Nový ruský letoun skončil při testech mimo dráhu
Letadlo MC-21-300. Foto: Dmitry Terekhov / Flickr.com
Testování letadla probíhá už od roku 2017, při vyjetí z dráhy nebyl nikdo zraněn.
Testování letadla probíhá už od roku 2017, při vyjetí z dráhy nebyl nikdo zraněn.
tak hodně štěstí, zatim to zas tak vážný neni, suchoj sj100 měl začátek o trochu výživnější. ale a320 taky nezačalo nejlíp a jak pěkně jejich fbw složil reparát na hudsonu…
komerční úspěšnost moderního stroje nedělá jeho krása, ani země původu, ale provozní náklady, spolehlivost, dostupnost a jednoduchost servisu a vyfutrovaná základna náhradních dílů. na ideály může litat národní letka, ale soukromej dopravce je od toho, aby vydělával prachy. chápu že v tomhle případě jde taky o samostatnost, kdyby trochu víc „zlobili“, tak by taky mohli bez nd se zahraničníma letadlama dolítat.
Moc se o tom nemluví, ale v závěrečné fázi nad Hudsonem pilotovala víc alpha protection než Sully. Vlastně skoro výhradně. To má být poklona letadlu nechci v nejmenším shazovat pilotův podíl.
Vyjetí z dráhy při testech je ve srovnání s tím, co potkalo A320 nebo SSJ opravdu banalita, zvlášť pokud se ukáže, že na vině byla třeba lokální námraza na levé straně dráhy nebo chyba pilota. Podle mě je docela fajn vidět, že se podvozky vypořádaly s vyjetím do hlubokého sněhu (40cm?) při rychlosti hádám nad 100km.
A ono FBW někdy selhalo, že muselo „skládat reparát“? Vím o tom, že nějaký prototyp A320 během testování spadl, ale to bylo kvůli tomu, že ho piloti dostali do přetažení.
Jestli si dobře pamatuji, tak letěli ukázkový pomalý průlet nad RWY na hranici přetažení, a když chtěli na konci nabrat výšku, tak jim v tom zabránila alpha protection. Skončili hořící v lese. Bylo to chlup, stačilo jen pár metrů, tak se pochopitelně diskutuje o tom, jestli by to bez ochrany nezvládli, jak moc si nechává ta alpha bezpečnou rezervu.
Podobně se dá mluvit i o předváděcím letu SSJ, tam s tím nárazem do hory letadlo nemělo vůbec nic společného.
Video zde:
https://www.youtube.com/watch?v=I9gELPxPG8Q
Na tom videu je to krásně vidět a slyšet. Letí pomalu, nízko a otáčky motoru klesají a teprve až někdy kolem 0:23 je slyšet, jak motory nabíhají do otáček, ale to už je čumák prakticky v lese.
Já jsem o tomhle četl. Alpha protection fungovala správně, zabránila jim dostat letadlo do přetažení, což by vyústilo v havárii tak jako tak. Havarovali proto, protože měli příliš nízký tah motorů. Motorům trvá nějakou dobu, než se po přidání tahu roztočí na vyšší otáčky. V tomto případě to zvládly rychleji oproti specifikaci (tedy rychleji, než na co se pilot může spoléhat), ale ani to bohužel nestačilo.
Nemám dost znalostí, abych si mohl hrát na soudce obou táborů. Je jasné, že alpha musí mít v principu nějakou rezervu, třeba kvůli turbulencím, přesnosti čidla AoA atd. Výška, která by je spasila byla zanedbatelná, cca 5m (ztráta rychlosti pod 1KIAS). Teoreticky si myslím, že by to určitě šlo, ale prakticky, zvládli by to?
Tenkrát to vyvolalo diskuse a je dobře, že i Hudsonský případ ukázal, že alpha protection má smysl. Jestli budeme říkat, že tím udělala „reparát“, napravila si reputaci, přesvědčila skeptiky, blýskla se, nebo nějak jinak, co na tom záleží?
Jsem opravdu zvědav, jestli se jim podaří vůbec dodat kompletní dokumentaci nutnou ke schválení v EU.
Není otázka jestli, ale kdy. Pro některé testy požaduje EASA přítomnost svých lidí, ale vzhledem k Covidu to moc nešlo zařídit.
Pochopitelně mohlo jít i o meteorologické vlivy. Vyjetí z dráhy mívá na svědomí nejčastějí počasí nebo technický problém (zablokované kolo na jedné straně). První zkušební stroj toho má za sebou dost a není divu, že se takový problém může vyskytnout. Rusové se obvykle z nezdarů poučí a případné chyby neopakují.
Vlkovy obavy z komerčního neúspěchu nesdílím, do dvou let bude svět vypadat zcela jinak než na jaký jsme byli dosud zvyklí. Budeme spolupracovat.
Ani netušíte jak moc bych si to přál. Bohužel to spíš vypadá na novou studenou válku, místo toho aby se napnuly síly a rozlouskla termojaderná fúze 🙁 Například intenzivnějším zájmem/financováním ITERu.
Tak letoun vypadá dobře. Rusové vždy letadla uměly, ale zaostalost v avionice se do moderní doby moc nehodila. Nicméně, doba pokročila, můj názor je ale jasný, tyto letadla se nikam do světa nedostanou, maximálně k Ruským dopravcům.
Obávám se, že Ruské zboží všeobecně se moc v běžném světě nekupuje a troufám si říci, že to bude i tohoto modelu letadla. Chtěl bych se ale mýlit……………
Není to MC-21, ale MS-21. V azbuce se naše S píše jako C. Zkratka znamená „Magistralnyj Samoljot dvadsať pervogo veka“, čili „Letadlo na střední tratě pro 21. století“.
I v anglických materiálech ho výrobce označuje MC.
Přeji mnoho úspěchů při dalších testech, málokdo dnes vyrobí tyto typy letounů, my jsme to také uměli i kdyz menší v Kunovicích.Dnes už umí spoustu našich lidí jen kecat a pomlouvat,že by důsledek totality
nebo blbostii a neschopnosti části národa?
Kunovické L-410 se pořád vyrábějí, ale srovnatelné nejsou ani náhodou. Dnes už o ně mají zájem prakticky jen Rusové.
Nicméně k poplakání na internetu na zlou dobu vám to stačit bude.
Je to testování, čem se divíte. Hlavní je, že to podvozek vydržel. Kde jsou ti naši machři, Moravan Otrokovice a proč Let Kunovice ovládají Rusové ?! Naši hloupí lidé vše co za něco stálo prodali. Jsem jeden z lidí kteří se vyučili v našem leteckém průmyslu, dělníci to dělali s láskou, ale bohužel. jak si člověk nevybere rodiče, tak si nevybere vedení.
ono … neco umet vyrobit… jeste neznamená, ze to umí prodat (a ze je to prodejné).
moravan vyráběl v posledních 30 letech něco, co se dalo prodat?
a let kunovice … ten na tom taky nebyl nijak … a to, ze ho mají rusové.. no, raději by ste aby ta firma uz neexistovala?
Asi tu vodku místo do nádrže nalili pilotům do pití 😀
Magistraľnyj Camoľot…
Doufám ,že palubní truhlář a nástěnkář přežili nehodu ve zdraví…!
Mínus Vám mohl dát jenom někdo, kdo nezná tenhle starý vtip.
Akorát topič musel do nemocnice, nějak se po nehodě motal a mluvil nesouvisle.
Porouchaný sčot
Asi porouchaný sčot
Podle interních zdrojů přežili bez nehod, akorát palubní topič byl trochu popálen od odletujících uhlíků.
Starý dobrý fór, který ale patří oně staré době. proto možná ty mínusy.
Problém technického stavu letiště a hromady sněhu, je to dráha tak pro sněžný skůtr ale ne pro letadlo.
To na fotce není vzletová a přistávací dráha, ale zasněžený terén. Dráha byla snad v normě, koeficient tření dráhy jsem někde četl 0,47. Test probíhá přibližně tak, že během rozjezdu při vysoké rychlosti simulují ztrátu jednoho motoru a zkouší zastavit letadlo na předepsané vzdálenosti. Tentokrát neudrželi přímý směr a vyjeli doprava z dráhy. Naštěstí je zmrzlá zem tak se nezabořili a nezničili podvozky.
Konečně jeden diskutující, který si přečetl celý článek, pochopil ho a má vlastní názor. Blahopřeji.
Tyjo, ruský letadlo s motory PW1000G, to je hodně vostrej mix těch nejhorších věcí na trhu 😀
Hlasování 3 : 14 prosím ponechat!
Nezvládl to letoun nebo piloti? Chyba pilotáže a technická závada jsou dvě naproto odlišné věci.
Vzhledem k tomu, že se incident vyšetřuje, nelze určit. Proto takový titulek.
Podle TASS nebyla zjištěna viditelná poškození ani zaznamenány závady systémů letadla. Do kamene bych to ale hned netesal.
Z fotky je patrno, že vyjel doprava a měl otevřený levý reverz. Pneumatiky vypadají nepoškozené.
Zjevně ten reverz nestačil.
Podle mě v tom incidentu mají velkou roli půl metru sněhu a sice dlouhá, ale velice zchátralá runway na Žukovskijském letišti, přeci jenom vyjetí z dráhy je známé i pro většinu velkých i menších společností a není to nic extrémně vzácného
The Irkut MC-21-300 prototype stopped in the snow past off the right side of the runway at Zhukovsky International Airport, Russia, during a test.
The aircraft was engaged in tests involving aborted takeoffs and emergency braking with the simulated failure of one engine. During one of these tests, takeoff was commenced from runway 30. After aborting the takeoff, the aircraft went off the right side of the runway and came to a full stop in the snow.
S tím poněkud nekoresponduje zdejší titulek: „letoun nezvládl při testech přistání“;)
Kéž by každý přerušený vzlet skončil nanejhůř takto.
To označování MC i v neruskych textech je součást jejich marketingu, nebo jen ignorování azbuky?
Súčasť marketingu. UAC to začala priamo takto prezentovať aj v zahraničí.
https://www.youtube.com/watch?v=hcgHXSCmmBM
Souhlasím s „Juraj“. Zde si to můžete ověřit. 🙂
Vot eto Rossija
Ono to u Ruska nekoho prekvapuje?
To jako nikdy žádný letoun USA produkce neměl nehodu? Myslím, že případ MAX sám o sobě by měl stačit na obrovskou pokoru několik desetiletí
A co s tím mají USA společného? Zase bijete černochy?
To sedi. Btw, kdyz uz jsme uncernochu, uz jste videl remake Kořenů? Pekne udelana 4 dilna miniserie o otroctvi, pokud neznate. Velmi vypravne, dobre zahrane. Konci to rokem 1865. Zajimavejsi nez 12 let v retezech.
Je v těch nových Kořenech mezi otroky aspoň jeden bílý transsexuál a jeden homosexuální číňan? protože jinak bych si stěžoval na malou diverzitu obsazení (jak to mají čerňoši ve zvyku)
Společného to má to, že chvály a hany musíte mít takříkajíc vykalibrované. To jest posuzovat podle normy v daném oboru.
Ne. Jen diskutujícího USA. Pochopitelně pouze slovně, násilník nejsem a nebudu.
Pochybuju, že autor „USA“ je nějak spojen s Boeingem. Ale když jste ho nakousl, tak doufejme, že tenhle ruský typ bude mít za sebou 10.000 vzletů a přistání bez jediného mrtvého.
Mozna dela Boeing nejake soucastky do americkych masin, ale prisaham, ze jsem o tom nevedel. 😀 Ano, jezdim rad do USA za dalkovymi vlaky, letos bych rad dal Kanadu (pokud nas tam v lete pusti) a projel s VIA rail trate ve Skalistych horach. Ale souvislost s letadly je maximalne takova, ze neplanuji se do USA plavit na lodi. 🙂 Mimochodem, ruske zeleznice planuji, tem celkem bezpecnost verim.
Od toho se testy dělají, aby se vychytaly různé nedoladěnosti. Jsou to stovky a stovky testů a tu a tam se něco nepovede. Co se chytne při testech, neohrozí běžný provoz. To platí pro všechny výrobce a všechny systémy letadel.
Za přistání na sjezdovce,oba palce nahoru !!! Od toho ty testy jsou!!!
duopol A a B potřebuje konkurenci jako prase drbání!
Bojím se, že tady jí ale nezískává. Protože držet 99% flotily ve vzduchu 2/3 dne s tímdle nepůjde. Takže některý domácí aerolinky a aerolinky ve spřátelených státech to z politických důvodů koupí, ale jinam se to nedostane, protože to bude SSJ 100 ve větším balení se všema neduhama.