Nový tah od Vizovic na Slovensko. Nejschůdnější je tříkilometrový tunel

Silnice I/49 v obci Lípa. Autor: Czech Wikipedia user Packa – Vlastní dílo, CC BY-SA 3.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=10611874Silnice I/49 v obci Lípa. Autor: Czech Wikipedia user Packa – Vlastní dílo, CC BY-SA 3.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=10611874

Jde už o druhý pokus Ředitelství silnic a dálnic protlačit novostavbu procesem posouzení vlivů na přírodu.

Odebírat
Upozornit na
guest
110 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
lukas

Nestavme třípruhy… Stavme prosím dálnice

Jaaa

A co novej železniční tah z Vizovic na Polanku? Nic, že.

Pak se můžou všichni divit, že počty aut včetně kamionů stále rostou. Když ten systém podporujete, prostě bude bobtnat.

Jiří Kocurek

A rozšířit most na Výtoni, aby měl 3 koleje?

SYN

No na to že to nemá být ani dálnice tak šetření nájezdy/sjezdy tam funguje na celé čáře… úseky délky 13km, 10km, 9km to je fakt „fajn“ nedej bože kdyby nááhodou třeba někdo chtěl „jen“ objet třeba Vizovice nene pěkně si je buď projede celé nebo 10 kiláků „přejede“ a pak se dalších 10km vrátí… Tuším jsem tu už někdy uváděl mou osobní zkušenost z Rakouska, párkrát jsem tam několik týdnů bydlel u známých, městečkem Herzogenburg (7k obyvatel) prochází na okraji S33 (rakouský ekvivalent našich bývalých Rek, dnes dálnic druhé třídy, čili čtyřpruhová směrově rozdělená silnice s limitem rychlosti 130kmh) kde… Číst vice »

SYN

Nebo zde u Stockerau na A22, km 25, 28 a 31 a kromě toho ještě na km 30 „rozvidlení“ dálnice na S3 a S5 – nene, to by u nás nešlo, proti tomu musí být určitě i nějaká norma…
https://mapy.cz/s/pukadetuho

Otto

to samé Hollabrunn – nord, mitte, süd. A ta „weinviertler schnellstrasse“ funguje. Narozdíl od nás, kde nejsme schopni udělat ani obchvat Znojma, o obchvatech dalších obcí (Pavlice, Vranovská Ves, Grešlové Mýto, Želetava) ani nemluvě.
za bolševika se zcela reálně uvažovalo o D38, a to zdaleka nebyl preferovaný dopravní směr. Dneska tam nejsme schopni vymyslet ani střídavý třípruh…

SYN

No o obchvatu Znojma mi ani nemluvte… už několik let tam do stavu který by byl výrazným zlepšením (neříkám „konečným řešením“ ale rozhodně citelným zlepšením) tam zbývá dodělat necelý kilometr silnice mezi zahrádkami… a „zamrzlo“ to na místě. Viz streetview třeba na Mapách…
https://mapy.cz/s/codulenevo

Radek

Co se týče té D2, tam by bylo hlavně potřeba udělat MÚK Velké Pavlovice. Mezi exity 25 a 41. To by také ulevilo Hustopečím.

Radek

Nechápu, proč od exitu 54 Horní Lideč – státní hranice není také plánována dálnice. Tento krátký úsek bych každopádně plánoval jako dálnici, ať už ten zbytek dopadne jakkoli.
Došlo by k dálničnímu propojení se Slovenskem a špuntu směrem na západ bych se nebál, páč se na exitu 54 vozidla rozdělí do třech směrů sever – jih – západ.

SYN

Respektive, asi by „stačila“ kategorie SPMV hlavně aby tam byly ty pruhy…

Michal Tvrdý

Načo cheš diaľnicu na hranicu so SLovenskom, keď na slovenskej strane ďalších minimálne 30-50 rokov nič nebude. Taká D3 na Kysuciach sa stavia už 30 rokov (začalo sa v roku 1994). A kde sme dnes .. a to je D3 asi najdôležitejšia spojnica na ČR a PL na severe …

Couler

Cílem není ani tak odlehčení obcí na I/49. Cílem je odlehčení obcí na I/50 a samotné silnici I/50. Nebude to sice ani půlka provozu, ale D49 se staví hlavně proto. Ne kvůli I/49.

Jiří

Za posledních 20 let neudělalo ŘSD vůbec nic.

Lukáš

Neexistuje nějaká studie, která řeší, nakolik tato silnice uleví I/50? Protože podle mě výrazně. Stejně je divné, že 35 let po revoluci je nejrychlejší cesta z Prahy/Brna do Tater přes Slavkov a Uh. Hradiště. Kompletní dálnice by určitě našla využití. Intenzita dopravy bude určitě vyšší než D6/D7.

Hans1934

to jsou vlhké sny Moraváků, intenzita bude minimální , i 3pruh je luxus.
V Čechách jsou mnohem důležitější mista , ale i ta D6 a D7 bude vyšší

David

Tady má zase někdo blbé kecy a velké ego,nebo se bojí, že Morava spojí ekonomické zájmy se západní Evropou a bude muset taky začít něco dělat..

Jaaa

Morava spojí ekonomické zájmy se západem? Haha, si tam někdy zajeďte a promluvte si s místníma…

vlachjan

Pro cesty z Prahy na Tatry bude po dokončení naší D35 a slovenské D3 jistě nejvhodnější cesta přes Olomouc a Frýdek. D49 I/49 bude primárně pro spojení Brna (Zlína) s Žilinou, takže tento redukovaný průřez mi vlastně přijde adekvátní.

Roiman4

Takže postavíme tří pruh, abychom pak zjistili, že to kapacitně nestačí a budeme dostavovat a bourat nové…. Ať se postaví plnohodnotný čtyř pruh klidně na 110km/h…

Jaaa

A proč ne rovnou šestipruh? Stejně ty čtyři pruhy vám nebudou za 10 let zase stačit.

Lukáš Kníže

Tři kilometry dlouhý tunel a zvlášť jen pro silnici I. třídy je zhýralost. Už i dva kratší tunely jsou velmi velkorysé řešení pro ochranu životního prostředí.
Navíc peněz nemá náš stát na rozhazování.

Ornyl

To ovšem není žádný argument, pokud stát nemá peníze, tak ať tu dálnici nestavi

Couler

Když to srovnám s kdejakou jinou zemí, tak NE, ty dva kratší tunely jako ochrana přírody NESTAČÍ. Ten delší je správný, mělo se to tímto směrem ubírat už dávno a možná už jsme jezdili.
Úplný ideál by byl samozřejmě jak stavba přivaděče Pozděchov, tak dlouhý tunel. A 4-pruh na celé trase ..

218

No,jestli se to nepovedlo za 70 let společně republiky (reálně 50 od začátku stavby dálnic), tak teď už se to asi neprotlačil nikdy..
Je to vlastně trochu absurdní,že úsek,který byl v dálničním plánování už od začátku, bude tak nějak poslední (a nebo nikdy). A to vlastně neexistuje slušné silnicni spojení CZ- SK ani na severu (Ostrava-Žilina).

hor411

Ten úsek byl původně ale plánovaný jinou trasou – na Trenčín

Jiří Kocurek

O dostavbě kysucké dálnice je článek hned vedle. Nevím jak je to provozně kolem Jablunkova, ale letmým pohledem ta jednička vypadá víc než dobře.

Slosor

Kolem Jablunkova to vypadá dobře jen na mapě. A v realitě – každý rok od jara do podzimu kyvadlový provoz a každou zimu vypadá povrch jak po kobercovém bombardování.

Frantík

Pořád je to větší šance, než z Vizovic na Slovensko vlakem.

Jiří Kocurek

Se dívám na geoportál Zlínského kraje a možná bude první vodovodní potrubí 😀

Alibaba

A když by se měla dostavět trať Vizovice – Valašská Polanka tak je tři (_!_) keců, že tímto směrem není poptávka. Takže tohle beru jako další důkaz točvolantové loby.

hor411

Já nevím, ale vlaky směr SR (a opačně) mohou použít trať 280, na ní je kapacity dost, jeden EC za dvě hodiny, jeden osobák za hodinu a sotva jeden náklad za hodinu… Pokud by ovšem nebyla přetížená trať 270, což je ale zase jiný problém…

Alibaba

Takže Zlín nějaké železniční spojení se Slovenskem vůbec nemá mít? Vůbec by se nehodilo? Ten v terminál v Lípě by nemohl mít koleje ze Slovenska (ale i Ostravska)? O trati 270 to vůbec není.

Jaroslav Černý

To by nemuselo být jen spojení na Slovensko, ale v rámci kraje i na Klobouky/Bylnici a když by u Polanky byla i spojka na sever, tak na Vsetín/VM.

Ornyl

Vsetín to nepotřebuje, do Zlína jezdím ze Vsetína jen 2x ročně, protože jsem tam v odborné komisi..

Frantík

No je pravda, že třicetiminutový interval linky 120 si asi místní vzít nenechají…

Alibaba

Stěžují si na intenzivní dopravu, ale nenechají si ji nahradit elektrikou.
Tak by měli jen hodinový interval. no.

Nebudou tuhle linku dávat do trolejbusové trakce?

Jiří Kocurek

A když to bude elektrobus, tak budete taky proti?

Alibaba

V principu taky. I s tím trolejbusem jsem to myslel částečně ze srandy. Prostě jízdní odpor guma-silnice je větší.

SYN

To je argument asi na úrovni když Pepa vypráví jak mu TDIčko táhne pěkně „vocpodu“ a naftu spíš vyrábí než spotřebovává…
Prostě vytrhnutý jeden fakt a na něm (vratce) založená celá argumentace…
Jinak „mrtvá váha“ je na železnici vždy násobně vyšší a „brždění“ je pěkně mizerné…

Ornyl

A proč by měl mít Zlín železniční spojení na Slovensko?

Alibaba

Protože je to velké město, nebavíme se třeba o Velkých Karlovicích.

A proč by se teda měla stavet tahle silnice, když tam už silnice jsou?

Pepa

Mimoběžný argument. Silnice 49 jako součást TEN-T není pro Zlín, ale jde o dálkový tah. Proto je naprosto v pořádku srovnávat ji s tratí 270 …

Alibaba

Ale 270 vede jinudy než I/49. Takže i auta pak můžou jet v koridoru podém tratě 270.
Každopádně se tu protlačuje výstavba silnice a sabotuje železnice, i ta nová trať by mohla být v TEN-T (viz třeba kontejnerové překladiště v Lípě).

Jiří Kocurek

Víte co je blbé? Ani nemocnice nemají železniční vlečku. Proč by ji měl mít každý dům namísto cesty, po které se dá také jít pěšky, jet na kole…?

Alibaba

Blbé to možná je, ale tadybych řerkl, že je problém s dálkovou dopravou jak na silnici (zahlcuje Zlín) tak na železnici (není vůbec možná). Místní doprava použije stávající silnice.

SYN

Neboli, za každou cenu se pokoušet „vyrobit“ co nejhustější železniční síť nemusí být cesta k úspěchu, i rozvoj železnice by měl mít koncepci a ne jen „stavějte to všude, čím houšť tím líp“…

Jaaa

Jenže takhle se teď staví ty silnice.

Jaaa

Každej dům jezdí autem?

Jaaa

Vlaky odkud? Ty návazné tratě přetížené taky nejsou, žejo, třeba úsek Prosenice – Hranice.

Karel M

Naprostý souhlas. Je to kamionová loby.

Ornyl

Zcela nesmyslná stavba

Alibaba

Souhlasím, I/49 v jakékoliv podobě je nesmyslná stavba.

vlachjan

Já jsem se kdysi ptal Zelených, kteří měli tu trať v programovém prohlášení pro krajské volby, proč, pokud si myslí, že existuje poptávka, neobjednají jako první krok na trase Zlín-Vsetín v hodinovém taktu expresní autobusy (standart podobný regiojetu ale bez stewarda) zastavujcí jen na půli cesty (ve Vizovicích) s přestupní vazbou na zastávkové autobusy. Moje myšlenka byla, že pokud se prokáže velký zájem cestujcích, potenciál existuje a má symsl se o výstavbu trati snažit. V opačném případě by se zřejmě jednalo o pěknou ztrátu času a peněz. Zelení mi tehdy jako (ne)odpověď poslali studii, která uvažovala maximální rychlost na nové… Číst vice »

SYN

„běžné“ tratě (mimo hlavní koridorové či přímo VRT) jsou z hlediska osobní dopravy tak stěží akorát konkurencí běžné slušné silnici. Pokud někde není fakt slušně velká frekvence (příměsto/aglomerace) nebo signifikantní nákladní doprava tak vymýšlet komplet nové trasy je finančně obrovská zátěž, a přiznejme docela risk. Zůstal bych opatrně přízemní a věnoval se spíš postupné evoluci existujícího než vymýšlením železniční revoluce…

Ing. Vladimír Bílý

Dal bych ochranářům vybrat jestli strpí raději 1+1 po povrchu nebo 2+2 převážně v tunelech. 1+1 v tunelech bych vůbec neřešil. Je to drahé, nebezpečné a nedostatečné.

hor411

A oni si vyberou jinou variantu – nic 🙂

Jiří Kocurek

Vy půjdete s motykou na pole, aktivisté poletí na konferenci do exotických krajin, jak vám zdanit metan unikající z kompostu.

Ornyl

Vy jste ale optimista, rozhodne EIA a ne nějaká nula .

Zdeněk

Rozebírají se tady kraviny, dálnice nebo silnice pro motorová vozidla měla stát už dávno a jezdit po ní, kdyby zelení teroristé neměli neustále nějaké připomínky, jim nezáleží na lidských životech, dostávají příspěvky od státu a jdou proti němu. Kdyby chtěli podat připomínky ať dají kaukci 500 000Kč, pokud neuspějí tak peníze jsou státu. Kdy konečně udělá někdo stop těmto zeleným?

radim.cenek

Možná vás to překvapí, ale stát nerovná se ŘSD. Ministerstvo životního prostředí je ten samý stát, jako silničáři, a nevidím důvod, proč by měl stát sám sobě platit nějaké kauce … teda kromě toho, že by to na obou stranách zaměstnalo úředníky, to se vždycky hodí 😉

Frantík

To vlastně dělá stát Správě železnic, že jí takto vyměřuje pokuty.

Ornyl

Jeden většt blábol než druhý

libor

pokud je problém „dálnice“, ať tam postaví silnici první třídy v uspořádání 2+2 a rychlostí 100kmh

Zdenek

Ten přivaděč, na kterém lpí Vsetín je důležitý, aby odvedl zbytek dopravy z I/57, která je už tak plná. A pokud nebude, tak první sjezd jsou Valašské příkazy (tedy opět na I/57) a nebo až Vizovice. Takže kdo bude chtít směrem na sever, na ValMez a Vsetín, tak přes valašské okresky.
Samozřejmě, aspoň verze 2+2 a i jen na 110 km/h by stačila. Protože viz Jablunkov, kde je 2+1 a jak jedou kamiony, tak nic…

Sch

Rozhodně posouzení varianty bez privadece musí být v celku se stávající I/69 a I/57. Protože vypuštění privadece nepodvede dopravu do Vsetína. To celé se porovná s nulovou variantou a nejlepší řešení se vybere.

Jirka

Mezi radky ctu, ze se s dalnici az na hranice se Slovenskem muzeme na dalsi dve desetileti rozloucit. Toto neprotlaci nikdy, to vyvola urputny boj s ochranci prirody.

Ornyl

A to je jen dobře, při cestě na Slovensko mně stačí současné komunikace..

Nikolaj M.

Pravda. Jste jediný, kdo na Slovensko jezdí. Jo a ještě jeden člověk, ale ten jen na Vánoce.

Petr

Klidně ať tam nejsou odstavné pruhy nebo ať je to trošku užší a nebo rychlost jen 110 km/h ale hlavně ať tam jsou panebože normálně čtyři pruhy a ne zrůdný třípruh!

Karel Mio

Jo, dokázal bych si zde představit takovou SPMV jen s odstavnými zálivy, užší, jednotlivé směry přizpůsobené terénu (místy výškově odskočené) kde je potřeba. Prostě citlivě zasazené do krajiny, ale 2+2.

218

A jak je vidět na silnici Turnov-Liberec,i na tokva místa se dá v klidu plácnout 130..🤣

Karel Mio

Zrovna Turnov-Liberec jsem měl na mysli, když jsem psal ten komentář:D

SYN

Ale není to bezpodmínečná nutnost, největší časový zisk pojde z objetí „padesátek“ přes obce…

SYN

Minimální odstavný, místo toho pravidelně větší nouzové zálivy… funkčně dokonce lepší a pro 110kmh plně OK…

Petr

Extrémně důležité je aby tam byly 4 pruhy a co nejméně zatáček a stoupání a klesání a to ostatní už nehraje roli. Hlavně ať to nepostaví naprosto nesmyslně jen ve dvou pruzích to by bylo zvěrstvo

Karel IV.

Je mi jedno, jak tu silnici označí a jaké bude mít dílčí parametry. Ale stavět až na hranici se Slovenskem cokoliv jiného než směrově rozdělený 4 pruh je paskvil. I Slováci tam ze své strany alespoň plánují 4 pruhy v celé délce.

jkjk

Možná v daleké budoucnosti, ale v poslední studii proveditelnosti na R6 je doporučení na stavbu v polovičním profilu.

Karel IV.

Pokud máte novější informace, než jsou citace níže v textu odkazovaného článku o R6, tak sem s nimi:
„Po dokončení bude mít R6 na délku celkem 30 kilometrů. Část je už postavená. Jde o 8 kilometrů obchvatu Púchova v polovičním profilu. Dostavět nám tedy chybí druhý profil obchvatu Púchova plus 22 kilometrů plného profilu po hranice s Českou republikou,“ uvedl Ráž.

Slovensko má historicky zpracované dvě varianty studie realizovatelnosti. Národná diaľničná spoločnosť (NDS) připravuje zakázku na aktualizaci studie, která umožní začít s procesem posuzování vlivů stavby na životní prostředí EIA.

Michal Tvrdý

Až na to, že žiadny obchvat Púchova NEEXISTUJE. Existuje jediná vec a to je privádzač z Púchova na D1, kde sú klasické úrovňové križovatky … takže z toho 4 pruh asi ťažko niekto postaví ..

jkjk

Pan Ráž toho nakecá…

Jméno

Zvláštní, že dálničním plánováčům zdá se, nechybí dálniční propojení CZ-SK v úrovni středu republiky a nikam nechvátají. Každý, kdo jede Praha-Žilina a dál třeba na Ukrajinu řeší kudy. Mezi CZ a SK je dálniční díra a ještě dlouho bude.

Emanuel

A jezdí tam migrující Slováci a nebo lidé s českým občanstvím a daňovým domicilem? Na ten víkend na východě se dá i lítat a nebo jet vlakem, nějaký extra nákladní tranzit (narozdíl od jiných směrů) tam není.

Jan Sova

Stoupněte si na směr Horní Lideč – Střelná ve všední den a místním tam tvrďte to co tady.

Andrej

Nákladní transit je tam právěže obrovský (momentálně ovšem rozdělený mezi I/50, I/54, I/49 a další nevhodné silnice).

Btw. migrující pracující Slováci jsou s vysokou pravděpodobností plátci daní v ČR.

Kamil

Domnivam se, ze chybi mnoho jinych dulezitejsich staveb – na Slovensko je v porovnani s ostatnimi okolnimi staty velmi luxusni.
Napr dalnice do Vidne je 10x dulezitejsi nez nekam do Puchova….

Andrej

To ale není binární volba. Na Vídeň to není hotovo nikoliv kvůli tomu, že by se upřednostňovala dálnice na Slovensko nebo že by nebylypeníze nebo vůle. Je to kvůli legislativě, spolkům, sporům, soudům a byrokracii. Stavba silinice na Slovensko na tom nezmění nic.

vlachjan

Ten nejvýznamější spolek, jenž bránil výstavbě dálnice do Vídně je ČSSD v čele hejtmanem Haškem, jenž nebyla schopna deset let projednat a schválit zásady územního rozvoje. Jinak s Vámi zcela souhlasím

SYN

Pravda no, ale ta už „v podstatě“ stojí „jen“ ji převést do reality… tohle tudy je ještě ve vzdálenější fázi přípravy…

leos

Zrovna před pár dny jsem si říkal, že tady chybí dálnice. Jedna je na serveru republiky, druhá na jihu a uprostřed velké nic. Tohle řešení mi přijde na hôvno, po pár letech se bude řešit přebudování na dálnici.

Lukas

Třípruh je totální nesmysl, proč to všichni víme, jen ne ti co s tím můžou něco udělat. Ono z kanclu v Praze to vypadá jinak než přímo na místě.

Sváťa

Co toto je za paskvil? D49 by měla nahradit dopravu v úseku Hranice n. Mor.- Makov. Proč to dělat jednoduše, když to jde složitě.

Jakub

Dálnice jako celek určitě smysl má. Předpokládám že:
Uleví se všem obcím na současné 1/49
Do jisté míry si uleví určitě i současné 1/50
Podstatně se zrychlí trasa mezi Zlínem a celým SO ORP Valašské Klobouky (v současnosti asi 45 minut), Zlín – Slovensko, atd. atd.

Tak snad pojedou obyvatelé Zlína za nějakých těch 10 let pěkně svižně a plynule z Lípy až do Tater. 🙂

Jan Sova

Levnější varianta by byla i silnice I.třídy (pro kamiony zpoplatněná je). Ale s co nejširšími parametry a v kopcích předjížděcí pruhy. Žádné za bílou čárou svah dolů….. A co nejvíce napřímit….

Jaaa

Na jak dlouho se “uleví”?

Michal Tvrdý

To nepojedou, lebo D1 Turany – Hubová je a dlho bude vo hviezdach ….

Basak

Celé to podtrhuje nesmyslné trasování na Slovenko

JiP

Zase to poddimenzovani. A po par mesicich provozu zjistime, ze ten kombinovany 3 pruh nestaci.

Frantisek X

Tak hlavně, že vlaky mají podle zastánců ořezávání kolejové sítě sloužit především silné dálkové dopravě. 😉

Michal

Obrovská škoda, že to nebude plnohodnotná dálnice, vytíženost by z mého laického pohledu byla velká, dálnice by nahradila Bumbálku, častečnê Jablunkov a další.

Frantisek X

A po vlacích by už konečně nikdo ani nevzdechl, ne? 🙂 Když i toto má přednost před propojením kolejových tras…

Jan M

přes Střelnou už dvojkolejka jede. Co víc chcete? Dodělat baťovu dráhu? Ta kvůli stoupání by dnes znamenala i 4 kilometrové tunely někde pod Ublem…

Alibaba

Trať Vizovice – Valašská Polanka (triangl na oba směry).

Stoupání by nevadilo, pro osobní dopravu určitě ne, pro náklad by asi musela být druhá kolej (aby vlaky nemusely mít postrk a nezdržovaly). Tunely stavět umíme…

Jinak silnice tam jsou taky, tak proč stavět ještě něco jiného?

Jaaa

Přesně tak. Nejdřív nechtějí železnici rozvíjet, protože tam teď nic nevede a tudíž nejezdí, a pak budou vesele argumentovat, že je k ničemu, protože všichni chtějí po silnici.

Nabídka určuje poptávku a pokud dopravní potřeba je (a to je), ma se zvolit ekonomicky optimální varianta. A tou železnice je.

55p

Pokud už se bude dělat takový tunel, tak v snad v plné palbě, tj. 2+2 a středové svodidla

hor411

Pochybuju

Jan1203

Už jste někdy viděl jednu tunelovou troubu se 4 pruhy? To by musela být díra jak kráva…

Jan M

Jasně že ne. Jinak i kdyby začali projektovat třipruh, tak jim možná ekonomicky vyjde lépe 2x dvouproudá trouba. Něco jak se jim to potrvdilo i u stavby Bystřička-Jarcová.

FrenkyUL

Bílina

PetrN

v dokumentaci EIA se možnost dvou dvoupruhových rour zmiňuje. Že bude možná doporučena zejména kvůli bezpečnosti i v této variantě s 3km dlouhým tunelem

hor411

Hlavně ať už s tím pohnou aspoň k Vizovicím