Nový rok na železnici: Náběh ETCS zatím bez problémů, vlaky zastavila spadlá trolej
Stanice Kostomlaty nad Labem. Foto: Správa železnic
Vlaky nejezdily mezi Nymburkem a Lysou nad Labem.
Vlaky nejezdily mezi Nymburkem a Lysou nad Labem.
Za implementací ETCS bylo hodné usílí. Asi všem patří hodně velké díky. Očividně je v diskuzi i hodně strojvedoucích a jiných lidí z provozu, kteří si navzájem předávájí své zkušenosti a rady. Takže ta ochota si navzájem pomoct je velká. Možná jen takový dotaz na zúčastněné. Jak se dívají na zavádění takových velkých změn k datu jako 1.1. Není tento termín do budoucna sám o sobě riskantní s ohledem na hektičnost období čistě z osobního pohledu? Řada zaměstnanců má dovolenou (dodavatel, SŽ, dopravce), sváteční atmosféra, u některých předvánoční shon apod. Spousta faktorů, které mohou generovat chyby. Neměly by se podobné… Číst vice »
Výhradní provoz ETCS se zavádí po etapách.
1. etapa: 1.1.2025 Přerov (mimo) – Česká Třebová (mimo).
2. etapa 8.1.2025 Břeclav (mimo) – Přerov – Bohumín (mimo). 3.etapa 15.1.2025 Česká Třebová (mimo) – Adamov
Modřice (mimo) – Břeclav (mimo)
Židlochovice – Hrušovany u Brna
Hustopeče u Brna – Šakvice
4.etapa: 22.1.2025 Praha-Libeň (mimo) – Česká Třebová (mimo)
Tudíž žádné „otevírání dálnic najednou“ se nekoná.
Start ETCS není úplně bez problémů. Mezi stanicemi Červenka a Moravičany všechny vlaky směrem do Prahy nabírají nějakých +10
To ale není kvůli ETCS.
Nejde přejezd, vše jezdí na OP
Aha, tak to se omlouvám.
Po dvou týdnech opět jeden řidič nezvládl průjezd přejezdem na Benkově a poškodil ho.
Bez přejezdníku (bez ETCS) by první vlak(už za stanicí) nikdo nestihl informovat a rozstřelil by v lepším případě nějaké auto. 😀
Baví tě to hodně, psát sem neověřené hovadiny?
Nechápu ty mínusy, Michal má pravdu, tak vznikají fámy.
Takže problémy budou, že je ten titulek takhle napsaný? Nebo je to jen přání?
Samozřejmě, že nějaké problémy určitě v průběhu času budou. Na druhou stranu, některými avizovaný armagedon se nekonal, což je určitě pozitivní. (Snad) všichni si přejeme, aby problémů bylo co nejméně a byly to spíše drobnosti co půjdou doladit.
Spíš spousta škarohlídů zde opakovaně psalo, jak se 1.1. koridor zhroutí.
Já jsem dnes problém měl , mezi Červenou a Štěpánovem – hláška -chybí popis tratě.Prede mnou volno až do Olmiku, ale už se generovala brzdná křivka….
Jako byl Trip, nebo ne? Pokud ne, pak byl spíš problém na mašině. Pravděpodobně nebyla funkční jedna anténa, pak se to na handoveru takto chová. Donutí člověka zpomalit pod cca 60 a jede se dál…
Prý vectrony ČD mají tento problém skoro při každé změně RBC. Brzdění ze 160 na 40 a pak to opět povolí jízdu. Vypadá to fakt na problém na vozidlech.
Tak ono je vhodné si zkontrolovat funkčnost obou antén, pak teprv startovat ETCS případně provést reboot.
To taky není 100%. U vectronu do poruchy mohou padat rychle… měl jsem opakovaně po resetu a rebootu v Praze zpomalení hned první handover (v Plzni – po 2 handoverech – pak při kontrole opět jedna anténa červená).. jak psáno výše, trpí na to jen vectron
Nejenom Vectrony ČD. Prostě všechny Vectrony někdy bez jakékoliv predikce mají tento problém.
Tak zatím ještě byl ten odklon via Poříčany možný…
Zatím?
Mají snad 163 co jezdí R na hradec ETCS ?
Na Hradec už 163 nejezdí
Úplně jsem nepochopil tu démonizaci toho zařízení. Proč by jako nemělo všechno jít +/- hladce? Ne, že by byly předem vyloučeny všechny problémy, nicméně si myslím, že poslední dobou problémů výrazně ubylo a ubývá. Kdo s tím pracuje, dělá to tak jak se má a umí to, neměl by mít problém. Jestli jsem to správně pochopil tak v diskuzích k ETCS jsou dva tábory odmítačů. První tábor jsou zarytí nepřátelé nové techniky. Cokoliv nového je jejich nepřítelem. Druhý tábor tvoří příznivci starších vozidel, kteří mají problém s tím, že se z hlavních tratí vytratí starší stroje. Pardon, ale ani jedno… Číst vice »
Už jsme prostě takový národ. Asi si přejeme, aby tu nic nefungovalo. Nemáme rádi novoty.
Kdyby jen novoty. Cokoliv funkčního je špatně, nedej aby to ještě převyšovalo něco nebo někoho.
Možná to souvisí s počátečními problémy na trati do Uničova.
Ale ty počáteční problémy jsou dávno vyřešeny a i na těch dalších tratích, kde bude výhradní provoz, se dávno na ETCS jezdí. Takže také žádné větší problémy po zavedení výhradního provozu neočekávám.
Tyjo, že by ta Uničovka přesně byla dělaná jako zkušební provoz, kde se najdou ty nedostatky, aby to pak fungovalo? Ne, to přece nikdo nemohl tušit… ach jo
Problém v ČR není v ETCS samotném, ale jako vždy jinde: Ve způsobu řízení implementace ze strany SŽ a MD. Došlo k nikoli nepředvídatelnému předražení o jednotky miliard. Zaplatili jsme to všichni, ale příslušní “manažeři” rozhodně ne.
Prostě veřejné peníze u nás padají z nebe a může se s nimi libovolně plýtvat.
Cestující z nočního Regiojetu (ETCS vypnutá + na mašině nebyla) nebyli ztrátou?
Abyste se nakonec nedivil, že se to i přes předražení vyplatí, ubyde mrtvých a z cyničtější stránky i ztráty dopravců vlivem zpoždění po mimořádnosti.
A nebyl tam kolejový obvod, nestačilo zapnout barvičkovač?
Přečtěte si ten příspěvek ještě jednou. Nikdo nerozporuje ETCS. Kritizuje se neschopnost úřadů zajistit ho efektivně.
Jistě. Souhlasím, jenže to je spíš o důvod víc, přát tomu úspěch, aby ty peníze nevyletěly komínem úplně. Čistě technicky a provozně to zařízení není špatné a ani jeho obsluha není nijak extrémně složitá. Způsob implementace a tok peněz se nelíbí ani mě, ale není to pro mě důvod přát si neúspěch toho zařízení.
Když ony starší stroje nejsou obvykle jen tak z plezíru, ale jediný ekonomicky opodstatněný způsob jak provést vozbu po železnici. Jinak stáří stroje a technický stav jsou dvě různé věci.
Nejzarytější nepřítel nové techniky je totiž ekonomika samotná.
Bohužel.
Jako laik ohledně ETCS bych se rád zeptal. U modernizovaných trati se uvadělo např. rychlost 100 km/h, po aktivaci ETCS rychlost 140. Z jakého důvodu se těch 140 nemůže jezdit bez ETCS? Děkuji za odpověď.
Podmínkou pro jízdu rychlostí nad 100 km/h je přenos návěstí do kabiny strojvedoucího. To se dá dosáhnout buď instalací LS (na nově modernizovaných tratích se nezřizuje) nebo ETCS.
Děkuji.
Takto to máme v zákoně, musel by se změnit. V SK můžou 120 bez jakéhokoliv zabezpečení
Dobrý den, kdysi tu zazněla informace, že nové úseky Praha – Vysočany – Lysá nad Labem budou do zavedení ETCS maximálně 100km/h a teprve poté 140km/h. Existuje již nějaký datum, kdy k tomu na této trati dojde?
Zatím poslední datum je od 1.1.2026, to by už měla být hotová rekonstrukce celé trati. teď se staví podchod ve Mstěticích a druhá část přeložky Mstětice – Čelákovice by se měla zprovoznit někdy na začátku léta.
Čelákovická přeložka 31. 8. 2025.
Děkuji
No, protože cestující jeli NAD od ČD po domluvě s dispečery, takže ano byl defakto odřeknut, ale cestující z 1303 se dostali dále směr Nymburk a Kolín.
A těch + 38 min. pro R 264 (Praha – Gdynia) už na odjezdu z výchozí stanice bylo kvůli čemu?
Vzhledem k tomu, že ETCS je od od noci zavedeno v úseku Česká Třebová – Přerov tak určitě ne kvůli ETCS.
Mínusáři zjevně v tom dotazu čtou něco, co tam není.
Přesně tak – určitě jsem to nedával za vinu ETCS. Ale zajímal by mě (ten jiný) důvod.
Dobře, ale uvědomujete si alespoň, proč to tak vyznělo, že ano?
So Czech…
Oprava Souček…
Dobrý den,
děkuji tímto Správě Železnice za bezpečnější a modernější cestování v naší zemi. Díky novému zabezpečení zmizel konečně jezdící skanzen z kolejí co už tam dávno neměl dělat. I jako cestující se budu cítit více bezpečněji na kolejích.
Děkuji EU, že to proplatí.
Já také. Bez financování z fondů EU si to vůbec neumím představit.
Asi ste toho o polnoci veľa vypil milý pane.
Dobrý den, možná vás překvapím, ale nepil jsem ! Naopak, jsem přesvědčen, že ETCS je obrovským přínosem pro bezpečnost železnice. Například nehoda Pendolina v Bohumíně nám ukázala, že takový systém může zabránit tragédiím, jako je rozjetí vlaku proti návěsti „Stůj“ vinou opilého strojvedoucího. ETCS rovněž eliminuje rizika, kdy by strojvedoucí při rychlosti 160 km/h a návěsti „Volno“ náhle zkolaboval nebo usnul. V takovém případě dnes vlak nekontrolovaně pokračuje dál, což může vést ke katastrofám, například při neschopnosti reagovat na pomalé jízdy nebo jiné mimořádnosti na trati. S nasazením ETCS by systém automaticky zastavil vlak, a tím by se předešlo vážným… Číst vice »
ETCS je muzeální systém z časů Škody Favorit, bohužel zkostnatělost drážního prostředí nedovede přijít s ničím lepším. Výsledkem je polovičatý, předražený, nedostatečně flexibilní a technicky zastaralý systém, citlivý na poruchy, s dlouhou dobou obnovy a bez robustního zálohování.
Což je největší tragédie celého tady tohoto, když si uvědomíme, kolik debat, peněz a úsilí se kolem toho všeho děje.
Nicméně lepší nějaké zabezpečení než žádné.
Takže tady ty superlativy jsou fakt hujerovina.
Sorry jako, že to má dotykovej dispej neznamená, že architektura není dávno překonaná.
Vy jste čirý blázen….vy jste se narodil v nejakem bezpečnostním vakuu ne ?? Vy budete ten typ, co si jde při prvním zakaslani pro antibiotika a při vystrelení ze vzduchovky na pouti vás jima hruza z třetí světové války ne ??
Tak koukám, že i Chat GPT se o ETCS něco přiučil 🙂
Na k-reportu už ty nesmysly smazali, tak to musí začít tady ?
To rozhodně ne díky zabezpečení, sysly a esa ETCS mají nebo dostanou. A Béčku je jedno co ho táhne.
Nebojte, do Hrobu vas to stale spolehlive doveze bez toho, ze by tam nejaky ETCS hrozil.
A skanzen se vesmes jen z velke casti presunul jinam.
Ten vyhradni provoz pod ETCS je zatim tak nekomplexni a mala cast i na hlavnich tratich, ze sance na nehodu mohou byt dpe meho paradoxne i vyssi, diky neustalemu prechodu mezi etcs – non etcs useky.
Jaký typ nehody hrozí na přechodech mezi ETCS a nonETCS úseky? A jak se to liší od dosavadního stavu kdy provoz pod ETCS nebyl výhradní?
Na chválu nebo odsudky je ještě příliš brzy. Ale snad tato monstrakce dopadne dobře. Kromě vyšší bezpečnosti provozu by to znamenalo i určitou prestiž pro SprŽel ve světě. Takhle aktivně jako u nás totiž v Evropě k ETCS nikdo nepřistupuje.
Jestli to nebude tím, že „jinde v Evropě“ mají už desítky let lepší věc než barvičkovač. Včetně Rumunska…
V Grappu byl autobus NAD za rychlík RJ (Teď už tam není, protože dojel)
Nedojel, žádný bus nejel. Vlak je prostě odřeknut. Ostatně stejná stejná informace je i na odjezdových tabulích SŽ i webu PID.
Takže v Grappu mohou ohledně busů kecat?
Tak pokud regiojet nahlásil SŽ, že bude bus a pak třeba žádný nesehnal, tak se tam může do odřeknutí vlaku bus objevit. Však uvidíme, jak pojede za chvíli vlak 1302 z Kolína. Ale podle všeho bude taky odřeknut. Tato informace už je na odjezdových tabulích v Nymburce.
Tak to vypadá, že provoz obnoven po jedné koleji. R 932 (ČD) již jede přes Kostomlaty a Lysou.
Ano, protože „bylo to na internetu“ občas nekoresponduje se zeleným stromem života…
Zajímavá věc,skutečně dopravce Regiojet ten spoj vede jako realizovaný? Jel ten autobus, nebo ne?
V Grappu byl.