i za Prahu na koupák jet na kupón.

55p

A to v Praze nejsou koupaliště?

Juraj

Ale já nemám nic proti tomu, aby pražský kupon stál víc, nicméně zaplatit automaticky dvě pásma za vyjetí těsně za hranici města je poněkud nepříznivé pro atraktivitu VHD.

Ra

Do Říčan i Roztok jezdí ČD, ze Sedlce nebo Kolovrat je výhodnější jejich tarif

Pepa

A co Praha, ta zdraží taky , nebo zdraží jenom 0 a B pásma a bude vtom chaos. A bude se moct v regionu nastupovat všemi dveřmi, když tak propagují digitální jízdné. A co ta zpoždění VHD při příjezdech ráno do Prahy ve špičce z regionu, kde je pak výhoda VHD…

Blátošlap

Absolutní úlet. Je to nehoráznost – v regionu kde obyvatele drtí fynanční náklady na život zasáhnout ty nejchudší pracující, invalidy, důchodce nebo děti. Je před volbami. Radní to vysvětloval, ale dělá taková rozhodnutí, aby to bylo ještě dražší. Radši pojedu dopravním skanzenem, než dopravou, díky které nebudu moci si dovolit dojet do práce.

Frantisek

Autobus by vám třeba nevadil?

Blátošlap

Vadí mi extrémní zvýšení jízdného bez ohledu na sociální dopady!

Libor

Můžete se odstěhovat do pohraničí, tam vám to zdražení moc vadit nebude, na ty dva busy za den… Koupíte kolo a pohoda…

Jaaa

Mají to tak teda udělat všichni nejchudší, aby teda vaše slova měla obecnou platnost?

Nebo jenom urážíte?

Pan průvodčí

V Česku si za chudobu mohou dost často lidé sami. Jsme zemí, kde naprostá většina lidí neví, co chudoba je. Chudoba není o tom, že si kvůli dražší jízdence na VHD koupíte místo šunky šunkovej salám a o jednoho Braníka míň.

Augusto Pinochet

…nejchudší ať necouraj, když na to nemaj…

kubisek

Se podívejte na ceny třeba u Dopravy ústeckého kraje, Slaný – Litoměřice PID 60, DÚK 82.

Eman

Základní otázka je, jestli má být veřejná doprava určená jen pro s prominutím socky, jako třeba v Americe, nebo pro širokou veřejnost. Já se domnívám, že pro širokou veřejnost. Pak ale musí mít nějakou kvalitu. A ta zase něco stojí a někdo to musí zaplatit. A jestli si ji jako invalida nebo nevím kdo nemůžete dovolit, tak od toho jsou nebo mají být adresné sociální dávky, ne paušálně nízké jízdné. Předpokládám, že třeba u potravin chápete, že je Lidl nebude prodávat pod cenou jen proto, že jsou pro vás drahé?

Frantisek X

To zase jo. Na druhou stranu, široká veřejnost také nepotřebuje kdovíjaký přepych. Možná bych se více zaměřil na proporce (aby to stálo tak nějak podobně na srovnatelných výkonech), a hlavně pak na uživatelskou přívětivost (spolehlivé přípoje, preference na komunikacích, kde to nějak jde), přiměřená kapacita (když nestačí časté kloubové autobusy, snažím se zlepšit v tom směru vlaky; i ty pak mají ještě rezervy – délka, třeba s úpravou nástupišť, a výška, čili patrové soupravy), přehledné jízdné (ne chytáky pásma vs. čas, dále pak jen jednoduchý systém slev, ne pro každého nějaká akce – ale to je spíše záležitostí Prahy).

none

No, každý druhý člověk tu bydlí na ulici. Stát s takovou chudobou abys pohledal.

Michal M

A tak to uděláme anofertím trolům těžší a zeptáme se jich, odkud kam že do té práce dojíždějí, že to budou mít tak neúnosně drahé.

Jaaa

Touhle svou blahosklonnou arogantní povýšeností určitě voliče ANO přesvědčíte. Gratuluji k příští prohře, děláte si to sami.

Michal M

V Mlaďáku bývala kdysi rubrika „Pedagog ve výslužbě odpovídá“ (pedagog byl Šimek). Jednou dostal otázku, zda by uměl uspat slepici. Odpověděl, že ano, ale neuměl by ji pak vzbudit.
Přesvědčování voličů ANOfertu bude něco podobného jako uspávání slepic, Mlaďák bohužel zkrachoval a Šimek je dvacet let mrtvej.
A mimochodem a jestli „my“ jsme lidé nevolící ANOfert, tak to znamená, že vy jste ke všem životním pohromám ještě i volič ANOfertu? No velké gratulki!

Dominic

Když teda chtějí zvýhodnit nákup elektronickou cestou tak moc prosím o sloučení kupónů + jízdenek do jednoho QR kódu, je to fakt opruz ukazovat řidiči/průvodčí několikrát. Ještě prosím aby jízdenka po platnosti nezmizela jako např. v aplikaci můj Vlak (to co je v historii jízdenek už není jízdenka), na krátkou vzdálenost jsem kvůli velmi častému zpoždění nebo nefunkčnosti validátorů/platby kartou (linky 315/345) nucen kupovat jízdenky na krátkou vzdálenost jen hotově.

Ruzian1

Sice už nejde ukázat QR kód, pokud je jízdenka v historii, ale v případě zpoždění to alespoň ve vlaku uznáváme též.

Pohoda TV

Tak to není pravda, minule mě takto průvodčí ČD na R20 donutil koupit novou jízdenku, když mi ta původní (koupená podle JŘ ) vypršela (bylo 20 minut zpoždění). Na stížnost mi ČD víceméně odignorovalo.

Ruzian1

Přidávám výňatek z předpisu IDS PID:
11.4. Při případném zpoždění vlaku větším než 15 minut, pro které hrozí uplynutí časové platnosti jízdního dokladu pro jednotlivou jízdu při přestupu z vlaku a pokračování v cestě dalšími prostředky PID, si cestující nechá potvrdit zpoždění u pověřeného zaměstnance ČD (ve smyslu SPPO ČD). Platnost jízdního dokladu se prodlužuje o toto zpoždění zvýšené o 10 minut potřebných pro získání potvrzení. Potvrzení se poskytuje pouze na požádání cestujícího.

Stepan

Zatímco pokud nepřestupujete, tak záleží na blahovůli průvodčího, jestli vám propadlou jízdenku uzná – nárok nemáte.

Jarda

tohle mají v PIDu absolutně blbě ošetřené

Ares

Tak obnova vozového parku je snad samozřejmost.

Pan průvodčí

Samozřejmost je to do té doby, dokud budou peníze. Není to tak dávno, kdy se na několik let v PIDu prakticky téměř zastavila obnova vozového parku, byly sotva peníze na provoz, který se leckde neobešel bez redukce. Roky 2005 – 2008 nebyly úplně nejšťastnější a dlouho se deficit doháněl.

Jarda

Naprosto geniální tah, jak vyhnat další cestující z veřejné dopravy. V době, kdy ceny pohonných hmot jsou rekordně nízko, tak zdražíme veřejnou dopravu. A ještě pár týdnů před volbami, kdy naženeme v jednom z nejdůležitějších krajů pro současnou vládu, další voliče Babišovi. Myslím, že to zdražení by taky do října nebo do konce roku počkalo.

Daniel Jablonecký

Naženeme

Frantisek

Jo, tak ty rekonstrukce vesnických stanic za stamiliony, zabezpečovačka za 10mio na km a nebo 8-10x vyšší pořizovací náklady na sedačku nesou své ovoce …zvlášť, když tam pak nejezdí víc lidí než v 12m dlouhém autobuse.

Frantisek X

Rekonstrukce stanic se promítly do úhrad za dopravní cestu? měly být tyto raději taktéž draze zbořeny, nebo nechány ku chátrání? Zabezpečovačka ano, ta bohužel opět nahrává silnici, mj. i proto, že cena za řešení a likvidaci nehod není započtena do ceny přepravy, pokud by se mělo hrát na toto – aneb auto může být nadále nebezpečné úplně stejně, vlak nikoli. Využití spojů je další kapitola, závislá od mnoha dalších faktorů…

Jarda

Tak to je o něco lepší. Ale ven se to pustí teď. Samozřejmě už jsou toho plné sociální sítě od opozičních stran.

Luk

Ono to totiž ještě není schválené. Schvalovat to bude zastupitelstvo, což může trvat delší dobu, klidně třeba i do podzimu. Zatím to prošlo jen radou.

Nikdo

Vždyť se zdraží právě až na konci roku. Čtěte prosím článek ke kterému komentuje.

Tomáš

Je moc hezké, že kraj zvýhodní jízdenky koupené elektronickou cestou, když aplikace poslední měsíce vykazuje stále větší problémy ve funkčnosti, což podle recenzí evidentně není pouze můj případ a i průvodčí jsem slyšel si ve vlaku stěžovat, že ta aplikace je poslední dobou děs.

Frantisek X

Inu, levnější, ale méně spolehlivé. Něco jako pražských 10 korun denně pro místní, ale kdy a jak dojedete, je někdy už i mimo špičky celkem pravidelně dost velká neznámá. 🙂

Kont

Jděte někam. Jsem rád za investice do železnice, ALE fakt jsme zlepšení nepoznali v celým kraji – viz třeba města podél D10, vlak je pořád šílenej, takže furt jezdíme busama, kde rozdíl není. Tak díky moc.

Kdyby aspoň konečně přistoupili i k nástupu všemi dveřmi a hlavně zrušení pásem a přistoupení pouze k časovým (vyjma dlouhodobých tarifů) jízdenkám

Frantík

OMH v dopravním podcastu uváděl, že už je to domluvené, akorát spíš si není jistý dopady Středočeského kraje, protože tomu chybí revizoři, Praha svoje má…
… – konečně někdo dostal rozum, že vlastně únik jízdného v Praze by se mělo řešit v pražských autobusech, kde se stejně v jednom směru nastupuje všemi dveřmi.

Twix

Nevím odkud přesně jezdíte, ale nepřibylo tam za tu dobu aspoň dost nových integrovaných busů, které navíc teď plní určité kvalitativní standardy? Jestli se tím to zdražení ospravedlní samozřejmě každý posoudí sám.

Kont

Bohužel změnu téměř nevnímám. Klima pořád často chybí, trochu ubylo šrotu od Arrivy, ale s tím jsem stejně takovej problém nebyl. Místo toho je integrovaná linka do Harrachova, kde se vykoupí většina autobusů přes rezervace a cestující v pid (kam to koupit nejde), si nesedne. Paradoxně někdy trvá odbavení rezervaci déle než běžných cestujích (šílený systém) a vyjíždí se klidně o 10-15 minut později.

Tldr: fronty, malá kapacita, málo klimatizace

Frantisek X

Tak zrovna jenom čas je při permanentně proměnlivých zpožděních dost sázka do loterie. Budete během prodlužující se cesty průběžně přikupovat čas? A třeba pro něj chodit k řidiči? 🙂

Zdeněk

Byl by k dispozici odkaz na nový ceník? 😊

fabec

A nechtěj radši předělat ten pásmovej systém?

Juraj

A pomůžeme si tím?
Hlavně pokud by tu vznikla nějaká zónově-relační hrůza, kde ani prase nepozná, kolik co vlastně bude stát?

To už raději zjednodušit odbavení nějakou formou pípni a jeď.

Frantisek X

A dnes to pozná? Jedu do druhého pásma z předplacené Prahy, ale zaplatit musím tři, třeba kvůli minutovému rozdílu. Ne, že by mě to pálilo, ale přehledné to není vůbec. A někteří dopravci pak ani neumějí navázat vnější pásma na předplacené jízdné, oboje PID, když daný vlak nestaví u hranice Prahy, a chtějí minimálně dvě (0+B) doplatit. Přehlednost jak … 🙂

Panda

Chápu a o kolik se zdraží spotřební daň na benzín a parkovné v Praze a StČK?

Twix

Tak tohle úplně kraj neovlivní… dá se ale říct že zatímco se jízdné mimo Prahu po 4 letech 20-30 % zdražuje, někde za tu dobu srovnatelně narostly kolony…

Frantisek X

Jimž kraj postaví nové silnice, protože přece nebude preferovat jen VHD. Princip sice v zásadě asi logický, důsledky však jasné. Síť kolejí pro vlaky kraj (bohužel) také neovlivňuje, a to ani jednáním se státní správou, nebo ne dostatečným.

Karel

Za 13 pásem dvě kila je už celkem dost. To pak úplně postrádá smysl jezdit veřejnou dopravou, když za stejné peníze to lze autem.

libor

a teď si představte, že jsou kraje, kde už nyní je cesta autem levnější než vlak, to je co? a pak se divte 😉

Michal M

A 13 pásem dojíždí přesně kdo? 13 pásem je něco jako Tábor, expres tam jede hodinu, jet to třístovkou si neumím ani představit.

Antonín1

13 Pásem – to jsou Karlovy Vary – tedy víc jak 100 km – to dnes na železnici je v tarifu ČD za víc, v celostátním ještě víc. Neříkám, že se mi to líbí, ale zase tak tragické to není. Musíme se naučit, že služby něco stojí, zadarmo nejsou. A pokud chceme jezdit kulturně, rychle, tak to něco stojí.

Frantisek X

Jenže zrovna třeba Karlovy Vary mají kulturní spojení tak akorát po dostavované dálnici, čili ideální pro auto. Autobus jede po stejné cestě, staví, musíte k němu dojít a nemáte jisté sezení; byť se aspoň nemusíte celou cestu věnovat řízení. Vlak na dolní nádraží od hlavní tratě nic, tratě bez závleku přes Ústí nic.

Frantisek X

+ ovšem, to už jsme mimo problematiku PID, byť teď raději řeší tyto dálkové cesty (zejména autobusy), než by se zabýval udržováním kvality spojení uvnitř systému.

babilon

Myslím, že je tam chyba. 208 = 160 + 30 %, což odpovídá 16pásmové jízdence.

Rei

Mě vždycky v Čechách udivovala ta tendence všechno shazovat na jiné. Za mě je jízdné levné (kdyby bylo zónové o to lépe). Nikdo vás nenutí jezdit veřejnou dopravou. Chcete pomoct životnímu prostředí a jet vlakem? Chcete pracovat při cestě do práce? Ano? Nic není zadarmo. To, že Vám, podobně jako mi, cesta cenově do práce autem vyjde podobně jako vlakem neznamená, že tím autem pojedu. A naopak. Doporučuju si uvědomit co vlastně chci v tomdle státě a pak pyskovat.

Kamui

A co PID režijky po vzoru jiných krajů? O tom se v minulosti mluvilo.

(Už se těším na mínusy.)

Jaaa

Co s nimi?

Leinad

PID režijky existují. I kdy se ČD a DPP odmítají účastnit

Martin

Jak prosím ty PID režijky fungují? Kdo na ně má a nemá nárok, kde platí a kde ne?

libor

kup si kolo!

Michal

Chápu důvod, ale je škoda že teď to jízdné bylo takové hezké. 3 pásma za 30 kč, 13 pásem za 130. Poloviční se taky hezky počítali. Jako pražský vlakvedoucí mi to udělá velký zmatek v PID jízdenách 😀

libor

tak snad vlakvedoucí umí počítat, ne? nebo…

Michal M

A to vám neradí POPka?

none

To se zase zarovná. Z 39 na 50 atd.

lokotomy

Každoroční automatická valorizace je u takovýchhle částek celkem nesmyslná, pokud se inflace vrátí do blízkosti cíle ČNB (2%), tak by to znamenalo, že většina jízdenek každoročně zdraží o 1Kč, což přinese víc chaosu než užitku. Smysl by dávalo formulovat ji tak, že vždy když kumulovaná inflace od posledního zdražení přesáhne 5 nebo 10%, zvýší se jízdné o celou tuhle částku.
Přirážka za papírové jízdenky je v pořádku, měla být už dávno a mnohem větší.

Antonín1

Máte pravdu, jenže 1 Kč – nikdo nezaregistruje a nebude držkovat, zatímco 10 Kč po deseti letech bude vypadat jako diskuse tady, tj. držkování, jak je to strašné…

Petr

A proč to neupravovat třeba každý měsíc o 10 haléřů.
Asi si budeme muset jako zaměstnanci dát do kolektivní smlouvy taky nějakou takovou inflační doložku.
A co když bude inflace záporná, jako před pár lety. Zlevňovalo by jízdné se o těch půl procenta tehdy deklarované deflace nebo by se taky zdražovalo, jen prostě aby se zdražovalo.

Tomáš

Jako chudý osvč asi budu nucet za chvili jezdit autem 🙂

Pavel

Hele popravdě okolnosti mě donutili jezdit do Prahy a víceméně všude busem (zdravotní komplikace a následné dočasné odebraní ŘP lékařem jen než tu někdo začne něco psát o alkoholu) a jako za 240kč si koupit lístek na celý Středočeský kraj a Prahu s tím, že si 24 hodin může jezdit jak se mě zachce mě přijde docela fajn a víceméně „skoro“ zadarmo. Za těch 240kč, když začnu počítat i amortizaci vozu v mém případě nedojedu ani k dálnici natož až do Prahy

Luk

Amortizaci vozu, stejně jako všechny další fixní náklady (pojištění, STK, dálniční známka, servisní prohlídky…), většina lidí nepočítá, protože to auto si chtěli/chtějí koupit bez ohledu na to, kolik najedou. Mnohým se to sice vůbec nevyplatí oproti tomu, kdyby si auto půjčovali nebo kdyby používali taxi, ale za ten pocit neustálé dostupnosti společně s tím, že je to auto „jejich“, jsou ochotni zaplatit.

Stráťa

Vozit se celý den potřebuje naprostá většina cestujících, koho by zajímalo nějaké studium nebo práce…

libor

proč pracovat, když můžu jezdit a kochat se. o tom ten život je 😀

Michal M

Ale to není o vození celý den, ale že to pokryje cestu do Prahy i zpátky i nějaké případné pochůzky po Praze mezi tím.

Zlámalík

Poprosím na začátku článku nahradit „díky“ za „kvůli“. Za vyšší náklady neděkujeme.
Děkuji 🙂

Tomáš

A vyšší náklady mají nějakou vůli? 🙂

Tomáš

Plánuje se také časová úprava jízdenek, kdy člověk jede 2 pásma, ale jsou mu účtována 3 pásma, protože to časově nevychází?

Jan Tichavský

Nějaký příklad?

Daniel Jablonecký

16minutová cesta mezi dvěma pásmy.

Miky

Napriklad „diky“ nasazeni uzasnych novych drahych krumplu od Schadewerke se prodlouzila jizdni doba az o nekolik minut. Tudiz se posunete z 20 Kc na 30 a nyni na 39. Takze skutecne markantni zlepseni, hoši dekujem!

Michal M

Margaritas ante porcos.

55p

Kolín – Poděbrady osobním vlakem. Rychlík to stihne v limitu.

Marťas

Kolín – Poděbrady jsou ale bohužel tři pásma… Kolín je 6.pásmo, Poděbrady 5.pásmo, ovšem jede se přes Velký Osek, a ten je v 7.pásmu…

Marťas

Omlouvám se, jsem troubel, spletl jsem si pásma Poděbrad a Nymburka, Poděbrady jsou samozřejmě 6.pásmo, takže máte pravdu, do Kolína jsou to dvě pásma. Že se nestydím…

lokotomy

Tangenciální linky. Např. vlak Stříbrná Skalice – Kamenný Přívoz je jedno pásmo. Takže nevidím důvod, proč by se to mělo nějak upravovat.

Miroslav

Praha, Terminál 1 – Hřebeč; linka 322. Pro držitele MHD kupónu 2 pásma, 33 minuty.
A opravdu to není žádná tangenciální linka.

Richard

Kostelec nad Č.l. nám – Říčany pr. areál Černokostelecká je to 3 pásma, ale nestíhá se čas …

Náhodný Kolemjdoucí

Jestli si dobře pamatuji, tak Benešov – Vlašim, když nejsou rozkopané silnice, tak 406 to stihne pod půl hodiny, S99 ne.

Náhodný Kolemjdoucí

Ale to je 3 pásma vs 4 pásma.

Petr

Ano přesně tak. Je to 29 minut autobusem (při současné objížďce) a něco přes 30 vlakem.
Rozkopané silnice vás nemusí trápit, důležitý je jízdní řád, podle něj se prodávají jízdenky, pokud by byl problém, řidič vystaví zpožděnku a platnost jízdenky se o to prodlužuje (což samozřejmě pokud vám ujede přípoj je na nic, protože nemáte zpoždění 25 ale třeba 60 minut při přesedání na autobus s hodinovým intervalem). Ale snad pokud by jel revizor, má zpoždění stejné jako cestující v tom autobuse, tak neni potřeba řešit. Horší je to právě s těmi přestupy.

Pomeranč

Kolín zast. – Pečky, jízdní doba se tam pohybuje od 13 do 16 minut, takže na některé vlaky stačí 2 pásma, na některé už musí být 3.

platamond

Nymburk-Boleslav, v R to stíháte, v Os nikoliv, což je zrovna směr, kde ještě někdo jezdí.

Radek

To byla úmyslně provedená skrytá forma zdražení, zkrácením platnost jízdenek. Takže ne. :-/

Frantisek

Mají mít koule na časovou jízdenku a konec, nic jiného není uživatelsky tak přívětivé.

Luk

„Jednotlivá“ jízdenka je taky časová. Není na jednu jízdu jako před integrací – platí určený čas, bez ohledu na počet spojů, které cestující použije.

Michal M

Ovšem když člověk vyjede třístovkou směr Sázava vs. rychlíkem směr Kolín, tak z toho vycházejí dost nesrovnatelné časy…

Frantík

K níže komentujícím: „Vycházet“ by to mělo v případě, že se člověk pohybuje směrem nejbližším/nejvzdálenějším od Prahy, pak by vždy měly pásma vypršet dříve než čas. Pokud se někdo vozí po obvodu, pak jede furt v jednom pásmu a měl by tak být omezen časem.

Petr

Někdy nemá člověk na výběr. Taková linka 792 ze sedmého do osmého pásma jede 31 minut jak objíždí nějaké vesnice. (Autem ta samá cesta zabere 7 minut.) Takže nejen že nestačí 15 minutová jízdenka (2 pásma), ale ona nestačí ani 30 minutová a musí se platit 60 minutová na 4 pásma za 40 korun. A tohle rozhodně neni kategorie vození se po obvodu, to je jen zbytečná zajížďka, kterou by cestující neabsolvoval (zajímavé je, že vyhledavač DPP ji započítává do uhlíkové stopy, nerespektuje přitom, že autem IAD by člověk takovou oklikou nejel). Na druhou stranu chápu, že prstencová pásma, která… Číst vice »

Michal M

Ano, stačí malý závlek a už se ty základní jízdenky viditelně prodražují.