Jindřichohradecké úzkokolejky za sto milionů nikdo nechce

JHMD, konečná v Nové Bystřici. Autor: Dalibor PalkoJHMD, konečná v Nové Bystřici. Autor: Dalibor Palko

Pokud by se majetek neprodal jako celek, následoval by rozprodej po částech. 

Odebírat
Upozornit na
guest
193 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Jmeno

Nakonec to koupí společnost Ekopron-Metal za 5kč/kg

auda.op

Já bych tím jezdil. 3x do roka ke známým do Nové Bystřice… Autem to mám necelé 3 hodiny, vlakem by to bylo skoro 7, ale za zážitek to stojí. Ale myslím že jsem jeden z mála. 😀

Karl vB.

To byste si ale musel přivstat, aby na vás známí nemuseli čekat s obědem. Takhle ještě v pohodě stihnete koupit cestou nějaký pugét pro hostitelku.

Jmeno

Tak by mohli zavést třeba i noční vlaky. Ideální pro lidi bez domova, co se chtějí v zimě vozit v teple , ale furt musí na konečné přestupovat do jiného spoje. Tady vydrží v jednom vagonu celou noc, a ráno můžou jet zpět 15 minut autousem.

Jmeno

Jen si myslím, že to spaní bude takové jako na vodě, po námořnicku – veselo, hádky, rvačky, kývání ze strany na stranu, mořská nemoc, alkoholový odér, kýbl v koutě.

Ideální využití pro jednotky Nautilus.

Jmeno

No je to škoda ale těžko si někdo koupí vláčky na hraní v životní velikosti za 100M. Parní mašinka by se určitě uživila, ale těžko by už zaplatila údržbu trati. Stejně tak si na sebe možná na sebe vydělají ty nemovistosti. Ale ekonomický záměr to není, protože návratnost se investor nikdy nedočká a sekyra 100M mu zůstane.

Věřím, že by to dokázal provozovat nějaký spolek, vstupní náklady, tedy 100M) těžko dá nějaká taková organizace dohromady.

Radovan

Sakra! Já zmeškal podat nabídku :((((

Karl vB.

Zkuste 2. kolo, zcela jistě ušetříte. 🙂

liposh

Podle mě jediná možnost je zachovat speciální jízdy na úseku Nová Bystřice-Lomy (Lomy za mě protože je to brána do České Kanady a je to tam dobře dostupné, kratší úsek by už byl výsměch) a na zbytku, možná že i na celém tom úseku do Obrataně udělat cyklostezku.

M1M2

Teď se krásně ukazuje, že jediným smysluplným řešením byla reorganizace, ale ne ta totálně odfláklá a zbabraná. V rámci reorganizace provést přípravu pro budoucího nabyvatele, jednat s kraji, jednat se SFDI, pořádně jednat s obcemi…. ano asi nejspíše by to nepřežilo jako celek, ale průnikem požadavků všech zainteresovaných by se ukázalo co je možné. Ano, možná by se ukázalo, že by se jezdilo jen do Střížovic, protože více nedává ekonomický smysl. Prodejem dráhu převést na soukromý subjekt je bohužel k ničemu. Dráha měla reorganizací skončit ve veřejnoprávním subjektu, to dávalo logiku. Jezdit po ní, je věc druhá. Toto je holé… Číst vice »

Ondra K.

Jenže základní otázka zůstává stále nezodpovězena. Proč by měl erár uvalit vysoký desítky milionů na něco, co je z hlediska dopravní obslužnosti k ničemu a co budoucna bude vyžadovat další milióny na udržení provozuschopnosti?

SFDI by ze své podstaty měl financovat dopravně potřebnou infrastrukturu a nikoliv v podstatě muzejní dráhu, neboť síť JHMD k ničemu jinému využitelná není.

Jeňýk

SFDI nebude možná ten správný úřad. Ale jsou i jiné důvody proč úzkokolejky v nějakém rozsahu udržet. Rozvoj regionu, podpora turistiky a tím ekonomiky oblasti.

M1M2

Podstatu veřejné služby to ztratilo léta před insolvenci, kdy se na toto téma všichni probudili. Samozrejme myslin ako turistická atrakce, což by asi nebylo na 80 km.

M1M2

Dopravní obslužnost to ztratilo léta předtím, než o tom všichni začali mluvit. Samozřejmě jde o turistický ruch. V českých podmínkách je ale bez SFDI finančně dlouhodobě neudržitelný. Tedy abych byl přesný, reorganizace měla dát základní mantinely turistického provozu dle dohody se všemi zúčastněnými, SFDI, kraji, městy. Ano možná by se ukázalo, že smysl dává skutečně jezdit třeba jen do Střížovic…. Pokud by to dávalo „společenský i ekonomický smysl byly by to vhodně vynaložené veřejné zdroje, rozhodně lépe vynaložené než téměř prázdné bus spoje IDSK na hranici středočeského kraje, když bus vyrazí z Prahy a stojí u každého patníku. Například. Bez… Číst vice »

jarda

už měly být dívno ve šrotu.

Antoš
Ondřej Wagner

Z hlediska úvah o jindrichohradeckych uzkokolejkach položím provokativní otázku, má vůbec státní organizace, tedy Správa železnic provozovat uzkorozchodne tratě, tedy trať Tremosna ve Slezsku – Osoblaha, a jaký vůbec ekonomický smysl měla její obnova po loňských povodních? Dopravu by jistě stačily zajistit autobusy. Proč by měly České dráhy zajišťovat na ni provoz a zbytečně opravovat vozidla pro úzký rozchod? Nebylo by lepší, kdyby si tu trať koupily Slezské zemské dráhy a provozovaly jí, podobně jako si nadšenci koupili Zubrnicku a KZC Kamenicku?Podle mne je třeba zhodnotit, zda jindrichohradeckych uzkokolejky jsou součástí našeho technického dědictví jako třeba Bechynka a popř jaký… Číst vice »

Vít

Předávka Osoblažky SZD byla v horké fázi a nebýt právě povodně, už by ji dávno provozovali. Dojde na to brzy.

Bez přezdívky

Bohužel tohle je pro Osoblažku cesta do pekel.

Petr Herbrik

Záleží na tom, co se chce. Pokud jde jen o to, uspokojit věřitele (alespoň částečně), pak jedině rozprodat po částech to, co se rozprodat dá (většinou do šrotu) a úzkokolejka nenávratně zmizí v propadlišti dějin. Pokud by se chtělo úzkorozchodku zachovat (důvody nehodlám rozebírat), pak jakýkoli prodej nemá žádný význam, protože ta dráha nikdy nemá šanci ty peníze vydělat (v rozumném časovém horizontu). Pak se dá udělat jen jedno:“ dráhu musí převzít nějaká státní organizace (SŽ, kraj, obce) a najít provozovatele dopravy (v případě kraje a obcí i dráhy), který dá nejvýhodnější nabídku a s věřiteli dohodnout nějakou kompenzaci ze… Číst vice »

Výhleďák

To poslední souvětí je perfektním shrnutím všeho zla, ale s tím předchozím až tak úplně nesouhlasím: pro „stát“ jako takový (SŽ, atd.) to není zajímavé, když už něco takového, tak převod na kraje, protože obcí je příliš mnoho a jsou příliš roztříštěné v zájmech a možnostech – jenže právě tyto dva kraje nejsou v tomto směru „tím pravým ořechovým“ = nevládne tam nikdo podobný třeba Netolický v Pardubicích (a zrovna on má přitom příjmení odkazující na jih Čech), aby pak kraj vycházel vstříc i případným prospěšným privátním aktivitám zaměřeným na zachování úzkorozchodek, bez nichž by to asi do budoucna stejně… Číst vice »

Petr Herbrik

Píšete, že se mnou nesouhlasíte, ale v tom, co jste napsal není nic v rozporu se mnou. Já nepsal můj názor (ten na tuto kauzu nemám, protože mě zajímá a živí nákladní doprava a úzkorozchodky jsou už jen z nostalgického balíčku), já jen shrnul možnosti, které jste nijak neshodil. To, která možnost vyhraje není na mne ani na komukoliv ze zde diskutujících. Tohle už je jen a jen záležitost státu a jeho politiky. Jestli si vybere pragmatičnost a JHMD pohřbí (jako státní muzeum úzkorozchodek stačí Osoblažka) anebo bude chtít muzea dvě. Obávám se, že na nic jiného než muzeum se… Číst vice »

Dan V.

Možná někomu vyhovovalo, aby tu ošklivou úzkokolejku někdo potichu zlikvidoval. Pak nastoupí vřískači s masírkou, jak je úzkokolejka zlá a neekonomická a technika z 19.století je fuj. Jejich představa je, že pak lidoví vzbouřenci úzkokolejku zlynčují a pod vlivem davového šílenství s krompáči vytrhají koleje, aby už drážka s parními mašinkami občanům neubližovala (auta). Aby zůstala už navždy ve vzpomínkách.
Každopádně nad tunelem páně Čajánka někdo drží ochranný pařát. Asi stejně jako na „záhadném“ odcizení mostu na trati Loket-KJ. Pro spoustu rušičů je ukradený most náboženské dogma, že prozřetelnost nechce obnovení trati.

El Barto

Ejhle, Halásek pod dalším pseudonymem. Jak originální.

Svojšín

Za to může Kalousek, pracoval na zničení mnoho let s CIA, zednáři, Vatikánem, burzou v NY a spolkem zahrádkářů v Horažďovicích.

Oldřich Sládek

Petře, odpověděl sis sám bodem 1 sci-fi. Už tři roky tvrdím, že jediná cesta vpřed jsou pouze a jen velcí kluci, kteří to pojmou něco jako Spartu nebo Slavii. Ale vidím to bledě.

Ondra K.

Sparta či Slávie je prestiž nebo alespoň pračka na peníze. JHMD je tak akorát černá díra na peníze.

Pražák

Fotbal je celosvětový fenomén, fandí mu miliardy lidí, točí se v něm neuvěřitelné peníze. Dokonce se v něm dají vydělat slušné peníze. Takže se celkem snadno najde fanda miliardář.
Bohatý šotouš neexistuje, kdyby byl šotouš, nebyl by bohatý a opačně.
Protože zásadní premisa šotouštví je „moje hobby má platit někdo jiný, ideálně stát“ a s takovým mindsetem nikdy nemůžete vydělat velké peníze.

Zdeněk

tak to je v postatě konec.. :-/

pokud se nestane zázrak

koriandr

Vytrhat , zasanovat, Zatravnit/zalesnit. Nechápu že to vydrželo tak dlouho…

Pražák

Stačí vytrhat a zbytek nechat na přírodě. Ideální příležitost pro vědce z Jihočeské univerzity sledovat proces zpětné kolonizace přírodou. Jejich poznatky budou mít rozhodně větší cenu než vláčky.

Petr Herbrik

Tak na to tu máme už 30let mladotickou a loketskou a ani se ty koleje trhat nemusí. Potopené vraky lodí se taky nevyzvedávaj a nechávaj se napospas přírodě.

Bisik

Tak končí – aspoň doufám – naše komedie. Zlo prohrává a dobro žije. Vám, paní, vidím, se slza v oku blyští ,že chodí to tak pouze na jevišti.

55p

A hlavně vy tady vlevo.

hojek

Trať do Obrataně přeměnit na nádhernou cyklostezku s celodenním výletem a pak se projet vláčkem do Nové Bystřice. Tohle by určitě přilákalo značné množství lidí. Úzkokolejka z Gmund do Gros Gerunds je provozována s úspěchem v sezóně, ovšem Rakušáci jsou bohatší a chytřejší.

Pražák

A Vy to zaplatíte?

Výhleďák

Stejně jako cyklostezka ovšem může přece být třeba z části tratě mezi Kamenicí nad Lipou a Obrataní dráha pro (nejen úplně) šlapací drezíny = třeba něco jako elektrokola, která sama bez šlapání nepojedou, ale přídavný elektropohon pohyb podpoří. Trať by zůstala (včetně nouzové možnosti průjezdu pro běžná drážní vozidla), pro drezíny by stačily jednodušší technické podmínky a mezi Kamenicí a JH by mohla zůstat i veřejná vlaková doprava, když je to asi jediný úsek, kde by mohla mít nějaký smysl.

Nikdo

Škoda že ti nenapadlo někoho kdo na tomá peníze a odhodlání.

Výhleďák

Ani konkurz přece nebrání tomu, aby se takového podnikání nový vlastník v budoucnu ujal – jen by majetek JHMD nesměl být rozprodán po příliš malých částech a nejlepší by vůbec bylo, aby i po konkurzu byl vlastník jen jediný, případně aby vlastníci pak vytvořili kvůli synergii nějaký „holding“. A počáteční náklady by samozřejmě úplně malé nebyly, ale kdyby někdo dal dohromady šikovný podnikatelský záměr, mohl by do začátku pomoci třeba i nějaký „start-up“ – financují se tak přece často daleko větší hovadiny.

Karl vB.

Koncem poslední věty jste sám definoval vodopád vašich předchozích nápadů.

Klondajk

S drezínami je problém odpovědnosti za bezpečnost. Jakmile rozjedete tu váhu po kolejích, tak se vám na vypadlém dítěti ani nezastaví. A v případě jakéhokoliv motorového pohonu by asi byly nutné strojvůdcovské zkoušky. A pak cena. Jedna drezína (pro 4 – 6 lidí) zablokuje celou trať sama pro sebe. Aby se vůbec vyplatilo udržovat trať sjizdnou, musela by projížďka stát tisíce. Navíc je sjízdnost pouze mimo zimní měsíce a návštěvnost od dubna do října víkendy a v létě prázdniny.

Výhleďák

Neměl jsem ani tak na mysli „motorové“ drezíny (ale proč ne i ty), ale spíše něco jako šlapací drezíny na principu jízdního kola s pomocným elektromotorem hlavně kvůli dost velkým sklonům pro jízdu do stoupání. Problém odpovědnosti je samozřejmě důležitý, ale myslím, že jsme s tou předpos*aností zašli v posledních desetiletích až příliš daleko. Adekvátní brzdy jsou samozřejmě tou nejdůležitější podmínkou, když jde o pohyb ocelových kol po ocelových kolejnicích, ale při jízdě s kopce by naopak mohla pomoci brzdit rekuperace. Asi by stálo za pokus seznámit se blíže se zkušenostmi z Maďarska, Rakouska i dalších zemí, kde podobné dráhy… Číst vice »

Pražák

Tak se do toho pusťte když v tom vidíte takový potenciál, ale za své.

Výhleďák

Já jsem nikdy podnikat nechtěl, nebavilo by mě to a ani bych to neuměl, ale napadlo mě to jako tip pro někoho, kdo by se tomu třeba uměl a chtěl věnovat.

Antoš
hojek

Pak by bylo dobré zkusit prodat část z JH do Nové Bystřice tak za 20 mil., tam by mohla být nějaká šance k odkoupení, druhá delší část je neprodejná.

Karl vB.

Velmi zajímavý úkaz je, že v rámci reorganizačního plánu pana Kysely byla úzkokolejka vnucována svazku obcí formou „předání“ za 110 mil. Kč a nyní, když je její cena dokonce ještě o 10% nižší, jí „strategický investor“ nemá zájem koupit. 🙂

Svojšín

Je horší verzí Čajánka.

Výhleďák

Třeba čeká, že když nevyšlo 1. kolo dražby, prosadí se další kolo ve stejné podobě ale s nižší vyvolávací cenou než těch 100 milionů Kč.

Ondra K.

To je jenom další důkaz, že převedení na obce bylo prvoplánově zamýšleno jako socializace ztrát.

Výhleďák

Myslím, že realisticky smýšlejícím muselo být od počátku zřejmé, že obce o takovou zátěž (nejen finanční, šlo by i o odpovědnost) nemohou mít skutečný zájem, navíc když by jich muselo být tolik a fungovat jednotně. Tohle by byla záležitost minimálně kraje = viz třeba aktivity Dolního Slezska v Polsku.

Ferda

Aleš by tam měl vyrazit – v JHMD měl podle rejstříku svoje podíly a ví přesně, jak v tom chodit. S papírama to umí, nikdo na něj nic nenajde. Když se do toho pustí, zvládne to vyřídit tak, že nikdo ani necekne. A upřímně? On už to párkrát ukázal. Ty lidi tam oběhnul jak malý děcka. Sotva pochopili, s kým mají tu čest, už bylo pozdě – papíry seděly, vlaky byly fuč a oni jen čuměli, jak jim to mizí před očima. Žádnej nátlak, žádná špína – jen dobrá příprava a přesně mířený kroky. A to se počítá. Pořád tam… Číst vice »

Karl vB.

„….S papírama to umí, nikdo na něj nic nenajde.“
Vy jste docela dobrý vtipálek. ČHŽ provozovala několik desetiletí železnici, aniž by se přesvědčila, jak to má s pozemky pod kolejema a když ty pozemky bez věcného břemene koupil někdo jiný ve veřejné dražbě, tak teprve potom začal řev.
https://crz.gov.sk/data/att/3581625_dokument1.pdf

Dan V.

Koukám, že rušiči mají dnes zlatý týden demolic. Jaký to musí být život, brouzdat celé dny po internetu a dychtivě čekat na ty senzační zprávy o dobrovolném ničení českých technických památek a dopravní infrastruktury.

Jaaa

Méně konkurence pro jejich modlu – autíčko. To vždycky potěší.

Robert Pražák

Vážně považujete JHMD za konkurenci pro autíčka? Jakože by někdo odstavil auto a do Albeře jel vláčkem?

Svojšín

On ano, ale asi se takových dost nenajde.
Podle mne ani ti, co mu dali plus.

koriandr

To je mazec no tahle úvahy 🤣🤣 věřím že to myslí fakt vážně….

Josef

Nemyslí asi vůbec, ale bohužel tomu nejspíše věří. A až mu bude 18, bude mít i volební právo 🙁

Martin Dorner

Slabé, až hloupé přirovnání. A to z výsledku nemám radost.

Robert Pražák

Nijak nejásám ze zrušení této drážky, ale bohužel, její existence nedává smysl ani ekonomický, ani dopravní.

Dan V.

Kolik hradů a zámků v energetické třídě na konci abecedy dává ekonomický smysl?

Frank

No ty v soukromém vlastnictví které jsem , rekneme od roku 2000 doposud navštívil nevypadají, že by se jim nedařilo ve smyslu, že by se jich majitele snažili zbavit…

Výhleďák

Ale tam jde v naprosté většině případů o osobní vlastnictví jedinců soustředěné na malém prostoru a ne o skupinoví vlastnictví majetku jehož hlavní část spočívá v dlouhém úzkém liniovém pozemku s dost jednoúčelovým vybavením.

frank

nu bať, však reaguji na naprosto nesmyslné srovnání pana Dana.V

55p

Nebo je jejich vlastníci dotují a provozují z úcty ke svým předkům. Viz nedávný cyklus Modrá krev v ČT

Svojšín

Halásek zase pod jiným jménem, to už je na léčebnu.

Martin Dorner

Jaký senzační zprávy? To je jen konec jednoho nereálného snu o hraní si na železnici. Taky mám rád hračky a sny. Ale jelikož je to drahá sranda, ekonomicky neobhajitelná, tak skončí. Život jde dál.

Dave

Angažovanost firmy Swietelsky považuji za promarněnou příležitost. Existence dráhy mohla být zajištěna odbornou a ekonomicky silnou společností, kdyby…

Josef Kamiš

Rozhodně. Bohužel si Kysela začal hrát na Čajánka.

Jan

Nejlevnější by bylo tam tu dráhu nechat a zanedbat údržbu, čímž by budoucí náklady byly nulové.

Libor

Přesně lidi to rozeberou a bude klid

T_t

Co je až pozoruhodné, že se někde najdou desítky milionů na vytrhání Lokte a Slavkova, a o kus vedle celá státní a památková péče nenajde 100, na záchranu úžasného dědictví ….

Jan Sůra

Vytrhání Lokte a Slavkova je 7 milionů.

Výhleďák

Ale následná stavba cyklostezky také nebude zadarmo, byť sice financování bude z jiných zdrojů. Podstata těch zdrojů je ovšem vždycky a u všech těch postupných kroků stejná: naše daně – a je tedy hlavně na nás, jaké jejich využití připustíme.

Dan V.

Díky za zajímavou informaci. Víte i kolik bude stát nový traťový spodek, sanace mostních objektů a tunelů a kolik celkem nová cyklostezka?

frank

jenže to není konečných 100 na záchranu úžasného dědictví, to je prvních 100 jako vklad do bezedné propasti kam se pak budou rok co rok sypat ty vaše loketsko-slavkovské desítky aby těch prvních 100 tzv. „nepřišlo vniveč“….

Jaaa

Radši je budeme sypat do beznávratových dotací pro rozvoj turismu v mikroregionech, jako jsou osvětimanské haciendy apod., abychom pak zjistili, že nemají vůbec žádnou návratnost.

Udělal někdo studii, ze které by vyplynulo, že ty příslušně investované prachy se státu fakt nevrátí? Nebo zase jen hádáme?

Frank

Rozhodně bych to neargumentoval tak jako vy s tím i vaším “ radši „…

Martin Dorner

Dědictví….hm, odhaduju, že 99.997% lidí u nás o této ztrátě nemá ani ánung, natož aby se jich to nějak dotklo. Zas takový hit to nebyl.

T_t

Pro nadšence cyklostezky – jsem velký bajker a nadšenec cyklistiky, ale netuším jeden jediný důvod, proč by se měl kamsi ke Kunžaku jezdit dívat doprostřed lesa na kus asfaltu…. To opravdu netuším, proč bych to dělal a jezdil tam…..

Ondra K.

Letos se začala stavět první etapa cyklostezky z Kunžaku do Lomů, tak třeba by těleso trati mohlo posloužit k vytvoření propojení dál na JH. Zrovna silnice II/164 je směrově nic moc a dost vytížená nákladní dopravou, takže vymístění cyklistů na alternativní trasu by pomohlo všem.

Svojšín

Jste strašná hysterka.
Tak si ty dráhy kupte a provozujte vlaky, dřív nebo později vám přispěje na provoz i většina lidí, co sem píšou.

Svojšín

To bylo na T t

Karl vB.

Máte poněkud ohraničený pohled na věc.
„Všesvazová směrnice“ na to, že cyklostezka musí být zásadně vysfaltovaná, je pouze ve vašich představách.
Jinde, mimo město, to v pohodě zvládli i bez asfaltu.
https://www.bayerischer-wald.de/aktivitaeten/radfahren

Karl vB.

Pardon, uklikl jsem se, asi stejně jakoi pan Svojšín.
Mělo to být zařazeno o úroveň výš, jedná se o repliku na pana T_t.

Výhleďák

Tam je použitelných cyklotras po místních komunikacích tolik, že po silnici II/164 nikdo na kole jezdit nemusí – je ale pravda, že nevedou tak přímo jako zmíněná silnice, ale zato vedou zase ještě o dost příjemnějším okolím. A cykloturisté navíc často umějí jezdit i po značených turistických cestách pro pěší, a ty tam jsou také.

Frantisek

Úplně krásně to může sloužit i místním na elektrokolech

Ondra K.

Kdyby se na tu stezku po tělese trati šikovně napojily okolní obce, tak si myslím, že by to klidně mohlo dávat smysl pro nějakou místní dopravu mezi vesnicemi či případně do spádového JH.

T_t

Jo, a kdyby si konecne každý koupil auto a zajistil osobního učitele a lékaře, ušetříme na MHD, školství a zdravotnictví. Super, kam.mam poslat klíčenku ?

T_t

A elektrokolo neumí jezdit po těch okreskach, co už jsou, a po lese ? To kvůli tomu musíme něco likvidovat ? Zimní údržbu bude dělat kdo a za co ? Nebo stejně stezka jen od května do Září, jako třeba Morkovice???

Svojšín

Nelžete hysterko, tam se dá jezdit prakticky celoročně.
Že vy jste Tužín z Dluhonic?

Výhleďák

No, nevím – my jsme do té oblasti v zimě jezdívali s běžkami – ale je také pravda, že už je to dost dávno.

Frank

Ono se na kolech jezdí už i na sněhu, chce to jen větší pláště a správně nahustit. Samotného me to celkem překvapilo že to funguje tak dobře…

Jakub P

No a na bezky je takova cyklostezka super, kdyz je snih. Rozhodne lepsi nez okreska…

Svojšín

U Morkovic sněhu během roku moc nezabijete, pokud vůbec nějaký…

Svojšín

Oprava: nezazijete

T_t

Už jsem to psal několikráte a zopakuju se.
Cennost dráhy se ukáže až tak po 10-15 let po zastavení provozu, pokud prezije, a dle zkušeností z Evropy je to doba cca poloviny funkčního období garnitury politické a cestovně regionální. Pak se všichni – pokud do té doby dráha zůstane kompletní – budou schopni sjednotit a dohodnout obnovu .. našlo by se x příkladů z Německa, Portugalska, Polska,…..
Prostě opakovaně odpozorovana zkušenost.

T_t

Ano, mínus asi dávají ti, kteří netuší jak to vypadá v zahraničí …ok

Karl vB.

Ještě, že existují takoví světlonošové poznání, jako jste vy.

Frank

Tak tuším velmi dobře a ta mínus jsem vám dal taky právě za to kňuceni bez jakéhokoli argumentů…

Jenda První

Portugalsko je příkladem toho, jak koncentrovat železnici na několik málo hlavních tahů a z nich udělat pár odboček do větších měst okolo. Jediná úzkokolejka je snad Vouga, ta ale spojuje hlavní koridor a padesátitisícové město.

Toman

Můj příspěvek nebude nestranný. Kamenickou úzkokolejku miluji od dětství. V Kamenici jsem měl babičku a dědu a cesta od nás z jižní moravy na vysočinu byla vždy díky úzkokolejce dobrodružstvím. Od nás do Brna v poho s pantografem. Pak motorový rychlík do Jihlavy, Plecháč do Hradce a „píšťalkový vláček“ do Kamenice. Nostalgické já mi říká, že objednávkový provoz Hradec – Včelnice – Kamenice by vycházel, ale nevím, nežiju tam. Jen je mi to líto.

Libor

Se divím, že se parta šotoušu nesložila, mohli mít super chalupy u trati a o víkendech makat na trati jako potrati. A teď vážně :zachovat pár km z Nové Bystřice pro provoz jako atrakce a zbytek zrušit bez náhrady a udělat třeba cyklostezku. Několik km trati by se mohlo udržet a zafinancovat z provozu, daru, kraje atd.. a byla by to malá díra na peníze.

Dan V.

A začít pomalu bourat neekonomické hrady, zámky a Karlův most co má sloužit primárně dopravě a ne k focení. Stejně jako výtoň. Jo a nezapomeňte na rozhlednu na Petříně, do šrotu s ní společně s mostem.

Jakub P

1) Karlův most slouží dopravě. Přejdou po něm řeku desítky tisíc lidí za den. Je spousta mostů v Praze, natož v ČR, po kterých se na druhou stranu za den dostane nesrovnatelně míň lidí. 2) Argumentační faul šikmou plochou. To, že někdo nechce mermomocí prohlašovat za památku a zachraňovat úplně všechno, co se kdy vyrobilo, fakt neznamená, že by chtěl likvidovat i ty nejvýznamnější památky v zemi. Historie a památky jsou důležité, ale jsou i jiné legitimní zájmy. 3) JHMD bohužel dostalo jejich vedení do takového stavu, že obnova v celém rozsahu by byla extrémně drahá a neadekvátní jejich historické… Číst vice »

Dan V.

Jestli by místo Karlova mostu nebyla ekonomičtější nějaká jednoduchá lávka pro pěší.

Herold

Ne, nebyla. Jak jste přišel na takovou pitomost, že zbořit stovky let existující masivní most a na jeho místě postavit lávku pro pěší by bylo levnější?

Frank

Právě takové pitomosti slouží jako slaměný diskusní panák lidem bez argumentů, na to si v Česku musíte zvyknout, jsou toho plné “ diskuse „…

Frank

Tak takový “ argument “ určitě nezazněl nahlas v době kdy se rozhodli ten most postavit, to by se ve Vltavě takový rozumbrada koupal v koši raz dva..

Pražák

Možná proto, že kulturně historická hodnota těch hradů a gotických mostů je mnohem větší než kolejí a pražců, které ani nejsou původní. Jediné comjenna tom zajímavé je ten rozchod, a to je hodně málo. Jinakmty stavby žádnou zvláštní hodnotu nemají.

Dan V.

Přemýšlím tedy, proč na tu úzkokolejku lidi jezdili, když je to historicky nezajímavé.

Jakub P

Neni to historicky nezajimave, neni to tak historicky zajimave, aby to stalo za zachranu doslova za kazdou cenu.
JHMD jsou soucast myho detstvi, ze uz se s nimi nejspis nesvezu ani je neukazu ve funkcnim stavu synovi me bude taky mrzet. Ale mam kvuli tomu prestat vnimat realitu?

Pražák

Evidentně jich nebylo zase tolik, aby se to uživilo.

frank

Pokusím se o váš styl argumentace: proč lidé jezdí na pouťovou horskou dráhu, autodrom či jiní letité atrakce ? Nemusíte odpovídat, protože hledají zábavu, zážitek nebo tak. Jenže rozdíl je v tom, že ty mnou vyjmenované “ atrakce“ se uživí protože ten zájem je vyšší. Čili vy by jste neměl zde naříkat ale každý boží den burcovat náš lid, aby se sebral s jel se projet ….

Dan V.

Správně. Ovšem úzkokolejka není jen atrakce a nemusí sloužit jen pro zábavu ale i k dopravě. nebo spíš jako muzeum. Žádná muzeální činnost není výdělečná a děláme to jako kulturní národ pro připomínku historických technologií. A do muzeí jdou miliardy. Nebo navrhujete zlikvidovat všechna muzea, protože si na sebe z prodeje lístků veřejnosti nevydělají?

Karl vB.

Pokud vám jako výstraha nestačí osud starého nádraží v Ústí/O., kde padaly podobné argumenty, tak s podobně smýšlejícími jedinci založte družstvo, které se bude ucházet o koupi JHMD ve 2. kole, kdy lze očekávat nižší cenu. Můžete tak jedincům s opačným názorem (jako jsem třeba já) dokázat, že vaše nápady jsou z dlouhodobého hlediska realizovatelné a udržitelné.

Karl vB.

Proč lidi lezou na atrakce v Prátru? Vážně si myslíte, že kvůli historické hodnotě? 🙂

Frantík

Výtoňský most nemá jít do šrotu jen tak, ale má se nahradit podobným a lepším mostem. To jak kdyby tu úzkokolejku narovnali a možná na ni dali dráty.

Npor. Pavel Vodsloň

Náhodou,nádraží ve Střížovicích je krásný. Jako ,,chalupu“bych ho bral.

Robert Pražák

Nebyl Pavel Vodsloň kapitán?

Pesimista

Jak je to v tomto případě s předkupním právem kraje a státu na regionální dráhu na základě zákona o drahách? Platí nebo neplatí?
Popřípadě neví někdo, zdali byly dotčené dráhy již nabídnuty kraji a státu, než se takto prodávaly?

Karl vB.

To jako, že by to stát koupil zpět za 100 mil. Kč., když to předtím prodal za 1 Kč? K čemu by to potřeboval, co by s tím asi tak dělal?

Pesimista

Protože je to v zákoně o drahách? Zákon o drahách 266/1994. § 20 – Povinnosti vlastníka dráhy (3) Pokud není vlastníkem dráhy celostátní nebo dráhy regionální stát a vlastník dráhy není schopen zajistit její provozuschopnost, je povinen dráhu nabídnout státu k jejímu odkoupení. Jménem státu jedná Ministerstvo dopravy. Vzhledem k tomu, že vlastník zde není schopen zajistit provozuschopnost dráhy a je zde konkurz s prodejem i dráhy, tak je zde na místě otázka, zdali k tomu došlo. Bylo by velmi podivné, sic ne překvapivé, aby zde konkurz JHMD řízený soudem nedodržoval právní předpisy České Republiky. A co se týče, proč… Číst vice »

Karl vB.

NPÚ tedy mohl sám proaktivně jednat a projevit zájem.
Informace o tom, v jaké situaci a v jakém stavu úzkokolejka nachází, jsou veřejné.
Pokud NPÚ nekonal, mohl jste ho sám informovat.

Herold

Předkupní právo státu neznamená povinnost státu koupit.

Pražák

Zřejmě Vám nedochází, že předkupní právo neznamená povinnost.

stan

Proč ten spěch? Třeba se jednou tato trať hodí jako pionýrská železnice.

Toman

PIO co?

Bram

Nerad to píšu, ale i zadarmo jsou jindřichohradecké úzké drahé 😐.

Matěj Šedivý

Z mého pohledu zachování úzkokolejky rozhodně smysl má. A to jako technického unikátu a hojně navštěvované atrakce. Bez podpory z veřejných zdrojů se to samozřejmě neobejde, ale to se neobejde mnoho věcí, které přesto stojí za to zachovat.
Ostatně tento přístup není v Evropě nijak neobvyklý. Podívejme se do zemí jako je Británie, Německo či Rakousko. Každá z těchto zemí se i přes jejich nerentabilitu rozhodla několik úzkokolejek zachovat a provozovat.

Radim Škopec

Ehm, v Rakousku fungují jen ty úzké, které mají opravdový přepravní smysl, jinak je tam hned několik drah, které jsou buď těsně před smrtí, nebo v nedávné době padly. Co se Německa týče, tak aktuálně stát snižuje dotace do provozu těchto drah. A Británie, to je úplně jiný svět, tam to žije v drtivé většině z peněz těch, co si tam chtějí hrát, občas dodá nějaké peníze i stát, ale spíš mimořádně.

Matěj Šedivý

To není tak docela pravda. Třeba taková Walviertelbahn má oproti JHMD mnohem menší přepravní smysl. Přesto je udržována a provozována.

T_t

Matěji, jenze bohužel Waldviertel je v rámci Rakouska výjimkou potvrzující pravidlo….
Všechny ostatní muzejky již padly , letos má.patrne zcela poslední sezónu Bergstrecke, starosta Lunzu odmítl spolkovou dotaci s tím, že si postaví cyklostezku. Ostatní dráhy jsou ve smetišti dějin, vozidla se prohání různě po Německu, Anglii, Rumunsku … Bohužel….

Radim Škopec

A funguje snad celoročně? Odpovím si sám, nefunguje…

Matěj Šedivý

Teď možná úplně nerozumím. Předtím jste psal, že v Rakousku provozují jen to, co dává přepravní smysl. Teď píšete, že Waldviertelbahn jezdí jen v sezoně, tudíž moc velký přepravní smysl nemá.
Nemyslím to vůči Vám nijak ofenzivně, jen nějak nerozumím myšlence.

Cikcak

Pokud vím, Waldviertelbahn funguje. Má tedy přepravní smysl? Nebo snad krachuje? Jaký je rozdíl mezi trasou Gmund – Gross Gerungs a JH – Obrataň?
Z Litschau do Nové Bystřice jezdí dokonce v návaznosti na turistické vlaky autobus.
Když to jde tam, proč ne tady? Tuším, ale nemá smysl to dále rozebírat.

frank

no funguje 5 měsíců v roce plus pár svátků ne ?

frank

No já mám dojem, že všechny v UK jsou za a) privátní a za b) většinou jsou tak 1 až 5 km dlouhé , tedy znám jednu 11 km dlouhou 🙂 čili nemám dojem , že zrovna v UK je to rozhodnutím státu …

vladki

Ffestiniog + welsh hihgland railway maji 60 km. Ale jestli jim stát nějak pomáhá to nevím, spíš ne. Zato hodně nadšenců.

frank

neznám holt všechny, ale podle mě jsou to většinou nějaká sdružení místních a rozhodně ne stát. Mě se tahle technika líbí, ale opravdu netuším proč by měl mít stát něco víc než muzeum kde bude pár stovek metrů koleje a na ní sbírku vagonů, lokomotiv a zařízení plus nějakou boudu 🙂 kde bude pár fotek a listin. Vím , že je to kruté vůči těm co to postavili, ale opravdu nemůžeme zachránit všechno co sloužilo k dopravě ve funkčním rozsahu 🙂 V USA , kde železnice není opravdu úplně všude jsem navštívil snad 10 železničních muzeí, většinou na místě kde… Číst vice »

Radim Škopec

Ehm, v GB je hned několik úzkých, které mají přes 10 kilometrů. Už výše zmíněná Ffestiniog a Welsh Highland Railway mají každá něco okolo 45 km, Vale of Rheidol má přes 20 km, Welshpool má 11 km. Dokonce i Romney, Hythe & Dymchurch s rozchodem 381 mm má skoro 22 km.

koriandr

Dyť je to zadarmo drahý!!!!! To je něco jako Liberty v Ostravě v hutnickém světě.. naprosto zaostalý, podinvestovany, za zenitem prostě….. Černá díra na peníze. Do toho žádný investor nedá ani halíř …. Leda nějaký filantrop a staromilec co v tom v Klidu utopí stamiliony jenom aby se nostalgicky svezl…

Pavel

Doporučil bych to nabídnout ve dvou částech: jižní část spolu se zázemím a severní část. U prodeje jižní části + zázemí by byla ještě šance, že by do zprovoznění někdo šel.

Plecháč

Takže celé JHMD nemají ani hodnotu jedné nové RegioLišky.

koriandr

Ani ojeté Octavie to vám garantuju

Stráťa

Nepřekvapilo by mě kdyby celková hodnota byla záporná. Likvidace nebude levná zvlášť pokud bude pod tratí nějaká ekologická zátěž…

Bisik

z gravitačních WC?

Stráťa

Spíš z uniků provozních kapalin a další „dobrot“ co z těch vlaků určitě odkapávalo.

Apollo 17

No před 30 lety to mělo cenu 1 Kč. Dnes je problém, že tam je dluh 350 000 000 Kč.

Petr-666

ten dluh prodejem zaniká – kupuje se „čistý“ majetek bez finančních dluhů (jen vnitřní dluh z neúdržby/zchátralosti je neoddělitelný)

Jakub P

A ten vnitřní dluh tady bohužel bohatě stačí…

Apollo 17

No ale z toho prodeje se musí zaplatit alespoň část těch dluhů. Takže už to nepůjde prodat za korunu.

Happy

No kdo by to byl řekl 🤣🤣🤣 Fundovanost tuzemské veřejné správy je k popukání….

Kubrt

Musí zkusit získat co nejvíc.

Happy

Tak ještě že to na mě po ránu nezkouší pekař s chlebem za 200 kč atp… Na zkoušení jsou tady aukce…

koriandr

I kdybych byl miliardář jako Musk tak do toho nedám ani halíř…

Ivan_pha

Musí se držet zákonného postupu. Že to nikdo nekoupil bylo dost pravděpodobné

Petr-666

veřejná správa s tím nemá vůbec nic společného

Ústečan

To se nedivím, já bych to nechtěl ani zadarmo. Dostat to do zisku by dokázal jedině Superman. Jediná naděje na záchranu JHMD je podle mě miliardář-fanda do vlaků, který to bude mít jako koníček, a nebude tolik řešit návratnost, ale to je krajně nepravděpodobné.

Martin

Fanda, který má peníze je jako chtít horký led. I fanda peníze nějak vydělal, takže vi, co to obnáší. Určitě by rád čas od času drobně „přisolil“, možná hrst nasypat. Jenže tady na začátek musíte nejdřív přitáhnout valník soli a pak to tam párkrát poslat ještě uhelkou (a pěkně rozprostřít jak v kotli pod párou). Ale prodej po části může dát maličkou naději v tom, že nekdo koupit trať (řekněme za půlku) a dotáhne si pár funkčních vozidel. Nu a pak tu bude někdo kdo koupí železo (řekněme za 1/3 a pošle do hnutí). Možná se najde ještě jeden typ… Číst vice »

Pražák

Bohatý šotouš neexistuje. Už se stim prosím smiřte!

Martin

Nemám se a čím smiřovat.

Jiří Kohout

No v okolí Nové Bystřice už se opět ozývají hlasy některých místních podnikatelů, aby při rozprodeji po kusech tratě odkoupil kraj a pozemky využil pro výstavbu cyklostezky. Chtějí tak podpořit cestovních ruch v regionu. Čím více kauza pokračuje, tím více myslím, že se tomu reálně blížíme…

Matěj Šedivý

A můžu vědět, odkud máte tuto informaci? Já naopak slýchám nářky, jak po skončení provozu cestovní ruch v regionu upadl.

A stavba cyklostezky? Ta by v kraji, který je jimi doslova protkaný dávala asi takový smysl, jako nosit dříví do lesa.

kokodak8

Pokud vím, tak hlavními iniciátory myšlenky je rodina Hauserova. Těm patří třeba Hotel Peršlák. Podporu mají i od dalších. A ano, cestovní ruch v regionu značně opadl. Právě i kvůli tomu bylo třeba téma cyklostezky a její provázání s Rakouskem jako jedna z možností jak ho oživit. Nevěří na obnovení provozu za rozumné peníze pro veřejné rozpočty, Jinak v oblasti jsou sice značené trasy, ale žádná dálková cyklostezka s kvalitním povrchem a službami okolo tam není. Ač jsem příznivcem obnovy provozu železnice tak musím uznat, že určitý smysl to dává. Obzvláště pokud by to propojili s dalšími trasami a k… Číst vice »

Výhleďák

Když ty hoteliérovy úvahy vypreparujete, nedá se jim nic vytknout – ale rozhodně by neměly být považovány za nejlepší řešení jen proto, že jiná řešení vlastně neuvažují. Slyšel jsem náhodou nedávno v rozhlasu rozhovor s poslancem Kobzou a musím přiznat, že kdybych znal jen jeho argumenty, asi bych volil SPD – naštěstí ale mám i nějaký trochu větší rozhled a nejsem závislý právě jen na zmíněných argumentech. A to by mělo platit i v případě JHMD: ne chtít je pouze dost zbrkle zlikvidovat, ale zkusit ještě dál hledat možnosti jejich zachování jako celku a v podobě adekvátní jejich provoznímu stavu… Číst vice »

Jakub P

Neni pomalu po letech neuspesnych pokusu na case smirit se s tim, ze obnoveni provozu, tim spis v cele delce, je zkratka nerealne? A ta cyklostezka (pripadne s turistickym provozem na par km od Nove Bystrice, kdyby se hodne zadarilo) je IMO jednoznacne druhe nejlepsi a v tuto chvili maximalni realne reseni?

Výhleďák

Já myslím, že těch „druhých nejlepších“ řešení je pořád ještě víc: než cyklostezka, mohla by z trati být i tam (minimálně na části jižního úseku) třeba trať pro provoz především „cyklodrezín“, která by rozhodně nemusela splňovat tak přísné podmínky jako dráha pro veřejnou osobní dopravu a být tedy na údržbu i provoz levnější. A jak už tady někdo správně zmínil, cyklotras je už v okolí dost na to, aby tady místo cyklostezky nemohla raději vzniknout jiná atrakce.

Jakub P

Ty dreziny zdaleka tak lakave, jak si asi predstavujete, nejsou. A co se tyce tech cyklostezek, tech tam pokud vim je minimum. Co tam je jsou cyklotrasy, coz je neco hodne jineho. Obcas podobne, kdyz je ta trasa znacena po opravdu opustene silnicce, ale nemala cast jich je po silnicich s nemalym provozem. Oproti tomu je skutecna cyklostezka vyrazne lakavejsi zalezitost…
Afaik z Nove Bystrice a okoli rada vyletniku na kolech vyrazi radsi do Rakouska, kde je provoz klidnejsi. Skutecna, oddelena a kvalitni cyklostezka az do Hradce by to mohla trochu zmenit.

Jakub P

DrezIny jsou prinejlepsim jednorazova atrakce. Jednou se svezete a dobry. Druhej den uz znovu nepojedete. Kdyz prijedete pristi rok zpatky, tak mozna, ale jak kdo. Dobrou cyklostezku od ubytovani vyuzijete klidne druhej den znovu, jen treba pozmenite neco v dalsi casti vyletu…

Jakub P

Tak je to rozhodně lepší možnost, než rozprodat ty pozemky po kouskách, aby si někdo zvětšil zahradu, někdo louku, pole nebo les.

Pokud se (jak to vypadá) nenajde zájemce, který by tam chtěl dál provozovat železniční provoz, je cyklostezka další slušná možnost. Která dává i šanci úzkokolejky aspoň připomínat, když už se nepodaří je zachovat v provozu.

Libor

Ideál by bylo nechat pár km trati, třeba NB- Senotín pro provoz a zbytek zrušit.

Vingárdijum levijósa

No jo, jedna věc je plkání v diskuzích na netu, jaká je to škoda, jak by se to mělo zachránit, vždyť je to už tradice, má to atmošku, zvedá to celej region a lidi to rádi používají, já jsem tam jel před osmi lety, tak proč by se to mělo rušit..
A druhá věc realita a to, že to nikdo nechce a je to ztrátová věc coby atrakce a pro veřejnou dopravu značně nepraktická a nekonkurenceschopná.

Ondřej Wagner

Pro milovníky uzkorozchodek by stačil sezónní víkendový provoz, možná že v době letních školních prázdnin i provoz ve všední den. A pro sotouse by mohly jet vlaky z Obratane až do Nové Bystřice bez přesedani.

Stráťa

A kdo bude ten víkendový provoz šotoušům dotovat?

Os5600

Překvapivě nemusí nikdo. Parní provoz byl na JHMD alespoň v posledních letech provozu ziskový. Kdo kdy tam jel vlakem tak ví jak drahé byly lístky na parní vlaky. Takže se nelze divit.

Jakub P

Jenže platil ten „ziskový parní provoz“ kompletní údržbu trati? A zaplatil by ji? Provozovat to na dráze, jejíž údržba jde z nemalé části z jiných peněz a zaplatit i komplet údržbu a provoz trati, kde nejezdí nic jiného jsou dvě hodně odlišné věci.

Karl vB.

Dá se úspěšně pochybovat o tom, že by sezónní parní provoz zaplatil režii a ještě přinesl zisk. Ta režie totiž nejsou pouze náklady na údržbu a provoz parní lokomotivy a mzdy, ale především náklady na udržení tratí ve sjízdném stavu a na administrativu s tím spojenou.
To by se ale musel najít někdo, kdo by nejdřív ty tratě do stavu (který by přesvědčil regulátora, aby vydal povolení k jejich užívání), přivedl. Ten „někdo“ se nenašel, takže další stanice „konkrus“, jehož první kolo přineslo vcelku nepřekvapivý výsledek.

koriandr

To všichni drží hubu najednou..😆😆😆😆

Ivan_pha

Bohužel je to přesně tak. Trati je škoda, o tom žádná, ale v původním konceptu je to prostě jen díra na peníze.

Jako řešení by bylo převzetí části , třeba 15 km obcemi a pronájem spolku, který by provozoval víkendovou dopravu.
V Německu takto funguje několik tratí (s vlastnictvím tratě si však nejsem jist).
Určitě mají nějaké dotace a i tak je víkendový parní provoz většinou dílem dobrovolníků, co za to neberou ani cent.

Svojšín

Přesně tak to zase není. Šotoscena neutahne úsek do Obrataně. Smysl má jen NB – JH nebo alespoň část kolem Bystřice.

Ivan_pha

Já myslel jen úsek 10 až 15 km u Bystřice, zbytek nemá smysl provozovat.

Ondra K.

I tak zůstává otázkou kdo a z čeho bude platit údržbu a opravy tratí a vozidel.

Ivo Štěrba

Jak budete udržovat lokomotivy a vozy v Nové Bystřici?

Petr-666

přesně tak, jak se v N.Bystřici udržovaly od otevření tratě.
pro převoz na větší opravy jinam již byly vynalezeny silniční podvalníky

noerf

Porovnejte si někdy návštěvnost Českého Krumlova, Hluboké nad Vltavou či Českých Budějovicích s návštěvností úzkokolejky. Pro kraj je to béčková atrakce v regionu.

Petr

Že to nechtěj ani ti géniové co odhadli cenu na 140 mega. 40% výnos lusknutím prstů…

Jaaa

Jedna věc je tržní hodnota, druhou účetní a třetí škodní…

fous55

Úkolem znalce je určit tržní hodnotu. Účetní hodnota je tady zcela bezvýznamná. A co to je podle Vás „škodní hodnota“?

Petr-666

bez peněz na provoz a údržbu je tržní hodnota rovna součtu prodejních cen jednotlivých položek majetku sníženému o náklady na likvidaci majetku zcela neprodejného.

Jaaa

To je taková hodnota, kterou byste musel vynaložit, abyste opět dostal fungující věc.

Karl vB.

Tak to by ta „škodní cena“ byla ze všech tří cen asi ta nejvyšší, alespoň soudě podle vyjádření firmy Swietelsky Rail CZ při opouštění spolku.
https://zdopravy.cz/tristni-vysvedceni-pro-uzkokolejky-tisice-vad-a-potreba-investic-v-desitkach-milionu-233071/