Nový problém u mostu pod Vyšehradem: Kam se starou konstrukcí. Daleko se nedostane
Vítězný návrh nové podoby železničního mostu na Výtoni. Vizualizace: 2T engineering
Nový most budou tvořit ocelové oblouky osmiúhelníkového profilu, které se směrem vzhůru zplošťují, výplň budou tvořit nerezové závěsy.
Ten most vypadá moc hezky.
Mam dotaz, jak to vypada s nadrazim Vysehrad? Nastupiste vypada, ze je delkou az k puvodnimu nadrazi, bude pristup z obou stran?
https://www.petice.com/petice_za_nahrazeni_elezniniho_mostu_pod_vyehradem?s=99721380 😎
Už jsem se lekl, že to bude lávka zavěšená pod mostem, než jsem se pořádně podíval na obrázky. Takhle to je v Radotíně pod dálnicí, kde to celkem ujde, ale hrozí to i v Posázaví, kde to už podle vizualizace vypadá jako zase důkaz spolupráce s Čínou, kde to je celkem in. No rozhodně doufám, že v Česku to in nikdy nebude(to platí i u D3 přes Rakousy) a chodník podél trati se prodlouží až na plánovanou zastávku.
Už vidím, jak je za třicet let bourán most Golden Gate ( je asi o těch třicet let mladší ). Že komunisti s..ly na údržbu čehokoliv, co dostali zdarma, je známá věc, ale že se za dvacet let na opravu nezmohla ani Praha ?
Copak Praha udržuje svůj majetek? Je na tom typický – na tom se politici nemůžou zviditelnit, tak údržba a úklid je minimální i prostory metra, který se ještě před 15 lety docela dost čistily, jsou špinavý, podhledy mnohde několik let vykuchany, nebo krivy. Jediný, co na dráze jde, je čistota hlavního nádraží, ta je lepší, než u toho metra. Ale ulice, parky, chodníky, silnice, tam se jen investuje, do té doby se to neudržuje, úklid by i ušel. Investice jsou žádoucí, aby si politici měli na čem honit body
Tak pro zajímavost Praze u tohoto mostu patří lávky pro pěší, co jsou po obou stranách a tam zrovna relativně nedávno údržba proběhla – kovové části jsou natřené, byla vyměněna některá prkna z té pochozí plochy… Ale hlavní část mostu není Prahy, ale Správy železnic…
Praha? Proč by Praha měla udržovat majetek České republiky přidělený do péče Správy železnic?
Praha si lávky opravila.
Vzhled nového mostu neurazí, osobně mu dávám hezkou dvojku, a když posoudím i tu zastávku na výtoni, tak jedna mínus. Tak to sakra postavte, než ten starý definitivně spadne.
https://www.stream.cz/gebrian-plus-minus/sokujici-rozhodnuti-zbourat-lide-podepisuji-petici-proti-strzeni-historickeho-mostu-pod-vysehradem-64538753
Nedá se někde podepsat petice ZA zbourání?
https://www.petice.com/petice_za_nahrazeni_elezniniho_mostu_pod_vyehradem?s=99721380
Mě jen zaráží, proč se ten most nebude dělat zároveň s přestavbou Smíchovského nádraží. To by napadlo i žáčka v první třídě na základní škole
Nejhezčí by bylo kdyby tam žádny most nebyl. Výhled z Podolí až na Hrad by byl užasný. Muj pradeda který bydlel v Podolí vzpominal jak težce nesl vymenu jednokolejneho mostu za dvoukolejny v roce 1901. Ta rubusnost dvoukolejneho mostu jej uplne zranovala. A nemožnost vyheldu na Hrad kvuli hromade kovu jej dorazila.
Myslím, že vozidlo nejezdí na lak, tak podobně lidé nejsou závislí na výhledu.
A bylo po problému. POkud by to stejný fungovalo s těma pseudospolkama, tak tím jen líp.
Památkáři chtějí zachovat 60% stávajících mostní konstrukce. Nevědí. Jak je železniční most ve stavu? Pokud budou chtít opravovat. Může se stát, že ještě zbytek díly je potřeba vyměnit. Protáhne dokončení opravy a zvýšení náklady. Nejsem jistí, jestli to vyplatí investovat opravy. Nejlepší řešení je postavit úplně nový most.
Naštěstí do toho počítají i konstrukce na před a za hlavními oblouky a pilíře. Jestli to počítají na tuny nebo na kubíky nevím.
Asi nerozumět řeč Vašeho kmen…
Šmarja, když někdo není schopný ze sebe dostat několik vět tak, aby to mělo hlavu a patu a dávalo smysl, za co dostává tolik plusových bodů?
Kdokoli má do zadku díru, chce radit odborníkům, že stávající most tam musí zůstat. A až ten most v ranní špičce pod nějakým ešusem spadne, kdo ponese odpovědnost za ty utopené? Snažit se opravit totálně se rozpadající most za koncem životnosti (přesluhuje 20 let) je ekonomický a technickýnesmysl.
I mě by se tam líbila jeho replika, resp. příhradový most vyrobený moderními technologiemi, ale novodobé technologie právě tu příhradovinu nahrazují ocelovými táhly, a ten návrh mě neuráží. A konstrukce klidně může mít bílý nátěr, však on se časem sám obarví tou univerzální šedí.
Možná by diskuse byla lepší bez použití různých klišé, jako je kdo má v zadku díru.
Bílý nátěr není pěkný, pokud je tam šest oblouků, působí agresivně. Chtělo by to úplně nový most. A ten tam mohl už dávno stát.
Právě naopak, používání takových přirovnání je v diskuzi zcela na místě. Co autor, to názor.
N2která klišé by bylo dobré dostat z češtiny pryč, A PAk tzv. PRÁZDNÉ BUBLINY, TYPU: jako takový.
Vždy jsem zastával názor na rekonstrukci stávajícího mostu, ale nový návrh se mi líbí a teď si už přeju pouze co nejrychlejší stavbu.
Jedno pole stávajícího mostu bych ale rád viděl mezi horním cípem Císařské louky na smíchovské nábřeží. V tomto místě:
https://mapy.cz/zakladni?mereni-vzdalenosti&rm=9g.77xXp.y4gYw&x=14.4126148&y=50.0645439&z=18&base=ophoto
A druhé pole přímo proti Smíchovskému nádraží, aby byla Cí.louka přístupná od metra relativně rychle i bez cesty okolo Lihovaru.
S tím musím souhlasit. Neruší to průhledy řekou. Lávka je tam v plánu a je to blízko. Jenže je to příjezd do jediného pražského chráněného přístavu a ta lavka bude myslím muset být zvedací. A zr by se tento kolos dal udělat třeba otáčecí, tak to nevím.
Než se dohodnou tak se ten most zbourá sám.
A doufám že se to nestane jak prorokuje jiný pisatel až na mostě bude vlak s lidmi .
Stačí aby ten nový most nebyl bílý. Ať ho natřou ho rezavou barvou a prudiči z Klubu Za starou Prahu a Nebourat.cz můžou dál na náplavce onanovat nad „historickým kontextem místa“.
Ano bílá tam nesedí, vybavuje mi to most Apollo v Bratislavě, ale tam je jen jeden oblouk. Ano klidně “ rezavou“ barvou, v této barevnosti existuje nepřeberné množství moderních odstínů.
Mě se ten nový most prostě líbí. Můžeme se bavit o tom, jestli by se nenašla vhodnější barva než bílá, ale celkově je ten most IMO hezký. Líbí se mi řešení i „lávek“ a výtoňského předmostí. Byla by škoda se místo tohoto návrhu uchýlit k nějakému provizoriu.
já myslím že to jak se to táhne, a ta nevole vyvolaná neustálým protahováním ze strany památkářů se brzy přetaví v nenávist vůči takovýmto idiotům že se pak bude líbit cokoliv jen aby se jezdilo bezpečně po novým …… a to je chyba. tohle je nej. návrh jaký jsi praha mohla přát a řešit co se starým je úplně irelevantní.. úplně!!!!
!!!!!! 😀
Změnit barvu most je triviální a lze to provést během jeho životnosti klidně vícekrát. Mnohem těžší je zachovat průjezd pro vlaky i do budoucna.
Samozřejmě. Mě tedy neuráží ani ta bílá, ale jak už bylo i v samotném článku, barva nemusí být finální.
Však ona se ta bílá barva po několika letech provozu změní sama.
Po několika letech provozu bez údržby možná.
Možná někdo zkusí Photoshopem ve vizualizaci přebarvit na zrzinu 😉
Uprime ja s tim nemam problem, navrh mi ale neprijde moc zdarily,… Ale asi nejvice mi vadi, ze to posuzuje CVUT, tohle by se melo zadavat nejake uznavane zahranicni instituci.
Kdyby CVUT posuzovalo katedralu, tak ji take necha zborit…
ven si svojí tabletku a nepiš tu prosím už..
Budte slusny ano,… ja s vami take takto nemluvim… dekuji.
Ne, vy jste jen hrubě urazil jednu z největších akademických institucí v republice.
To mozna mate pravdu, ale vychazim z toho, ze instituce v CR maji casto uplne odlisne vysleky, viz Libensky most.
Proto mozna takto tvrde jsem reagoval a veril bych instituci, ktera je spise mimo cesky prostor.
To lae pana standu neoplouva me urazet, s nikym v diskusi takto nejednam…
Jasně, na ČVUT totiž rozhodně nemáme odborníky na historické konstrukce a památkovou péči.
Já kdybych před vás pánové postavil dvě krabičky od sirek ale dvě naprosto stejný krabičky …
😀
Jestli jsem nekoho urrazil, tak se omlouvam, ale stojim si za tim, ze by posouzeni melo byt z vice institucich a to i tech zahranicnich…
Jojo, místo prof. Ryjáčka a doc. Rottera, skvělých odborníků na ocelové konstrukce o osudu mostu rozhodne samozvaný „lesník a germanista“ Štorch. Neshazuji jeho expertizu v daných oborech, ale o ocelových mostech toho bude vědět výrazně méně než zmiňovaní pánové.
Kloknerův ústav spadá pod ČVUT. Pokud to nevíte, jděte se někam zahrabat.
Klokneruv ustav znam velmi dobre… 🙂 i kdyz je to uz dlouho, delal jsme napr. pekny projekt na EPRU…
A na tu katedrálu jsou nějaké extra nároky jako na tenhle starý unavený most?
Proč si myslíte, že na ČVUT nejsou odborníci? Posuzovali to i lidi ze Žiliny, ti jsou ze zahraničí, tak by to mohlo stačit, ne?
To jsem nerekl… ??? Samozrejme, ze tam jsou odbornici, jen rada odborniku ma jine nazory a reseni, a to je fyzika a chemie vsude stejna…
To mate jako s univerzitami, nektere jsou velmi uznavane, jine zas mene, existuje i srovnani univerzit a nechci se opet nikoho dotknout, ale jsou i uznavanejsi…
Akorát je divné, že tady u téhle ocelové konstrukce říkají odborníci, že to bude lepší i s přihlédnutím na následnou životnost vyměnit celý než to pracně opravovat.
Mam ten pocit, ze to bude i nejlepsi, otazkou je spise navrh,…
Přednášku jste si poslechl?
Tam mluví proč právě tohle řešení.
Divím se, že nikdoho nenapadlo starý vyšehradský most zrecyklovat jako nový dvorecký.. tramvaj unese, ušetří se a všichni budou spokojeni 🙂
A únavové trhliny přetmelit a zatřít barvou.
Aby unesl sám sebe, až s tím pohnou.
O to strach nemám, ale kdejaké provizorium bude mít delší životnost. Je-li po opravě výhled na 30 let, tak by za to DPP poděkoval.
Já jo.
To se ještě uvidí, co z něho odpadne, až ho nadzvednou.
Nebyl mezi soutěžními návrhy, tak bohužel.
Dobrá by byla co nejpřesnější kopie včetně falešných nýtů pro 3 koleje…
a dobra k cemu?
Výtoňský most je krásná konstrukce na kterou jsme asi zvyklí vizuálně.Jednoduše ta patří. Libeňský most bych také zboural a postavil kopii co možná nejvěrnější. Trojský most je také velmi velmi pěkný. Nejsem proti moderně.
Je to oblud
Protože jsme na něj zvyklí, tak tam patří. Dobrá logika.
Ženská je zvyklá, že jí celý život bije její muž, tak je to tak správně, bití patří k manželství!
A postavit ji do Slivence
tolik vám fakt záleží na tom aby most vypadal že je z 20 století? jste dobrý kkt…
vy to zaplatíte? víte co by to obnášelo? ať už navařováním falešných oblouků nýtů nebo vyrobením formy pro takový odlitek co by to napodoboval? víte? nevíte.. to by jste nic takovýho nepsal jinak. nebo se pak domluvte se zprávou a namalujte si je tam třeba….
Aby vám nerupla cévka, jak se tady vztekáte…
kdo by se nevztekal dpc!!!!! jsou úúplně cáklý prostě už všichni kdo jsou pro zachování !!!! rypáky strkají do všeho a jen diktují co má jak státní instituce dělat ale sami umí úplný hovno!!!
Myslím, že napodobovat nýty není nutné, to by byla zbytečně drahá frajeřinka.
pro vymatlaný mozky nutnost víte. ne frajeřina
Nejpřesnější kopie pro 3 koleje je oxymóron. Z podoby zůstane tak akorát (lomený) oblouk.
takové starosti kvůli jednomu mostu… achjo..
Lidi se na to budou dívat 100 let.
Výborně, není důležité kdo to bude užívat, ale kdo na to bude koukat? V tom případě zbourat všechno co se za posledních padesáti letech postavilo, protože chci koukat když jsem měl sedm?
Pokud preferujete funkčnost, možná by se mohlo zbourat úplně všechno, ne jen za posledních padesát let, a postavit to znovu, moderněji a lépe. Nač ty křivolaké, špatně průjezdné, středověké uličky, nač ty energeticky mizerné historické baráky… ?
To je zas demagogie. Křiví uličky nikdo nebourá, ale k čemu je čistě technická věc jako je most, když se po něm nedá jezdit? Prašnou dálnici by taky nikdo nechtěl. Byť by lépe splývala s přírodou.
Byla to nadsázka. Oželím starý most, když se postaví něco zajímavého. Návrh mě ale příjde dost sterilní, neosobitý. A žádná stavba takového rozsahu v jádru historického města není čistě technická věc.
Jenže při požadovaných technických parametrech toho moc nevymyslíte. A to co představovali na přednášce jako další varianty (a komentář k tomu) bylo docela hrozný.
Mě to připadá naopak jednoduché nekomplikované a jasné.
Shrnutí arch. soutěže (pokud to někoho zajímá):
https://www.earch.cz/revue/clanek/spatny-vtip-nebo-nejlepsi-volba-co-opravdu-vime-o-novem-mostu-na-vytoni
Je opravdu škoda, že nezvítězil kvalitnější architektonický návrh. Tohle je kopie Trojského mostu, která do historického centra fakt nepasuje.
Není to kopie, je podobný. U Vyšehradského mostu nebudou použity desetisíce tun betonu jako v Tróji.
Jak někdo může říct, že nelze přesunout most?! Konstrukce se dá rozebrat a na lodi převézt kamkoli po Vltavě. Slovo nejde neexistuje.
Bylo to v přednášce, cena by byla astronomická, kdo se bude patlat těmi statisíci nýty.
Ale jde o náklady. Jde o nýtovanou konstrukci, kterou nelze jednoduše rozebrat. Pokud se nepřestěhuje vcelku, bude se muset rozřezat na díly, a pak jí jinde znovu svařit, to by byla komplikovaná a drahá záležitost.
Obávám se, že pro sto dvacet let starou konstrukci z plávkové oceli by se technologie svařování se zaručenou kvalitou hledala jen velmi těžko.
Ano. Navíc ještě bude v případě zachování konstrukce potřeba nějak vyřešit korozní úbytky oceli v některých místech,
Co myslite, jaky typ oceli se vyrabi v dnesni dobe? 😉
Právě jste to slovo použil, což implikuje jeho existenci.
Jo, do Lužce nad Vltavou, tam v přístavišti rozřezat a po kolejích (SŽDC tam za dím účelem nechala postavit zvedací most 🙂 ) odvozit do Vraňan, tam je hned u nádraží šrotiště.
A celá ta práce s tím bude stát víc než kdekoli po Vltavě postavit nový most i s pilíři. Kdo to zaplatí, bude se na školách vybírat mostovné?
Jenže po rozebrání to taky musí dát někdo dohromady, a je obava, že pokud to roznýtujete, tak už nebude mít prvky ke zpětnému snýtování. A budete muset vyměňovat prvky (ale to se možná bude muset podle prezentovaných obrázků dělat stejně).
Ten starý most je obludné brutálně těžké monstrum. Výrazně zasahující do výhledů přes řeku. A jeho architektonická úžasnost spočívá v tom, že jsme si na tu obludu prostě zvykli. A představa že se vedle postaví ještě jedna taková obluda je pro mě fakt hrozná. Železniční dálnice zabalená do stovek příček a nosníků přes které nebude vůbec nic vidět. Nový most je elegantní, lehký a má squele zpracována předmostí. A pokud se najde mnohem vhodnější barva (ta bílá se fakt vůbec nehodí) bude to super.
Starý most dotváří svou masou a tvarem charakter místa, podobně jako železniční most přes Rýn v Kolíně. Ty banální oblouky žádnou práci neudělají, k okolní architektuře se nijak nevztahují, ale máte pravdu, lze přes ně dobře vidět.
https://gbartos.blogspot.com/2023/01/blog-post_19.html
Nehodláme zde vésti kritiku o estetické stránce tohoto mostu, byli bychom v lůně velkého města raději viděli nějakou konstrukci úhlednější. Drahám je však těžko předepisovat, a mimo to je konstrukce poloparabolická podle dnešních zkušeností vždy poměrně velmi levná…
Netřeba na tom bazírovat, leckdo bude tyto nové chrámové konstrukce z oceli, i nerezavějící, považovat za plausibilní.
Vzhledem k odporu, který byl již v roce 1901 se to dotváření genia loci touhe brutálně masivní konstrukcí nelíbilo ani při jeho vzniku.
Nějak tomu nerozumím.
Památkáři a ti za starou Prahu chtějí most zachovat, ale když je tu návrh na jeho přesun, kde by mohl sloužit další století pro cyklisty tak jsou opět proti.
Podobný problém se rýsuje ale i v Brně. Máme tu opravdu ten nejstarší stále sloužící žel. most v celém mocnářství. A tomu se před vánocemi nějak podlomila klenba a teď se řeší co s tím. Most je samozřejmě památkově chráněný.
Jestli se bude trvat na jeho zachování, bude se jezdit na jižní zhlaví dosavadního nádraží jen po třech kolejích.
Někdo někdy zmiňoval dát jeden oblouk místo stávajícího přívozu Kotevní – Císařská louka, na dohled stávající poloze mostu. Ale architektka zmiňovala, že v těchto místech už musí být podjezdná výška 7m (pro lodě).
A to je problém, postavit vyšší pilíř? Jinak podjezdná výška snad je na celé vodní cestě stejná, jinak by to ani nemělo cenu. proto se upravuje od Mělníka celá dolní Vltava.
Přijde mi úplně idiotský tim bagem blokovat Náplavku a právě výhled z Výtoně do centra, tim dokonale znegovali všechny argumenty pro svůj novej most.
Jde o to, že kdyby se přesunul most ještě blíž k historickému centru Prahy, tak by tam podle některých odborných názorů působil rušivě. Dál od centra není místo, kam by se dal přesunout vcelku.
Stačí zachovat zmiňovaných 60%, takže po započítání pilířů, kolik pak zbývá zachovat oblouků (škoda, že už to nebylo definováno v přednášce, co se vejde do 60% (objemu,hmotnosti, dílů)?).
V Brně není problém konstrukce mostu, ale to že probíhali stavební práce v korytě řeky kolem pilíře a došlo k narušení podloží.
Největší „ránu“ dostal když v létě zavibrovávali larseny do dna řeky. Jenže to by se mělo projevit ihned a ne až za několik měsíců.
To už je prokázané?
Ono tam nebyly jenom ty larseny, po proudu, za mostem měli v korytě řeky roury zasypané štěrkem, aby tam mohli s technikou. Pod mostem byla vyšší hladina vody. Pak to odstranili a za asi měsíc se našly praskliny. Nevím jestli to může souviset.
To je sporné.
Mohlo to být taky tím, že se po odčerpání vody za larsenama změnily (postupně a pomalu) hydrostatické tlaky v podloží a tím si most sednul.
Na prokázání se bude určitě chvíli čekat, ideálně by to chtělo nějaký vrt pod pilíř.
Kdyby byla památková péče již ve století čtrnáctém, tak dodnes chodíme po Juditině mostě a Karel IV. si s tou obludou, přes kterou není nic vidět, ani neškrtne 🙂
Někdy má i diktatura výhody – praskne se do stolu a bourá a staví se. Je to vysoce efektivní.
Takhle se bude furt žvanit a skutek utek.
Jojo, a když to nejde jinak, pak použít 9 mm argumentů. To jsou fakt výhody jako prase – dokud se to tak nějak nezačne dotýkat zrovna vás. Hotová idyla, fakt.
Nehledě na to, že dálniční most přes Svratku u Brněnské přehrady … svět neviděl!
Most nebo Karvinná můžou vyprávět
Karviná. 😉
Dřív se ale opravdu psalo i Karvinná. 😉
Gebrian kritizoval, že šlo-li o architektonickou soutěž, měly by být k prohlížení všechny návrhy i komentáře poroty. Dá se to někde najít?
To proběhlo na té konferenci v NTM.
Tam prezentovali jen dva porotci.(kdyžtak mne opravte)
Byli tam sice jen dva z porotců, ale dobře vysvětlili, proč vítězný návrh je nejlepší a proč některá navržená řešení nebyla vyhodnocena jako přijatelná, takže nepostoupila do 2. kola.
Tazatel chce vědět všechny názory všech porotců.
Mám Gebriana rád.. především jak pomohl k tomu, aby se i nearchitekti zajímali o své okolí.
Ale u posledního videa právě o Výtoňském mostu mě naštval tvrzením „Kupa odborníků tvrdí, že se nedá zachránit, ale já si myslím, že to tak není.“ Tak k sakru… tohle je ten důvod, proč mnoho inženýrů pohrdá architekty. Technik si nemá co myslet, technik má zanalizovat a přesně vypočítat. Myslet si něco bez podkladů patří na filosofii nebo případně jiné humanitní obory, ale ve stavbách – zvláště silně technických, jako je železniční most – tento přístup nemá co dělat.
Samozřejmě s Gebrianem souhlasím, že je veliká chyba, že se o konstrukci mostu nikdo sto let řádně nestaral. To je opovrženíhodné… jelikož však minulost nezměníme, musíme vycházet pouze z nynějšího stavu.
Ona je tam i otázka, kolik by toho jakékoli starání u takto zatěžované a exponované nýtované konstrukce vyřešilo. Ten most s tou údržbou, jakou celou dobu své existence dostával, přežil svou očekávanou životnost o dvacet let, to není úplně málo.
A muselo by se s tím začít už opravdu od nova, posledních x desítek let už asi nebyla šance se něčím, co by tu ocel ochránilo, dostat do všech těch spár a dutin. Jo, vypadal by na první pohled určitě líp kdyby ho od devadesátek pravidelně natírali. Což ovšem neznamená, že by to nějak významně změnilo skutečný stav.
Mě by zajímalo, jestli p. Gebrian i jako architekt ví, že (ocelové) mosty se navrhují na nějakou životnost? A podle toho se taky příslušně nadimenzují.
Ono to pak není ani tak o údržbě (údržbou únavu oceli neopravíte), ale o včasném nahrazení.
Já se architektů nechci nijak dotknout, ale mám pocit, že oni architekturu posuzují velmi úzce jen z estetického hlediska, ale kašlou na takové věci, jako je tady životnost nebo v jiných případech praktičnost. Někdy mi v tomhle připomínají ekofanatiky.
tywe, to jsme už tak rozmazlení, že nejsme schopní se jednoznačně shodnout ani na tom, že most, který dosloužil se má zbořit a nahradit novým?
WTF????
Z těch návěrhů byl jednoznačně pro Prahu nejdůstojnější ten z barevným mostem, respektující barevnost Prahy. Měl i elegantnější tvary. Namísto něho vyhrála zmenšená kopie Trojského mostu a vyblitým vzhledem.
Starý most měl být dávno v Radotíně místo Pleskotovy nudné lávky stylu šedého moru a částěčně na Štvanici místo betonového grafitového koryta.
Není to kopie, je podobný.
A odvezli ho tam vzducholodí.
Doporučuji se projít po jakémkoliv sídlišti, a budete ještě za tu střízlivou šedou/bílou rád.
90. léta naštěstí pominula.
Natřít ho jinak je to nejjednodušší.
Asi se propásla příležitost postavit něco se zajímavějším tvaroslovím, ty oblouky jsou dost banální, barevnost nevhodná, příliš exponovaná, nicméně řešení předpolí a cyklostezek dobré. Druhý návrh ze soutěže měl samotnou konstrukci asi pohlednější. Když nevíte co s tím,povolejte Calatravu, ale bude to stát 10x více… 😉
barva není závazná, dá se přetřít kdykoli, a je pěkně vzdušný
Určitě se přetření mostu někdo rád ujme, za pár desítek miliónů a omezení provozu…
Já myslím, že místní sprejeři zadarmo a při provozu.
U opravy stávajícího mostu by vám desítky miliónů a omezení provozu kupodivu nevadili…
To by nebyly desítky miliónů a nedalo by se to udělat v nočních výlukách za měsíc až dva.
Calatravu fakt ne. Stačí si vzpomenout, co za šílenost (naprosto nerespektující prostředí) navrhl na místo Dvoreckého mostu. Druhé Ústí.
https://silnice-zeleznice.cz/silnice/dvorecky-most-novy-most-pres-vltavu-v-praze-706
Mě docela vytáčí to, jak politici (Kupka i Scheinherr) „dávají naději“ nebouračům. To je podle mě čirý populismus, když si nechtějí proti sobě popudit všeijaké ty petenty za nebourání, milovníky staré Prahy a podobně. Přitém těch ani není tak moc, jen hlasitě křičí. (Proti tunelům pod Vítkovem taky bojoval tzv. Ateliér za životní prostředí – neuspěl – a vadí ty tunely někomu? U mostu pod Vyšehradem to bude stejné.)
Přitom politik by měl občas ukázat i odvahu a prosadit se i proti takovým hlasům.
Jojo MSP – Milovník Staré Prahy… a nebo taky Moderní Symbol Populismu jak říkáte…
To jo, ale mně ani tak nevadí ti milovníci staré Prahy – oni tu starou Prahu tak milují, že se děsí každé změny, takže jejich postoj chápu – ale právě ti politici, co by tyhle milovníky měli sem tam někdy odmítnout. V tomhle je velkým zklamáním Scheinherr, který takhle lavíruje už dlouho. Přitom už je po volbách městských konšelů, tak už by si mohl dovolit tenhle klub milovníků staré Prahy poslat k šípku. A Kupka – asi si to taky nechce rozházet v Praze (taky nevím proč, žádné volby na obzoru nejsou). Přitom úsilí, aby novostavba do prostoru pod Vyšehradem… Číst vice »
Scheinherrovi mám za zlé už ten jeho lobbing za nebourání Libeňského mostu, kde by ideální řešení byla moderní replika s moderními základy.
Tehdy se bojovalo za neřozšiřování mostu do obludných rozměrů plus drahá extravagantní výstavba budovy přímo nad Vltavou. To chápu, ale Scheinherr si z toho udělal konzervátorské téma a šel i proti studii Kloknerova ústavu, která též doporučovala novostavbu než kompletní rekonstrukci s nejistým výsledkem, náklady a kratší životností.
Nakonec to dopadne tak, že 90% celého soumostí se staví znova, ale z nějakého nostalgického hlediska se chtějí za každou cenu zachovávat pilíře a pár oblouků.
Tady je problém, že památkářům repliky nestačí. Oni trvají na naprosté původnosti.
Což chápu, pokud se jedná např. o nějaké naprosto unikátní středověké krovy, které koneckonců střechu nesou dnes stejně dobře, jako před 500 lety, ale v případě mostů (jak Libeňského, tak i Vyšehradského) jde o to, že jejich konstrukce už dožila.
Pamatkari jsou nekdy cire zlo. Zkuste vymenovat okna na byte v oblasti Jecne…
Mezní stav použitelnosti.
Ten byl v případě železničního mostu překonám a těšíme se na prověření mezního stavu únosnosti v přímém přenosu, sponzor programu Klub za starou Prahu.
Problém není zda bourat či ne, ale KAM S NÍM?
Pro některé je problém i bourání – četl jsem i názor nějakého architekta (Lábuse? už je to dávno), kde říkal, že by se most měl zachovat, protože není potřeba, aby po něm jezdilo tolik vlaků. 🙂
to je skoro jako vodnik z Tetcic, ze trat do Brna neni potreba modernizovat, ale naopak zrusit.
A nebo jako UNESCO s údolím Rýna – nedávno v Drehscheibe-online proběhlo, že UNESCO navrhuje na tratích v tomto údolí snížit rychlost nákladních vlaků na 50km/h a výhledově ty vlaky trasovat jinudy. A tam je to nějaký koridor.
Prostě, když je něco památka, tak se to musí zakonzervovat, i kdyby to mělo chcípnout.
Jak tam ta pani řikala, „doprava si cestu najde“ 🙂
OK, dáme jí před dveře protitankového ježka. Že tudy odjakživa chodila?
Jestli ho někdo chce, tak ať si ho odveze. Jestli ne, tak rozřezat a mohou klidně nechat kus o délce třeba 10 metrů jako memento na smíchovské straně, prostor na to je.
Kam s ním? To je jednoduché. Odvezte ho do Hradce Králové na letiště. Tam už rezne (pardon, je uskladněn) jeden podobný architektonický unikát (most), čistě pro případ, že by někoho napadlo kde by šel ještě použít 🙂
přeložte ho do chánova jestli to nějak půjde technicky. místní komunita se postará o jeho rozložení sama o tom nepochybujte
a nemusíte jim za to vůbec platit.
spíš by ještě poděkovali že mají práci která je bude bavit a sladkou odměnou budou bankovky ze šroťáku .. sice jim to bude trvat ale na konci místní dežo pak jen zvolá „hurá na pivko mámo“…
Jako převážet oblouky v celku do Chánova?
booože jen obrazně řečeno.. je jasný že musí jít do šrotu…
Rád se zasměju i daleko méně „korektnímu“ vtipu, pokud je opravdu vtipný.
Jenže této už snad milionté variaci na stejné téma se člověk nanejvýš pousměje a vlastně z ní už zbývá jen ta špetka rasismu.
Nevim o co komu jde. Ten most vypada dobre, neni nepodobnej tomu soucasnymu, lavky pro pesi a cyklisty vypadaj taky fajn. Snad bych ho jen stavel ctyrkolejnej, protoze takhle se budem za 20 let bavit, ze nedostatecna kapacita, ale co uz…
K čemu 4kolejný most, když na něj navazují 3kolejné tratě? Pro 4. kolej zbouráte kus Jamrtálu a na Smíchov jí uděláte oblouk s poloměrem 150 metrů?
4 koleje by byly max na mostě, podle mne není na začátku ani na konci místo pro pokračovaní, takže zbytečné
Jak neni misto? To tam je vakuum?
Chcete někomu bourat domov?
Ano. A odskodnit ho natolik, aby si mohl poridit srovnatelne bydleni o pul kilometru jinde a jeste mu zbylo. Tak jak se to udelalo v minulosti jiz mnohokrat. A z cehoz ten nekdo v Nuslich pravdepodobne taky tezil.
Peníze sklízíte jednou nebo 2x ročně? A čím hnojíte, že vám tak hezky rostou?
Jinak celou řadu nových baráků postavíte do půl kilometru od Jaromírky kde? Nebo vyženete lidi z dalších baráků a po nich tam nastěhujete ty vystěhovalce z Jaromírky?
Mne se teda moc nelibi a je to asi i tim, ze se snazi napodobit ten stary. Na takovym miste by mela stat nejaka ikonicka stavba, treba jako se to povedlo u trojskeho mostu.
Památková ochrana vyžaduje zachování 60% mostu, pokud zůstanou pilíře, stačí pak možná zachovat už jen jeden oblouk. Proto se nový most pasuje na stávající polohu pilířů + oblouky jako esteticky podobné starému mostu.
A těch 60% je na délku, na objem, nebo na hmotnost?
Jak už psali jiní, tak víc než tři koleje ty navazující tratě stejně neuživí a není tam příliš prostor je rozšiřovat. Navíc je za těch 20 let v plánu Nové Spojení 2 a s ním přesun příměstských vlaků do tunelů. Jinými slovy tam přibudou další dvě koleje, akorát ne na mostě, ale pod řekou. Dohromady 5 kolejí by snad mohlo stačit.
Za 20 let by měli být další koleje v tunelu NS2, protože se právě ví, že 4 koleje do Nuslí se bez zásadního bourání nevejdou.
Tak pokud je stary most zelezny, nemel by byt problem ho venovat potrebnym.
Jestli si ho nekdo chce koupit a udrzovat za svoje, tak at si ho odkoupi.
A nebo bych to udelal jako vzdy. Bude se tak dlouho vymyslet co s nim, az spadne a pak uz to bude jednoduche.
do štroootuuu!!!!! kam jinam s tím? jste úplně na hlavu s tím přesunem všichni!!!!..
Máme právní stát, pozdravujte na východě.
východem opovrhuji stejně jako památkářema co kategoricky odmítají jakýkoliv změny i když budou k lepšímu …. co tam máte dál??
Právě a proto by pár „památkářů“ nemělo znemožmit dopravu destitisícům lidí přes řeku způsobem obvyklým.
Souhlasím s názorem Petra Kučery v článku.
Máme. Jsem zvědavej, kdo se podepíše pod spolehlivost mostu po přesunu někam jinam? Když to budou památkáři, mostaři si rádi oddychnou.
Jak to tak vypadá, dřív než se zainteresované strany na něčem domluví, most spadne ….
Most nespadne, neboť už je oblepený čidly jako pacient na JIPce.
To byla Trojská lávka oblepená taky.
Jenže i ten pacient na JIPce vám může klidně exnout, čidla tomu nezabrání. Jen snižují pravděpodobnost. A pacient je zpravidla léčen nebo se minimálně regeneruje v klidu sám.
Jestli se o tom bude ještě dlouho diskutovat, tak z mostu může být zajímavá atrakce pro potápěče, ovšem nepříjemná překážka pro lodě.
Teda viditelnost ve Vltavě nic moc.
Daleko se nedostane? Mohla by se dostat až do Třince. 🙂
jojo přesně .. moje řeč… nebo do Liberty až budou ty nový pece který zpracují víc šrotu. (rozhodně budou dřív) !!! tam mám známý a klidně se tam nechám na pár dní zaškolit a zaměstnat abych se na roztavení podílet…
Presun kus vedle nebude IMO moc potreba, protoze viteznej navrh vypadal, ze ma spojeni pro pesi a lidi na kolech vyreseny hodne dobre. Spis by se podle me hodilo udelat z jednoho oblouku lavku na Cisarskou louku. A ze zbylych dvou mozna objezd Vysehradsky skaly, kdyz tam pamatkarum jakakoli moderni lavka vadila a tento most zas nechtej, aby z tech mist zmizel.
To už by mi přišlo lepší jej celý posunout na úroveň Podolské ulice a lávku na Císařskou louku z něj udělat odtamtud. Objezd skály nedává moc smysl, navíc je do oblouku.
Objezd skaly je nutne potreba uz dlouho, protoze ten uzkej chodnicek v tunelu davno nestaci pro to mnozstvi pesich, co tam je, a paterni cyklostezku. Do oblouku to je, ale tak holt ty oblouky mostu nebudou navazovat rovne, ale v potrebnym uhlu.
To by Vás památkáři hnali! 🙂 Kdysi se zasadili o to, že žádný objezd nebude, a tak se razil tunel. Kvůli tomu zvýšenému provozu se už asi tak před 100 lety uvažovalo o souběžném druhém tunelu, ale to se památkářům taky nelíbilo, kvůli demolicím.
Já myslím, že současná konstrukce bude vypadat krásně i se dvěmi červenými terči na každé straně. 🤪
Se „dvěma“, pane kolego. Jinak souhlas 🙂
Budou žádat jejich odstranění, že jsou moc nové a ruší génium loci. Případně provedení v jiných méně křiklavých barvách.
Kdyby se podobně zbytečně zdržovali před sto a více lety tak dnes žijeme stále v jeskyních. V minulosti se přestavovaly mosty i hrady i zámky podle aktuálních trendů a dnešku to přineslo nádheru za kterou jsme vděčni ať jde o cokoliv. Starý most se může použít nejlépe na spojení Výtoně s Císařskou loukou a se Smíchovem jelikož to nejvíc chybí. Cyklostezla Císařskou loukou by měla kouzlo jezdím i teď na ostrov přívozem a pak na kole. Nový most by měl být tříkolejný z jednoho kusu a podmínkou by mělo hlavně být ho postavit nějak vedle a pak jen přesunout tak… Číst vice »
Výtoň s Císařskou loukou spojí lépe kombinace s lávkou ze Smíchova. Souběžný most, jen s výstupem na ostrov, by byl jednak pohledově horší a jednak zpola nadbytečný. Pokud už paralelní spojení, pak lépe od Podolské ulice, která vazbu na protější břeh ještě nemá (pokud to nedopadne jako ve Dvorcích, kde místo od Jeremenkovy nakonec vede od bazénu, kde ani nebude zastávka pro přestup, nemluvě o komplikaci pro cesty od Zeleného pruhu na Barrandov).
Kdyby se podobně zbytečně zdržovali před sto a více lety tak dnes žijeme stále v jeskyních. V minulosti se prestavovaly mosty i hrady i zámky podle aktuálních trendů a dnešku to přineslo nádheru za kterou jsme vděčni ať jde po cokoliv. Starý most se může použít nejlépe na spojení Výtoně s Císařskou loukou a se Smíchovem jelikož to nejvíc chybí. Cyklostezla Císařskou loukou by měla kouzlo. Nový most by měl být trikolejny z jednoho kusu a podmínkou by melo hlavne být ho postavit nějak vedle a pak jen přesunout tak aby maximálně týden při instalaci byl přerušen provoz vlaku a… Číst vice »
Kdyby se podobně zbytečně zdržovali před sto a více lety, tak máme v současnosti v místě jednokolejný most, možná s železniční dopravou…
Poslat po vodě do Severního moře, památkáře přiložit jako balast…
krásná představa
Umíte někdo zakládat internetové petice? Že byste založili „Petici za zbourání starého mostu a výstavbu nového“ 🙂
To zvládne opravdu každý. Samozřejmě je třeba počítat s tím, že relevance takové internetové petice není srovnatelná se „skutečnou“ peticí.
Např: https://www.petice.com/petice-na-internetu
Hrozná oštera. Odvézt na břeh na nejbližší vhodné místo a rozebrat. Jeden styčník nechat na ČVUT jako názornou pomůcku a druhý v NTM, hezky pěkně s viditelným únavovým lomem. A s porovnímím velikosti molekuly barvy a molekuly vody, možno dodat i vysvětlení o toxicitě olovnatých (suříkových) barev.
S dodatkem: Tak daleko to nedošlo: http://www.pointpleasantrivermuseum.com/SilverBridge/Eyebar_fracture.jpg (Silver Bridge, zřitil se).