Letecké společnosti Letectví

Nový rekord A321LR. Azores Airlines zvládly bez mezipřistání let z Lisabonu do Bogoty

A321LR v barvách SATA Azores Airlines. Foto: Airbus
A321LR v barvách SATA Azores Airlines. Foto: Airbus
Dopravce z Azorských ostrovů překonal dosavadní rekord o více než hodinu.

Letecká společnost SATA Azores Airlines je novým rekordmanem v délce letu bez mezipřistání s Airbusem A321LR. Letoun, který Airbus vyvinul hlavně pro dopravce na delší lety na méně vytížených trasách, zvládl let z portugalského Lisabonu do kolumbijské Bogoty.

Dopravce o letu informoval na svém twitterovém účtu. Podle aerolinek jde o důkaz, jak flexibilní je letoun A321LR. Letadlo registrace CS-TSI zvlálo let za 9 hodin a 49 minut, podle Flightradar24.com trval o dvě minuty déle. Dosavadní rekord držel kanadský Air Transat s letem z Montrealu do Atén, který trval 8 hodin a 30 minut.

SATA Azores Airlines mají aktuálně ve flotile dva Airbusy A321LR, nasazují je hlavně na lety mezi Azorskými ostrovy a Portugalskem.

Pro Airbus i aerolinky jde o další důkaz, že úzkotrupá letadla A321LR či ještě vyvíjená verze XLR může být vhodnou alternativou pro dálkové lety přes Atlantik. Airbus s ním cílí na dopravce, kteří potřebují letadlo s relativně velkým doletem, ale ne tak velkou kapacitou jako širokotrupá letadla. České aerolinie si od Airbusu objednaly model A321XLR, který má ještě mírně delší dolet. A321 má podle Airbusu oficiálně dolet až 7400 kilometrů.

 

Odebírat
Upozornit na
guest
25 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Václav

Letel jsem nedavno na trase ZRH-GRU se Swiss v economy v B777 v konfiguraci 3-4-3 uprostred a prvni co me napadlo bylo „zlaty Ryanair“. Papirove bude mit Swiss vice mista, ale ty sedacky jsou tlustsi. V tom prostrednim sloupci je misto na nohy rozdeleno na 3 casti pro 4 cestujici, coz je utrpeni. A321 bych se tedy rozhodne nebal – mam tam alespon zarucenu sirku sedadla 18 palcu, coz u wide body v economy (typicky) nabidne jenom B747, B767, A330, A340, A350, A380.

leviathan

Jednofaktorové srovnání k ničemu. Smysl má u letadel porovnávat vzdálenost, kterou se ulétne bez mezipřistání. V článku zvítězil nikoli letoun, ale pilot s „lehčí nohou“. Marketing a ještě hloupý.

Janko

Hodne zalezi na payloadu. S 70ti lidma dolet devet a pul hodiny udela i Max. Max ma smulu, ze ted moc jeste nelita.Takze to nelze moc deklarovat. Nicmene performance mel bulik vzdy lepsi. Tam kde A320 uz litala na vypary tak 737 mela jeste 3 tuny paliva. Nebude tomu jinak ani ted si myslim. Vim od kluku co litali Maxe, ze ta spotreba paliva byla fakt o hodne mensi a lety i pres 7 hodin s 180 pax naprosto v klidu a s velkou rezervou. Takze kdyz tam posadite 70 lidi ,9 hodin da Max taky

Lukas

Tento typ lietadla A321LR alebo XLR môže priniesť diaľkové lety aj na menšie letiska, alebo budu konkurovat klasickym dopravcom, myslím že wizz ich ma ale 20 objednaných vo verzii XLR, už vidím ako s tým budú lietať napríklad z Viedne, Varšavy, Budapešti atď…na východné pobrežie USA, alebo napríklad aj do Indie…sice sediet v tom 6-8h nieje ziaden luxus, no presvedčí nás cena

Petr

A321LR a XLR jsou opravdu zajímavá letadla, která mají potenciál a přinesou zisk i na méně vytížené linky. Těším se na ně.

Osobně bych byl v dálkovkách u ULCC poněkud opatrnější. Norwegian to zkusil se svými low-cost lety s Dreamlinery a moc se to nepovedlo. To, co je člověk ochoten oželet na 2-3 hodinových letech po Evropě už bude chtít na 8-9 hodinových letech na druhý konec světa. Tady se budou lidé už spíš rozhodovat podle služeb a cena bude až na druhém místě.

MildaIV

To je ale hlavně o interiéru letadla. Stačí se podívat o lety mezi východním a západním pobřežím USA – A321 zcela vytlačila widebody i 757, ale používají jiný interiér než zbytek flotily. Vešina LR a XLR bude mít uspořádání ve 2 třídách.

Petr

ČSA budou mít ve svých A321XLR 2 třídy (business a economy) a celkovou kapacitu 195 PAX.

U Wizzairu by mě nepřekvapilo, kdyby to byla kabina celá v economy a jen prvních 5-6 řad mělo více prostoru na nohy.

Teď budu hodně věštit, ale je možné, že polovina XLR skončí u Wizzair Abu Dhabi a budou létat dálkovky hlavně odtud. O zbytek se podělí ostatní (divize) Wizzairu.

Lukas

Keby ich aj TVS objednali namiesto MAXov bez ohľadu na to čo sa s nimi stalo, sú a budú to dobre lietadla ale ten a321xlr bude vyuzitelnejsi. To by si cestovky u nás cez leto mohli dovoliť aj exotickejšie destinácie. Aj ked teraz neviem, ze ci uz sa v dobe nakupu MAXov vedelo o verzii xlr

Petr

No TVS chtěl pro dálkové cestovky koupit jednoho B787-8 Dreamlinera. Ale pak z něj ve prospěch MAXů sešlo. Dodnes je jeho maketa vystavená ve vstupní hale TVS na letišti Praha.

Petr

Ještě doplnění. O A321XLR se v té době nevědělo. Ta přišla až s novou generací A320 (neo). A i kdyby vědělo, tak by si je TVS neobjednal, protože by to byly další náklady na přeškolení posádek, techniků a předělání ekonomiky.

David

Otázka je jestli je ČSA vůbec obdrží.
Koncem roku 2020 měli již dostat 2x A220..

Petr

To vím. Odloženo na rok 2022. Více nevím.

Lukas

Ale je rozdiel na 7h lete ekonomický prevádzkovať 787 alebo a321xlr, cena rozhodne…90% bežných pax nerieši cim budú letieť a pri kúpe letenky dajú filter ,,od najlacnejších,, raz som letel s austrianom s ich turbopropom a keď sme sa približovali autobusom k lietadlu začul som od jedného pána ako vraví svojmu synovi aha pozri sa aký krásny boeing.

Petr

Každý máme trochu jiné priority. Nejsem obyčejný cestující, kterému je jedno čím letí 😉

Lukas

Ani ja, to nikomu neberiem ale ako hovorím, väčšina ľudí toto nerieši. Ja by som v budúcnosti určite chcel vyskúšať s xlr diaľkový let, potom možno budem múdrejší 😀

Petr

To jsme na tom stejně. 😉

Michal

Tohle letadlo bude velká změna v dálkovém létaní. Bylo by fajn kdyby s ním někdo létal i dálkovky z ČR. Ale kdo?

Richard

Kdyz to zvladlo Lis-Bog, podle vzdalenosti by to treba mohlo letet PRG-CMB, tj z Prahy na SriLanku. Ale dekuji,9h v narrow body, nechci. kolik to ma WC v economy? 2nebo 3?

Richard

Jeste doplnim pro ilustraci GCmap, http://www.gcmap.com/mapui?P=yul-ath,lis-bog,prg-cmb

Tom Matoo

Přesně tolik kolik si jich tam aerolinka nechá namontovat. Nechápu tohle brečení na narrow body. Sedačky se tam dají dát stejné jako do widebody včetně stejné rozteče, počet záchodů na počet cestujících také. Určitě v A321XLR nebude first class jako v A380, ale pokud tohle řešíte tak pravděpodobně s A321 létat nebudete.

Roman Kalous

Zrovna u A321neo/LR/XLR je to brečení dost namístě. Ty záchody jsou tam až komicky malé. Já mám 185cm, 85kg a sotva se do nich vejdu, je to jako rakev nastojato.

Tomas

nalital jsem toho strasne moc v narrow body.. nalital jsem toho strasne moc ve ide body…

rozdíl na dálkovce – v economy nijaký.

(a propo – zazil jsem i 7 hodinovou dálkovku v 737 od turka … a nic tomu nechybělo)

Řiditel

A mimochodem zrovna v narrow body u turka jsem měl na nohy víc místa než ve wide body taktéž u turka.

Y.K.

Přesně tak. Widebody letadlo je větší, ale cestující v ekonomické třídě má místa stejně jako v narrow body. A ještě je tam čtyřka uprostřed co ani nedohlédne k oknu. 🙂 Widebody jsou hezká a působivá, ale pohodlí je čistě na typu a rozteči sedaček, na ničem jiném.

Mata

ČSA a Air Transat

Partneři

Škoda transportation