obrazok-zdopravy

Jindřichohradecké úzkokolejky za sto milionů nikdo nechce

JHMD, konečná v Nové Bystřici. Autor: Dalibor PalkoJHMD, konečná v Nové Bystřici. Autor: Dalibor Palko

Pokud by se majetek neprodal jako celek, následoval by rozprodej po částech. 

Odebírat
Upozornit na
guest
83 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Ferda

Aleš by tam měl vyrazit – v JHMD měl podle rejstříku svoje podíly a ví přesně, jak v tom chodit. S papírama to umí, nikdo na něj nic nenajde. Když se do toho pustí, zvládne to vyřídit tak, že nikdo ani necekne. A upřímně? On už to párkrát ukázal. Ty lidi tam oběhnul jak malý děcka. Sotva pochopili, s kým mají tu čest, už bylo pozdě – papíry seděly, vlaky byly fuč a oni jen čuměli, jak jim to mizí před očima. Žádnej nátlak, žádná špína – jen dobrá příprava a přesně mířený kroky. A to se počítá. Pořád tam… Číst vice »

Dan V.

Koukám, že rušiči mají dnes zlatý týden demolic. Jaký to musí být život, brouzdat celé dny po internetu a dychtivě čekat na ty senzační zprávy o dobrovolném ničení českých technických památek a dopravní infrastruktury.

Jaaa

Méně konkurence pro jejich modlu – autíčko. To vždycky potěší.

Robert Pražák

Nijak nejásám ze zrušení této drážky, ale bohužel, její existence nedává smysl ani ekonomický, ani dopravní.

Dave

Angažovanost firmy Swietelsky považuji za promarněnou příležitost. Existence dráhy mohla být zajištěna odbornou a ekonomicky silnou společností, kdyby…

Josef Kamiš

Rozhodně. Bohužel si Kysela začal hrát na Čajánka.

Jan

Nejlevnější by bylo tam tu dráhu nechat a zanedbat údržbu, čímž by budoucí náklady byly nulové.

T_t

Co je až pozoruhodné, že se někde najdou desítky milionů na vytrhání Lokte a Slavkova, a o kus vedle celá státní a památková péče nenajde 100, na záchranu úžasného dědictví ….

Jan Sůra

Vytrhání Lokte a Slavkova je 7 milionů.

T_t

A i ty spadly shůry, kdyz předtím nebyla ani koruna na sebemenší údržbu….zajímavé…..

frank

jenže to není konečných 100 na záchranu úžasného dědictví, to je prvních 100 jako vklad do bezedné propasti kam se pak budou rok co rok sypat ty vaše loketsko-slavkovské desítky aby těch prvních 100 tzv. „nepřišlo vniveč“….

T_t

Ano, to nerozporuju, ale tak je to všude , v cele Evrope…a dokud si to neuvědomíme, tak holt budeme tam, kde Polsko v roce 97

Jaaa

Radši je budeme sypat do beznávratových dotací pro rozvoj turismu v mikroregionech, jako jsou osvětimanské haciendy apod., abychom pak zjistili, že nemají vůbec žádnou návratnost.

Udělal někdo studii, ze které by vyplynulo, že ty příslušně investované prachy se státu fakt nevrátí? Nebo zase jen hádáme?

T_t

Pro nadšence cyklostezky – jsem velký bajker a nadšenec cyklistiky, ale netuším jeden jediný důvod, proč by se měl kamsi ke Kunžaku jezdit dívat doprostřed lesa na kus asfaltu…. To opravdu netuším, proč bych to dělal a jezdil tam…..

Ondra K.

Letos se začala stavět první etapa cyklostezky z Kunžaku do Lomů, tak třeba by těleso trati mohlo posloužit k vytvoření propojení dál na JH. Zrovna silnice II/164 je směrově nic moc a dost vytížená nákladní dopravou, takže vymístění cyklistů na alternativní trasu by pomohlo všem.

T_t

Jasný , já bych to vykácel celé a vylil asfaltem skrz od hranice k hranici, a to bude to pravé labůžo….nebo jak si jinak vysvětlit váš nápad asfalt ke každé vrbě ??

Frantisek

Úplně krásně to může sloužit i místním na elektrokolech

Ondra K.

Kdyby se na tu stezku po tělese trati šikovně napojily okolní obce, tak si myslím, že by to klidně mohlo dávat smysl pro nějakou místní dopravu mezi vesnicemi či případně do spádového JH.

T_t

Jo, a kdyby si konecne každý koupil auto a zajistil osobního učitele a lékaře, ušetříme na MHD, školství a zdravotnictví. Super, kam.mam poslat klíčenku ?

T_t

A elektrokolo neumí jezdit po těch okreskach, co už jsou, a po lese ? To kvůli tomu musíme něco likvidovat ? Zimní údržbu bude dělat kdo a za co ? Nebo stejně stezka jen od května do Září, jako třeba Morkovice???

T_t

Už jsem to psal několikráte a zopakuju se.
Cennost dráhy se ukáže až tak po 10-15 let po zastavení provozu, pokud prezije, a dle zkušeností z Evropy je to doba cca poloviny funkčního období garnitury politické a cestovně regionální. Pak se všichni – pokud do té doby dráha zůstane kompletní – budou schopni sjednotit a dohodnout obnovu .. našlo by se x příkladů z Německa, Portugalska, Polska,…..
Prostě opakovaně odpozorovana zkušenost.

T_t

Ano, mínus asi dávají ti, kteří netuší jak to vypadá v zahraničí …ok

Toman

Můj příspěvek nebude nestranný. Kamenickou úzkokolejku miluji od dětství. V Kamenici jsem měl babičku a dědu a cesta od nás z jižní moravy na vysočinu byla vždy díky úzkokolejce dobrodružstvím. Od nás do Brna v poho s pantografem. Pak motorový rychlík do Jihlavy, Plecháč do Hradce a „píšťalkový vláček“ do Kamenice. Nostalgické já mi říká, že objednávkový provoz Hradec – Včelnice – Kamenice by vycházel, ale nevím, nežiju tam. Jen je mi to líto.

Libor

Se divím, že se parta šotoušu nesložila, mohli mít super chalupy u trati a o víkendech makat na trati jako potrati. A teď vážně :zachovat pár km z Nové Bystřice pro provoz jako atrakce a zbytek zrušit bez náhrady a udělat třeba cyklostezku. Několik km trati by se mohlo udržet a zafinancovat z provozu, daru, kraje atd.. a byla by to malá díra na peníze.

Dan V.

A začít pomalu bourat neekonomické hrady, zámky a Karlův most co má sloužit primárně dopravě a ne k focení. Stejně jako výtoň. Jo a nezapomeňte na rozhlednu na Petříně, do šrotu s ní společně s mostem.

Jakub P

1) Karlův most slouží dopravě. Přejdou po něm řeku desítky tisíc lidí za den. Je spousta mostů v Praze, natož v ČR, po kterých se na druhou stranu za den dostane nesrovnatelně míň lidí. 2) Argumentační faul šikmou plochou. To, že někdo nechce mermomocí prohlašovat za památku a zachraňovat úplně všechno, co se kdy vyrobilo, fakt neznamená, že by chtěl likvidovat i ty nejvýznamnější památky v zemi. Historie a památky jsou důležité, ale jsou i jiné legitimní zájmy. 3) JHMD bohužel dostalo jejich vedení do takového stavu, že obnova v celém rozsahu by byla extrémně drahá a neadekvátní jejich historické… Číst vice »

Npor. Pavel Vodsloň

Náhodou,nádraží ve Střížovicích je krásný. Jako ,,chalupu“bych ho bral.

Robert Pražák

Nebyl Pavel Vodsloň kapitán?

Pesimista

Jak je to v tomto případě s předkupním právem kraje a státu na regionální dráhu na základě zákona o drahách? Platí nebo neplatí?
Popřípadě neví někdo, zdali byly dotčené dráhy již nabídnuty kraji a státu, než se takto prodávaly?

Karl vB.

To jako, že by to stát koupil zpět za 100 mil. Kč., když to předtím prodal za 1 Kč? K čemu by to potřeboval, co by s tím asi tak dělal?

Pesimista

Protože je to v zákoně o drahách? Zákon o drahách 266/1994. § 20 – Povinnosti vlastníka dráhy (3) Pokud není vlastníkem dráhy celostátní nebo dráhy regionální stát a vlastník dráhy není schopen zajistit její provozuschopnost, je povinen dráhu nabídnout státu k jejímu odkoupení. Jménem státu jedná Ministerstvo dopravy. Vzhledem k tomu, že vlastník zde není schopen zajistit provozuschopnost dráhy a je zde konkurz s prodejem i dráhy, tak je zde na místě otázka, zdali k tomu došlo. Bylo by velmi podivné, sic ne překvapivé, aby zde konkurz JHMD řízený soudem nedodržoval právní předpisy České Republiky. A co se týče, proč… Číst vice »

stan

Proč ten spěch? Třeba se jednou tato trať hodí jako pionýrská železnice.

Toman

PIO co?

Bram

Nerad to píšu, ale i zadarmo jsou jindřichohradecké úzké drahé 😐.

Matěj Šedivý

Z mého pohledu zachování úzkokolejky rozhodně smysl má. A to jako technického unikátu a hojně navštěvované atrakce. Bez podpory z veřejných zdrojů se to samozřejmě neobejde, ale to se neobejde mnoho věcí, které přesto stojí za to zachovat.
Ostatně tento přístup není v Evropě nijak neobvyklý. Podívejme se do zemí jako je Británie, Německo či Rakousko. Každá z těchto zemí se i přes jejich nerentabilitu rozhodla několik úzkokolejek zachovat a provozovat.

Radim Škopec

Ehm, v Rakousku fungují jen ty úzké, které mají opravdový přepravní smysl, jinak je tam hned několik drah, které jsou buď těsně před smrtí, nebo v nedávné době padly. Co se Německa týče, tak aktuálně stát snižuje dotace do provozu těchto drah. A Británie, to je úplně jiný svět, tam to žije v drtivé většině z peněz těch, co si tam chtějí hrát, občas dodá nějaké peníze i stát, ale spíš mimořádně.

Matěj Šedivý

To není tak docela pravda. Třeba taková Walviertelbahn má oproti JHMD mnohem menší přepravní smysl. Přesto je udržována a provozována.

T_t

Matěji, jenze bohužel Waldviertel je v rámci Rakouska výjimkou potvrzující pravidlo….
Všechny ostatní muzejky již padly , letos má.patrne zcela poslední sezónu Bergstrecke, starosta Lunzu odmítl spolkovou dotaci s tím, že si postaví cyklostezku. Ostatní dráhy jsou ve smetišti dějin, vozidla se prohání různě po Německu, Anglii, Rumunsku … Bohužel….

Cikcak

Pokud vím, Waldviertelbahn funguje. Má tedy přepravní smysl? Nebo snad krachuje? Jaký je rozdíl mezi trasou Gmund – Gross Gerungs a JH – Obrataň?
Z Litschau do Nové Bystřice jezdí dokonce v návaznosti na turistické vlaky autobus.
Když to jde tam, proč ne tady? Tuším, ale nemá smysl to dále rozebírat.

frank

no funguje 5 měsíců v roce plus pár svátků ne ?

frank

No já mám dojem, že všechny v UK jsou za a) privátní a za b) většinou jsou tak 1 až 5 km dlouhé , tedy znám jednu 11 km dlouhou 🙂 čili nemám dojem , že zrovna v UK je to rozhodnutím státu …

vladki

Ffestiniog + welsh hihgland railway maji 60 km. Ale jestli jim stát nějak pomáhá to nevím, spíš ne. Zato hodně nadšenců.

frank

neznám holt všechny, ale podle mě jsou to většinou nějaká sdružení místních a rozhodně ne stát. Mě se tahle technika líbí, ale opravdu netuším proč by měl mít stát něco víc než muzeum kde bude pár stovek metrů koleje a na ní sbírku vagonů, lokomotiv a zařízení plus nějakou boudu 🙂 kde bude pár fotek a listin. Vím , že je to kruté vůči těm co to postavili, ale opravdu nemůžeme zachránit všechno co sloužilo k dopravě ve funkčním rozsahu 🙂 V USA , kde železnice není opravdu úplně všude jsem navštívil snad 10 železničních muzeí, většinou na místě kde… Číst vice »

koriandr

Dyť je to zadarmo drahý!!!!! To je něco jako Liberty v Ostravě v hutnickém světě.. naprosto zaostalý, podinvestovany, za zenitem prostě….. Černá díra na peníze. Do toho žádný investor nedá ani halíř …. Leda nějaký filantrop a staromilec co v tom v Klidu utopí stamiliony jenom aby se nostalgicky svezl…

Pavel

Doporučil bych to nabídnout ve dvou částech: jižní část spolu se zázemím a severní část. U prodeje jižní části + zázemí by byla ještě šance, že by do zprovoznění někdo šel.

Plecháč

Takže celé JHMD nemají ani hodnotu jedné nové RegioLišky.

koriandr

Ani ojeté Octavie to vám garantuju

Stráťa

Nepřekvapilo by mě kdyby celková hodnota byla záporná. Likvidace nebude levná zvlášť pokud bude pod tratí nějaká ekologická zátěž…

Bisik

z gravitačních WC?

Apollo 17

No před 30 lety to mělo cenu 1 Kč. Dnes je problém, že tam je dluh 350 000 000 Kč.

Petr-666

ten dluh prodejem zaniká – kupuje se „čistý“ majetek bez finančních dluhů (jen vnitřní dluh z neúdržby/zchátralosti je neoddělitelný)

Jakub P

A ten vnitřní dluh tady bohužel bohatě stačí…

Happy

No kdo by to byl řekl 🤣🤣🤣 Fundovanost tuzemské veřejné správy je k popukání….

Kubrt

Musí zkusit získat co nejvíc.

Happy

Tak ještě že to na mě po ránu nezkouší pekař s chlebem za 200 kč atp… Na zkoušení jsou tady aukce…

koriandr

I kdybych byl miliardář jako Musk tak do toho nedám ani halíř…

Ivan_pha

Musí se držet zákonného postupu. Že to nikdo nekoupil bylo dost pravděpodobné

Petr-666

veřejná správa s tím nemá vůbec nic společného

Ústečan

To se nedivím, já bych to nechtěl ani zadarmo. Dostat to do zisku by dokázal jedině Superman. Jediná naděje na záchranu JHMD je podle mě miliardář-fanda do vlaků, který to bude mít jako koníček, a nebude tolik řešit návratnost, ale to je krajně nepravděpodobné.

Martin

Fanda, který má peníze je jako chtít horký led. I fanda peníze nějak vydělal, takže vi, co to obnáší. Určitě by rád čas od času drobně „přisolil“, možná hrst nasypat. Jenže tady na začátek musíte nejdřív přitáhnout valník soli a pak to tam párkrát poslat ještě uhelkou (a pěkně rozprostřít jak v kotli pod párou). Ale prodej po části může dát maličkou naději v tom, že nekdo koupit trať (řekněme za půlku) a dotáhne si pár funkčních vozidel. Nu a pak tu bude někdo kdo koupí železo (řekněme za 1/3 a pošle do hnutí). Možná se najde ještě jeden typ… Číst vice »

Jiří Kohout

No v okolí Nové Bystřice už se opět ozývají hlasy některých místních podnikatelů, aby při rozprodeji po kusech tratě odkoupil kraj a pozemky využil pro výstavbu cyklostezky. Chtějí tak podpořit cestovních ruch v regionu. Čím více kauza pokračuje, tím více myslím, že se tomu reálně blížíme…

Matěj Šedivý

A můžu vědět, odkud máte tuto informaci? Já naopak slýchám nářky, jak po skončení provozu cestovní ruch v regionu upadl.

A stavba cyklostezky? Ta by v kraji, který je jimi doslova protkaný dávala asi takový smysl, jako nosit dříví do lesa.

Jakub P

Tak je to rozhodně lepší možnost, než rozprodat ty pozemky po kouskách, aby si někdo zvětšil zahradu, někdo louku, pole nebo les.

Pokud se (jak to vypadá) nenajde zájemce, který by tam chtěl dál provozovat železniční provoz, je cyklostezka další slušná možnost. Která dává i šanci úzkokolejky aspoň připomínat, když už se nepodaří je zachovat v provozu.

Libor

Ideál by bylo nechat pár km trati, třeba NB- Senotín pro provoz a zbytek zrušit.

Vingárdijum levijósa

No jo, jedna věc je plkání v diskuzích na netu, jaká je to škoda, jak by se to mělo zachránit, vždyť je to už tradice, má to atmošku, zvedá to celej region a lidi to rádi používají, já jsem tam jel před osmi lety, tak proč by se to mělo rušit..
A druhá věc realita a to, že to nikdo nechce a je to ztrátová věc coby atrakce a pro veřejnou dopravu značně nepraktická a nekonkurenceschopná.

Ondřej Wagner

Pro milovníky uzkorozchodek by stačil sezónní víkendový provoz, možná že v době letních školních prázdnin i provoz ve všední den. A pro sotouse by mohly jet vlaky z Obratane až do Nové Bystřice bez přesedani.

Stráťa

A kdo bude ten víkendový provoz šotoušům dotovat?

Os5600

Překvapivě nemusí nikdo. Parní provoz byl na JHMD alespoň v posledních letech provozu ziskový. Kdo kdy tam jel vlakem tak ví jak drahé byly lístky na parní vlaky. Takže se nelze divit.

Jakub P

Jenže platil ten „ziskový parní provoz“ kompletní údržbu trati? A zaplatil by ji? Provozovat to na dráze, jejíž údržba jde z nemalé části z jiných peněz a zaplatit i komplet údržbu a provoz trati, kde nejezdí nic jiného jsou dvě hodně odlišné věci.

Karl vB.

Dá se úspěšně pochybovat o tom, že by sezónní parní provoz zaplatil režii a ještě přinesl zisk. Ta režie totiž nejsou pouze náklady na údržbu a provoz parní lokomotivy a mzdy, ale především náklady na udržení tratí ve sjízdném stavu a na administrativu s tím spojenou.
To by se ale musel najít někdo, kdo by nejdřív ty tratě do stavu (který by přesvědčil regulátora, aby vydal povolení k jejich užívání), přivedl. Ten „někdo“ se nenašel, takže další stanice „konkrus“, jehož první kolo přineslo vcelku nepřekvapivý výsledek.

koriandr

To všichni drží hubu najednou..😆😆😆😆

Ivan_pha

Bohužel je to přesně tak. Trati je škoda, o tom žádná, ale v původním konceptu je to prostě jen díra na peníze.

Jako řešení by bylo převzetí části , třeba 15 km obcemi a pronájem spolku, který by provozoval víkendovou dopravu.
V Německu takto funguje několik tratí (s vlastnictvím tratě si však nejsem jist).
Určitě mají nějaké dotace a i tak je víkendový parní provoz většinou dílem dobrovolníků, co za to neberou ani cent.

Svojšín

Přesně tak to zase není. Šotoscena neutahne úsek do Obrataně. Smysl má jen NB – JH nebo alespoň část kolem Bystřice.

Ivan_pha

Já myslel jen úsek 10 až 15 km u Bystřice, zbytek nemá smysl provozovat.

Ondra K.

I tak zůstává otázkou kdo a z čeho bude platit údržbu a opravy tratí a vozidel.

Ivo Štěrba

Jak budete udržovat lokomotivy a vozy v Nové Bystřici?

Petr-666

přesně tak, jak se v N.Bystřici udržovaly od otevření tratě.
pro převoz na větší opravy jinam již byly vynalezeny silniční podvalníky

noerf

Porovnejte si někdy návštěvnost Českého Krumlova, Hluboké nad Vltavou či Českých Budějovicích s návštěvností úzkokolejky. Pro kraj je to béčková atrakce v regionu.

Petr

Že to nechtěj ani ti géniové co odhadli cenu na 140 mega. 40% výnos lusknutím prstů…

Jaaa

Jedna věc je tržní hodnota, druhou účetní a třetí škodní…

fous55

Úkolem znalce je určit tržní hodnotu. Účetní hodnota je tady zcela bezvýznamná. A co to je podle Vás „škodní hodnota“?

Petr-666

bez peněz na provoz a údržbu je tržní hodnota rovna součtu prodejních cen jednotlivých položek majetku sníženému o náklady na likvidaci majetku zcela neprodejného.

Jaaa

To je taková hodnota, kterou byste musel vynaložit, abyste opět dostal fungující věc.