Nový tah od Vizovic na Slovensko. Nejschůdnější je tříkilometrový tunel
Silnice I/49 v obci Lípa. Autor: Czech Wikipedia user Packa – Vlastní dílo, CC BY-SA 3.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=10611874
Jde už o druhý pokus Ředitelství silnic a dálnic protlačit novostavbu procesem posouzení vlivů na přírodu.
Nestavme třípruhy… Stavme prosím dálnice
A co novej železniční tah z Vizovic na Polanku? Nic, že.
Pak se můžou všichni divit, že počty aut včetně kamionů stále rostou. Když ten systém podporujete, prostě bude bobtnat.
A rozšířit most na Výtoni, aby měl 3 koleje?
No na to že to nemá být ani dálnice tak šetření nájezdy/sjezdy tam funguje na celé čáře… úseky délky 13km, 10km, 9km to je fakt „fajn“ nedej bože kdyby nááhodou třeba někdo chtěl „jen“ objet třeba Vizovice nene pěkně si je buď projede celé nebo 10 kiláků „přejede“ a pak se dalších 10km vrátí… Tuším jsem tu už někdy uváděl mou osobní zkušenost z Rakouska, párkrát jsem tam několik týdnů bydlel u známých, městečkem Herzogenburg (7k obyvatel) prochází na okraji S33 (rakouský ekvivalent našich bývalých Rek, dnes dálnic druhé třídy, čili čtyřpruhová směrově rozdělená silnice s limitem rychlosti 130kmh) kde… Číst vice »
Nebo zde u Stockerau na A22, km 25, 28 a 31 a kromě toho ještě na km 30 „rozvidlení“ dálnice na S3 a S5 – nene, to by u nás nešlo, proti tomu musí být určitě i nějaká norma…
https://mapy.cz/s/pukadetuho
to samé Hollabrunn – nord, mitte, süd. A ta „weinviertler schnellstrasse“ funguje. Narozdíl od nás, kde nejsme schopni udělat ani obchvat Znojma, o obchvatech dalších obcí (Pavlice, Vranovská Ves, Grešlové Mýto, Želetava) ani nemluvě.
za bolševika se zcela reálně uvažovalo o D38, a to zdaleka nebyl preferovaný dopravní směr. Dneska tam nejsme schopni vymyslet ani střídavý třípruh…
No o obchvatu Znojma mi ani nemluvte… už několik let tam do stavu který by byl výrazným zlepšením (neříkám „konečným řešením“ ale rozhodně citelným zlepšením) tam zbývá dodělat necelý kilometr silnice mezi zahrádkami… a „zamrzlo“ to na místě. Viz streetview třeba na Mapách…
https://mapy.cz/s/codulenevo
Co se týče té D2, tam by bylo hlavně potřeba udělat MÚK Velké Pavlovice. Mezi exity 25 a 41. To by také ulevilo Hustopečím.
Nechápu, proč od exitu 54 Horní Lideč – státní hranice není také plánována dálnice. Tento krátký úsek bych každopádně plánoval jako dálnici, ať už ten zbytek dopadne jakkoli.
Došlo by k dálničnímu propojení se Slovenskem a špuntu směrem na západ bych se nebál, páč se na exitu 54 vozidla rozdělí do třech směrů sever – jih – západ.
Respektive, asi by „stačila“ kategorie SPMV hlavně aby tam byly ty pruhy…
Načo cheš diaľnicu na hranicu so SLovenskom, keď na slovenskej strane ďalších minimálne 30-50 rokov nič nebude. Taká D3 na Kysuciach sa stavia už 30 rokov (začalo sa v roku 1994). A kde sme dnes .. a to je D3 asi najdôležitejšia spojnica na ČR a PL na severe …
Cílem není ani tak odlehčení obcí na I/49. Cílem je odlehčení obcí na I/50 a samotné silnici I/50. Nebude to sice ani půlka provozu, ale D49 se staví hlavně proto. Ne kvůli I/49.
Za posledních 20 let neudělalo ŘSD vůbec nic.
Neexistuje nějaká studie, která řeší, nakolik tato silnice uleví I/50? Protože podle mě výrazně. Stejně je divné, že 35 let po revoluci je nejrychlejší cesta z Prahy/Brna do Tater přes Slavkov a Uh. Hradiště. Kompletní dálnice by určitě našla využití. Intenzita dopravy bude určitě vyšší než D6/D7.
to jsou vlhké sny Moraváků, intenzita bude minimální , i 3pruh je luxus.
V Čechách jsou mnohem důležitější mista , ale i ta D6 a D7 bude vyšší
Tady má zase někdo blbé kecy a velké ego,nebo se bojí, že Morava spojí ekonomické zájmy se západní Evropou a bude muset taky začít něco dělat..
Morava spojí ekonomické zájmy se západem? Haha, si tam někdy zajeďte a promluvte si s místníma…
Pro cesty z Prahy na Tatry bude po dokončení naší D35 a slovenské D3 jistě nejvhodnější cesta přes Olomouc a Frýdek. D49 I/49 bude primárně pro spojení Brna (Zlína) s Žilinou, takže tento redukovaný průřez mi vlastně přijde adekvátní.
Takže postavíme tří pruh, abychom pak zjistili, že to kapacitně nestačí a budeme dostavovat a bourat nové…. Ať se postaví plnohodnotný čtyř pruh klidně na 110km/h…
A proč ne rovnou šestipruh? Stejně ty čtyři pruhy vám nebudou za 10 let zase stačit.
Tři kilometry dlouhý tunel a zvlášť jen pro silnici I. třídy je zhýralost. Už i dva kratší tunely jsou velmi velkorysé řešení pro ochranu životního prostředí.
Navíc peněz nemá náš stát na rozhazování.
To ovšem není žádný argument, pokud stát nemá peníze, tak ať tu dálnici nestavi
Když to srovnám s kdejakou jinou zemí, tak NE, ty dva kratší tunely jako ochrana přírody NESTAČÍ. Ten delší je správný, mělo se to tímto směrem ubírat už dávno a možná už jsme jezdili.
Úplný ideál by byl samozřejmě jak stavba přivaděče Pozděchov, tak dlouhý tunel. A 4-pruh na celé trase ..
No,jestli se to nepovedlo za 70 let společně republiky (reálně 50 od začátku stavby dálnic), tak teď už se to asi neprotlačil nikdy..
Je to vlastně trochu absurdní,že úsek,který byl v dálničním plánování už od začátku, bude tak nějak poslední (a nebo nikdy). A to vlastně neexistuje slušné silnicni spojení CZ- SK ani na severu (Ostrava-Žilina).
Ten úsek byl původně ale plánovaný jinou trasou – na Trenčín
O dostavbě kysucké dálnice je článek hned vedle. Nevím jak je to provozně kolem Jablunkova, ale letmým pohledem ta jednička vypadá víc než dobře.
Kolem Jablunkova to vypadá dobře jen na mapě. A v realitě – každý rok od jara do podzimu kyvadlový provoz a každou zimu vypadá povrch jak po kobercovém bombardování.
Pořád je to větší šance, než z Vizovic na Slovensko vlakem.
Se dívám na geoportál Zlínského kraje a možná bude první vodovodní potrubí 😀
A když by se měla dostavět trať Vizovice – Valašská Polanka tak je tři (_!_) keců, že tímto směrem není poptávka. Takže tohle beru jako další důkaz točvolantové loby.
Já nevím, ale vlaky směr SR (a opačně) mohou použít trať 280, na ní je kapacity dost, jeden EC za dvě hodiny, jeden osobák za hodinu a sotva jeden náklad za hodinu… Pokud by ovšem nebyla přetížená trať 270, což je ale zase jiný problém…
Takže Zlín nějaké železniční spojení se Slovenskem vůbec nemá mít? Vůbec by se nehodilo? Ten v terminál v Lípě by nemohl mít koleje ze Slovenska (ale i Ostravska)? O trati 270 to vůbec není.
To by nemuselo být jen spojení na Slovensko, ale v rámci kraje i na Klobouky/Bylnici a když by u Polanky byla i spojka na sever, tak na Vsetín/VM.
Vsetín to nepotřebuje, do Zlína jezdím ze Vsetína jen 2x ročně, protože jsem tam v odborné komisi..
No je pravda, že třicetiminutový interval linky 120 si asi místní vzít nenechají…
Stěžují si na intenzivní dopravu, ale nenechají si ji nahradit elektrikou.
Tak by měli jen hodinový interval. no.
Nebudou tuhle linku dávat do trolejbusové trakce?
A když to bude elektrobus, tak budete taky proti?
V principu taky. I s tím trolejbusem jsem to myslel částečně ze srandy. Prostě jízdní odpor guma-silnice je větší.
To je argument asi na úrovni když Pepa vypráví jak mu TDIčko táhne pěkně „vocpodu“ a naftu spíš vyrábí než spotřebovává…
Prostě vytrhnutý jeden fakt a na něm (vratce) založená celá argumentace…
Jinak „mrtvá váha“ je na železnici vždy násobně vyšší a „brždění“ je pěkně mizerné…
A proč by měl mít Zlín železniční spojení na Slovensko?
Protože je to velké město, nebavíme se třeba o Velkých Karlovicích.
A proč by se teda měla stavet tahle silnice, když tam už silnice jsou?
Mimoběžný argument. Silnice 49 jako součást TEN-T není pro Zlín, ale jde o dálkový tah. Proto je naprosto v pořádku srovnávat ji s tratí 270 …
Ale 270 vede jinudy než I/49. Takže i auta pak můžou jet v koridoru podém tratě 270.
Každopádně se tu protlačuje výstavba silnice a sabotuje železnice, i ta nová trať by mohla být v TEN-T (viz třeba kontejnerové překladiště v Lípě).
Víte co je blbé? Ani nemocnice nemají železniční vlečku. Proč by ji měl mít každý dům namísto cesty, po které se dá také jít pěšky, jet na kole…?
Blbé to možná je, ale tadybych řerkl, že je problém s dálkovou dopravou jak na silnici (zahlcuje Zlín) tak na železnici (není vůbec možná). Místní doprava použije stávající silnice.
Neboli, za každou cenu se pokoušet „vyrobit“ co nejhustější železniční síť nemusí být cesta k úspěchu, i rozvoj železnice by měl mít koncepci a ne jen „stavějte to všude, čím houšť tím líp“…
Jenže takhle se teď staví ty silnice.
Každej dům jezdí autem?
Vlaky odkud? Ty návazné tratě přetížené taky nejsou, žejo, třeba úsek Prosenice – Hranice.
Naprostý souhlas. Je to kamionová loby.
Zcela nesmyslná stavba
Souhlasím, I/49 v jakékoliv podobě je nesmyslná stavba.
Já jsem se kdysi ptal Zelených, kteří měli tu trať v programovém prohlášení pro krajské volby, proč, pokud si myslí, že existuje poptávka, neobjednají jako první krok na trase Zlín-Vsetín v hodinovém taktu expresní autobusy (standart podobný regiojetu ale bez stewarda) zastavujcí jen na půli cesty (ve Vizovicích) s přestupní vazbou na zastávkové autobusy. Moje myšlenka byla, že pokud se prokáže velký zájem cestujcích, potenciál existuje a má symsl se o výstavbu trati snažit. V opačném případě by se zřejmě jednalo o pěknou ztrátu času a peněz. Zelení mi tehdy jako (ne)odpověď poslali studii, která uvažovala maximální rychlost na nové… Číst vice »
„běžné“ tratě (mimo hlavní koridorové či přímo VRT) jsou z hlediska osobní dopravy tak stěží akorát konkurencí běžné slušné silnici. Pokud někde není fakt slušně velká frekvence (příměsto/aglomerace) nebo signifikantní nákladní doprava tak vymýšlet komplet nové trasy je finančně obrovská zátěž, a přiznejme docela risk. Zůstal bych opatrně přízemní a věnoval se spíš postupné evoluci existujícího než vymýšlením železniční revoluce…
Dal bych ochranářům vybrat jestli strpí raději 1+1 po povrchu nebo 2+2 převážně v tunelech. 1+1 v tunelech bych vůbec neřešil. Je to drahé, nebezpečné a nedostatečné.
A oni si vyberou jinou variantu – nic 🙂
Vy půjdete s motykou na pole, aktivisté poletí na konferenci do exotických krajin, jak vám zdanit metan unikající z kompostu.
Vy jste ale optimista, rozhodne EIA a ne nějaká nula .
Rozebírají se tady kraviny, dálnice nebo silnice pro motorová vozidla měla stát už dávno a jezdit po ní, kdyby zelení teroristé neměli neustále nějaké připomínky, jim nezáleží na lidských životech, dostávají příspěvky od státu a jdou proti němu. Kdyby chtěli podat připomínky ať dají kaukci 500 000Kč, pokud neuspějí tak peníze jsou státu. Kdy konečně udělá někdo stop těmto zeleným?
Možná vás to překvapí, ale stát nerovná se ŘSD. Ministerstvo životního prostředí je ten samý stát, jako silničáři, a nevidím důvod, proč by měl stát sám sobě platit nějaké kauce … teda kromě toho, že by to na obou stranách zaměstnalo úředníky, to se vždycky hodí 😉
To vlastně dělá stát Správě železnic, že jí takto vyměřuje pokuty.
Jeden většt blábol než druhý
pokud je problém „dálnice“, ať tam postaví silnici první třídy v uspořádání 2+2 a rychlostí 100kmh
Ten přivaděč, na kterém lpí Vsetín je důležitý, aby odvedl zbytek dopravy z I/57, která je už tak plná. A pokud nebude, tak první sjezd jsou Valašské příkazy (tedy opět na I/57) a nebo až Vizovice. Takže kdo bude chtít směrem na sever, na ValMez a Vsetín, tak přes valašské okresky.
Samozřejmě, aspoň verze 2+2 a i jen na 110 km/h by stačila. Protože viz Jablunkov, kde je 2+1 a jak jedou kamiony, tak nic…
Rozhodně posouzení varianty bez privadece musí být v celku se stávající I/69 a I/57. Protože vypuštění privadece nepodvede dopravu do Vsetína. To celé se porovná s nulovou variantou a nejlepší řešení se vybere.
Mezi radky ctu, ze se s dalnici az na hranice se Slovenskem muzeme na dalsi dve desetileti rozloucit. Toto neprotlaci nikdy, to vyvola urputny boj s ochranci prirody.
A to je jen dobře, při cestě na Slovensko mně stačí současné komunikace..
Pravda. Jste jediný, kdo na Slovensko jezdí. Jo a ještě jeden člověk, ale ten jen na Vánoce.
Klidně ať tam nejsou odstavné pruhy nebo ať je to trošku užší a nebo rychlost jen 110 km/h ale hlavně ať tam jsou panebože normálně čtyři pruhy a ne zrůdný třípruh!
Jo, dokázal bych si zde představit takovou SPMV jen s odstavnými zálivy, užší, jednotlivé směry přizpůsobené terénu (místy výškově odskočené) kde je potřeba. Prostě citlivě zasazené do krajiny, ale 2+2.
A jak je vidět na silnici Turnov-Liberec,i na tokva místa se dá v klidu plácnout 130..🤣
Zrovna Turnov-Liberec jsem měl na mysli, když jsem psal ten komentář:D
Ale není to bezpodmínečná nutnost, největší časový zisk pojde z objetí „padesátek“ přes obce…
Minimální odstavný, místo toho pravidelně větší nouzové zálivy… funkčně dokonce lepší a pro 110kmh plně OK…
Extrémně důležité je aby tam byly 4 pruhy a co nejméně zatáček a stoupání a klesání a to ostatní už nehraje roli. Hlavně ať to nepostaví naprosto nesmyslně jen ve dvou pruzích to by bylo zvěrstvo
Je mi jedno, jak tu silnici označí a jaké bude mít dílčí parametry. Ale stavět až na hranici se Slovenskem cokoliv jiného než směrově rozdělený 4 pruh je paskvil. I Slováci tam ze své strany alespoň plánují 4 pruhy v celé délce.
Možná v daleké budoucnosti, ale v poslední studii proveditelnosti na R6 je doporučení na stavbu v polovičním profilu.
Pokud máte novější informace, než jsou citace níže v textu odkazovaného článku o R6, tak sem s nimi:
„Po dokončení bude mít R6 na délku celkem 30 kilometrů. Část je už postavená. Jde o 8 kilometrů obchvatu Púchova v polovičním profilu. Dostavět nám tedy chybí druhý profil obchvatu Púchova plus 22 kilometrů plného profilu po hranice s Českou republikou,“ uvedl Ráž.
Slovensko má historicky zpracované dvě varianty studie realizovatelnosti. Národná diaľničná spoločnosť (NDS) připravuje zakázku na aktualizaci studie, která umožní začít s procesem posuzování vlivů stavby na životní prostředí EIA.
Až na to, že žiadny obchvat Púchova NEEXISTUJE. Existuje jediná vec a to je privádzač z Púchova na D1, kde sú klasické úrovňové križovatky … takže z toho 4 pruh asi ťažko niekto postaví ..
Pan Ráž toho nakecá…
Zvláštní, že dálničním plánováčům zdá se, nechybí dálniční propojení CZ-SK v úrovni středu republiky a nikam nechvátají. Každý, kdo jede Praha-Žilina a dál třeba na Ukrajinu řeší kudy. Mezi CZ a SK je dálniční díra a ještě dlouho bude.
A jezdí tam migrující Slováci a nebo lidé s českým občanstvím a daňovým domicilem? Na ten víkend na východě se dá i lítat a nebo jet vlakem, nějaký extra nákladní tranzit (narozdíl od jiných směrů) tam není.
Stoupněte si na směr Horní Lideč – Střelná ve všední den a místním tam tvrďte to co tady.
Nákladní transit je tam právěže obrovský (momentálně ovšem rozdělený mezi I/50, I/54, I/49 a další nevhodné silnice).
Btw. migrující pracující Slováci jsou s vysokou pravděpodobností plátci daní v ČR.
Domnivam se, ze chybi mnoho jinych dulezitejsich staveb – na Slovensko je v porovnani s ostatnimi okolnimi staty velmi luxusni.
Napr dalnice do Vidne je 10x dulezitejsi nez nekam do Puchova….
To ale není binární volba. Na Vídeň to není hotovo nikoliv kvůli tomu, že by se upřednostňovala dálnice na Slovensko nebo že by nebylypeníze nebo vůle. Je to kvůli legislativě, spolkům, sporům, soudům a byrokracii. Stavba silinice na Slovensko na tom nezmění nic.
Ten nejvýznamější spolek, jenž bránil výstavbě dálnice do Vídně je ČSSD v čele hejtmanem Haškem, jenž nebyla schopna deset let projednat a schválit zásady územního rozvoje. Jinak s Vámi zcela souhlasím
Pravda no, ale ta už „v podstatě“ stojí „jen“ ji převést do reality… tohle tudy je ještě ve vzdálenější fázi přípravy…
Zrovna před pár dny jsem si říkal, že tady chybí dálnice. Jedna je na serveru republiky, druhá na jihu a uprostřed velké nic. Tohle řešení mi přijde na hôvno, po pár letech se bude řešit přebudování na dálnici.
Třípruh je totální nesmysl, proč to všichni víme, jen ne ti co s tím můžou něco udělat. Ono z kanclu v Praze to vypadá jinak než přímo na místě.
Co toto je za paskvil? D49 by měla nahradit dopravu v úseku Hranice n. Mor.- Makov. Proč to dělat jednoduše, když to jde složitě.
Dálnice jako celek určitě smysl má. Předpokládám že:
Uleví se všem obcím na současné 1/49
Do jisté míry si uleví určitě i současné 1/50
Podstatně se zrychlí trasa mezi Zlínem a celým SO ORP Valašské Klobouky (v současnosti asi 45 minut), Zlín – Slovensko, atd. atd.
Tak snad pojedou obyvatelé Zlína za nějakých těch 10 let pěkně svižně a plynule z Lípy až do Tater. 🙂
Levnější varianta by byla i silnice I.třídy (pro kamiony zpoplatněná je). Ale s co nejširšími parametry a v kopcích předjížděcí pruhy. Žádné za bílou čárou svah dolů….. A co nejvíce napřímit….
Na jak dlouho se “uleví”?
To nepojedou, lebo D1 Turany – Hubová je a dlho bude vo hviezdach ….
Celé to podtrhuje nesmyslné trasování na Slovenko
Zase to poddimenzovani. A po par mesicich provozu zjistime, ze ten kombinovany 3 pruh nestaci.
Tak hlavně, že vlaky mají podle zastánců ořezávání kolejové sítě sloužit především silné dálkové dopravě. 😉
Obrovská škoda, že to nebude plnohodnotná dálnice, vytíženost by z mého laického pohledu byla velká, dálnice by nahradila Bumbálku, častečnê Jablunkov a další.
A po vlacích by už konečně nikdo ani nevzdechl, ne? 🙂 Když i toto má přednost před propojením kolejových tras…
přes Střelnou už dvojkolejka jede. Co víc chcete? Dodělat baťovu dráhu? Ta kvůli stoupání by dnes znamenala i 4 kilometrové tunely někde pod Ublem…
Trať Vizovice – Valašská Polanka (triangl na oba směry).
Stoupání by nevadilo, pro osobní dopravu určitě ne, pro náklad by asi musela být druhá kolej (aby vlaky nemusely mít postrk a nezdržovaly). Tunely stavět umíme…
Jinak silnice tam jsou taky, tak proč stavět ještě něco jiného?
Přesně tak. Nejdřív nechtějí železnici rozvíjet, protože tam teď nic nevede a tudíž nejezdí, a pak budou vesele argumentovat, že je k ničemu, protože všichni chtějí po silnici.
Nabídka určuje poptávku a pokud dopravní potřeba je (a to je), ma se zvolit ekonomicky optimální varianta. A tou železnice je.
Pokud už se bude dělat takový tunel, tak v snad v plné palbě, tj. 2+2 a středové svodidla
Pochybuju
Už jste někdy viděl jednu tunelovou troubu se 4 pruhy? To by musela být díra jak kráva…
Jasně že ne. Jinak i kdyby začali projektovat třipruh, tak jim možná ekonomicky vyjde lépe 2x dvouproudá trouba. Něco jak se jim to potrvdilo i u stavby Bystřička-Jarcová.
Bílina
v dokumentaci EIA se možnost dvou dvoupruhových rour zmiňuje. Že bude možná doporučena zejména kvůli bezpečnosti i v této variantě s 3km dlouhým tunelem
Hlavně ať už s tím pohnou aspoň k Vizovicím