Daň za modernější vlaky a autobusy. Středočeští radní schválili zdražení tarifu PID
První motorový vůz Regio-Shuttle RS1 po renovaci v DPOV v barvách PID. Foto: ROPID - Martin Žarnovický

Kraj nově zavede skupinovou jízdenku, poprvé zvýhodní nákup elektronickou cestou.
Jako zdražení beru, důvody to má, ale ten cenový rozdíl mezi jízdenkami placenými hotově vs elektronicky by měl být kriminální. To považuji za prasárnu největšího kalibru. A ne, smartphone ani bankovní účet si kvůli tomu pořizovat/zřizovat fakt nebudu.
Minimálně doufám, že to platí jenom pro jednorázové jízdenky, a že mi nenaúčtují víc, až si přijdu nabít lítačku.
Hm tak pokud to bude „kvalitní, dostupná a spolehlivá“ jako CD tarif tak od dvou.osob už jen autem. Ach jo. PS známka, pojistka, olej při intervalu 15t jsou z ročního hlediska fixní náklady.
To je stale povyk „chceme klimatizovane autobusy“, nebo „chceme aby to jezdilo casteji“ ci snad „prodluzte provoz linky“- no samo se to nezaplati. A ja uz dlouho zastavam nazor, ze jizdne je v PIDu vzhledem k pokryti dost levne. A vykriky „to uz je levnejsi koupit si auto“ pripadne „misto autobusu pojedu teda autem“- no jak racte. Doporucuju si predtim vypocitat opravdu skutecne naklady na auto, tedy hezky poctive zapocitat porizeni, pojisteni, palivo, servis, pripadne platby za parkovani, znamku a dalsi pravidelne platby. To Vas auto pak rychle prejde. Ono se to samo taky nezaplati a kdo nebere 50+, pro… Číst vice »
Stačilo by zdražit těm autům a hned by bylo na VHD. 😉
Ale to se v ODS nemůže chtít…
Jenže, bohužel, s tímhle nikdo nepočítá, nebo nechce počítat. Mám auto, celkem levné auto a cena PHM, kterou hodně lidí bere jako náklady na auto je 35 % skutečných nákladů. Čím je auto dražší, tím je ten podíl PHM na nákladech nižší. Pokud jedu na víkend 85 km od Prahy, stojí ta cesta ve skutečných nákladech autem kolem 450 Kč, PID jízdenka na 9 pásem je za 90. Proto také občas jezdím autobusem, hlavně, když vím, že se do 24 hodin vrátím, protože na to stačí jízdenka za 140, ale auto tam a zpět je za 900. Takže jízdné PID… Číst vice »
Na trasách které občas jezdím (1-2 pásma, doba jízdy 15-30 minut) došlo ke zdražení z 18 Kč na 22 Kč v srpnu 2021. V dubnu 2023 díky úpravě časové platnosti jízdné zdražilo na 30 Kč a od příštího roku budu platit 36/39 Kč. To je docela solidní inflace za pár let.
Jenom 100 %. 😉
Středočech má jediný štěstí s pražákem, že není kde zaparkovat a že je parkovné docela drahá záležitost.
Ale kdo nepotřebuje jet do Prahy, tak vezme auto, protože ušetří čas a peníze. Takže meziměsta mimo spádovost do Prahy budou ještě více prázdné.
Mimochodem zdražení se má týkat jen jednorázového jízdného, nebo i předplatných?
Jestli to správně chápu, Augustovy krabice (S34) se to zdražení nedotkne? Tak aspoň něco..😏
Tato linka nemá se Středočeským krajem nic společného.
Vrátíme se do aut, vychází to levněji už teď, natož po zdrazeni. Jen ta Praha a bývalá okresní mesta budou ještě víc zablokovaná auty, ale co kraj chce to dostane.
Přitom mohli peníze třeba z údržby silnic přesunout na hromadnou dopravu, že?
Dojíždím z Milovic do Prahy. Vlaky i autobusy jsou narvané v podstatě pořád. Tzn. kde je převis poptávky nad nabídkou, tam je velký prostor pro zdražení. Nic k nepochopení. S autem v Praze nezaparkujete a jiná možnost není.
Obecně s tím zdražením nemám problém, ekonomická realita je, jaká je, byť třeba ceny PHM dlouhodobě stagnují, takže to postupně veřejnou dopravu znevýhodňuje a zaplatíme to všichni v externalitách.
Nicméně co mě vždy štve je přejezd z Prahy do 1. pásma, který se slušně prodraží, protože i s pražským kuponem člověk musí koupit pásmo, které nepotřebuje.
Takže výjezd do Říčan nebo do Roztok je automaticky dvacka. Nově letní večerní koupání za Prahou pro dva 2×24 cesta tam + 2×24 cesta zpět = 96 Kč. A pak že proč je tam pořád plné parkoviště…
Přitom reálně to jsou 2 pásma, takže by měla platit 15minutovka?
Nojo, jste si v Praze zvykli jezdit skoro zadarmo a chcete i za Prahu na koupák jet na kupón.
A to v Praze nejsou koupaliště?
Ale já nemám nic proti tomu, aby pražský kupon stál víc, nicméně zaplatit automaticky dvě pásma za vyjetí těsně za hranici města je poněkud nepříznivé pro atraktivitu VHD.
A co Praha, ta zdraží taky , nebo zdraží jenom 0 a B pásma a bude vtom chaos. A bude se moct v regionu nastupovat všemi dveřmi, když tak propagují digitální jízdné. A co ta zpoždění VHD při příjezdech ráno do Prahy ve špičce z regionu, kde je pak výhoda VHD…
Absolutní úlet. Je to nehoráznost – v regionu kde obyvatele drtí fynanční náklady na život zasáhnout ty nejchudší pracující, invalidy, důchodce nebo děti. Je před volbami. Radní to vysvětloval, ale dělá taková rozhodnutí, aby to bylo ještě dražší. Radši pojedu dopravním skanzenem, než dopravou, díky které nebudu moci si dovolit dojet do práce.
Autobus by vám třeba nevadil?
Vadí mi extrémní zvýšení jízdného bez ohledu na sociální dopady!
Můžete se odstěhovat do pohraničí, tam vám to zdražení moc vadit nebude, na ty dva busy za den… Koupíte kolo a pohoda…
Mají to tak teda udělat všichni nejchudší, aby teda vaše slova měla obecnou platnost?
Nebo jenom urážíte?
Základní otázka je, jestli má být veřejná doprava určená jen pro s prominutím socky, jako třeba v Americe, nebo pro širokou veřejnost. Já se domnívám, že pro širokou veřejnost. Pak ale musí mít nějakou kvalitu. A ta zase něco stojí a někdo to musí zaplatit. A jestli si ji jako invalida nebo nevím kdo nemůžete dovolit, tak od toho jsou nebo mají být adresné sociální dávky, ne paušálně nízké jízdné. Předpokládám, že třeba u potravin chápete, že je Lidl nebude prodávat pod cenou jen proto, že jsou pro vás drahé?
A tak to uděláme anofertím trolům těžší a zeptáme se jich, odkud kam že do té práce dojíždějí, že to budou mít tak neúnosně drahé.
Touhle svou blahosklonnou arogantní povýšeností určitě voliče ANO přesvědčíte. Gratuluji k příští prohře, děláte si to sami.
Když teda chtějí zvýhodnit nákup elektronickou cestou tak moc prosím o sloučení kupónů + jízdenek do jednoho QR kódu, je to fakt opruz ukazovat řidiči/průvodčí několikrát. Ještě prosím aby jízdenka po platnosti nezmizela jako např. v aplikaci můj Vlak (to co je v historii jízdenek už není jízdenka), na krátkou vzdálenost jsem kvůli velmi častému zpoždění nebo nefunkčnosti validátorů/platby kartou (linky 315/345) nucen kupovat jízdenky na krátkou vzdálenost jen hotově.
Sice už nejde ukázat QR kód, pokud je jízdenka v historii, ale v případě zpoždění to alespoň ve vlaku uznáváme též.
Tak obnova vozového parku je snad samozřejmost.
Naprosto geniální tah, jak vyhnat další cestující z veřejné dopravy. V době, kdy ceny pohonných hmot jsou rekordně nízko, tak zdražíme veřejnou dopravu. A ještě pár týdnů před volbami, kdy naženeme v jednom z nejdůležitějších krajů pro současnou vládu, další voliče Babišovi. Myslím, že to zdražení by taky do října nebo do konce roku počkalo.
Naženeme
Jo, tak ty rekonstrukce vesnických stanic za stamiliony, zabezpečovačka za 10mio na km a nebo 8-10x vyšší pořizovací náklady na sedačku nesou své ovoce …zvlášť, když tam pak nejezdí víc lidí než v 12m dlouhém autobuse.
Zdražení je od ledna.
Tak to je o něco lepší. Ale ven se to pustí teď. Samozřejmě už jsou toho plné sociální sítě od opozičních stran.
Ono to totiž ještě není schválené. Schvalovat to bude zastupitelstvo, což může trvat delší dobu, klidně třeba i do podzimu. Zatím to prošlo jen radou.
Je moc hezké, že kraj zvýhodní jízdenky koupené elektronickou cestou, když aplikace poslední měsíce vykazuje stále větší problémy ve funkčnosti, což podle recenzí evidentně není pouze můj případ a i průvodčí jsem slyšel si ve vlaku stěžovat, že ta aplikace je poslední dobou děs.
Jděte někam. Jsem rád za investice do železnice, ALE fakt jsme zlepšení nepoznali v celým kraji – viz třeba města podél D10, vlak je pořád šílenej, takže furt jezdíme busama, kde rozdíl není. Tak díky moc.
Kdyby aspoň konečně přistoupili i k nástupu všemi dveřmi a hlavně zrušení pásem a přistoupení pouze k časovým (vyjma dlouhodobých tarifů) jízdenkám
Nástup všemi dveřmi blokuje ROPID.
OMH v dopravním podcastu uváděl, že už je to domluvené, akorát spíš si není jistý dopady Středočeského kraje, protože tomu chybí revizoři, Praha svoje má…
… – konečně někdo dostal rozum, že vlastně únik jízdného v Praze by se mělo řešit v pražských autobusech, kde se stejně v jednom směru nastupuje všemi dveřmi.
Nevím odkud přesně jezdíte, ale nepřibylo tam za tu dobu aspoň dost nových integrovaných busů, které navíc teď plní určité kvalitativní standardy? Jestli se tím to zdražení ospravedlní samozřejmě každý posoudí sám.
Byl by k dispozici odkaz na nový ceník? 😊
A nechtěj radši předělat ten pásmovej systém?
A pomůžeme si tím?
Hlavně pokud by tu vznikla nějaká zónově-relační hrůza, kde ani prase nepozná, kolik co vlastně bude stát?
To už raději zjednodušit odbavení nějakou formou pípni a jeď.
Chápu a o kolik se zdraží spotřební daň na benzín a parkovné v Praze a StČK?
Tak tohle úplně kraj neovlivní… dá se ale říct že zatímco se jízdné mimo Prahu po 4 letech 20-30 % zdražuje, někde za tu dobu srovnatelně narostly kolony…
Za 13 pásem dvě kila je už celkem dost. To pak úplně postrádá smysl jezdit veřejnou dopravou, když za stejné peníze to lze autem.
a teď si představte, že jsou kraje, kde už nyní je cesta autem levnější než vlak, to je co? a pak se divte 😉
A 13 pásem dojíždí přesně kdo? 13 pásem je něco jako Tábor, expres tam jede hodinu, jet to třístovkou si neumím ani představit.
13 Pásem – to jsou Karlovy Vary – tedy víc jak 100 km – to dnes na železnici je v tarifu ČD za víc, v celostátním ještě víc. Neříkám, že se mi to líbí, ale zase tak tragické to není. Musíme se naučit, že služby něco stojí, zadarmo nejsou. A pokud chceme jezdit kulturně, rychle, tak to něco stojí.
Myslím, že je tam chyba. 208 = 160 + 30 %, což odpovídá 16pásmové jízdence.
Mě vždycky v Čechách udivovala ta tendence všechno shazovat na jiné. Za mě je jízdné levné (kdyby bylo zónové o to lépe). Nikdo vás nenutí jezdit veřejnou dopravou. Chcete pomoct životnímu prostředí a jet vlakem? Chcete pracovat při cestě do práce? Ano? Nic není zadarmo. To, že Vám, podobně jako mi, cesta cenově do práce autem vyjde podobně jako vlakem neznamená, že tím autem pojedu. A naopak. Doporučuju si uvědomit co vlastně chci v tomdle státě a pak pyskovat.
A co PID režijky po vzoru jiných krajů? O tom se v minulosti mluvilo.
(Už se těším na mínusy.)
Co s nimi?
PID režijky existují. I kdy se ČD a DPP odmítají účastnit
kup si kolo!
Chápu důvod, ale je škoda že teď to jízdné bylo takové hezké. 3 pásma za 30 kč, 13 pásem za 130. Poloviční se taky hezky počítali. Jako pražský vlakvedoucí mi to udělá velký zmatek v PID jízdenách 😀
tak snad vlakvedoucí umí počítat, ne? nebo…
A to vám neradí POPka?
Každoroční automatická valorizace je u takovýchhle částek celkem nesmyslná, pokud se inflace vrátí do blízkosti cíle ČNB (2%), tak by to znamenalo, že většina jízdenek každoročně zdraží o 1Kč, což přinese víc chaosu než užitku. Smysl by dávalo formulovat ji tak, že vždy když kumulovaná inflace od posledního zdražení přesáhne 5 nebo 10%, zvýší se jízdné o celou tuhle částku.
Přirážka za papírové jízdenky je v pořádku, měla být už dávno a mnohem větší.
Máte pravdu, jenže 1 Kč – nikdo nezaregistruje a nebude držkovat, zatímco 10 Kč po deseti letech bude vypadat jako diskuse tady, tj. držkování, jak je to strašné…
Jako chudý osvč asi budu nucet za chvili jezdit autem 🙂
Hele popravdě okolnosti mě donutili jezdit do Prahy a víceméně všude busem (zdravotní komplikace a následné dočasné odebraní ŘP lékařem jen než tu někdo začne něco psát o alkoholu) a jako za 240kč si koupit lístek na celý Středočeský kraj a Prahu s tím, že si 24 hodin může jezdit jak se mě zachce mě přijde docela fajn a víceméně „skoro“ zadarmo. Za těch 240kč, když začnu počítat i amortizaci vozu v mém případě nedojedu ani k dálnici natož až do Prahy
Amortizaci vozu, stejně jako všechny další fixní náklady (pojištění, STK, dálniční známka, servisní prohlídky…), většina lidí nepočítá, protože to auto si chtěli/chtějí koupit bez ohledu na to, kolik najedou. Mnohým se to sice vůbec nevyplatí oproti tomu, kdyby si auto půjčovali nebo kdyby používali taxi, ale za ten pocit neustálé dostupnosti společně s tím, že je to auto „jejich“, jsou ochotni zaplatit.
Vozit se celý den potřebuje naprostá většina cestujících, koho by zajímalo nějaké studium nebo práce…
proč pracovat, když můžu jezdit a kochat se. o tom ten život je 😀
Ale to není o vození celý den, ale že to pokryje cestu do Prahy i zpátky i nějaké případné pochůzky po Praze mezi tím.
Poprosím na začátku článku nahradit „díky“ za „kvůli“. Za vyšší náklady neděkujeme.
Děkuji 🙂
A vyšší náklady mají nějakou vůli? 🙂
Plánuje se také časová úprava jízdenek, kdy člověk jede 2 pásma, ale jsou mu účtována 3 pásma, protože to časově nevychází?
Nějaký příklad?
16minutová cesta mezi dvěma pásmy.
Napriklad „diky“ nasazeni uzasnych novych drahych krumplu od Schadewerke se prodlouzila jizdni doba az o nekolik minut. Tudiz se posunete z 20 Kc na 30 a nyni na 39. Takze skutecne markantni zlepseni, hoši dekujem!
Margaritas ante porcos.
Kolín – Poděbrady osobním vlakem. Rychlík to stihne v limitu.
Kolín – Poděbrady jsou ale bohužel tři pásma… Kolín je 6.pásmo, Poděbrady 5.pásmo, ovšem jede se přes Velký Osek, a ten je v 7.pásmu…
Omlouvám se, jsem troubel, spletl jsem si pásma Poděbrad a Nymburka, Poděbrady jsou samozřejmě 6.pásmo, takže máte pravdu, do Kolína jsou to dvě pásma. Že se nestydím…
Tangenciální linky. Např. vlak Stříbrná Skalice – Kamenný Přívoz je jedno pásmo. Takže nevidím důvod, proč by se to mělo nějak upravovat.
Praha, Terminál 1 – Hřebeč; linka 322. Pro držitele MHD kupónu 2 pásma, 33 minuty.
A opravdu to není žádná tangenciální linka.
Kostelec nad Č.l. nám – Říčany pr. areál Černokostelecká je to 3 pásma, ale nestíhá se čas …
Jestli si dobře pamatuji, tak Benešov – Vlašim, když nejsou rozkopané silnice, tak 406 to stihne pod půl hodiny, S99 ne.
Ale to je 3 pásma vs 4 pásma.
To byla úmyslně provedená skrytá forma zdražení, zkrácením platnost jízdenek. Takže ne. :-/
Mají mít koule na časovou jízdenku a konec, nic jiného není uživatelsky tak přívětivé.
„Jednotlivá“ jízdenka je taky časová. Není na jednu jízdu jako před integrací – platí určený čas, bez ohledu na počet spojů, které cestující použije.
Ovšem když člověk vyjede třístovkou směr Sázava vs. rychlíkem směr Kolín, tak z toho vycházejí dost nesrovnatelné časy…
K níže komentujícím: „Vycházet“ by to mělo v případě, že se člověk pohybuje směrem nejbližším/nejvzdálenějším od Prahy, pak by vždy měly pásma vypršet dříve než čas. Pokud se někdo vozí po obvodu, pak jede furt v jednom pásmu a měl by tak být omezen časem.