Nový rok na železnici: Náběh ETCS zatím bez problémů, vlaky zastavila spadlá trolej
Vlaky nejezdily mezi Nymburkem a Lysou nad Labem.
Začátek výhradního provozu pod evropským zabezpečovačem ETCS na železničním koridoru v úseku Česká Třebová – Přerov proběhl bez problémů. Českou železnici naopak hned na Nový rok přivítal loni tradiční obrázek z trati mezi Kolínem a Lysou nad Labem: porucha trakčního vedení.
Od 6:40 byl na dvě hodiny přerušen z důvodu závady na trakčním vedení ve stanici Kostomlaty nad Labem provoz mezi Nymburkem a Lysou nad Labem. Do spadlé troleje najel vlak Českých drah. Byla zavedena náhradní autobusová doprava. Rychlíky Hradečan jely odklonem přes Poříčany. RegioJet rychlíky Kolín – Ústí nad Labem v úseku rovněž nahradil autobusy. Od 8:40 je provoz obnoven po jedné koleji.
V úseku mezi Nymburkem a Lysou nad Labem loni došlo k přerušení provozu ze stejného důvodu opakovaně. Vedení v tomto úseku je ve špatném stavu, trať čeká v příštích letech velká modernizace.
Správa železnic loni v závěru roku poskytla deníku Zdopravy.cz data o počtu poruch trakčního vedení bez externích vlivů (například pád stromů atd.) za leden až říjen. Z nich vyplývá, že loni došlo k poklesu počtu takových událostí. Za prvních deset měsíců došlo k 36 poruchám, v roce 2023 to bylo 50 případů.
„Správa železnic vede analýzu příčin poruch a jejich četnosti s následným hodnocením. Délku opravy analyzujeme jednotlivě na základě místních podmínek poruchy – každá je totiž specifická s různým dopadem na drážní dopravu a s různými podmínkami odstranění závady, přičemž na dobu odstranění mají vliv i další faktory jako evakuace osob, doba do „vytažení“ vlaku z místa poruchy a podobně,“ uvedl mluvčí Správy železnic Dušan Gavenda.
Loni u Správy železnic působilo 503 zaměstnanců pro zajištění údržby a opravy trakčního vedení, za deset let jde o pokles o 35 lidí.
S velkým napětím celá železnice dnes sleduje i náběh výhradního provozu pod ETCS na koridoru. První hodiny s velmi slabým provozem problémy zatím nepřinesly. Dnešním dnem začal výhradní provoz mezi Českou Třebovou a Přerovem, postupně se budou přidávat další úseky.
Klíčová změna české železnice začíná. Na první části koridoru začne výhradní provoz pod ETCS