obrazok-zdopravy

Do centra jen nečoudícím autem, a hlavně tam neparkovat. Praha plánuje, jak dál přiškrtit emise

Smetanovo nábřeží. Foto: ROPIDSmetanovo nábřeží. Foto: ROPID

Na polovině emisí pevných částic podílí jen 5-10 % "nejšpinavějších" vozidel.

Odebírat
Upozornit na
guest
115 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Jiří Bílý

Praha je automobilové peklo pro nemotoristy. MHD je blokovaná osobními auty, chodníky jsou blokované osobními auty, každé myslitelné místo je blokované osobními auty, sobectví a bezohlednost Čechů je extrémní.
Mimo Prahu to není lepší, jen menší koncentrace lidí = osobních aut a motocyklů. Hluk, špína bordel.

https://zpravy.kurzy.cz/812513-v-praze-dramaticky-pribyva-aut-v-cele-eu-to-nema-obdoby-v-poslednich-deseti-letech-v-ceske/

Panoramix

Praha je peklo pro motoristy hlavně ve všední dny, kdy se nám sem hrnou desetitisíce pracantů ve svých plechových miláčcích. O víkendu tento nešvar není a Praha je v pohodě průjezdná. Ono stačí, když je v pátek hezky a půlka dojížděčů se rozhodne “pracovat” z domova. I pak jsou kolony minimální. Ta radikální řešení by byla úplně zbytečná, pokud by se tento problém řešil systémově – tedy masivní investice do příměstské VHD a výstavba dostatečně velikých P+R terminálů těsně před hranicí Prahy (z pohledu přijíždějících osob), odkud by lidé mohli na tu VHD pohodlně přestoupit. Jenže to se dnes málokomu… Číst vice »

Jaaa

A ještě 30km/h zóny. Že to všechno funguje, ukazuje například Brusel, kde poklesl automobilový provoz v centru za jeden rok (!) o 25 %.

Ale ti Čecháčci, co přemýšlejí jen volantem, z toho udělali málem apokalypsu.

SYN

Tak hlavně aby se do těch zón nedělaly stupidní vyjímky stylu „vjezd umožněn ‚služebnímu‘ užitkovému Dodge RAM 1500 který Johnny Reb s.r.o. ‚nutně‘ potřebuje k podnikání“…
A jakož plán je že ještě v roce 2030 bude 66% autobusů MHD dieselových???

Happy

Nadělat zóny zcela bez aut. Bez hluku, smradu. Všeho moc škodí…

David

Doufám, že SPD a Motoristé dají do ústavy, že moct všude jezdit jedničkovou ovcí v TDI je základní lidské právo!

Jaaa

Předpokládám, že jde o ironii. 🙂

DavidS

od Davida určitě, ale od Motoristů a SPD? Tam bych se případně vůbec nedivil, kdyby něco podobného zkusili

Leinad

Ale musí být čipnutá a mít vykuchaný filtr.

Frank

Myslel jste JZD za levnější trhy Okamura a Traktoristy?

ABCD

Chápu to, že čím více lidí na jednom místě, tím tím také více polutantu. Dvoumilionové město hodně polutantu. Radikální restrikce, elektrifikace a tak dále, a tak dále, moderní technologie. Pak je tu otázka kolik takové řešení bude stát a jak bude fungovat ekonomika v takovém městě, protože dva miliony lidí musí taky někde pracovat. Otázka je, jaký to bude mít dopad na služby a výrobu ve městě protože dva miliony musí lidi musí holt něco delat a taky spoustu věcí potřebuje . Samozřejmě by mě zajímala nějaká studie nebo vyhodnocení takového dopadu na ekonomiku, ale tohle spočítat je vždycky těžké… Číst vice »

Zaerikk

Tak tuhle otázku řešili už prakticky v každém západoevropském velkoměstě. Jde to, ale musí se chtít, což si myslím, že se v Praze nechce.

Jan

Problém je v systému kontrol. Dokud se nebudou finančně vyplácet, budou všechny opatření a zákony zcela bezpředmětné. Teprve až se zvedne výše pokut, začnou policii financovat lumpové namísto poctivých daňových poplatníků.

Pragocentrista

Bylo by žádoucí řešit také výletní parníky na Vltavě.
Jako nizkoemisni se mi nejeví.

SYN

Asi to není 100% srovnatelné, ale lodě MHD na brněnské přehradě jezdí výhradně na elektřinu… soukromých tam naštěstí moc není.

Leinad

Tak Pražské přívozy maj elektrické a smradlavé linky.
Ale turistické „parníky“ (benziňák s vaporizérem) musej kouřit pro efekt.

stan

Takže Pražáci budou zdraví a nesmrtelní. Už dnes, i s emisemi, se dožívají nejvyššího věku.

Grossák

„Autobusy však mají jen jednoprocentní podíl na celkovém dopravním výkonu.“
Autobusy mají násobně větší podíl na dopravním výkonu. Reálně 15 – 20 %. To 1 % je zřejmě podíl na tvorbě emisí.

SYN

Pochybuju že to 1% je podíl na tvorbě emisí, spíš to bude podíl na ujetých kilometrech…
Autobus pravda veze „spoustu“ cestujících ale pokud má stále ještě dieselový motor, pak zase objem jeho emisí je citelně větší než u osobáku…

MMXA

Ale v přepočtu na přepravené osoby vs spotřeba paliva nad OA jasně vede.

Vojtěch

A to by mě zajímalo, kdo a jak ty procenta počítal? V rámci jaké oblasti? Jaký je počet aut, ze kterých jsou ty emise spočítané? Jsou to auta staré, nebo různě (nelegálně) upravené? Jsou to auta místních, nebo dojíždějících? Jezdí do Prahy denně, nebo jen občas? A tak by se dalo pokračovat. Samé otázky, ale hlavně, že nám vyšel požadovaný výsledek… Vsadím se, že autorky asi nestály u cesty a spočítaly to z nějakých průměrných emisí průměrného vozového parku (v lepším případě jen pražského).I kdyby se zavedla nějaká nízkoemisní zóna, tak se nestane vůbec nic, protože těch „špatných“ aut je… Číst vice »

Olda

Filip Turek v žádných volbách nekandiduje.

Frank

Předložte mi jakoukoliv studií a já, co pravý Čech, k ní vymyslím dva tucty otázek podobných těm vaším, od osobností autorů až po ono slavné “ vsadím se, že “ …

Lukáš Kníže

V zásadě nemám proti žádnému ze zmíněných opatření výhrady. Ale budou naprosto k ničemu, když se nebudou vymáhat. Vždyť ani nyní se nevymáhají stávající pravidla.

Jan Pytela

Pokud platí, že nejhorší znečištění dělá spodních pár procent, tak by to mohla zvládnout i Praha. V centru vjezd pro začátek klidně jen Euro 5, sundat dolů maximální staří taxíků (včetně Bolt a Uber) a nově povolovat jen Hybrid nebo Elektro.

Jan

Hodnocení podle emisních norem je zcela nesprávné, ty platí pro výrobce, kteří mají za povinnost udržet emise pod nějakou průměrnou hladinou. Je zcela zcestné si myslet, že dnešní dvanáctiválcové Bentley má nižší emise než dvacetileté tříválcové Daewoo. Nemá.

Jan Pytela

Jenom doplním, že u těch taxíků ten poslední návrh je norma Euro 6d od roku 2027

Nose Peak

Národ, kterej nechápe, že není normálnî kouřit lidem u oběda, nepochopí, že není normální čoudit lidem do oken…

David

Prostě bude jezdit do Prahy méně venkovaků a lidí z východu a to je vlastně taky dobře.

MiNo

Nedávno jsem byl ve Švýcarsku. Moc se mi zpátky do toho českého zatuchlého rybníčku nechtělo. Takže sdílím vaše pocity.

Vingárdijum levijósa

Jsem rád, že se myšlení posouvá tímto směrem. To samé jako mně osobně už dneska nepřijde normální, když ve vesnici je (naštěstí už většinou pouze) jeden dva huliči, kterým se valí z komína černej dým, tak mi vadí tito ignoranti, kteří bezostyšně zakouřují své okolí svými auty. Jsem pro vyhlášení represí proti chování těchto lidí.

JiP

Presne vim o cem mluvite, par takovych mame na vesnici a zahuli v zime siroke okoli.

Ares

Topí uhlím no, takových ještě je.

MMXA

A´t si topí třeba PET flaškama, ale komín povinně dovnitř. Fakt nikdo mimo ně snad není povinnen čuchat ten smrad a riskovat kvůli tomu své zdraví.

Jiří Bílý

Domoci se v bezprávním státě Česká republika práva, je možné, pouze pokud máte víc peněz než agresor. Víc peněz = víc práva.

Kvůli černé stavbě sousedů dýchá škodlivý kouř. Janu, která má rakovinu plic, si úřady přehazují a nikdo nic neřeší
Zdroj: https://www.drevostavitel.cz/clanek/cerna-stavba-bezmoc

Leinad

Kvalitní uhlí nesmrdí tak, jako někteří exoti schopni topit pet. I když je fakt, že jich ubývá.

Frank

Uhlí by vlastně bylo fajn, oni topí vším tak dobře, že nepotřebují ani popelnici…

Zaerikk

Nejsem si jistý, že se mění. O podobných opatření právě třeba Braun-Kohlová píše už roky a zatím stále nic. V zemi, kde dáváme více na „zdravý selský rozum“ než na odborníky nestačí posun v akademické diskusi…

řidič

hezká omáčka, ale téma ať prosím zpracuje někdo, kdo opravdu rozumí problematice dopravy. zákaz nerezidenčních aut v centru je nutnost. to říkám jako každodenní šofér z povolání. zároveň v centru nejvíc smrděj super výkonný „sportovní“ benzíňáky, se kterými se tam jezdí ukazovat zbohatlíci do pařížské, to vůbec neřešej. a světelné závory? 😆 tak s tim může přijít opravdu jen šílenec

Jenda

> zákaz nerezidenčních aut v centru je nutnost

Tomu nerozumím, mně to přijde spíš naopak: pro město je výhodnější, když si jeho obyvatelé v případě potřeby auto půjčí / někdo jim tu „ledničku“ přiveze, než když jsou motivováni k tomu, aby měli vlastní auto pro tyto případy, ne?

MMXA

Ten nerezident, tak většinou jede z nějakého důvodu – něco přivézt/odvézt/servis něčeho apod. Rezident chce mít plechovku jen co nejblíž domovu. Když radí ať nerezidenti do Prahy nejezdí a parkují na okraji (což moc nejde, protože jaksi chybí vhodná parkoviště), tak i oni mohou mít své plechovky na okraji Prahy a domů dojet MHD. Stejná logika.

JiP

Jakoze ruzna omezeni nemam rad, tak je faktem, ze celou ulici nezridka zahuli jedine auto, vidim to pravidelne na I.P. Pavlova. Jecna/Sokolska, rozjezd na semafor a jedna dymovnice umi vydat za celou kolonu. Nechapu jak takova auta mohou prochazen emisemi.

J.K.

Přesně tak. Místo umělého prodražování nových spalováků by se mělo jít po těhle šrotech a prostě to vyhubit, kdo to chce mít z nostalgie tak ať to má na venkově někde…

Náhodný Kolemjdoucí

Takže se zbavíme nejstarších aut, které tvoří polovinu emisí, ale rozvolníme pravidla pro ty ostatní, které budou moci vypouštět víc. Pražáci tak sice budou dýchat stejné svinstvo, ale to je daň, kterou jsme jako společnost za levnější auta ochotní zaplatit.

JiP

Nejde o rozvolneni emisi-vysoka cena aut je dana i spoustou ruznych elektronickych asistentu, ktere jsou povinne a drtiva vetsina ridicu je se skripenim zubu s kazdym nasednutim do auta vypina. Presto je byli nuceni zaplatit v cenne vozu.

Jaaa

“ drtiva vetsina ridicu je se skripenim zubu s kazdym nasednutim do auta vypina”

To tak opravdu není a platí to tak leda pro vaši bublinu. Většina řidičů a řidiček asistenty vůbec neřeší.

materk hudec

pro JiP a pro Jaaa – – bez hodnovernych pruzkumu oba jen mlatite prazdnou slamu – – tema mne zajima a proto, je-li toho alespon jeden z vas schopen – minimalne proto, aby dolozil sve tvrzeni – prosim o predlozeni relevantnich cisel o tom, kolik ridicu tzv. „asistenty“ vypina
dekuji

Josef

Tak to opravdu samozřejmě je a to že ve vaší bublině není úměrně věku auta co vypnout realitu nijak nezmění.

SYN

NE? Kde žijete, podívejte se na nějakou recenzi nového auta (typu)… jedno z docela důležitých kritérí které tam určitě zmíní je „jak snadno se vypíná start-stop systém“…
A pokud tam „lane asist“ je ale není moc vyladěný (zvláště na české silnice), tak je taky lepší ho vypnout než mít nevhodné zásahy do řízení…

Nose Peak

Vy si vypínáte hlídání mrtvého úhlu, adaptivní tempomat a parkovací senzory?

Filip Jirsák

Věřím, že by to vypínal, kdyby to snadno vypnout šlo. Lidé, kteří iracionálně uvažují, obvykle i iracionálně jednají.

Pavel Dvorak

Ono ale dost často nejde o stáří vozidla, ale o jeho stav a údržbu. I třeba 30 let staré auto může být v reálu lepší z emisního hlediska než třeba auto do 10 let stáří. Protože pokud někdo vykuchá DPF nebo obejde různá jiná zařízení, leje do toho bůhvíco a na jakoukoliv údržbu kašle, tak prostě čadí mnohem víc. Mělo by být jednoduché pravidlo, že pokud je u auta vizuálně vidět kouř, tak by policie měla mít právo (povinnost) poslat ho na emise, ale tentokrát na jimi určené stanoviště, kde bude dohled. Pokud vůz emisní kontrolou neprojde, tak provozovatel zaplatí… Číst vice »

marek hudec

pravne toto nelze zakotvit (laikovi to tezko vysvetlit, ale kodIfikace VIDENI KOURE je irrracionalita, tady se common sense stretava s legislativni dikci a jste v haji)

Pavel Dvorak

No i náš právní systém zná „důvodné podezření“ a samozřejmě v případě, že se důvodné podezření neprokáže, tak bude mít dotyčný právo na odškodnění. Proto jsem ale také psal, že je emisní kontrola by v takových případech měla být dozorovaná a ne že ho pošlou na libovolnou. Za pár stovek by pak dostal papír, že je úplně cajk, i když by limity překračoval stonásobně.

Leinad

Poslat na STK „bez důvodu.“
Když auto projde, platí to policie a provozovatel má odměnu v podobě prodloužení na státní výlohy.
Když neprojde, platí to řidič(nebo provozovatel?).
Pokud se nepletu, takhle to kdysi v zákoně bylo, ale policie byla líná to využívat.

Bisik

no a pokud projde tak policie zaplatí všechny náklady včetně ušlého zisku a odškodnění za buzeraci

Pavel Dvorak

Klidně, ale myslím si, že pravděpodobnost, že k něčemu takovému někdy dojde, je dost nízká. Naprostá většina těch, kteří jezdí s čoudícími smraďochy projde emisema jedině ze známosti nebo díky úplatku.

SYN

Toto musí nutně být v brzké době řešitelné alespoň orientačním měřením nejdůležitějších parametrů z emisí „na místě“ a teprve při pozitivním měření odesílat na přesné stacionární měření…
Tak aby se nebylo nutné panicky bát zda měření „dojem“ zjištěný na místě potvrdí.
Tak jak se postupně zlepšilo (a „uznalo“) měření alkoholu v krvi přimo na místě, už nikoho není nutné posílat do nemocnice…

Bisik

No, zlepšení měření alkoholu v krvi přimo na místě, v podstatě znamenalo legalizaci 0.24 promile, pokud tedy nepodlehnete vábení hlídky abyste se přiznal jako chlap 🙂 Tedy v podstatě na úrovní severských států nebo Polska. Ale u nás stále budeme sveřepě trvat na oficiální nulové toleranci, i když už i Slováci uznali že do 0.3 promile to fakt nemá smysl řešit.

Nose Peak

Kdo má na chlast v hospodě, kór při dnešních cenách, měl by mít i na taxíka (pokud to nebude ten letištní)…

Otto

Jasne, vidlakum z venkova se hulit pod okny muze po libosti. Fajnovym prazakum ne..

Nose Peak

“Vidláci z venkova” proti hulení pod oknama nic nenamítaj, soudě podle řevu, jakej se ozýval při návrhu na kontrolu lokálních topenišť…pak si stěžujou, že se dožívaj míň jak v Praze…

SYN

A co v Praze, tam se lokální topeniště kontrolovat smějí? Krby, grily atp?

SYN

Taky by do toho „nějak“ mělo být zatažené kolik kdo skutečně najezdí/vypustí těch splodin… jakože když má auto dvakrát „čistší“ ale zato najede desetkrát více kilometrů…

Jiří Bílý

Nevyšší průchodnost – až 98% je v nejbohatších krajích Karlovarském a Plzeňském. STK je třeba zavřít i s majiteli. Jsou to miliardáři na úkor zdraví všech ostatních.

https://www.novinky.cz/clanek/ekonomika-podezrele-emisni-kontroly-u-aut-projdou-skoro-vsechna-a-nekdy-uz-za-minutu-40485139

Náhodný Kolemjdoucí

Češi raději vystoupí z EU, aby mohli svobodně dýchat PM a NOx.

JiP

Tenhle je cesky naturel. Taky nechapu, ze to nikomu nevadi. Cele je to jeste korunovanu ceskym naftovym nabozenstvim.

Ares

Tak tohle ale má řešit prostá generační obměna vozového parku, ta auta přece nebudou jezdit věčně, také jsem ještě dva roky zpět provozoval Euro 3 auto. Prostě jsme chudej východ, těch šrotů tu bude vždy víc, než na západě.

Jiří Bílý

Jedničkové oktávie budou jezdit i za sto let.

Air Traveller

ceskym naftovym nabozenstvim … vs.realita: v cesku prodej naftovych aut setrvale klesa, v roce 2024 se jich prodalo cca 25% z celkoveho poctu

nejak nam ta fakta malinko falirujou

řidič

tak a teď utřít pusu a šup zpátky do školy

Dan V.

Teď jsem dočetl ročenku o dopravě v Brně. Je tam definováno, že doprava je největší znečišťovatel ovzduší a na některých ulicích, např. Svatoplukova jsou dlouhodobě překračovány limity oxidu dusičitého. Dále je tam teze, že výstavba VMO tento problém „vyřeší“ protože na ulici Svatoplukova klesne počet aut projíždějících kolem čidla. Zda bude čidlo potom umístěno na VMO už tam řečeno není. Asi raději ne, protože by pak na spasitelském VMO čidlo ukazovalo dlouhodobě překročené hodnoty a „řešení“ brněnské dopravy dalšími silnicemi by se ukázalo jako nefunkční. Vítejte v ČR.

SYN

Otázka je mj. kolik lidí bydlí přímo u VMO a zda se tam budou zastavovat a rozjíždět na světelné křižovatce a akceleraci do kopce směrem na Vinohrady, jako je to na té Svatoplukově…

V té ročence asi nebyla data za 2025 (tedy po výrazném poklesu dopravy na Svatoplukově) že??

Eda

Je treba nastavit mnohem prisnejsi standardy pro taxi a rozvozy jidla ap. (plus idealne kuryry typu DPD) – pro povoleni pro vjezd do mesta, nejem uzkeho centra elektromobily, pripadne minimalne hybridy a zacit nejak limitovat, kolik jich tu jezdi.
Pod oknem mame asi 10 parkovacich mist a nedavno jsem vykoukl a 3 z nich zabrane vozy s logem Bolt, ponekud absurdni.
Prijde mi, ze kdyz popojizdim v kolonach mestem, lazde druhe auto ma nalepku taxi.

Náhodný Kolemjdoucí

Přitom zrovna ty rozvážkové služby mi přijdou jako něco, kde by se vyšší náklady daly snadno absorbovat a ani kratší dojezd není problém.
Kdyby se město nebálo se postavit taxikářům a různým úberům (v Praze scifi), tak by se dalo nařídit, že budou jezdit bezemisně, což by v případě omezení parkování v centru (další scifi) dalo vzniknout bezemisní alternativě pro lidi, kteří jsou příliš nóbl na veřejnou dopravu.

Georg

Kurýři hlavně mohou rozvážet na cargokolech, žádný smradlostroje k tomu nejsou potřeba.

SYN

Toto by se mělo řešit tím že VŠECHNA auta která hodně jezdí („najezdí“) by měla přísněji dodržovat (eventuelně platit za vjezd) limity. Mj. tím vyřešíte problém jak „povinně registrovat“ rozvážková vozidla, příležitostné taxi atd.
Čili výkonově orientované mýto…

MMXA

Hybridní dodávky používá jedna nejmenovaná dopravka i u nás ve vidlákově. Pak přijede jiná a čoudící vrak, takže ono by to asi vyžadovat šlo.

Air Traveller

zajimave, jak jsou ted taxiky a rozvozy “na rane”. peitom tou signifikantni skupinou ani zdaleka nejsou.

tomash

Prezentace pro zastupitele obsahovala jen obecně známé skutečnosti, které zná asi každý. Návrh konkrétních opatření tam ale chybí, velice smutné.

Lukáš

Nejlepším opatřením je omezení parkovacích míst v centru Prahy. Toto pomohlo Amsterodamu i Paříži omezit používání automobilů, jelikož je prostě a jednoduše nebylo možné kam zaparkovat.
Však se stačí podívat na mapách na centrum Prahy a spočítat ulice, ve kterých nestojí ani jedno auto. Nápověda: moc jich není.
Ještě možná jedna věc z Japonska by pomohla. Před pořízením auta musím mít majitel pro něho předem dané parkovací místo.

Ondra

Vzhledem k současnému parkovacímu socialismu v Praze je zcela nepředstavitelné, že by něco takového někdo

Ondra

..zavedl

Pražec

Tady jdeme s křížkem po funuse.
Mezitím Penta postavila vyšší stovky parkovacích míst v podzemních garážích – na Hlaváku a Masaryčce (jsou v Praze vůbec nějaké lokality lépe dostupné MHD z příměsta?).
Teď Pentě odmávli Florenc, kolik tam bude parkovacích míst ale nevím.

Modré zábradlí

Úplně jsem nepochopil jesti to chválíte, nebo kritizujete.

Luk

Pokud by to stáhlo auta parkující v ulicích okolo, tak by to byl přínos. Ale to se nestane (není v plánu parkování v ulicích rušit). Aut v ulicích zůstane stejně a tohle parkování přitáhne nová auta těch, co budou v nově postavených budovách pracovat, takže se situace zhorší.

MMXA

Dokud o parkování rezidentů v ulicích budou rozhodovat jimi volení zastupitelé, tak se nic nezmění. Tohle by muselo přijíz z vyšších míst.

Jaaa

Kritizuje. Kde jsou parkoviště, tam se budou cpát auta.

Georg

Samozřejmě, že kritizuje. Ve městě nemají parkovací místa a auta co dělat. Město je pro lidi, ne pro auta.

marek hudec

auta do mesta patri – otazkou je ktera, kdy a kam vsude

Josef

A ona tam ta auta zajíždí sama, bez lidí?

Filip Jirsák

To je ovšem v této diskusi zcela irelevantní otázka. Protože to, že někam jezdí auta s lidmi, neznamená, že se tam ti lidé nemohou dostat i jinak. A ani to neznamená, že se tam opravdu všichni dostat musí.

SYN

To znamená jedině že se to nedá zjednodušeně „řešit“ pomocí omezování parkovacích míst, ale měřením kolikrát někdo vjíždí/vyjíždí do/z centra, případně ještě lépe kolik tam reálně najezdí. Protože tyto dvě věci spolu kolrelují jen velmi zlehka…

Nose Peak

Dá se to řešit zrušením dlouhodobých parkovacích míst na ulici. Městskej prostor je trochu drahej na to, aby se na ulici válela něčí fábka, co jede sudou středu do Kauflandu a lichej pátek do Globusu…

Jenda

Myslíte to skutečně takto absolutně, nebo to byla nadsázka? Pokud to první, jak se řeší zásobování obchodů či třeba stavby těžšími věcmi? Máte pro inspiraci nějakou ukázku, jak by opravdu mohlo fungovat město _zcela_ bez aut a parkovacích míst?

Not just bikes

Souhlas na 100%. Navíc parkování jenom blokuje dopravu. V Oslo také snížili počet parkovacích míst v centru. Kdo byl například v Timisoara, Rumunsko vidí jak to dopadá když se staví hlavně pro auta. Zácpy, znečištění. Hnusné město a někteří idioti se to snaží závest u nás.

MMXA

To budou zvlášť Pražáci skákat radostí.

Ondra

Pět let je krátká doba a v současnosti koalice smogu, teda pardon Spolu nechce ani zpoplatnění Smetanova nábřeží. Natož nějaké razatnější řešení pro širší centrum. Tak by se měla Praha pomalu chystat na placení těch pokut. Ale rád bych se mýlil

Pražec

Smetanovo nábřeží?
V roce 2012 se Svoboda dušoval, že to bude hned po zprovoznění Blanky 😂
https://prazsky.denik.cz/zpravy_region/auta-zmizi-z-vaclavaku-i-z-nabrezi-do-dvou-let-slibuje-primator-20120924.html

tomash

Koalice Smogu prostě myslí na své příbuzné a kamarády, kteří svými luxusními auty centrem projíždí a parkují je zde. Údržba a cena vozů těchto papalášů a jejich příbuzných a kamarádů je jistě daleko levnější, než kolik by zaplatili na mýtném a parkovném, proto mýtné nebude… Je to záslužné, když někdo takto myslí na svou rodinu.

MMXA

Jako, že by např. pan Beneš jezdil do kanceláře ČEZu MHDčkem nebo poslanci a senátoři nechali auto na P+R a zbytek metro? Naivní

Modré zábradlí

A co navrhují jiné koalice? (Na marginální exoty <<5% se neptám.)

Ondra

Pro začátek aspoň zpoplatnění Smetanova nábřeží a malé strany

SYN

menší strany se mají zpoplatňovat??

J.K.

Tak asi udělat emisní zónu na těch 5-10% nejšpinavějších aut, a polovina emisí pevných částic je vyřešená?

Pat

No, to ze je u silnice značka v Praze bohužel znamená kulové, protože dodržovat zákony je buzerace a komunismus.

Ares

On to taky musí někdo občas zkontrolovat, to že někam dáte značku, neznamená, že tam něco začne platit. To je zas druhej extrém, máme haldu zákazů a příkazů, ale nikdo je nevyžaduje, tak proč existují? Banánová republika..

Georg

To nic nevyřeší, auta musí být ve městě zakázána crlkově.

marek hudec

jen dva dotazy k vasemu napadu – zaprve – kdo by to mel prosadit/prohlasovat/zavest? a zadruhe – vzhledem k demokratickemu systemu ktery (at uz volite kohokoliv) v teto zemi zatim existuje, verite tomu, ze by vas napad „celkoveho zakazu aut ve meste“ prezil dele nez do nejblizsich voleb?
preji hezky den a vice racionality

Toada

To zase ne. Osobně zastávám názor, že by auta měla být v Praze více zpoplatněna, roční parkování zdraženo minimálně na úroveň lítačky, zavedena nízkoemisní zóna v centru a zavedeno mýto uvnitř městského okruhu/v centru. Měl by být omezen prostor v ulicích, který je v současnosti z asi 80% zabrán auty a upraven ve prospěch pěších, cyklistů a mhd.

Ale stále auta do města patří, ale ne na denní dojíždění. Hodí na situace, kdy člověk potřebuje odvézt objemné/těžké předměty a podobně. A v tu chvíli si člověk rád jednorázově zaplatí za volný průjezd bez kolon způsobených lidmi, kteří autem nemusí.

SYN

Souhlas, jen aby nějaký vnitřní okruh už konečně byl.. zatím jen části…

J.K.

Dokud máme demokracii tak v pohodě zakážete vjezd do center těm 5-10% aut co dělají 50% emisí pevných částic, těch 90% lidí omezíte blbě, to spíš oni omezí vás. 🙂

Filip Jirsák

V realitě to tak jednoduché není. IAD dělají v Praze asi 1/3 přepravního výkonu, přesto velmi úspěšně omezují všechny ostatní.

Spousta lidí, kteří nemají auto vůbec nebo mají auto s nízkými emisemi by hlasovala proti omezení těch nejhorších znečišťovatelů, protože budou mít pocit, že by to třeba někdy v budoucnosti mohlo dopadnout i na ně. To, že ty zvýšené emise na ně dopadají už teď a způsobují jim zdravotní problémy, nebo jim je způsobí v budoucnu, to neberou v úvahu.

Jenda

Myslím, že ani v případě „racionálního voliče“ nejde snadno říct „1/3 přepravního výkonu = 1/3 podpora mezi voliči“. Například by to mohlo vypadat tak, že ti lidé jezdí jeden den autem a jeden den vlakem. Tím máte 1/3 výkonu autem, ale přitom jsou pocitově 2/3 lidí docela velcí uživatelé aut a měli by motivaci podle toho volit.

Samozřejmě to může fungovat i opačným způsobem, neříkám, že to je nutně tak nebo onak, jen že není tak jednoduché usuzovat kolik lidí „jezdí auty“.